Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

pastejja

Trådstartare
Jag bestämde mig tillslut för att köpa balt-stoet jag velat om i en månad. Mamman har lämnat hopphästar (en som gått 160 hoppning internationellt, som i sin tur lämnat en som går fälttävlan CIC*** i Sverige) och några fina avlelsston som lämnat fina avkommor, har inte helt nummer på det.. Men stolinjen har lämnat riktigt bra hopphästar i Estland och Lettland.
Stoet ifråga blir nog 165 cm, mycket ädel (50% xx, 25% ox och 25% Hann), rör sig mycket bra. Pappan har jag sett bilder på och han rör sig trevligt och hoppar bra. Jag är mest intresserad av dressyr själv men det vore ju skam att avla rena dressyravkommor på henne.
Linjeavel kan man bara göra om vi får in en trakhenerhingst med Hockey i stammen, annars är hon obesläkad med alla hingstar i Sverige vad jag vet.
Hon har redan en välutvecklad manke (ärvt av sin far), och ev. lite lågt ansatt hals, men inget som stör mig iallafall.

Nu blir det ett dyrt år för mig, inköp av häst, sadel och allt annat, så kravet är att hingsten ska stå i Sverige och det ska vara levande fölavgift på honom. Jag vill inte ha en mastodontavkomma på 180 cm, men heller inte en som är under 162 cm.

Så jag har funderat på en massa hingstar, och så såg jag att Roven ska stå på Flyinge, blev helt glad.. Och så kom jag på att jag inte alls satt med ett lågställt lite grovt sto längre.. Inte kan jag väl ta fullblod på henne, eller? Måste tänka om, alla hingstar som jag tidigare sorterat bort för de varit för grova är helt plöstligt tillgängliga.

Jag hade varit jätteglad om det kom lite förslag. Jag vet att det kommer massa intressanta hingstar nästa vår men jag vill ha ett par seriösa kandidater.

Vi bor i Skåne, och jag kommer inte att transportera henne jättelångt för en naturlig betäckning, vi skåningar är ju så bortskämda.. ;)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Varför inte Feliciano;)

Med ett sto med så mycket fullblod i sig passar han utmärkt!
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ja, faktist!!!:) Feliciano med mkt fullblod borde li bra. Syster till min gamla häst hade det i sig Feliciano-Cosmosxx (går nu svår hoppning)
Hon är fin!
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ja kanske, det jag bara måste kolla när hon kommer hem är hennes hals, det ser ut som den kan vara lite lågt ansatt, men det kan också vara att hennes manke är väldigt markerad och det är det som förvirrar min lilla hjärna. Feliciano är en stark kandidat. Det tackar jag för :)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Svår hoppning är inte illa.. :) Kul! Jag ska se om jag inte lyckas få in en bild på henne, jag är bara inte vidare tekniskt begåvad..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Håller med om att halsen är Filles exteriöra svaghet. Själv struntade jag i det för jag tyckte hans fördelar övervägde denna nackdel:D
 
Sv: Köpt sto, liten hint om val av hingst önskas..

Försökte sätta in bilder men det gick inte..
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sant.. Men jag får ta en titt på henne när hon kommer hem :) Är halsen allt för dålig så vågar jag nog inte..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Om jag fattat det rätt så ger Feliciano i allmänhet ett lite lugnare huvud än Elmshorn väl? Båda hoppar bra, och båda lämnar avkommor som även kan gå dressyr. Båda är mycket välstammade och har fina tävlingsmeriter. Svåra val här i livet.. Hur är det om man skulle behöva sälja, ni får tänka på att mitt sto har en för oss svenskar en helt okänd pappa. Vilken borde vara lättast att få ut spekulanter på? ( Vi förutsätter givetvis att det blir ett vackert och välskapt föl)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Min erfarenhet är att Feliciano ger lugna och samarbetsvilliga avkommor, det var en stor anledning till att jag valde honom. Jag är väldigt nöjd med min vänliga, lätthanterade fölunge!
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ja det är viktigt! :) Du ska vara nöjd! :)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ja, Elmshorn verkar ju vara en "spännande" hingst också! Kul med en hopphingst som ger bra gångarter också!! vad ger han för storlek då? Verkade lite oklart på "Elmshorn tråden"...

Om stoet som ditt inte är så stor...

Vilken storlek ger Feliciano?
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Storleken på mitt sto vet jag inte än, hon har ju inte växt färdigt, hoppas på normalstor. Pappa är 168, mamma 165 i sin ungdom och 163 på gamla dar.. Vad Elmshorn och Feliciano lämnat i storleksväg har jag ingen aning om men det är ju intressant att få veta.
Jag är mest intresserad av en hopphingst som lämnar lite rörliga avkommor och där passar båda in.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

var fick du reda på att roven ska stå på flyinge? var kan man få reda på mer? är väldigt nyfiken på honom
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det står i tråden om bruksprov 2007..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Har sett flera Feliciano avkommor som varit väldigt stora. över 175cm. Men eftersom jag inte vet nåt om mödernet på dom så säger inte det så mycket..
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det får undersökas.. :) Är det mest ben kan jag ju rida på 175 också..
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 885
Senast: Opra
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 000
Senast: Prestige_
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp