Bukefalos 28 år!

Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

bara allmänt hyfs
Jag förstår att du vill bjuda, det låter jättetrevligt hos dig. Men om de du bjuder inte har samma syn som dig på vad som är allmänt hyfs, så blir det ju svårt. Hade de uppfört sig så illa som du beskriver det när de kom till mig, så hade de åkt ut och inte blivit bjudna igen.

Jag tror inte du kommer att lyckas med att hinta. De ser inte problemet alls så som du gör. Vill du prova att styra upp dem måste du vara övertydlig. Se dem i ögonen och tala om rakt ut vad du känner och ge dig inte förrän du är övertygad om att de förstår vad du förväntar dig. Duka i köket och lås dörren till andra rum om det är det som krävs.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Du måste börja dra gränser! Uppenbarligen saknar dina gäster känsla för vad som är ok och vad som inte är det, då får du visa dem vad som gäller i ditt hem. Åker jag med hund och barn och hälsar på anpassar jag mig efter hemmet, vilket innebär att hos mamma är hunden bakom kompostgaller och sonen har sin lekhörna där. Hos min bror hälsar vi bara på när det är väder för att vara ute (pedanter och "shaby chic"-inredning, ALLT är vitt...) osv. Är vi inne ändå så får jag förstås hålla koll på både barn och hund.
Så det är liksom upp till dig att visa vart ditt skåp ska stå, alternativt inte träffas hemma hos dig, alternativt skaffa nya vänner. :)

Jag har din åsikt och håller med. jag anpassar mig också..Är någon allergisk, ja, då får vi träffas ute,alternativt inte alls just nu när min hund inte kan vara själv längre stunder..Är vi hos "hundvänliga" folk frågar jag vad som är ok. Är det okej om min hund är lös på er gård på landet, trots att hon kanske jagar er katt om den kommer fram.. Är vi hos någon med hund så frågas det ju innan om den är ok med andra hundar osv
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Alltså, jag klarar ju av att uppföra mig. Och jag lovar att dina vänner tycker att de klarar av att uppföra sig. De tycker inte att de är hemska människor som stökar ner hemma hos dig, de tycker att det händer olyckor.

Som barnet som kissade i soffan. Jag är helt övertygad om att de människorna kom på att det var en väldigt dålig idé att inte sätta på barnet blöja med tanke på din soffa. Men då var skadan redan skedd och de menade ju inte att göra så.

Nu var det inte min soffa i detta fallet som blev nerkissad ( en annan bukefalist som skrev det inlägget)..

Och om dina vänner vet att du dammsuger varje dag ändå så är det ju inte så konstigt ifall någon inte riktigt tänkte längre än näsan räckte och hällde ut sanden i din hall.

Men ingen älskar väl att dammsuga? Det logiska ( imitt tänkande) är att jag dammsuger varje dag för att ha det rent och snyggt och undvika de värsta hundhåren. Att folk medvetet slänger sand på golvet är enligt mig fortfarande inte ok..

Jag tror absolut att du måste styra upp dina vänner och ditt hem. Sätt upp en grind i hallen så får alla hundar vara där så att de inte skräpar ner. Och som någon annan skrev, visa med lite små gester vad som gäller. Och har du barn hemma ta inte med dem till soffan, utan sitt i köket. Är det fint väder och ni vill sitta på balkongen kan ni väl ta en filt och sätta er ute istället?

Jag bor i lägenhet och har inte utrymme/lägenhet som passar att hållas grindar i. Jag sitter själv gärna i köket , men barn och hundar är överallt ändå.. Jag säger ju till, men det verkar som att jag tydligen är för mesig i mina uttalanden..

Folk menar inte att skräpa ner. Enligt dem är det olyckor som händer.

Olyckor händer, men olyckor kan i vissa fall förhindras, samt "återställas" om det handlar om att spilla eller liknande..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Rent konkret skulle jag fråga vad hen håller på med och säga att det inte är okej. Fortsätter beteendet slutar jag bjuda hem personen.

Ja, det är ju i alla fall begripliga åtgärder. Sen tycker jag väl själv att det ska rätt mycket till innan jag undviker att bjuda hem någon pga dennes "uppförande", men jag kan relatera till att man hellre gör något annat än umgås hemma med en del vänner (jag tänker just nu på en väldigt kräsen kompis, jag gör hellre annat än äter med henne, tex, det är skittråkigt att bjuda henne på mat).

Men jag måste undra iofs, det kanske inte är ok att rädda ägodelar från barn och hundar om man inte är förälder till barnet eller ägare till hunden?

Jo, men det har jag väl inte antytt att det inte är? Det som förvånar mig i tråden är snarare ordvalen, att man pratar om att "inte acceptera" somliga saker, om "reglerna som gäller i hemmet" och om vänners "uppfostran". För mig är det väldigt främmande tänkesätt, inte minst när det gäller just vänner. Jag skulle inte ens under pistolhot kunna redogöra för reglerna ens i mitt eget hem, så udda känns det för mig.

Om jag kom hem till någon och den informerade mig om "hemmets regler", skulle jag tycka att det kändes mycket konstigt.

Jag gillar överlag inte vuxenuppfostran.

En gång brottade jag ned en stor kille som inte kunde ge fan i min dator.

Det kan ju tex inte ha gått att missförstå, men jag antar att det också blev slutet på vänskapen?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Soffan va min:D
Ramona
Självklart lät de inte barnet kissa i soffan med flit, men de gjorde inga försök till att göra rent den. Det va det som retade mej och inte att det hände en olycka egentligen. Barn är barn och då bör föräldrarna måste ta ansvar.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker det är en enorm skillnad mellan att lämna kaffekoppar och liknande på bordet eller att faktiskt låta barn och djur smutsa ner och förstöra inredningen. Har vi haft middag eller fest räknar jag iskallt med att jag ska få springa runt och plocka disk och urdruckna ölflaskor m.m. efteråt. Våra gäster brukar ändå alltid vara väldigt hjälpsamma när vi har större tillställningar och brukar se till att diskmaskinen laddas och töms vartefter under kvällen. Men som sagt, att plocka undan efteråt räknar jag med. Följer en hund med räknar jag också med att det blir lite hundhår här och där.

Men steget från detta till att faktiskt låta barn kladda med chokladfingrar på möbler och tapeter är enormt. Man ska väl inte behöva köpa en ny soffa varje gång man har haft vänner hemma, eller tapetsera om? Det är ju för sjutton skadegörelse. Eller att lämna äckliga bajsblöjor på golvet :yuck: Hur f-n tänker man då? Jag är helt förbluffad. Ingen jag umgås med skulle drömma om något sådant. Tvärtom brukar man få hejda dem så att de inte hjälper till och springer hela kvällen. Man vill ju att gästerna ska koppla av och ha trevligt.

Om en olycka händer så är det självklart för alla normala människor att man ber om ursäkt och dessutom erbjuder sig att städa upp/laga/köpa nytt. Man rycker inte bara på axlarna och konstaterar att ungen inte kan hålla tätt i sömnen etc. Så lack jag hade blivit om någon med berått mod hade lagt sitt icke rumsrena barn för att sova i min soffa.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jo, men det har jag väl inte antytt att det inte är? Det som förvånar mig i tråden är snarare ordvalen, att man pratar om att "inte acceptera" somliga saker, om "reglerna som gäller i hemmet" och om vänners "uppfostran". För mig är det väldigt främmande tänkesätt, inte minst när det gäller just vänner. Jag skulle inte ens under pistolhot kunna redogöra för reglerna ens i mitt eget hem, så udda känns det för mig.

Om jag kom hem till någon och den informerade mig om "hemmets regler", skulle jag tycka att det kändes mycket konstigt.

Jag gillar överlag inte vuxenuppfostran.

Fast nog måste väl även du ha gränser (vi behöver ju inte kalla det för "hemmets regler" och det är det ju ingen annan i tråden som gör heller)? Eller menar du att du skulle stå helt tyst och inte invända om någon började anteckna i dina böcker, rökte cannabis, eller kom på din fest i skor sylvassa stilettklackar som du kunde se repade ditt nyslipade trägolv?

Jag ser det inte som att det handlar om uppfostran att räcka fram ett glasunderlägg eller uppmärksamma en förälder att barnets fingrar är fulla med chokladkladd och att det ny har styrt sin kos mot den nyinköpta vita soffan. Jag tycker mer att det handlar om kommunikation. Säger jag inget, utan bara slutar att bjuda hem dem så ger jag inte den andra någon chans att förhålla sig till mina gränser. Tycker de inte att det är okej att göra det så har de givetvis möjligheten att tacka nej nästa gång jag bjuder dem.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nog måste väl även du ha gränser (vi behöver ju inte kalla det för "hemmets regler" och det är det ju ingen annan i tråden som gör heller)?

Jo, flera talar just om regler:

Jag frågar var personen har för regler helt enkelt..

KL... Jag har en femåring och mina krav på henne och hennes kompisar, och även för vuxna är:

Så svåra regler tycker jag inte det är...
(Min fetning.)

Ditt hem - dina regler! Har du påtalat dina regler?

Därutöver använder flera ord som just "acceptera", "ouppfostrade" med mera. Ord som för mig är lite främmande inslag i både tänkandet och pratandet.

Det händer väldigt sällan att någon gör något i mitt hem som jag inte står ut med, faktiskt. Om det beror på att jag är tolerant eller på att mina vänner är välbehärskade, ser jag som en öppen fråga. Det brukar snarare vara jag som argumenterar för att barnen ska släppas lite fria, än deras föräldrar som tycker att de är lika gulliga hur kladdiga de än är. Går kladdigheten över styr, fångar jag nog in barnet och torkar av det.

Cannabis är länge sedan någon hade med sig (och på den tiden tog jag sådant ungefär som jag idag ser på en medhavd flaska vin), och stilettklackar tror jag faktiskt inte att en enda av mina kompisar skulle komma på idén att dyka upp i. Inte hemma hos mig i alla fall. Och skulle så ske, så finns det ändå inget nyslipat att repa inom synhåll. :D

Det som intresserar mig här är dock inte själva reglerna eller brotten mot dem, utan hur man hanterar de här situationerna. Dina exempel,på problemlösningar känns helt ok för min del, och inte alls som att säga "det där accepterar inte jag", "det där är ouppfostrat" eller "det där är mot reglerna" eller dylikt.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det finns ju massor av skrivna och oskrivna regler som vi anpassar oss efter hela tiden. I grund och botten finns de till för att vårt samhälle ska flyta så smidigt som möjligt och att svaga inte ska bli trampade på eller utnyttjade. Uppförandekoder och konventioner kan vara tramsiga ibland, men fyller ofta en funktion för att minska friktionen mellan människor.

Den som kommer hem till någon annan och låter barn eller hundar förstöra inredningen och inte ens förstår att be ordentligt om ursäkt och göra allt för att åtgärda skadan, har missat något fundamentalt. Man kan kalla det ouppfostrat, men ordet är inte det viktiga. Det handlar om att man inte har förstått och accepterat de sociala spelreglerna och att man beter sig oerhört respektlöst mot en annan människa. Jag förstår faktiskt inte vad du hänger upp dig på. Det är väl ganska grundläggande att man har rätt att förvänta sig respekt för sitt hem och sina saker? Om en besökande inte självmant förstår detta har man ju bara två val: antingen att sluta bjuda hem vederbörande eller att på något sätt kommunicera hur man vill ha det hemma. Det handlar inte om att uppfostra någon. I sitt eget hem får folk göra som de själva vill. Men jag behöver inte stå ut med att de förstör mina grejer eller äcklar ner bortom alla gränser.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det finns ju massor av skrivna och oskrivna regler som vi anpassar oss efter hela tiden.

Självklart. Jag har inte på något vis ifrågasatt det.

Den som kommer hem till någon annan och låter barn eller hundar förstöra inredningen och inte ens förstår att be ordentligt om ursäkt och göra allt för att åtgärda skadan, har missat något fundamentalt. Man kan kalla det ouppfostrat, men ordet är inte det viktiga.

Vad som är det viktiga lämnar jag därhän. Det som jag råkar tycka är intressant och spännande i den här diskussionen är hur vi pratar om de här normbrotten.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Bara för att man har djur så MÅSTE man inte ha smutsiga hundar i soffan! Oavsett vilken färg på soffan man har så kommer den bli förstörd om hundarna får ligga i den, både pga smuts och pga att de klöser sönder när de hoppar upp och ner.

Jag har en ljusare skinnsoffa. Katterna får ligga i soffan (men inte klösa!) hundarna har filt eller korg att ligga på. De får aldrig vara i soffan. Min systers (lilla) hund får vara i soffan hemma så han hoppar upp ibland men då säger jag till honom direkt. Hade gjort det samma med kompisars hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Oavsett vilken färg på soffan man har så kommer den bli förstörd om hundarna får ligga i den, både pga smuts och pga att de klöser sönder när de hoppar upp och ner.
Min hund har fri tillgång till soffan och den är fortfarande jättefin trots att den stått fem år i ett hem med en hund som både slickar på och gräver i den. :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Herregud, vad är det för människor du känner egentligen? :mad:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Kompostgrindar är bra. Eller om det finns en dörr att stänga. Eller sätta kompostgrindar in till vardagsrummet.

Efter att ha brottats dagligen med kompostgrindar så hatar jag dom innerligt, likaså fårgrindshelv*ten som går i golvet så fort man vänder ryggen till och nån kossa ens andas på dom om dom inte är fastknutna. Är dom fastknutna hatar jag dom ännu mera för vips ska man flytta dom till nåt annat ställe. :rage:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Bara för att man har djur så MÅSTE man inte ha smutsiga hundar i soffan! Oavsett vilken färg på soffan man har så kommer den bli förstörd om hundarna får ligga i den, både pga smuts och pga att de klöser sönder när de hoppar upp och ner.

Jag har en ljusare skinnsoffa. Katterna får ligga i soffan (men inte klösa!) hundarna har filt eller korg att ligga på. De får aldrig vara i soffan. Min systers (lilla) hund får vara i soffan hemma så han hoppar upp ibland men då säger jag till honom direkt. Hade gjort det samma med kompisars hundar.

Har jag sagt de måste vara i soffan? TS har själv sin hund i soffan. Så jag skriver utifrån det.
Självklart fattar jag att folk kan ha på andra sätt.



Grana trött på att folk inte läser, utan alltid måste dra in annat som inte ens nämns..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Efter att ha brottats dagligen med kompostgrindar så hatar jag dom innerligt, likaså fårgrindshelv*ten som går i golvet så fort man vänder ryggen till och nån kossa ens andas på dom om dom inte är fastknutna. Är dom fastknutna hatar jag dom ännu mera för vips ska man flytta dom till nåt annat ställe. :rage:

Men detta gäller några timmar vid besök, sen kan man ställa undan dom.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja, jag avskyr att ha folk hemma hos mig och efter att ha läst den här tråden förstår jag ännu bättre varför.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det jag funderar over ar att du forvantar dig att gaster ska plocka undan efter middagen. I var familj gor vi sa att de som inte lagat mat plockar undan och stadar koket, men har man gaster forvantar man sig absolut inte det. Tvart om. Jag har koket uppsatt for ovriga ratter och vill for dod och pina inte ha gasterna stallandes smutsigt porslin overallt. Eller smulor. Jag ser formodligen inte ens nar jag draller smulor och drar med storsta sakerhet ner dem pa golvet. Bara det gor att jag far en kansla av att du retar dig "i smyg" och inte sager ifran hur du vill ha det och da ar det ju inte latt for gasterna att veta.
Be dem duka av medan du fixar desar, kaffe, eller vad det kan vara ... alla ar inte vana vid att gora pa ditt vis sa du maste hjalpa dem.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 038
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 777
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 682
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp