Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Förlåt, jag "glömde att vi var på buke" och formulerade mig inte helt korrekt. Din attityd till städning, inte hur du rent praktiskt städar hemma hos dig.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Exakt, det tror jag med.
Men, då kommer vi til problemet med kladdiga små händer :D

Där kommer föräldraansvaret in. Jag tillåter inte att mitt småbarn äter choklad i en ljus soffa hemma hos andra - vi vill ju gärna bli ditbjudna igen....- så då hade jag frågat om det var ok att vi förflyttade oss till köket (som förhoppningsvis är ngt mer stryktåligt). Sedan hade jag bett om papper.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och istället för att jag sa något just då, plockar mamman ut en handfull bitar (just choklad) och ger barnet i soffan. DÅ sa jag att jag ställer undan skålen nu, vi ska ha det imorgon och kolla nu så inte barnet ger hunden av chokladen eftersom det är giftigt för hundar. Det var också då barnet äter av chokladen, tar in handen i munnen och jag ber barnet ( i mammans närvaro) att inte kladda med chokladen i soffan. Jag VET att jag kunde dragit in ungen på toa och tvättat av händerna, men ska jag verkligen behöva både säga till, fostra och springa efter andras ungar så fort de kommer hit?

Det var udda av henne, alla vet, eller borde veta, att barn + choklad= 100% att man får kladd överallt, precis överallt. (hos mamma får A små chokladbitar direkt i munnen (om mamma serverar choklad) och får inte röra dem med händerna :o. Hemma undviks choklad.)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Vår son älskar choklad och ler och tuggar samtidigt = det droppar! Håller honom i knät (om han inte sitter vid bordet med hakklapp) och torkar ur min urringning efteråt. :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Dina gäster är monster!

Ingen av mina kompisar som har småbarn skulle tillåta att de lever rövare här, ingen annanstans heller för den delen.
Men självklart förstår jag att småbarn är småbarn och försöker ha något som de kan greja med så de håller sig nöjda iaf.
Att det blir lite rörigt får man nog räkna med, men att ha småbarn som röjer och spiller, kladdar etc utan att föräldrarna bryr sig det är inte okej!

Men vuxna kan faktiskt torka upp när de spillt vin och kasta sina tomma ciggpaket i soptunnan!
Alla mina vänner hade gjort det iaf, även om det är jag som får springa å hämta papper/trasa osv när olyckan är framme eftersom jag vet vart det står.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Normalt sett så aktiverar vi barnet med någonting även när de är hemma hos oss. Mellan 2-3 år har de ju rätt kort koncentrationsförmåga, men vi har Disney Channel att sätta på också ifall det krisar.

Nu har vi inte kvar det stora akvariet, men där kunde alla barn stå i timmar och bara titta på fiskarna.

Sen finns det ju de barnen som sitter stilla i föräldrarnas knä också. Det finns ju alla avarter, men vi har inte haft några föräldrar och barn hemma hos oss som inte klarar av att vi inte har ett barnsäkrat hem. De flesta verkar hantera det på ett bra sätt.

Det beror ju helt och hållet på hemmet. Jag har flera vänner med ganska stora lägenheter som inte har barnsäkrat medvetet men ändå har helt vettigt upplägg. Man behöver inte hålla i barnet hela tiden. Enstaka porslinsigelkottar på ett fönsterbräde är inga problem. I ett sådant hem har vi ett väldresserat barn som inte sätter tassarna i tårtan på soffbordet.

Men jag har också varit i hem som är veritabla katastrofer där allt allt är på golvet eller på smala pelare och allt är "intressant". Sladdar hänger och korsar alla utrymmen, allt godis, choklad serverat såklart, står i mängder på ett 20 cm högt soffbord, dvs sitta på golvet höjd. Sköra musikinstrument, antika porslinsfigurer allt på golvet. Tavlor lutade mot väggarna, manshöga speglar lutade mot väggarna och detta på 50 kvadrat. Det går inte att vara där längre än 20 min om man inte har en rumpsittartreåring. Man känner sig som mamman från helvetet och gråter nästan på väg hem, barnet gråter, värdinnan gråter.

Innan man bjuder in barn kanske man ska tänka på man har sin vita soffa och antika möbler o mattor spridda över 110 kvadrat eller 50 kvadrat och om man har vita kakor och ännu hellre bulle på stort soffbord eller chokladbitar, godis o Ballerinakex på minibord i näshöjd. Serverar röd saft eller vatten osv. I alla fall om man bjöd in barnet för att prata med föräldrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men alltså, du tackar och håller med dem som backar dig, och blir irriterad på dem som inte förstår hur jobbiga dina vänner är.

Men du har fortfarande inte svarat på exempelvis mina två inlägg med förslag på hur du kan hantera det.

Vill du alltså bara få medhåll och gnälla av dig lite?

Klart jag håller med dem som tycker likadant som jag, vore lite väl konstigt att hålla med dem som tycker tvärt om vad jag själv tycker är rätt?

I båda de inlägg du skrivit till mig i denna tråden, står det att jag ska sluta bjuda hem folk. Eftersom jag redan svarat på det, så har jag inte svarat just dina två inlägg där. Jag vill ha dem här, men jag vill att de inte förstör. Därav startade jag tråden.

Som jag också har skrivit innan, så har jag tagit till mig över en del råd och tips som kan vara behjälpliga för mig i mitt hem, så nej, jag är inte bara ute efter att få medhåll och gnälla. Som jag också skrivit innan ville jag ha svar på hur folk tänker om detta, vad andra hade för erfarenheter och vad man eventuellt kan göra för att det ska fungera bättre.

Kl
Och snälla, haka inte upp er på detaljer. jag vet att jag skrivit tomma ciggpaket som inte slängs mm, men det kan likaväl vara att något barn rivit ut jord från blomsterlådan, eller bryter av blommor från densamma. Jag kan inte skriva mer än en massa exempel här och det blir HELHETEN jag stör mig på, inte någon liten grej som händer någon gång ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Haha!

A har inte utvecklat godisfavoriter ännu så vi kan hålla oss till smågodis utan choklad och enstaka kokosprickar som han faktiskt verkar stoppa hela i munnen och inte spilla. Yogurth i soffan kan vi däremot leva med, lättare att få bort.

Hos mamma ger jag så små bitar att risken för dreggel blir minimal. (Mamma är just sådan att hon har för många gamla möbler och travar böcker högt, men det är stort nog och nog med leksaker att det inte är en katastrof. Faktum är att när jag tänker efter har hon inte ett enda litet handavtryck i någon soffa eller på stol trots att jag annars (dvs utan mat) släpper nästan vind för våg där.). Hon är också antigodis så det är en bit, möjligen två, mörk choklad, ganska lätthanterligt. Orsaken till att det funkar är just leksakerna och att det inte finns tillgång till mängder av distraherande godis. (Några hårda karameller i prydnadsglasskål på vanlig bordshöjd är inget problem alls).
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men jag måste också säga att om mina allra bästa vänner plötsligt skulle börja bete sig sådär (ta choklad ur täckt skål och ge flera bitar! till barn i soffa, ljus eller mörk.). så skulle jag vidta åtgärder (rensa huset på choklad och lägga lakan och tejpa skåp). Men om det var nya bekanta skulle jag faktiskt bara strunta i att bjuda hem dem i görligaste mån. Vi skulle nog inte vara så lika på många andra sätt heller.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det beror ju helt och hållet på hemmet. Jag har flera vänner med ganska stora lägenheter som inte har barnsäkrat medvetet men ändå har helt vettigt upplägg. Man behöver inte hålla i barnet hela tiden. Enstaka porslinsigelkottar på ett fönsterbräde är inga problem. I ett sådant hem har vi ett väldresserat barn som inte sätter tassarna i tårtan på soffbordet.

Men jag har också varit i hem som är veritabla katastrofer där allt allt är på golvet eller på smala pelare och allt är "intressant". Sladdar hänger och korsar alla utrymmen, allt godis, choklad serverat såklart, står i mängder på ett 20 cm högt soffbord, dvs sitta på golvet höjd. Sköra musikinstrument, antika porslinsfigurer allt på golvet. Tavlor lutade mot väggarna, manshöga speglar lutade mot väggarna och detta på 50 kvadrat. Det går inte att vara där längre än 20 min om man inte har en rumpsittartreåring. Man känner sig som mamman från helvetet och gråter nästan på väg hem, barnet gråter, värdinnan gråter.

Innan man bjuder in barn kanske man ska tänka på man har sin vita soffa och antika möbler o mattor spridda över 110 kvadrat eller 50 kvadrat och om man har vita kakor och ännu hellre bulle på stort soffbord eller chokladbitar, godis o Ballerinakex på minibord i näshöjd. Serverar röd saft eller vatten osv. I alla fall om man bjöd in barnet för att prata med föräldrarna.

Precis sahar ar det ju, alla har det olika hemma och dartill olika toleransniva och/eller stadbehov. Sa om man vet med sig att det inte riktigt funkat att bjuda hem barn (vad an anledningen ar; livliga barn eller slappa foraldrar eller toleransniva eller vad det nu ar) sa far man nog vidta atgarder om man vill fortsatta pa samma satt!

I fallet med den overtackta godisskalen, sa hade jag blivit valdigt forvanad om min bekant hade tagit av plasten och erbjudit sitt barn nagra bitar, men jag hade sagt "at inte choklad i (narheten av) soffan ar du snall" (sa att foraldern hor) och sedan stallt undan skalen - for den var ju inte amnad for detta besoket.

Sjalvklart kan man inte forutse och alltid vara beredd pa spontana besok, men om det ringer pa dorren och det star en mamma med en 3-aring dar, sa kanske man kan snabbt plocka undan det mest uppenbara for att underlatta for alla? Jag fattar ju att man inte tanker pa sant om man ar ovan vid smabarn men jag har fatt uppfattningen att barnbesoken ar ratt frekventa i TS fall?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Normalt sett så aktiverar vi barnet med någonting även när de är hemma hos oss. Mellan 2-3 år har de ju rätt kort koncentrationsförmåga, men vi har Disney Channel att sätta på också ifall det krisar.

Nu har vi inte kvar det stora akvariet, men där kunde alla barn stå i timmar och bara titta på fiskarna.

<snip>

No way att tv, akvarier eller nagot annat skulle ha hallit mina killars uppmarksamhet mer an 5 minuter nar de var sma. De var mycket aktiva, men hade de leksaker (kapsela/lego/mekano/eller liknande) som de kunde gora nagot med gick det mycket battre.


Känns ju inte direkt som det blir spontanbesök här. Ska jag plocka undan soffan, vitrinskåpet mm på 5 minuter? Ska jag gå en runda i hemmet inför varje besök och försöka lista ut vad ungar kan lägga ögonen på? Hur ska jag veta vad som kommer ske när de kommer?

Nej, men om man ser att ett barn focuserar pa en pryl (godisskal) kan man satta undan den.

<snip>
Jag och mina vänner har ju umgåtts en hel del sittandes på golvet bredvid lekande småbarn eftersom det varit enklast istället för att springa från bordet konstant när barnen varit riktigt små.

Jag åker inte bort till någon och förväntar mig att de som vi besöker passar barnen medan jag sätter mig och slappar. Är passande av andras barn en förutsättning för att få besök?
<snip>

Precis, du satt inte i soffan och fikade med en sa liten.

<snip>
Och snälla, haka inte upp er på detaljer. jag vet att jag skrivit tomma ciggpaket som inte slängs mm, men det kan likaväl vara att något barn rivit ut jord från blomsterlådan, eller bryter av blommor från densamma. Jag kan inte skriva mer än en massa exempel här och det blir HELHETEN jag stör mig på, inte någon liten grej som händer någon gång ibland.

Men det ar ju precis den helheten som gor att manga har har en fast kansla av att du ar pedant och verkligen har det jobbigt med att det syns att du haft gaster. I min uppfattning kan man inte ha ett litet barn i sitt hus utan att det marks. Och inget i varlden skulle ha fatt mig att duka i vardagsrummet's "finsoffa" med smabarn fast jag inte tycker samre om mamman som glomde blojan pa toa golvet, eller hon som distraherat vande upp och ner pa barnets sko i hallen.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Känns ju inte direkt som det blir spontanbesök här. Ska jag plocka undan soffan, vitrinskåpet mm på 5 minuter? Ska jag gå en runda i hemmet inför varje besök och försöka lista ut vad ungar kan lägga ögonen på?

Ja, hur svårt kan det vara? Vet man att någon ska komma går man väl en runda ändå, för att kolla så att man inte tappat några trosor utanför tvättkorgen t ex. Och är det spontanbesök så tar det väl ca 2 min att göra den där rundan och ta undan ömtåliga saker.

Men vitrinskåp... Jag tror att du ska vara glad att din unghund är en dvärgschnauzer och inte en överentusiastisk labrador. Den hade gjort kristallkross av ditt vitrinskåp på en nanosekund. Och på samma sätt funkar många 1-3-treåringar. Jag vill inte riktigt tänka på vad ett barn i åldern som just börjat resa sig eller just börjat gå kan göra med ett vitrinskåp - i form av skador på sig själv. Det känns lite allvarligare än vitrinskåpet, kan jag tycka.

Lösningen är då att den förälder man har på besök skuggar ungen till fots under hela besöket och aldrig någonsin släpper fokus på den. Inte så mycket kvalitetsumgänge för oss vuxna, skulle jag säga.

Dessutom blir ett skuggat barn väldigt snabbt ett frustrerat barn, om det inte får gå varken åt ena eller andra hållet och inte peta på ena eller andra prylen. Och frustrerade barn bidrar inte heller till kvalitetsumgänge.

Ambitiösa föräldrar bär ju med sig en hög leksaker när de går bort - men hemvanda leksaker är sällan lika spännande som andras prydnadssaker.


Alltså är det bättre att man umgås hemma hos barnfamiljen - och där man kan ju själv lämpligen hjälpa till genom att leka med barnet medan föräldern fixar fika/lunch/middag. Det är inte att "passa någon annans barn" som någon beskärmar sig över i tråden - utan att umgås och hjälpas åt. Jag har nästan aldrig själv stött på problem på den punkten.

Slutsats: är man väldigt rädd om sitt hem och inte beredd att barnsäkra det till miniminivå bör man inte ta emot varken småbarn eller labradorer. IMHO.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men jag har också varit i hem som är veritabla katastrofer där allt allt är på golvet eller på smala pelare och allt är "intressant". Sladdar hänger och korsar alla utrymmen, allt godis, choklad serverat såklart, står i mängder på ett 20 cm högt soffbord, dvs sitta på golvet höjd. Sköra musikinstrument, antika porslinsfigurer allt på golvet. Tavlor lutade mot väggarna, manshöga speglar lutade mot väggarna och detta på 50 kvadrat. Det går inte att vara där längre än 20 min om man inte har en rumpsittartreåring. Man känner sig som mamman från helvetet och gråter nästan på väg hem, barnet gråter, värdinnan gråter.

Innan man bjuder in barn kanske man ska tänka på man har sin vita soffa och antika möbler o mattor spridda över 110 kvadrat eller 50 kvadrat och om man har vita kakor och ännu hellre bulle på stort soffbord eller chokladbitar, godis o Ballerinakex på minibord i näshöjd. Serverar röd saft eller vatten osv. I alla fall om man bjöd in barnet för att prata med föräldrarna.

Ja, kort sagt, det var det där jag menade med min roman:o:D. Du uttryckte det bättre.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Vi har av praktiska skäl grönmönstrad soffa så det vet jag inget om.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag har slutat förvåna mig över hur folk bär sig åt hemma hos andra. Mina vänner är rumsrena, men tyvärr är just nu vårt hem skådeplats för en blandad kompott av "övriga" och ett axplock ur den beteendefloran chockerar.

* går igenom all post som inte ligger inlåst. Ligger det inte inlåst är det tydligen en uppmaning att detaljstudera
* häll upp kaffe slarvigt, sjösätt hela den obehandlade träskivan i köket. Gå sedan med kaffekoppen genom hela huset (droppande över golvet) och ställ slutligen koppen i fönsterkarmen (obehandlat tegel). Detta innebär att husägaren får slipa både träbänk och tegelinlägg, förutom det otroliga nöjet att tre-fyra gånger/dag torka golv efter andra.
* se till att lämna så mycket kafferingar som möjligt på målade, ljusa ytor så att det absolut syns att du varit där och inte kan glömmas bort.
* ignorera vänliga uppmaningar att diska efter dig, ställ disken i diskhon och lämna till övriga att ta upp efter dig
* tappar du godis eller mat, låt det ligga under soffan/stolen - förr eller senare börjar det väl lukta och någon tar upp efter dig
* när du druckit ur din medhavda flaska vatten/läsk, släng pantflaskan under möblerna. Det är ju bara en trevlig överraskning för den som bor där att hitta 5-6 pantflaskor att ta hand om.
* se till att sprida väl mogen frukt i samtliga kökslådor (även där det ligger t ex plastpåsar etc), det är ju mysigt att finna efter 1-2 veckor - ytterligare en överraskning för den som bor där.

Ja, som sagt - detta är vad som skulle kunna betecknas som normala, vuxna kvinnor som bär sig åt så här. Toaletten och vanor därinne ska vi bara inte prata om...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Kanske riktat mot mig vet inte. Men om det var lite konstigt uttryckt så brukar vi hemma hålla oss till shortbread, mariekex, bragokex, digestivekex, ev syltkakor (på gränsen men med riktigt välgrillad sylt). Tårta kan man hålla sig till vita tårtor med grädde och skippa chokladen. Jordgubbar är lite av ett gissel, men då får man jaga. (det är mestadels nästan omedvetet, det är mest det att om jag ser paketet ballerinakex så ser jag samtidigt kladdiga små händer.). (vi är inte speciellt välstädade faktiskt, men å andra sidan beror det på att jag inte är jätteförtjust i att städa och jaga tassar så jag försöker undvika.)

Lite knäppt kanske men om man medvetet bjöd hem en treåring och känner sig lite nervig så rekommenderar jag skarpt bullar och kex, de blir mätta på en halv bulle med lite tur och så ett digestivekex på det och om man ger vatten istället för saft så hoppar de inte nedanför saftkannan och tigger mer heller (vår treåring är helt galen i saft). Skippa sugrör om ni inte är i köket, de kan börja leka mygga och sörpla saft från bordet och leka trollspö med det.

Hm stänga köksdörren och öppna en hyggligt säker kökslåda är kanske ett tips.

Justja buslek inte med barnet om du inte gillar barn, du blir aldrig av med henom efter det, då kommer barnet att klänga i ditt knä till råga på allt och hälla saft och smulor på dig och prata med bara dig (och som förälder vågar man inte alltid plocka barnet därifrån eftersom personen kanske blir förolämpad, det är svårt att veta om det är ett ömt eller ansträngt leende.).
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

tappar du godis eller mat, låt det ligga under soffan/stolen - förr eller senare börjar det väl lukta och någon tar upp efter dig

Vad är det för hundar du har som inte städar? ;)

Vår terrier sitter alltid givakt bredvid barnstolen och våttorkar golvet ordentligt när vår tvååring har ätit klart.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 929
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 736
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 583
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp