Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Han verkar fin, och jag vet att många är nöjda med hans avkommor. Men problemet är att han står på 90-dagarsavgift, och det går tyvärr inte att lösa. Sitter med mitt examensarbete nu, räknar med att få jobb någerlunda direkt, men att jag ska skrapa ihop till häst, import, sadel och annan utrustning förrutom seminering och dräktighetsavgift etc gör det lite svårt på så kort tid. Behöver mer tid att spara pengar ;).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Men:) , da ingar folforsakring som du sjalv maste sta for annars:idea:
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sant, men om jag inte har pengarna, och inte kan garantera att jag får jobb första månaden efter min examen, jag kanske får vänta 2 eller 3 månader (huga, hoppas inte det), så får jag välja mellan sadel eller 90 dagars dräktighet. Väljer jag sadel kan jag rida in och det är lite mindre spännande än att göra det barbacka ;).
Jag är helt enkelt en fattig student, snart klar, som klarar mig utan hjälp från CSN, så det finns inget sparkapital att snylta på. Givetvis gäller den här restriktionen bara för kommande betäckning. I framtiden kommer inte det att vara avgörande.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Om man vill ha en hingst som passar bra ihop med mycket fullblod så är ju Robin Z en kandidat, men iaf jag tycker att han har gjort sitt i aveln.
Men å andra sidan vill man ha en välbeprövad hingst så är han nog ett bra alternativ.

Annars så hade ju Uskudar des Malais kanske varit ett alternativ?
Han lämnar ju inte så stora avkommor (normalstora) och så är de ädla.
Jag var och tittade på en idag faktiskt, en som blir 3 nu till våren.
Ett sto med lite äldre svensk stam på mammans sida (Pontus-Indus) men detta stoet hade mycket luft under magen, rörde sig bra, men var dock lite valpig fortfarande.
Sen var hon ca 1,65 hög.

Majim G lämnar ju också bra, men han står dock på naturligt (gör uskudar med, glömde skriva det) men var vet jag inte.

Ska fundera vidare och se om jag kommer på något mer.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag har faktiskt funderat mycket på Uskudar, det som fått mig att backa lite är att det är stoets första föl och hans avkommor sägs vara mycket sena i utvecklingen. Jag vill gärna att avkomman blir visad så att stoet kan få lite blup och då måste den ju vara iallafall lite färdig till 3 och 4 års. Det är inte så viktigt med de andra fölen. Jag vet inte jag tycker det är supersvårt just nu, ska kanske vänta tills stoet kommer hem i februari..
Jag har fått helt hjärnsläpp på hur jag ska tänka, jag vill ju inte avla bort all hoppning som finns i hennes gener eftersom det vore skandal, samtidigt är jag mest intresserad av dressyr och kommer att använda henne till det.. Hade ju varit kul om man satt på en avkomma som det inte var helgerån att rida dressyr på ;).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag tror nog att Uskudars avkommor är färdiga till 4-års.
Och speciellt eftersom det är så mycket fullblod i din dam.
Jag håller med dig, att det verkar dumt att avla bort hennes hoppegenskaper.
Hade jag varit som dig hade jag tagit en hingst som lämnar både hopp och gång, finns faktiskt några sådana med i aveln.

Quite easy är tex en sådan, även om han är lite vanlig.
Nactus är ytterligare en.
Majim G med efter vad jag har förstått.

Sen finns det även gågartshingstar som kan hoppa och borde lämna avkommor som även kan hoppa.
Tex Briar, Blue Hors Don Romantic..

Vissa av dem jag nämde precis har ju dock inte levande föl avgift, och då kan du ej använda dem vad jag har förstått, men gav bara lite exempel.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Glömde skriva att om du inte vill avla lite mer allround så kan du ju varva lite och ta vartannat hopp vartannat dressyr.
Du kan ju iaf prova och se om hon lämnar bra gångartsföl, gör hon inte det får du hålla dig till att avla hopphästar eller sälja henne och köpa ett sto med gångartsstam.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tack för svaren det gav mig lite nytt att tänka på :). Tack
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Kom på att det nog inte hette CIC den där fälttävlan han tävlade, mammans sonson.. De där fälttävlansklasserna kan jag bara inget om.
Han heter Byron H (e. Baier H - Fassaad H). Baier är den där som gått internationell 160 (också e. fullblodshingst precis som mitt sto). Det ska finnas en avelshingst till e Baier som heter Bristol som har tävlat högt, minns inte hur högt nu på rak arm har också fått en del avkommor som är talangfulla i hoppning och dressyr. Det är värsta detektivarbetet att hitta info om stammen men det är kul. :)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Har du sett många avkommor till Uskudar? Jag har inte sett en enda..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ring och prata med dem.
Tror inte det är omöjligt att få en deal?
De bits inte! :)
mvh
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Vem var det jag skulle ringa till? Jag ska erkänna att jag har telefonskräck även om det blivit bättre med åren ;).
Jag tror jag väntar med att ringa tills jag har fått hem stoet och klämt på henne, jag kanske upptäcker att hon är jättenervig, och då kan det ju vara något att ha i åtanke.. Men det är ju svårt att inte fantisera redan nu. Jag tycker verkligen att hon är jättefin, de bilder jag har sett på henne har varit från föl till 2 åring (hon är född sent pga en mycket varm sommar, stona krånglade med brunsterna, och dessutom låg hon en månad för länge i magen), och det är ju inte hela sanningen man ser på en 2-åring.
Har någon något förslag var jag kan lägga upp bilder på henne så ni kan titta på henne, så att det blir bild här och inte bara en länk? Hinner inte ställa till med en hemsida nu..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag har sett en del, kanske inte jättemånga, men några iaf.
Såg bland annat en supersnygg 2-årig fuxhingst med bläs och strumpor efter uskudar hemma hos göran.
För något år sedan såg jag ett jättefint stoföl som var så himla nätt i kroppen och med snygga gångarter, också hemma hos göran.Mamman var dock lite mer av den grövre modellen, men tydligen lättar uskudar upp lite.
Har sett en och annan anskrämlig med, men sådana finns det efter alla hingstar och mycket beror ju på mamman med.
Har sett fler, det vet jag men kommer inte på fler för tillfället...
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Spännande att läsa. Har du upplevt att de är så där extra sena? Och hjälper eller stjälper det i utvecklingen att det är 50%xx och 25%ox i mitt sto?
Funderar också lite på marknaden, skulle det gå att sälja en Uskudarföling med en utrikisk fullblodsmorfar som ingen hört talas om? Jag vill ju helst be¨hålla, men man vet ju aldrig vad livet har att komma med (vis av tidigare erfarenheter).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag har inte upplevt att de är extra sena, bara de som är e.Uskudar - nactus, men detta vet jag kommer från Nactus som lämnar sena avkommor.
Uskudarhästar med annat möderne har inte verkat sena.
Jag har ingen aning om ditt stos xx/ox hjälper till i utvecklingen, men man tycker ju att det borde göra det.
Sälja häst är väl alltid svårt när man har en stam på hästen som inte många känner till, jag personligen hade inte tvekat att köpa en häst som hade annorlunda stam om bara hästen hade levt upp till mina krav, jag menar det går ju alltid att "släktforska" om det är något man vill veta.
Men jag tror iaf att det finns en köpare till varje häst.(optimist)
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Du är den första som har skrivit att Uskudaravkommorna inte verkar vara ovanligt sena. :)
Jag började släktforska i hennes stam, och jag vet att det finns mer att hitta, och det kommer jag sammanställa på en hemsida senare, när det finns tid. Men det lilla jag har hittat är mycket positivt, och jag tyckte det var positivt att det är en lite annorlunda stam + att hon ligger mycket högt i blod. Det underlättar ju en del när det ska väljas hingst. Dessutom var raskombinationerna precis så som jag önskade. Halvblodsstostam, bra arabmorfar och fullblodspappa. Det enda riktigt felaktiga är att hon är fux (ljus man o svans)med mycket vitt eftersom jag alltid gillat diskret tecknade bruna hästar. Men det är ju totalt oviktigt, en bra häst har ju ingen färg.. Och som tur är så är smaken delad och jag kommer säkert snart ha ändrat mig. ;)

Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag är ju himla förtjust i QE-blodet, så mitt tips är QE eller Qalle. Hmm, eller är det du som inte gillar Qalle? (såg honom senast på Flyingedagarna och han har utvecklats enormt! otroliga bakben i sprången!). Annars har ju Flyinge Cathageno. Synd att det blev som det blev med CamiellFlamingo-han hade nog varit perfekt!
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag kanske ska ta mig en titt på Qalle.. en ny en. Kan vara att jag omvärderar honom. Man har ju bara en åsikt till man ändrar sig. ;)
QE är superfin på alla sätt, verkligen jättefin, men han är sååå använd att det känns som det måste finnas annat som kan fungera. Hade han fått färre ston hade han helt klart varit mycket mer intressant.
Tror Camiell hade passat henne riktigt bra, men det blir ett svårt kapitel.. Tror Alcatraz hade varit perfekt, men med 90 dagarsbetalning och dessutom dåliga simmare på ett sto jag inte vet något om fertiliteten på känns det lite väl modigt..
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 445
Senast: Görel
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 887
Senast: Opra
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 003
Senast: Prestige_
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp