Köpa ut till 17-åring?

Det här med trugande med.
Jag är nog en sådan som kan uppfattas som att jag trugar om sprit, trots att jag egentligen skiter om folk dricker sprit eller inte.
Det handlar mer om någon missriktad välvilja i att alla ska ha trevligt. Dvs svarar personen "Nej tack, men jag tar gärna cola" så kommer jag inte fråga igen - men blir det bara ett nej så kommer jag ofelbart fråga igen.
Det är ju absolut ett fel hos mig själv som säkert är skitjobbigt för andra men där grunden i det hela inte handlar som sprit alls.
 
Jag har inte sett att det skulle vara en dealbreaker, men nog är det trevligt att ha rätt kompatibla mat- och dryckesvanor med sin partner. Det tycker jag verkligen. Men jag skulle ju utan tvekan föredra en partner som inte drack alkohol alls, framför en som drack för mycket.
Jag har sett det, eller "nästintill dealbreaker". Jag är så van vid att äta annan mat än de jag äter med och räknar med att eventuell partner och jag skulle ha väldigt olika matvanor och även dryckesvanor, så jag lägger nog ingen vikt vid det alls.
 
Det här med trugande med.
Jag är nog en sådan som kan uppfattas som att jag trugar om sprit, trots att jag egentligen skiter om folk dricker sprit eller inte.
Det handlar mer om någon missriktad välvilja i att alla ska ha trevligt. Dvs svarar personen "Nej tack, men jag tar gärna cola" så kommer jag inte fråga igen - men blir det bara ett nej så kommer jag ofelbart fråga igen.
Det är ju absolut ett fel hos mig själv som säkert är skitjobbigt för andra men där grunden i det hela inte handlar som sprit alls.
Om du får "nej tack" som svar på fråga om alkohol kan du väl istället fråga om personen vill ha något annat att dricka/något alkoholfritt?
 
Jag håller inte med.
Människor som är nyktra är oftast mer nyanserade att prata med och i mitt tycke roligare.
Helt nyktra människor diskuterar jag, umgås och samarbetar med varenda dag, och får höra nyktra resonemang och synpunkter.

Vid festligheter som definitionsmässigt ska vara ett avbrott och skilja sig från vardagen, tycker jag att det är roligt när människor (utan missbruksproblem!!) är mer avspända och lättsinniga på just det där sättet som de flesta blir av en måttlig mängd alkohol. Diskussionerna är lika intressanta och nyanserade, i varje fall i min bekantskapskrets.
 
Men skadligheten kräver ju vissa volymer. Och skadlighet vid så att säga feldosering gäller ju för nästan allt vi äter. Man kan bli både ohälsosamt fet och ohälsosamt mager, och man kan få olika brister oavsett hull. Vatten är toxiskt i för stora mängder. Bittermandel och muskot ska vi inte tala om, den mängd man normalt kan ha i hemmet kan med lätthet döda ett litet barn. Det är väl samma gift i bittermandel som det som användes i koncentrationslägrens gaskammare, har jag för mig. Där ligger alkohol i lä.

Så nej, jag tänker inte "alkohol är ju inte bra, men jag dricker ändå".

Jag tar inte heller för givet att barnen kan hantera alkohol, men det enda skydd mot riskerna med alkohol som jag känner mig säker med, är faktiskt att dricka som jag dricker. Jag hade känt mig mindre trygg med att försöka förbjuda dem att dricka alkohol alls. Och alkohol finns ju omkring oss alla. Det måste hanteras på något vis.

En massa saker är ju farliga. Men det är ju faktiskt så att om mina ungar förhåller sig till tex trafikens risker, matens risker, alkoholens risker och riskerna med bittermandel på ungefär samma vis som de vande sig vid i sitt föräldrahem, så har de hyggliga förutsättningar att klara sig. Sen kan de så klart göra på andra vis om de vill, och de visen kan så klart vara både bättre och sämre än mina. Detta är ju saker som de flesta av oss klarar av, helt enkelt. Så jäkla svårt är det inte att finnas, ändå.
Men det här blir ju helt konstigt. Alkoholens faror likställs med bittermandel?
Alkohol och bittermandel har väl ändå helt olika ställningar i samhället? Hur många festar på bittermandel?
Hur många trafikolyckor är bittermandel involverat i? Hur många våldsbrott? Hur många dör eller skadas varje år av bittermandel jämfört med alkohol?

För mig är det självklart att vissa saker kräver större omsorg i hur vi för vidare traditioner just eftersom de kan vara mer eller mindre problematiska.

Och jag kan tycka att det är lite naivt att inte problematisera mer än ”om de gör som jag så klarar de sig nog”.
 
Jag har nämnt det. Jag skulle inte säga att jag har "lyft fram vikten" eller sagt att det är "så viktigt". Men att det liksom ingår i någon sorts kulinarisk uppfostran att också lära sig dricka vin, ja. Men det är ju tex mycket viktigare att de lär sig äta grönsaker.
Det är främmande för mig att ens prata om ”kulinarisk uppfostran”, men jag förstår poängen.
Inläggen i sin helhet (alltså inte bara det du skrivit) ger en bild av att en del tycker att det är viktigt att lära sina barn att uppskatta alkohol.
 
Men det här blir ju helt konstigt. Alkoholens faror likställs med bittermandel?
Alkohol och bittermandel har väl ändå helt olika ställningar i samhället? Hur många festar på bittermandel?
Hur många trafikolyckor är bittermandel involverat i? Hur många våldsbrott? Hur många dör eller skadas varje år av bittermandel jämfört med alkohol?

För mig är det självklart att vissa saker kräver större omsorg i hur vi för vidare traditioner just eftersom de kan vara mer eller mindre problematiska.

Och jag kan tycka att det är lite naivt att inte problematisera mer än ”om de gör som jag så klarar de sig nog”.
Nu måste ju mina ungar hantera ungefär samma verklighet som jag själv, med viss tidsförskjutning, så att säga.

Jag kan problematisera det tills fan avlöser mig, men det ändrar ju inget.

Den samhällsfaktor som hittills inneburit störst fara för det ena av barnen är skolan. Detsamma gällde för mig själv, för övrigt.

Sedan har båda dåliga erfarenheter av fäder, som så många andra barn. Män är ett problem, men vi kommer inte undan dem inom överskådlig framtid.

Alltså, jag är ledsen, men jag fattar inte vad det är för ett problematiserande du saknar. Jag uppfostrade specifika individer, inte hela gruppen och inte någon sorts medelvärden.
 
Men det här blir ju helt konstigt. Alkoholens faror likställs med bittermandel?
Alkohol och bittermandel har väl ändå helt olika ställningar i samhället? Hur många festar på bittermandel?
Hur många trafikolyckor är bittermandel involverat i? Hur många våldsbrott? Hur många dör eller skadas varje år av bittermandel jämfört med alkohol?

För mig är det självklart att vissa saker kräver större omsorg i hur vi för vidare traditioner just eftersom de kan vara mer eller mindre problematiska.

Och jag kan tycka att det är lite naivt att inte problematisera mer än ”om de gör som jag så klarar de sig nog”.
Men de allra flesta som t ex dricker vin till maten eller för den delen på en fest råkar väl INTE ut för trafikolyckor, våldsbrott, död eller skada? Om de drack blåbärsdricka i stället skulle det knappast påverka statistiken.
 
Nej, jag dricker inte whisky varje dag, effektivt blir det nog kanske 1-3 ggr per vecka. Men jo, det är absolut ffa smaken som lockar och jag väljer aldrig att dricka andra alkohol/spritsorter i det sammanhanget.

Jag dricker gärna mina 3cl whisky helt ensam, men visst är det också trevligt att dela med andra likasinnade.

Sen är ju alkoholen en del av whiskysmaken men jag är definitivt inte berusad efter 3 cl . Om än lätt avtrubbad strax innan sänggående.

Och nej, jag dricker aldrig aldrig whiskey , det är oftast en vidrig dryck.
Haha, sorry, fel land och fel råvara.....
 
Men de allra flesta som t ex dricker vin till maten eller för den delen på en fest råkar väl INTE ut för trafikolyckor, våldsbrott, död eller skada? Om de drack blåbärsdricka i stället skulle det knappast påverka statistiken.
Absolut, så är det ju. Men, för mig, blir kunskap om större strukturella problem något som påverkar mina framtida val oavsett min individuella situation.

Jag vet att alkohol är problematiskt på olika sätt men att många människor klarar det bra ändå. Jag vill gärna bidra till en bättre framtid för den stora massan och jag skulle också göra vissa val för att säkra upp att inte just mitt barn hamnar i riskzonen.

Men så är jag ngt idealistisk av mig och har svårt att anamma ”sålänge det funkar för mig”.
 
Nu måste ju mina ungar hantera ungefär samma verklighet som jag själv, med viss tidsförskjutning, så att säga.

Jag kan problematisera det tills fan avlöser mig, men det ändrar ju inget.

Den samhällsfaktor som hittills inneburit störst fara för det ena av barnen är skolan. Detsamma gällde för mig själv, för övrigt.

Sedan har båda dåliga erfarenheter av fäder, som så många andra barn. Män är ett problem, men vi kommer inte undan dem inom överskådlig framtid.

Alltså, jag är ledsen, men jag fattar inte vad det är för ett problematiserande du saknar. Jag uppfostrade specifika individer, inte hela gruppen och inte någon sorts medelvärden.
Det är väl ingen som sagt att du skulle uppfostra medelvärden?
 
Jag har sett det, eller "nästintill dealbreaker". Jag är så van vid att äta annan mat än de jag äter med och räknar med att eventuell partner och jag skulle ha väldigt olika matvanor och även dryckesvanor, så jag lägger nog ingen vikt vid det alls.
Men det har nog - i alla fall i mitt fall - att göra med att hela grejen med mat är ett rätt stort intresse. Allt med maten är en stor del av vårt umgänge med varandra, som att utöva en gemensam hobby ihop.
 
Men de allra flesta som t ex dricker vin till maten eller för den delen på en fest råkar väl INTE ut för trafikolyckor, våldsbrott, död eller skada? Om de drack blåbärsdricka i stället skulle det knappast påverka statistiken.

Jodå det tror jag allt det skulle. Det är Många Svenssons med måttligt alkoholbruk som råkar ut för brutna lemmar, huvudtrauman och sårskador i berusat tillstånd. Och då menar jag inte berusad som i knallfull utan just salongs. Akutsjukvården överbelastas vid tillfällen då många dricker alkohol som typ nyår eller midsommar.

På det stora hela är jag fullt övertygad om att alkohol skadar människan som grupp mer än den förgyller oavsett kulinariska eller sociala upplevelser. Och då är jag ingen nykterist, långt därifrån.
 
Absolut, så är det ju. Men, för mig, blir kunskap om större strukturella problem något som påverkar mina framtida val oavsett min individuella situation.

Jag vet att alkohol är problematiskt på olika sätt men att många människor klarar det bra ändå. Jag vill gärna bidra till en bättre framtid för den stora massan och jag skulle också göra vissa val för att säkra upp att inte just mitt barn hamnar i riskzonen.

Men så är jag ngt idealistisk av mig och har svårt att anamma ”sålänge det funkar för mig”.
Ok, jag fattar. Men jag är inte heller Sköt mig själv och skit i andra. Dock tror jag att mitt avstående från alkohol skulle ha mycket lite påverkan på någon annan mig själv, så jag länge jag inte befann mig bland (nyktra) alkoholister.
 
Jodå det tror jag allt det skulle. Det är Många Svenssons med måttligt alkoholbruk som råkar ut för brutna lemmar, huvudtrauman och sårskador i berusat tillstånd. Och då menar jag inte berusad som i knallfull utan just salongs. Akutsjukvården överbelastas vid tillfällen då många dricker alkohol som typ nyår eller midsommar.

Såklart. Men därmed inte sagt att de flesta som dricker råkar ut för det.
 
Det är väl ingen som sagt att du skulle uppfostra medelvärden?
För all del. Men jag ser helt enkelt inte vad jag ska göra åt att det finns och kommer att finnas alkoholister. Och än mindre vad mina och mina barns alkoholvanor har med det att göra, riktigt. Särskilt inte om vi jämför med hur många som har bekymmer med maten på olika vis, och ändå har jag ju uppmuntrat mina barn att gilla mat.

Ser vi mer politiskt på det hela, så att säga, så är alkoholpolitik helt enkelt inte en av mina hjärtefrågor. Då är det mer intressant för mig att uppmuntra barnen att leva utan bil, tex, av miljöskäl.
 
Ok, jag fattar. Men jag är inte heller Sköt mig själv och skit i andra. Dock tror jag att mitt avstående från alkohol skulle ha mycket lite påverkan på någon annan mig själv, så jag länge jag inte befann mig bland (nyktra) alkoholister.
Och inte ens bland dem kan du ta ansvar för deras nykterhet på något vettigt vis.
 
Ok, jag fattar. Men jag är inte heller Sköt mig själv och skit i andra. Dock tror jag att mitt avstående från alkohol skulle ha mycket lite påverkan på någon annan mig själv, så jag länge jag inte befann mig bland (nyktra) alkoholister.
Nu pratar vi ju om vad man för vidare till nästa generation. Inte huruvida du och jag dricker ibland eller ej.
 
Jodå det tror jag allt det skulle.

@mandalaki För att klargöra bara: det är klart att statistiken inte påverkas om de som inte råkar ut för någonting dricker vatten istället (vilket var vad du skrev). Problemet som jag ser det är ju att man inte vet innan om det kommer hända någonting innan man blir berusad. Risken är ju mångfalt större än om man håller sig nykter. Så jag menar att om fler inte drack skulle det påverka statistiken även om de inte är inom riskgruppen från början (stort alkoholintag, dålig impulskontroll etc).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 029
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp