Köpa ut till tonåring

Det är inte min erfarenhet från min vängrupp när jag var i tonåren. De enda som däckade var de som köpt fulsprit på stan. Vi som hade 2 st 4,5 %-iga cider gjorde det aldrig och drack inte mer än de två ciderna vi fått av föräldrarna. Jag är mycket mer rädd för fulspriten som går att köpa på stan än för de två 4,5 %-iga ciderna.
Ja, det finns ju undantag såklart, själv har jag motsatt upplevelse och kommer agera utifrån det och utifrån forskning när mina barn blir i den åldern.
 
Även om samtalet till mamma skulle kosta dig 15000-20000 kr? Då hade iaf jag (och säkert många med mig) tagit större risker än om samtalet till mamma var "gratis" och man möjligtvis riskerade en föreläsning om drickande, fester och säkerhet.
Ja, det där är ju risken med så stora summor och att vara så hård med regeln, det tror inte jag på. Som du säger är det ju jätteviktigt att barnet hör av sig om hen ändå dricker och det får ju gå före allt. Mina föräldrar var alltid tydliga med att jag kunde höra av mig oavsett och min lillasyster fick sina pengar när hon blev 18 trots att hon rökte redan som 14-åring och drack alkohol ungefär samtidigt. Då fick hon pengarna för att hon lyckats sluta röka istället. Det kan man ju tycka blir inkonsekvent men det blir ju heller inte bra att säga att dricker du en gång som 14-åring får du inga pengar när du är 18, då kan man ju lika gärna ge upp med en gång.
 
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
Nej det tycker jag inte man gör och det var inget mina föräldrar gjorde, köpte ut alltså.

Inga villkor på att inte dricka med körkort och annat inblandat, bara uppenbar förväntan om att det inte skulle vara några problem där.
(dvs om det skedde så skulle det i alla fall inte vara något som ledde till några problem och med medvetenhet om att det var, vad någon sa ovan, osanktionerat, med lätt höjda ögonbryn som konsekvens.)

(körkort nämndes inte, tiden kom, det betalades)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Hos oss har tobak varit nolltolerans hemifrån. Ingen av mina föräldrar har rökt eller snusat, och heller inte i den äldre generationen (pappa och farfar har dock rökt, men pappa slutade när jag föddes och farfar när jag var ett par år, så jag minns det knappt). Alkohol har varit i mycket måttliga mängder bland de vuxna, typ som midsommar eller en 30-årsfest. Jag varken dricker, röker eller snusar.

Jag ska inte spela något helgon, jag har köpt ut både folköl och cigaretter till minderåriga kompisar/syskon som ung. Men jag hade aldrig köpt ut tobak till mitt barn. Nu har jag inga barn och det är klart att det blir väldigt hypotetiskt när jag inte ens har en partner (om pappan röker/snusar hamnar ju allting i ett lite annat läge än om man som jag inte använder tobak alls). Alkohol till en äldre tonåring för att ha koll på vad hen dricker, och att hen ska känna att det alltid är okej att komma hem även om det skulle råka bli för mycket, skulle jag väl däremot kunna tänka mig. Men då pratar vi alltså om en 16-17-åring, inte någon som är 13 eller 14. Jag bor också på ett ställe där det förekommer mycket hembränt, så hellre att de dricker det som de fått hemifrån än blir bjudna av någon kompis på något man inte vet vad det är.
 
Är det då alltså bättre att ungarna ligger sig till tobak än att du köper ut det åt dem?
Jag tror ju inte att det är riktigt det som är alternativet men om man ska dra det så långt kan man ju lika gärna ge dem droger också för annars kan de ligga sig till det. Jag tror mycket på att föra en diskussion med sina ungdomar och vara tydlig med att det inte är okej samtidigt som det såklart inte ska vara något straff om man faktiskt börjar röka. Tror däremot inte alls på att köpa ut i nåt slags förebyggande syfte.
 
Det finns så mycket forskning som är tydlig med att det barn som får alkohol hemma dricker mer än det skulle gjort utan föräldrarnas hjälp. Så den ungdom som dricker dom 2 ciderflaskorna som 16 åring skulle troligtvis druckit mindre längre fram som äldre tonåring. Föräldern sänker tröskeln. Och det idiotiska i att föräldrar förser sina ungdomar med tobak är så dumt så det skriker. Forskning är mycket tydlig med att de ungdomar som säger till sina ungdomar att jag vill inte att du dricker och röker, dessa ungdomar röker och dricker i mycket mindre utsträckning. Och detta är tydligt även om föräldrarna kedjeröker och super kopiöst. Att sen villkora körkort eller annat. Jag har träffat 1000tals ungdomar, det är mitt jobb. Har aldrig sett något samband mellan avhållsamhet och löfte om körkort. Dom flesta antar att dom kommer att få sitt körkort i alla fall. Att ha föräldrar som inte villkorar någonting utan säger; Vad som än händer, vad du än gjort så kommer vi och hämtar dig. DET funkar, troligtvis för att det är vettiga föräldrar från början.
 
Samma här. Jag fick smaka vin rätt tidigt och min mamma köpte faktiskt ut åt mig när jag var under 20... men hon visste också att det fanns mycket hembränt i kretsarna där jag rörde mig och ville inte att jag drack det. Sedan var det inte några vansinnesmängder jag drack heller.

Sedan vet jag vad statistiken säger om det här och jag har ingen anledning att misstro den. Men jag tror också att var och en måste bestämma vad som är rätt för sitt barn och sin situation. Min mamma hade ingen anledning att tro att jag skulle missköta förtroendet och jag var generellt sett en skötsam tonåring (jag tog igen det sedan som ung vuxen :angel:).
Jo jag fick faktiskt med en flaska vin och glöggkryddor till ngn tillställning en gång när jag var 18. Det var typ det.

Jag fick nog smaka ur mammas glas någon gång. Men i övrigt var det ingen alkohol hemma eller borta innan studenten.
 
Det är väl mer regel än undantag att det dricks en hel del när man passerat 18? Både bland vänner och föräldrar/släkt. Och egentligen kanske tidigare än så utan att någon tycker att det är så konstigt
 
Det vanligaste bland mina kompisar som började röka eller snusa när vi var tonåringar (-ish, en del började ju tidigare) så snodde de snus och cigaretter från föräldrar och äldre syskon. Eller fick från någon kompis som i sin tur snodde/fick från förälder/äldre syskon/äldre kompis.

Alkohol vet jag inte, men jag antar att det gick till på ungefär samma sätt (och att det åkte runt personer i typ 25-årsåldern på byn om fredag- och lördagnätter och försåg ungdomar med både det ena och det andra). Jag umgicks inte i kretsar som drack alkohol under högstadiet, det var mer i måttliga mängder först på gymnasiet. Tobak hade de ju mer med sig till skolan, så det blev mer uppenbart även för en naiv unge som jag att de hade det, det var inte så mycket snack om alkohol, förmodligen för att de var rädda att det skulle komma fram till lärarna.
 
Det känns ju som ett extremt alternativ som jag inte hade stött på tidigare. Du menar att det är det vanliga alternativet till att föräldern köper ut?
För några år sedan var det så. Då stoff äldre utanför högstadiet på gatan och erbjöd cigg/alkohol mot ligg. Eftersom de stog på gatan kunde inte polisen/skolan göra något.
 
Det vanligaste bland mina kompisar som började röka eller snusa när vi var tonåringar (-ish, en del började ju tidigare) så snodde de snus och cigaretter från föräldrar och äldre syskon. Eller fick från någon kompis som i sin tur snodde/fick från förälder/äldre syskon/äldre kompis.

Alkohol vet jag inte, men jag antar att det gick till på ungefär samma sätt (och att det åkte runt personer i typ 25-årsåldern på byn om fredag- och lördagnätter och försåg ungdomar med både det ena och det andra). Jag umgicks inte i kretsar som drack alkohol under högstadiet, det var mer i måttliga mängder först på gymnasiet. Tobak hade de ju mer med sig till skolan, så det blev mer uppenbart även för en naiv unge som jag att de hade det, det var inte så mycket snack om alkohol, förmodligen för att de var rädda att det skulle komma fram till lärarna.
Ja, samma för mig, det var många som stal slattar ur sina föräldrars barskåp när jag var tonåring och gjorde olika häxblandningar av. Mina föräldrar har aldrig haft nåt barskåp och hade bara vinflaskor hemma typ, och kanske nån whiskey min pappa förvarade väl dold, men de hade ju definitivt reagerat om en hel vinflaska var borta, svårare att dölja än slattar här och där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 789
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 630
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 786
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 631
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp