Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Nej det är inte stöld, det är avtalsbrott.

Vems är hästen enligt avtal?
Jo , säljarens eftersom hästen inte är färdigbetald.

Vem har laglig då rätt att sälja en vara?
Endast ägaren, såvida inte varan sälj i ett pantåtertagningsförfarande.
Alltså har inte köparen laglig rätt att sälja vidare varan innan den är färdigbetald eller?
Om då ngn annan än ägaren, mot ägarens vilja säljer varan..är det då ett kontraktsbrott eller en stöld?

Om han vägrar att betala = kontraktsbrott

Om dennbelånade (säkerheten) försnillas= lagbrott.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Eftersom varan inte är betald så har säljaren rätt att kräva tillbaka den i ursprungligt skick. Sker inte detta finns det fog för en polisanmälan eftersom det då handlar om ett lagbrott.

Nej det är inte ett lagbrott, det är ett avtalsbrott, du får går till kronofogden och begära handräckning för att få tillbaks hästen och sedan stämma köparen om de inte frivilligt betalar.

Ska domstolen sedan tilldöma dig ersättning utöver den betalning som skett så gäller det att skicket är därefter ( och du kan bevisa det). Du kommer inte att få hjälp att både få ut både full betalning och en häst i utsprungsskick ( eller ersättning för att den inte är det).
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Eftersom säljaren frivilligt lämnat över hästen till köparen, oavsett om betalning skett eller inte, så kan det inte hamna under stöld. Däremot om köparen säljer vidare eller slutar betala så är det avtalsbrott, enligt det kontrakt som de båda skrivit på. Om de är oense om detta, vilket verkar vara fallet, så kan de få hjälp att reda ut vem som har rätt i ett civilrättsligt mål. Det enda polisen kan bli inblandad i är egentligen de hot som ts utsatts för.

Allt jag kan har jag lärt mig på buke ;)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vems är hästen enligt avtal?
Jo , säljarens eftersom hästen inte är färdigbetald.
För att det ska räknas som stöld så får du inte lämna ut varan frivilligt. Du kan per definition inte skäla det du redan har i besitning. Många som lämnar ut på foder eller lånar ut hästar har gjort den erfarenheten den hårda vägen. Man hamnar i en civilrättslig tvist.

Polisen kan så småningom bli inblandad, det i form av handräckning att få tillbaks hästen efter behandling hos berörda myndigheter (domstol/kronofogde).
 
Senast ändrad:
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej allihop!
Jag har nu varit i kontakt med KFM och det visade sig tyvärr vara som så att köparen har (rätt höga) aktiva skulder hos KFM varav 8 förelägganden och 1-2 utslag. Det finns även en bukefalist som hjälpt mig att snoka runt och helt riktigt har köparen farit runt med denna häst på alla möjliga ställen eftersom hon inte betalt för sig och således blivit uppsagd stall efter stall. Positivt är att de som varit i kontakt med hästen tyckt att den varit väldigt trevlig och dessa veterligen har de inte ens sett köparen rida denna häst öht.

Denna underbara bukefalists information kan jag tyvärr inte använda i någon mening eftersom denne själv endast hört detta via ryktesväg men det låter ju helt klart som ett väldigt troligt scenario.

En sak jag ser som extra "underhållande" är att det de krävt av mig i form av veterinärvård är vad köparen har i aktiv skuld hos KFM.
Slumpen?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det är en sån krånglig situation.
Jag kan kräva henne på pengar hon inte har, men samtidigt som jag kräver pengar från hon vet jag att det går ut över min häst eftersom pengarna till den går till hennes skuld till mig. Det blir en ond cirkel av det hela och som det ser ut idag verkar hon inte ha råd med hästen ens när jag inte krävs henne på resterande köpesumman.

Så, låt säga att jag tar hem henne (HUR nu detta skulle gå till med tanke på min hälsa)...
Har hon inte ridit hästen på 5 månader blir det kanske till att (till en viss del) börja om från början eftersom det är en unghäst. Detta innebär att jag inte kan sälja den för "någon summa" även om det skulle visa sig att den var frisk. Då är vi tillbaka på ruta 1 eftersom jag inte känner till någon som vill ha en häst. Jag bryr mig inte ett dugg om pengarna utan bara att hitta ett hem där jag kan lita på att man verkligen tar hand om henne i form av omvårdnad, utbildning osv verkar helt sinnessjukt svårt nog.

Gud vad less jag blir....
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej!

Läst hela tråden nu och blir bestört över att det ska finnas sådant folk som luras och bedrar. Gäller ju ett liv här som kommer emellan!! Blir så arg!

Kan inte TS låna ut hästen på foder ett tag? Finns väl någon i din omkrets som kan tänka sig det? Då hade du iaf sluppit tänka på ev problem ett tag.

Jenny
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det är sannerligen väldigt tröttsamt :(
Tja, jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till foder. Jag tänkte på det tidigare och hörde mig för i min närhet bland dem som jag hade kunnat lämna ut henne till men tyvärr har de flesta redan två hästar alternativt en häst utan någon önskan om ytterligare en häst. Men de klart, dyker det upp någon som kan försäkra mig om att de kan erbjuda ett bra hem (livslångt eller tillfälligt) får jag väl överväga saken. Huvudsaken är att hästen får det bra!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ändrar livslångt till "fast hem" :) Livslångt behöver det ju verkligen inte vara!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Kan vi inte hjälpas åt här på Buke och fråga runt bland vänner och bekanta ifall någon vill ta hand om denna häst tills vidare? Så du får en liten frist att hitta ett hem till den? Kanske någon har en lösdrift eller liknande som den kan få gå på ett tag tills det finns ett fast hem till den? Allra helst om det fanns någon nära där den är nu så den inte behöver åka så långt. :) Hade jag haft ett stall hemma så kunde jag tagit den i några månader, men jag hyr in min och där är fullt... :(
Hoppas hästen mår bra åtminstone och det är ju inte hela världen om den inte rids för tillfället, bara den får övrigt tillgodosett.
Jag hoppas så att detta ska få ett lyckligt slut för hästen. Och även för dig som faktiskt försökte göra så gott du kunde att hitta ett bra hem till den.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Först måste TS få hem hästen, det låter inte som det bara är att knacka på och hämta den.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Kan vi inte hjälpas åt här på Buke och fråga runt bland vänner och bekanta ifall någon vill ta hand om denna häst tills vidare? Så du får en liten frist att hitta ett hem till den? Kanske någon har en lösdrift eller liknande som den kan få gå på ett tag tills det finns ett fast hem till den? Allra helst om det fanns någon nära där den är nu så den inte behöver åka så långt. :) Hade jag haft ett stall hemma så kunde jag tagit den i några månader, men jag hyr in min och där är fullt... :(
Hoppas hästen mår bra åtminstone och det är ju inte hela världen om den inte rids för tillfället, bara den får övrigt tillgodosett.
Jag hoppas så att detta ska få ett lyckligt slut för hästen. Och även för dig som faktiskt försökte göra så gott du kunde att hitta ett bra hem till den.

Ja jag kan då erbjuda plats fram till uppstallningsperioden, ev något längre. Bara att PM:a om det kan behövas;)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

*KL*

Ang diskussionen om hästen såldes, ja säljs TS häst av köparen så är det bedrägeri men inte stöld.

Vad kan TS göra då? Antingen hämta tillbaka sin häst vilket är det bästa i nuläget, jag skulle dock avvakta till efter månadadsskiftet för att säkerställa utebliven betalning i annat fall åker TS på avtalsbrott och tvingas betala tillbaka det som köparen har betalt. Eller lägga ner och inse blåsningen.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ett tillägg

Ska man hämta hästen gäller det att köparen frivilligt lämnar ifrån sig den annars krävs handräckning av kronofogde och eventuellt polis eller så begår man själv brott, risken att bli anmäld kanske inte är så stor så det är kanske värt det.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

För att det ska räknas som stöld så får du inte lämna ut varan frivilligt. Du kan per definition inte skäla det du redan har i besitning. Många som lämnar ut på foder eller lånar ut hästar har gjort den erfarenheten den hårda vägen. Man hamnar i en civilrättslig tvist.

Polisen kan så småningom bli inblandad, det i form av handräckning att få tillbaks hästen efter behandling hos berörda myndigheter (domstol/kronofogde).

Stöld eller bedrägeri, kvittar vad jag påpekade var, är att det är ett lagbrott att sälja pantsatt gods utan att lösa panten. Panten i det här fallet är den resterande batalningen.....
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

*KL*

Ang diskussionen om hästen såldes, ja säljs TS häst av köparen så är det bedrägeri men inte stöld.

Vad kan TS göra då? Antingen hämta tillbaka sin häst vilket är det bästa i nuläget, jag skulle dock avvakta till efter månadadsskiftet för att säkerställa utebliven betalning i annat fall åker TS på avtalsbrott och tvingas betala tillbaka det som köparen har betalt. Eller lägga ner och inse blåsningen.

Bedrägeri = lagbrott!
Att inte betala en skuld=avtalsbrott.
Att låna pengar samtidigt som man är medveten om att man inte ska/kan betala tillbaka = bedrägligt förfarande.
:bow:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ett tillägg

Ska man hämta hästen gäller det att köparen frivilligt lämnar ifrån sig den annars krävs handräckning av kronofogde och eventuellt polis eller så begår man själv brott, risken att bli anmäld kanske inte är så stor så det är kanske värt det.
Ja men de kostnaderna står ju gäldenären för...;)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ja men de kostnaderna står ju gäldenären för...;)

Ja alltså kostnaden står ju säljaren för fram till att köparen reglerar sin skuld hos KF, har personen redan skulder hos KF så är chansen liten att få tillbaka dessa pengar.

I övrigt är det bra om TS kunde förmå köparen att lämna hästen, men först efter det att köparen begått avtalsbrott. Chansen att få handräckning av KF och polis är liten för hämtning av häst, det har setts förr i forumet. Så det bästa för TS är att förmå köparen att frivilligt lämna hästen, om det går.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 072
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp