Bukefalos 28 år!

Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

KL

TS vill det ska vara på hennes sätt, annars vill hon inte ha besök. Vad är det för en vän som faktiskt tycker de ska lyda hemma hos henne...
Allt går göra lätt om man vill, men vill ts göra det? Nä, för det ska vara på hennes sätt. Inte att göra det lite annorlunda nån timme för göra det smidigt för alla.

Sitt i köket, stäng dörren. Sätt upp en grind ...ja finns hur mycket som helst att göra för man ska slippa irritera sig och ha det trevligt istället.

Och är inte svårt att plocka bort saker man ser barnen pillar på heller. Det går på ren reflex här för mig, jag går bara och tar det från barnen och ställer det på bänken i köket istället för ställa tillbaka det det stod.

Som sagt, hur svårt kan det vara :meh:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

KL

TS vill det ska vara på hennes sätt, annars vill hon inte ha besök. Vad är det för en vän som faktiskt tycker de ska lyda hemma hos henne...

Ja det är bra fräckt att inte vilja hitta bajsblöjor på golvet, ha leriga hundar i soffan och saker utrivna ur skåp och kastade i golvet utan att föräldrarna bryr sig.
Och TS vill väl visst ha besök...? Annars skulle hon ju inte bjuda hem dem igen?

Vem är det nu som läser/tolkat galet?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tejpen var mitt eget förslag, vi har ett par skåp som är igentejpade hemma. Enklare än att tömma dem och ställa alla prylar två meter upp.
Annat alternativ är att barnsäkra skåpluckor, vilket jag inte heller anser att en värd/värdinna ska behöva göra.



Men det har ju du också gjort som anklagade TS för att bjuda på choklad i soffan fast det tydligt framgick att choklad nallades ur en otillåten skål som råkat stå framme, överplastad dessutom.

Så vi seglar nog alla runt i samma nötskal, men det är alltid lika kul när "ena sidan" suckar om att "andra sidan" beteer sig som "buke i ett nötskal".

Otillåten skål? Varför var den då framme? Ja står den framme anser jag man bjuder, även om det är mamman som ger.
Ja det var plast på, men det var för hundens skull.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Otillåten skål? Varför var den då framme? Ja står den framme anser jag man bjuder, även om det är mamman som ger.

Läs igen (:D).

Den stod framme för att TS preparerat inför dagen efter och det aktuella besöket kom spontant.
Är den dessutom inplastad så är det väl knappast fritt fram att gräva sig igenom plasten, men det kanske bara är jag som skulle respektera en sån gräns och fråga först. Är allting tillåtet bara för att det står framme? Ska vinflaskorna i bokhyllan bäras ner i källaren innan det kommer vuxna på besök? t.ex
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Läs igen (:D).

Den stod framme för att TS preparerat inför dagen efter och det aktuella besöket kom spontant.
Är den dessutom inplastad så är det väl knappast fritt fram att gräva sig igenom plasten, men det kanske bara är jag som skulle respektera en sån gräns och fråga först. Är allting tillåtet bara för att det står framme? Ska vinflaskorna i bokhyllan bäras ner i källaren innan det kommer vuxna på besök? t.ex

Ja jag skulle fråga. Men vad tror du ts skulle sagt om hon frågade. Nej, mina vänner som kommer i morgon ska äta detta :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Läs igen (:D).

Den stod framme för att TS preparerat inför dagen efter och det aktuella besöket kom spontant.
Är den dessutom inplastad så är det väl knappast fritt fram att gräva sig igenom plasten, men det kanske bara är jag som skulle respektera en sån gräns och fråga först. Är allting tillåtet bara för att det står framme? Ska vinflaskorna i bokhyllan bäras ner i källaren innan det kommer vuxna på besök? t.ex

Jo jag läser, men herregud, måste man skriva ner allt om och om igen. Jag har läst det var för gäster nästa dag osv...
Men nu kom det en gäst innan...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja jag skulle fråga. Men vad tror du ts skulle sagt om hon frågade. Nej, mina vänner som kommer i morgon ska äta detta :D

Ta för er men sätt er gärna i köket och ät, jag är lite rädd om soffan?

Men du visar ju ett oerhört tydligt exempel på varför TS gäster inte frågar om det är det intrycket du fått. Att allt är fritt fram ändå så därför bryr man sig inte om att fråga.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men du det är givetvis inte så att jag menar att man ska sitta på röven och inget göra medan värden :p springer runt efter barnen, jag menar däremot att vården visst kan hjälpa till och springa och rädda sina prylar om jag gör något . exempel vis rädda något från ena ungen. Jag kan inte vara överallt ju och ibland är barnen snabbare än en själv.

Visst ska man ha en viss självbevarelsedrift när det gäller ens egna prylar!:) Men jag tycker för det inte att man ska ta för givet att andra ska passa ens barn när man är på besök utan man har som förälder huvudansvaret.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jo jag läser, men herregud, måste man skriva ner allt om och om igen. Jag har läst det var för gäster nästa dag osv...
Men nu kom det en gäst innan...

Ja? Är det samma sak menar du?

Nä jag är oerhört förvånad över hela diskussionen, vi tycker helt enkelt olika och kommer inte längre.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja jag skulle fråga. Men vad tror du ts skulle sagt om hon frågade. Nej, mina vänner som kommer i morgon ska äta detta :D

Jag antar att TS ger barnet en bit (om det nu inte sabbar uppläggningen på något sätt) och sedan erbjuder sina gäster något annat gott och ställer undan skålen. As simple as that.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja det är bra fräckt att inte vilja hitta bajsblöjor på golvet, ha leriga hundar i soffan och saker utrivna ur skåp och kastade i golvet utan att föräldrarna bryr sig.
Och TS vill väl visst ha besök...? Annars skulle hon ju inte bjuda hem dem igen?

Vem är det nu som läser/tolkat galet?

Nu får du ge dig..
Allt detta har jag redan skrivit om...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag antar att TS ger barnet en bit (om det nu inte sabbar uppläggningen på något sätt) och sedan erbjuder sina gäster något annat gott och ställer undan skålen. As simple as that.

Exakt, det tror jag med.
Men, då kommer vi til problemet med kladdiga små händer :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nu får du ge dig..
Allt detta har jag redan skrivit om...

Ja jag försöker ge mig, det är oerhört svårt dock när du sammanfattar hela tråden med kommentarer som:

"TS vill det ska vara på hennes sätt, annars vill hon inte ha besök. Vad är det för en vän som faktiskt tycker de ska lyda hemma hos henne..."

när det enda hon ber om enligt mig är vanligt enkelt hyfs.

(Och sen gnäller över buke i ett nötskal för att de inte kan läsa ordentligt... :D)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja jag försöker ge mig, det är oerhört svårt dock när du sammanfattar hela tråden med kommentarer som:

"TS vill det ska vara på hennes sätt, annars vill hon inte ha besök. Vad är det för en vän som faktiskt tycker de ska lyda hemma hos henne..."

när det enda hon ber om enligt mig är vanligt enkelt hyfs.

(Och sen gnäller över buke i ett nötskal för att de inte kan läsa ordentligt... :D)

Ja hon skrev faktiskt lyda när jag frågade henne.
Hyfs, ja, men jag tror hon överdriver eftersom hon är pedant i mina ögon.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja om jag som förälder vill lära mitt barn att inte riva i någon annans skåp som vill jag också att han ska lyda, dvs jag ser till att vara konsekvent och låter honom inte riva vidare. Så tolkade jag användandet av ordet "lyda" i tråden.

Ja jag förstår du tycker att hon är pedant, ni har väldigt olika syn på städning.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja om jag som förälder vill lära mitt barn att inte riva i någon annans skåp som vill jag också att han ska lyda, dvs jag ser till att vara konsekvent och låter honom inte riva vidare. Så tolkade jag användandet av ordet "lyda" i tråden.

Ja jag förstår du tycker att hon är pedant, ni har väldigt olika syn på städning.

Vad vet du om min städning? Jag kanske också är pedant. Men en blöja på toa gör mig inget tex.. Men för det gnäller jag inte över saker som lätt kan fixas om man vill.
De hade kunnat ha det väldigt trevligt, om man kunde släppa på sina regler ett tag och kanske stänga en dörr osv..
Men vill man inte, så får man väl elt enkelt sluta umgås med folk som inte är som man vill.
Jag har massor av kompisar som inte tänker som mig, men antingen får man släppa lite och ge och ta. Eller så får man sluta umgås..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Vad jag vet om din städning? Det du har skrivit tråden.

Har jag skrivit hur jag städar, mer än jag kan vända på en sko i hallen :D
Kanske jag dammsuger upp det under dagen, eftersom jag har så många hundar så blir det en del städning här också.
Men en liten kladdig barnhand gör mig inget, går torka bort..

Nog för mig i den här tråden. Nu börjar det bli löjligt.

TS, gör det lätt för dig och använd dörr och grindar, så kan du nog fortsätta umgås med dina vänner, även de med dåligt hyfs :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och istället för att jag sa något just då, plockar mamman ut en handfull bitar (just choklad) och ger barnet i soffan. DÅ sa jag att jag ställer undan skålen nu, vi ska ha det imorgon och kolla nu så inte barnet ger hunden av chokladen eftersom det är giftigt för hundar. Det var också då barnet äter av chokladen, tar in handen i munnen och jag ber barnet ( i mammans närvaro) att inte kladda med chokladen i soffan. Jag VET att jag kunde dragit in ungen på toa och tvättat av händerna, men ska jag verkligen behöva både säga till, fostra och springa efter andras ungar så fort de kommer hit?

Det här exemplet är väl iof ett klockrent exempel på ett väldigt konstigt och oartigt beteende från föräldern.
Om jag hade suttit med ett barn i en soffa (vit eller annan färg) och gett barnet choklad så hade jag naturligtvis sett till att ungen inte sölade - möjligvis hade jag bett dig om lite papper eller en trasa eller nått att torka av ungen med under tiden vi satt i soffan innan det var dags att gå och tvätta händerna.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag skulle ta nåt gammalt lakan och lägga över soffan när barngästerna kommer. Om nån frågar så är svaret givet, jag är rädd om min soffa och vill inte ha en massa mat kladdat i den.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 050
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 788
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 695
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp