Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Så har jag funderat på Rambo, som känns ganska dressyrstammad. Men han hoppade ju ok på bruksprovet, och de avkommor jag har träffat har varit jättetrevliga. Om man har ett hoppstammat sto borde väl hoppningen gå igenom?

Fast jag vet inte om det räknas som hoppstammat, bara att mamman producerat hopphästar. Pomeranets ox som är morfarsfar (morfar Tropik ox vet jag inget om), har ju varit ganska viktig i den ryska trakheneraveln, och han har bla lämnat Hockey som verkar vara ännu viktigare. Vet inte om rysk trakhener räknas som hopphäs direkt ;). Det finns väl inget från den här linjen att få tag i, i Sverige? Edinburg hade den linjen i sig via Pomeranets pappa Proboj (via mamman)

Det enda jag vet om pappan Pilot xx är att han lämnat atletiska sporthästar, och på bild ser han ut att hoppa och röra sig mycket trevligt. Ett ganska grovt fullblod. Hingstlinjen ser ut såhär:
Pilot - Invar - Aramis - Razgar - Grog - Granit - Tagor etc.
Tydligen är Tagor den som anses vara hingstlinjegrundare, och den ska ha varit mycket framgångsrik som galopplinje, men anses ha slutat vid Aramis. Sedan hittar jag inte mer där. Pappan är linjeavlad 5 ggr i 5:e led på Baltic Baron(har inte den fullständiga stamtavlan), vet inget om honom, men det är ju heller inget jag vet att vi har fått in i Sverige.

Spännande med lite annorlunda linjer, men det är svårt att veta vad som är den optimala matchningen.

Är den någon som kommer i tanke om något skulle det vara trevligt :)

stammen finns här:
http://www.allbreedpedigree.com/precious+girl6

Ska försöka få in en bild på henne också
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Något som jag tror att du ska tänka på efter att ha sett hennes härstamning, är storleken bakåt i hingsten du väljer. Din häst har araben ganska nära och om hingsten också har smått i sig finns en liten risk/chans hur man nu ser det, att det blir en liten avkomma.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jo men det tänker jag också på. Har hört att arabhingstarna ska varit ganska stora för att vara araber, men jag vet inget om manköjden. Men absolut vill jag ha det i åtanke. Jag är ju 171 själv och vill gärna kunna rida avkomman. Mer jag ska tänka på?
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ok nu ska jag försöka mig på lite bilder, de är inte fotade av mig utan av uppfödaren.

sto2.jpg


sto.jpg


och pappan:
pappa3.jpg


pappa2.jpg


pappa.jpg


Funkar inte detta så vet jag inte vad jag ska göra.. ;)
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Och hon är precis 2 år på bilderna.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Att i Sverige hos den normala hästköparen är hennes härstamning ju ganska okänd. Så som första hingst är det nog inte fel att välja en som är "inne" typ som Corlensky har varit i år eller Briar. om nu tanken är att avkomma ska säljas så fort som möjligt. I framtiden när stoet har visat vad hon ger och kanske tävlat själv kan du välja hingst som istället verkligen passar just henne utan att bry dig om den är inne eller ej.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det är ju olika hästar på bilderna vilken är din?
Är det den översta?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag skrev lite text mellan bilderna, men jag är inte så teknisk av mig så det försvann. Det är stoet överst som är min, fullblodspappan har jag skickat med för att visa hans typ och hans manke som med stor sannolikhet verkar komma på mitt sto också. Alltså behöver hingsten inte ha en extra välutvecklad manke ;)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Hur stor räknar du med att hon ska bli? Verkar vara liten när man ser bilderna.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jo det är ju det.. Hingsten måste nog vara lite inne, och det stör mig mycket ;).. Finns det ingen hingst som i tävlingssammanhang anses som myclket bra men inte får nästan alla ston i Sverige?
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Mamman var 165 i unga år och 165 på gamla dar, pappan 168, jag hoppas att hon blir över 162, men vi får se var det slutar ;).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Vet att hoppryttare här nere just nu gärna vill ha Acacio och han fick ju bara 6 ston i år. Men hans nackdel för dig är ju att han själv är liten.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Måste tyvärr erkänna att jag inte gillar fullblodshingsten, att dömma av bilderna. Han kan ju se bättre ut i verkligheten. Själv hade jag inte en funderat på honom till avel, men det är ju jag det.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Nu är det ju i Estland och jag tror inte de har samma krav på hingstarna i avel. Jag tycker om stoet och stostammen. Jag tycker inte att det är något direkt fel på fullblodshingsten, inte en hingst jag hade använt men å andra sidan finns det många godkända jag inte skulle vilja använda ;).
Planen är att ta 1 eller 2 föl och sedan att hon kommer ut och tävlar.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Acacio har jag inte ens funderat över, men det är nog storleken som gjort det..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Enklast är nog om du väntar och ser hur hästen verkligen ser ut när den kommer. Har du otur så är hon kanske inte ens i skicka att betäcka till våren. Haar tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av hästar från de gamla baltstaterna.

Har suttit och titta på bilderna nu och blir lite konfunderad, är hon två år på bilderna? Hon ser nämnligen väldigt mycket ut som mina ettåringar har gjort i sommar. Min (hade bara en i år) tvååring var betydligt mer utvecklad och "häst".

060608020.jpg


Det här är en bild på en av mina ettåringar från i somras och då har hon ändå haft en dålig start på livet. Hennes mamma dog när hon bara var två veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Vet att hoppryttare här nere just nu gärna vill ha Acacio och han fick ju bara 6 ston i år. Men hans nackdel för dig är ju att han själv är liten.

Sorry Pastejja att jag kapar din tråd, men måste bara få kommentera detta!

Det är ju helt fantastiskt att Acacio är i ropet, och mitt sto som är en av dom 6 han "betäckte" i år :banana: .
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

jo, hingsten ser rejäl ut och är säkert fin. Ja, du får välja någon hingst utan för mkt manke.;)

Ja, tror du måste välja en hingst som om 4 år är beprövad och har visat resultat.

Kanska Elmshorn inte är så tokig på henne? Han är väl "rejäl" i storlek och PG växer väl mer då hon bara är 2 på bilden.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag får innerligt hoppas att hon växer mer, ska mäta henne det första jag gör när hon kommer hem. Bilderna är tagna ganska exakt på 2 års dagen..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Elmshorn är en av mina toppkandidater.. ;)
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 885
Senast: Opra
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 000
Senast: Prestige_
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp