Tonåringar och alkohol?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonåringar och alkohol?

Nu har inte jag läst hela tråden och nej jag har inga enga barn men är 20 år själv.

Jag har fått dricka ett glas vin till söndags middagen från att jag var 12 ungefär, När pappa har haft fester (födelsedagsfester, påsk eller nyår) har jag fått 1 glas av något vin eller cider, ungefär hälften av gångerna valde jag mjölk,juice eller läsk istället.
Från när jag var 16 har pappa köpt ut 2-3 cider till mig, men jag MÅSTE dricka dom hemma, och har inte fått tagit med mig ut, pappa tycker det är bättre att jag och mina kompisar sitter hos honom än att drar runt på stan. Detta har gjort att oftas gick vi ingenstans utan vi hade så trevlig hemma.
Efter att jag fyllde 18 har jag vart riktigt full 1 gång (första och sista gången jag drack tequila) och har lite minnesluckor, innan och efter det har jag slutat dricka när jag känner att jag druckit tillräckligt, har aldrig spytt eller känt att jag inte kan ta hand om mig själv.

Jag tycker att tackvare att jag fått tillåtelse att dricka hemma tycker jag itne det är så spännande, jag festar inte mer än 1-2ggr /mån och det är inte alltid jag dricker.
Jag är en person som gärna gör tvärt imot mina föräldrar så hade jag inte fått smaka och lära mig dricka med måtta hade jag säkert vart plakat varända gång.
Många av mina kompisars föräldrar hade aldrig låtit dom smaka på någon alkohol och mina kompisar köpte hembränt av varierande kvalité och söp sig kalas varje helg-många gör fortfarande...

När jag i framtiden förhoppningsvis får barn ska jag göra lika dant, erbjuda vin/cider till söndagsmiddagen/julbord/nyår och sånna tillfället och när de är lite äldre ska de få några cider/öl att dricka hemma INNAN de går ut.

Jag tycker det är bättre att veta vad mina barn dricker och hur mycket på ett ungefär, dessutom vart de dricker det... Sitta på en parkbänk i stan med en dunk hb är knappast hälsosamt
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Tyvärr visar mycket av forskningen att det INTE fungerar för de flesta såsom det funkat för dig. Jag önskar att jag kunde gjort som dina föräldrar, men tyvärr så är det ovanligt att det funkar.

Ju tidigare barnen lär sig dricka, desto mer dricker de. De dricker inte bara det som de fått hemma utan lika mycket som alla andra även "ute".
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

nu är ju jag 18 men men innan det så drack jag ju också (de va ingen som troddeva;) men jag har alltid varit förståndig i mitt drickande, dricker alltid långsamt och relativt lite eftersom jag mest tycker det är jobbigt att vara för full.
mamma o pappa vet att jag drack/dricker men å andra sidan har vi en öppen relation och vi pratar om det, alltså jag sa ju att "ja jag dricker men väldigt lite" (ok jag överdriver vell lite för mamma men dom tror ju å andra sidan att man blir påverkad av lättöl och ja det är sant) och hon visste att jag ringde om något hände och vi är ca 4 kommpisar som alltid går ut tillsammans och som är grannar och på så vis får följe ända hem villket är en trygghet.
jag har aldrig fått dricka hemma förän jag var 18

min lillebror däremot är dom mycket strängare mot
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

gul_zebra skrev:
Jodå, det fattar jag. Fast i den åldern kallade inte jag mig själv nykterist heller, då visste man ju inte ens vad det var så det var inte så mycket att ta ställning till då :D
Nä, det var väl ungefär så jag tänkte även i åldern 16-17. För mig fanns det inte mycket att ta ställning till då heller. Jag visste ju att det fanns såna som drack, men för mig fanns inte det som alternativ bara... jag tänkte inte så. (Förrän efter 18-årsdagen konstigt nog ;) )
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Dubbelt igen :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tonåringar och alkohol?

Helt klart är det så! "Tonårsparlören", som jag nämt tidigare är en mycket bra skrift som ger föräldrar vägledning.

Har själv haft en mamma som köpte ut till mig "för att hon då visste vad jag drack". Drack ja, men idag är det så mycket mer! Dessutom då vi var många som skulle dela på det drack vi ju desto mer senare :crazy:

"Det finns en anledning till att det är åldersgräns på krogen och systemet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 229
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 631
Senast: escodobe
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 787
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp