Konstiga stall ni stått i

Jag tolkade det som att @Myzan87 inte kunde ta in förrän efter klockan 17 på grund av jobb och att den andra personen då redan tagit in hästarna utan att meddela henne? För mig får folk ta in och ut sina hästar precis vilka tider som de vill, men de allra flesta har ett jobb att anpassa sig till och kan inte vara i stallet exakt alla tider som finns på dygnet. Tar man in eller ut hästarna när det inte är ens egen tur att ta in hästarna, tycker jag det tillhör allmänt hyfs att höra av sig till den personen som egentligen har stallpasset och säga att man gjort det. Jag har fler gånger än jag kan räkna till kört fyra mil bara för att konstatera att någon annan redan släppt in hästarna. Man blir inte jätteglad om man redan varit i stallet tidigare på dagen och den resan därmed blev helt i onödan.
Ok då förstår jag. Ja, men det tillhör väl vanligt förnuft att höra av sig till den som har dagens pass att man tagit personens pass isåfall.
 
Varför skulle klockan 17 vara så himla konstig tid att ta in? Det är rätt ok tid i min värld. Speciellt vintertid. Vintertid går mina hästar in klockan 16 ;)
Att de verkligen var tvungna att komma in då. Jag hade en timmes bilväg hem från jobb och jag åkte hemifrån kl 6. Så att hon redan hunnit vara där och fixa till sin häst så den hade nått att äta när den kom in var ju bra. Men jag som hade två och den sista tjejen inte hunnit vara där och mocka/fixa mat i boxen såg jag som ett bekymmer. De kunde lika gärna gå ute lite till och tugga gräs än att stå inne. Och det var stressigt att hinna till den tiden. Hon själv kunde inte ta in eftersom hon ofta jobbade till kl 18.30.
 
Jag tolkade det som att @Myzan87 inte kunde ta in förrän efter klockan 17 på grund av jobb och att den andra personen då redan tagit in hästarna utan att meddela henne? För mig får folk ta in och ut sina hästar precis vilka tider som de vill, men de allra flesta har ett jobb att anpassa sig till och kan inte vara i stallet exakt alla tider som finns på dygnet. Tar man in eller ut hästarna när det inte är ens egen tur att ta in hästarna, tycker jag det tillhör allmänt hyfs att höra av sig till den personen som egentligen har stallpasset och säga att man gjort det. Jag har fler gånger än jag kan räkna till kört fyra mil bara för att konstatera att någon annan redan släppt in hästarna. Man blir inte jätteglad om man redan varit i stallet tidigare på dagen och den resan därmed blev helt i onödan.
Det var kvällsfodringen som hon ofta inte meddelade att hon hade tagit. Dvs man kör dit för att hästarna skulle ha kvällsmat mellan 19-20 och kommer dit så hade hon redan gett utan att säga nått.

jag håller med till fullo, varför kan de bara inte berätta när de fixat ens pass?
 
Där jag hade min första ponny då jag just fått honom var det bara han och en fjording som ägdes av hon som skötte stallet. Ca 300 m bort fanns ett större kollektivstall med ridbana etc som vi lånade.
Fjordingkvinnan var klart jättemärklig och bodde nära stallet. Vi gick dit för att ringa någon gång och möttes av ett hus med 23(!) katter, sopor överallt och stank av kattpiss.
En dag kom någon och frågar efter henne och hon sprang och gömde sig i skogen. Det var tydligen kronofogden.
Någon vecka senare meddelar hon att hon ska flytta till Uppsala nästa vecka IOM att stallet vi stod i skulle göras om till annat. Men hon hade planerat för att ta med min ponny. ”Så kan du komma upp och rida på helgerna med tåget.”
Det visade sig att hon varit uppsagd i 6 månader och inget sagt. Fick veta från de i grannstallet om detta.
Vi flyttade inom några dagar.

Då hamnade vi på ett större stall där en kompis jobbade. Det ingick alla fodringar, in/ut, mockning, hovslagare etc.
Sen fick personalen inte betalt och alla utom en alkis-man vägrade jobba för stallägaren. Vi kom dit, som omyndiga, och hittar mannen duschandes naken i spolspiltan för att hon inte betalat hans lön och han fått el och vatten avstängt. Han hade ett förhållande med en väldigt trasig tjej i ca 15 års ålder. Han var väl runt 45, dvs långt från ok
Någon dag senare vägrade även han arbeta. Så när vi kom till stallet runt kl 19 sen höst stod hästar i leriga hagar och var hysteriska IOM att de inte fodrats sedan morgonen. Vi försökte ta in dem och höll på att bli översprungna.
Vissa var ju inte ute till sina hästar dagligen och några väldigt sällan. De hästarna fick stå i akut om inte vi småungar mockade. Och vi kunde inte med att låta bli.
Stallägaren snackade skit om alla i stallet och spelade ut flickorna mot varann. Jag hamnade i mitten och tyckte det var så himla jobbigt att vara i den toxiska miljön.
Jag betalade för att få min ponny klippt. Bland annat för att elen var så kass att han tog sig ut. Det klipptes inte och han sattes i sjukhage ist med mer el. När jag märkte det och dessutom hittade en död katt i hösilage som de fodrade med trots att de visste det så flyttade vi på studs och vägrade betala uppsägningstid IOM alla kontraktsbrott från stallägarens håll. Hon skulle anmäla oss. Då kontrade vi med alla de som jobbat svart etc.
Sen flyttade de flesta andra med. Hon gick i konken. Det var tydligen inte första gången. Utan hennes svärfar hade behövt stå på den här gården. Sen blev det inga fler egna gårdar..
 
Att de verkligen var tvungna att komma in då. Jag hade en timmes bilväg hem från jobb och jag åkte hemifrån kl 6. Så att hon redan hunnit vara där och fixa till sin häst så den hade nått att äta när den kom in var ju bra. Men jag som hade två och den sista tjejen inte hunnit vara där och mocka/fixa mat i boxen såg jag som ett bekymmer. De kunde lika gärna gå ute lite till och tugga gräs än att stå inne. Och det var stressigt att hinna till den tiden. Hon själv kunde inte ta in eftersom hon ofta jobbade till kl 18.30.

I stallet jag står så ser man alltid till att alla hästar har vatten att dricka och lite hö att äta när man tar in dem. Det kan ju vara så att nån inte hunnit till stallet än och då ska inte dennes häst behöva stå utan hö när alla andra har. Alla har packade höpåsar så man tar lite ur den aktuella hästens kvällspåse och ger. Litet stall med få hästar och det aldrig mer än en häst och det sker inte varje dag. Men om nån blivit försenad på jobb eller liknande.
 
Att de verkligen var tvungna att komma in då. Jag hade en timmes bilväg hem från jobb och jag åkte hemifrån kl 6. Så att hon redan hunnit vara där och fixa till sin häst så den hade nått att äta när den kom in var ju bra. Men jag som hade två och den sista tjejen inte hunnit vara där och mocka/fixa mat i boxen såg jag som ett bekymmer. De kunde lika gärna gå ute lite till och tugga gräs än att stå inne. Och det var stressigt att hinna till den tiden. Hon själv kunde inte ta in eftersom hon ofta jobbade till kl 18.30.
Men om stallet har intag kl 17 så gäller väl det? Jag fattar inte varför det skulle vara konstigt att man vill att hästarnas rutiner hålls.
 
Men om stallet har intag kl 17 så gäller väl det? Jag fattar inte varför det skulle vara konstigt att man vill att hästarnas rutiner hålls.
I vissa stall funkar ju inte ”rutinerna” för alla som står installade. Och då menar jag inte ”jag gillar inte att gå upp tidigt så jag vill inte släppa ut för tidigt”, utan att man på grund av jobb faktiskt inte kan ta in hästarna alltför tidigt på eftermiddagen. I det här fallet verkar det ju som att två personer inte kan till klockan 17, men en vill det, och den personen jobbar längst pass av alla så hon kan aldrig ta in hästarna vid 17 om hon jobbar? Lite får man ju anpassa sig till arbetstider och vill man inte det får man väl ställa sig i ett stall där det sköts av personal.

Jag kommer heller aldrig ställa mig i ett kollektivstall igen, jag avskydde det och jag hade aldrig flyttat dit från första början om det varit kollektiv då, men det var det inte. Så jag förespråkar definitivt att välja ett stall som passar ens övriga livssituation för man kommer bli galen om de andra inte är på samma nivå av åsikter, livet, vilja.
 
I vissa stall funkar ju inte ”rutinerna” för alla som står installade. Och då menar jag inte ”jag gillar inte att gå upp tidigt så jag vill inte släppa ut för tidigt”, utan att man på grund av jobb faktiskt inte kan ta in hästarna alltför tidigt på eftermiddagen. I det här fallet verkar det ju som att två personer inte kan till klockan 17, men en vill det, och den personen jobbar längst pass av alla så hon kan aldrig ta in hästarna vid 17 om hon jobbar? Lite får man ju anpassa sig till arbetstider och vill man inte det får man väl ställa sig i ett stall där det sköts av personal.

Jag kommer heller aldrig ställa mig i ett kollektivstall igen, jag avskydde det och jag hade aldrig flyttat dit från första början om det varit kollektiv då, men det var det inte. Så jag förespråkar definitivt att välja ett stall som passar ens övriga livssituation för man kommer bli galen om de andra inte är på samma nivå av åsikter, livet, vilja.
Men då får man ju byta stall. Man kan inte förvänta sig att stallrutinerna ska ändras bara för att det inte passar ens schema.
Sen kanske jag missförstod situationen men jag uppfattade att det fanns en rutin om att ta in kl 17.
 
Men då får man ju byta stall. Man kan inte förvänta sig att stallrutinerna ska ändras bara för att det inte passar ens schema.
Sen kanske jag missförstod situationen men jag uppfattade att det fanns en rutin om att ta in kl 17.
Ja, jag håller med dig, men jag tolkade det som att det är en person som vill att hästarna ska gå in klockan 17 (inte att rutinen i sig är sån eller att det är bestämt) och just den personen kan inte ta in då om hon inte är ledig från jobbet? Jag tänker lite att man får anpassa sig om man är den med avvikande åsikt (nu verkade ju minst två personer i stallet ha svårt att ta in hästarna klockan 17), det är ju därför jag själv har flyttat för att jag var den med avvikande åsikter. Att alla andra ska behöva flytta för att en person vill att hästarna ska gå in klockan 17, som dessutom inte kan nå upp till det själv, det tycker jag känns orimligt.

Men är det så att det är en regel i stallet att hästarna ska in vid 17, och det passar alla utom @Myzan87 och en person till, ja, då hade jag övervägt att byta stall om det blir liv om det. Det är lättare att byta stall än att byta jobb (vilket både jag och en kompis med lite mer avvikande arbetstider fått höra att vi borde göra).
 
I stallet jag står så ser man alltid till att alla hästar har vatten att dricka och lite hö att äta när man tar in dem. Det kan ju vara så att nån inte hunnit till stallet än och då ska inte dennes häst behöva stå utan hö när alla andra har. Alla har packade höpåsar så man tar lite ur den aktuella hästens kvällspåse och ger. Litet stall med få hästar och det aldrig mer än en häst och det sker inte varje dag. Men om nån blivit försenad på jobb eller liknande.
Hos oss hänger man alltid fram en intagspåse till sin häst på helger när inte personalen tar in och fodrar. Då kan den som har intaget ge hästen den påsen om inte ägaren varit där ännu.
 
Den här tråden visar ju hur svårt det är med stall. Många saker som beskrivs är ju helt galna, men det finns också inlägg med reaktioner på saker som jag personligen tycker är helt normala. Jag hade nog kunnat vara någon av de "konstiga" som beskrivs ibland :laugh:
 
Men då får man ju byta stall. Man kan inte förvänta sig att stallrutinerna ska ändras bara för att det inte passar ens schema.
Sen kanske jag missförstod situationen men jag uppfattade att det fanns en rutin om att ta in kl 17.
Byta stall eller byta pass om det funkar för övriga, med risk att man själv blir den som skapar problem eftersom man aldrig kan ta insläppet.
 
Den här tråden visar ju hur svårt det är med stall. Många saker som beskrivs är ju helt galna, men det finns också inlägg med reaktioner på saker som jag personligen tycker är helt normala. Jag hade nog kunnat vara någon av de "konstiga" som beskrivs ibland :laugh:
Det tråkiga känner jag är att när jag har varit och tittat på stall så har allt varit så himla positivt och rosaskimrande, och som "spekulant" är det ju kanske svårt att se om det är så på riktigt eller om det bara är något stallägaren säger för att få in en inackorderad till. Däremot borde kanske stallägaren känna att nej, den här personen passar nog faktiskt inte i vårt stall, det är bättre att tacka nej till den här personen än problemen det medför att ha hen här (som stallägaren som ville ha helinackordering och som blev arg för att jag var i stallet varje dag, fast det var något jag var väldigt tydlig med redan när jag var och tittade på stallplatsen).

Hade folk verkligen rannsakat situationen och 1) inte ställt sig i stall som har regler som inte passar dem (välja bort kollektivstall om man har udda arbetstider, kanske välja ett stall med likasinnad inriktning) och 2) inte ta in vem som helst, utan försöka välja personer som man tror kan passa in hade nog många såna här situationer undvikas. Många av mina knepiga historier handlar definitivt om att jag och framför allt stallägarna i olika stall har haft extremt olika syn på hästhållning.
 
Det tråkiga känner jag är att när jag har varit och tittat på stall så har allt varit så himla positivt och rosaskimrande, och som "spekulant" är det ju kanske svårt att se om det är så på riktigt eller om det bara är något stallägaren säger för att få in en inackorderad till. Däremot borde kanske stallägaren känna att nej, den här personen passar nog faktiskt inte i vårt stall, det är bättre att tacka nej till den här personen än problemen det medför att ha hen här (som stallägaren som ville ha helinackordering och som blev arg för att jag var i stallet varje dag, fast det var något jag var väldigt tydlig med redan när jag var och tittade på stallplatsen).

Hade folk verkligen rannsakat situationen och 1) inte ställt sig i stall som har regler som inte passar dem (välja bort kollektivstall om man har udda arbetstider, kanske välja ett stall med likasinnad inriktning) och 2) inte ta in vem som helst, utan försöka välja personer som man tror kan passa in hade nog många såna här situationer undvikas. Många av mina knepiga historier handlar definitivt om att jag och framför allt stallägarna i olika stall har haft extremt olika syn på hästhållning.
Ja sånt är ju bara konstigt, det håller jag med om. Extra svårt om man tex är ny i ett område och inte har någon chans att ha koll via bekanta eller liknande om hur det funkar i vissa stall..
 
Det tråkiga känner jag är att när jag har varit och tittat på stall så har allt varit så himla positivt och rosaskimrande, och som "spekulant" är det ju kanske svårt att se om det är så på riktigt eller om det bara är något stallägaren säger för att få in en inackorderad till. Däremot borde kanske stallägaren känna att nej, den här personen passar nog faktiskt inte i vårt stall, det är bättre att tacka nej till den här personen än problemen det medför att ha hen här (som stallägaren som ville ha helinackordering och som blev arg för att jag var i stallet varje dag, fast det var något jag var väldigt tydlig med redan när jag var och tittade på stallplatsen).

Hade folk verkligen rannsakat situationen och 1) inte ställt sig i stall som har regler som inte passar dem (välja bort kollektivstall om man har udda arbetstider, kanske välja ett stall med likasinnad inriktning) och 2) inte ta in vem som helst, utan försöka välja personer som man tror kan passa in hade nog många såna här situationer undvikas. Många av mina knepiga historier handlar definitivt om att jag och framför allt stallägarna i olika stall har haft extremt olika syn på hästhållning.
Du har rätt! Sen är det tyvärr inte alltid så många stall man kan välja på i närområdet.
 
Du har rätt! Sen är det tyvärr inte alltid så många stall man kan välja på i närområdet.
Nej, och förutsättningarna kan ju också ändras under resans gång. Sista stallet jag stod i innan jag flyttade till eget var jättebra första året. Verkligen, nästan det bästa stället jag varit på. Men det var innan det blev kollektivt. Jag hade rent krasst inte sagt ja till den platsen om förutsättningarna varit såna från början. Men jag stod i kö till ett annat stall då, och tyckte att eftersom hästen trivdes så fick jag försöka stå ut tills det blev en plats ledig i det stallet där jag stod på kö.

Sen togs det in en ny person i stallet som skapade så mycket oreda att inte hästen heller trivdes längre. Det var då jag flyttade, och det var då tanken kom att hyra ett helt eget stall istället. Lätt bästa beslutet jag tagit i mitt liv.
 
Men då får man ju byta stall. Man kan inte förvänta sig att stallrutinerna ska ändras bara för att det inte passar ens schema.
Sen kanske jag missförstod situationen men jag uppfattade att det fanns en rutin om att ta in kl 17.
Jo man får nog ta seden lite dit man kommer. Förr tog jag ju som sagt var in hästarna mellan 19 och 21, var rutin för min del. Stallet vi står i nu har inte alls så "sena" rutiner utan här är det snarare så att hästarna "ska" vara inne vid 17-18, oftast är alla inne från hagarna då, sen kan man ju såklart motionera efter. Ofta har man väl hagkompisar så man kan hjälpas åt med, iaf gör jag och min så. Inte blir någon av den andre hästen ensam ute bara för den ene säg, har en lång jobbdag i veckan eller så. Jag kände först att jisses så tidigt hästarna ska in men både jag och min häst har anpassat oss väl till rutinerna :).
 
Precis det jag skrev? privat väg är det enda där ägaren själv sätter regler.
Alla andra vägar där man får köra bil, cykla, gå, får man även rida på (om det inte finns speciellt ridförbud på just den vägen)

Allemansrätten gäller även på privatägda vägar. Det betyder att man, åtminstone vid enstaka tillfällen, får lov att gå, cykla och rida där så länge man inte förstör någonting (eller rider in i någons trädgård eller på odlad mark, såklart). Detta då så länge man är där som privatperson. Driver man verksamhet gäller förstås andra regler.
 
Mitt nuvarande stall är lite som ett kollektivstall men ändå inte - när jag flyttade dit så var vi 5 hästägare i stallet, varav tre av oss hjälptes åt (våra hästar gick även tillsammans på lösdrift) medan de två andra endast ville ha hand om sina egna hästar och göra allting själv. Av dessa bodde den ena drygt 30 minuter från stallet och åkte fram och tillbaks två gånger per dag då hon inte litade på någon annan att fodra eller byta täcken på sina hästar. Denna person hade även mycket bestämda åsikter kring hästhållning och träning, och skällde ut ett par av de andra hästägarna vid ett par tillfällen, vilket resulterade i att vi enbart var två som ville prata med henne.

När sedan de två som jag delat "pass" med flyttade från stallet så fick jag med sköta alla fodringar etc själv vilket ju blev lite jobbigt, även om jag bor endast 5 minuter ifrån så är det inte direkt som att ha hästarna hemma där man knappt behöver klä sig innan man fodrar. Men har vant mig nu och tycker det är lite skönt att ha koll och göra saker som jag vill.

"Konstigaste" stallet var dock ett större inackorderingsstall, där det fanns en hel massa reglar som jag blev knäpp av. De hade 4 fodringar per dag, men de gavs klockan 07, 10, 16.30 och 19.00, så hästarna hann ju knappt äta upp höet från mål 1 och 3 innan nästa mål.... Det var förbjudet att ge hö i hagen, vilket nog var det som ställde till det med de konstiga tiderna, för hästarna var ute mellan 10.30 och 16.30. Sedan fodrade de krafftfodret innan höet (till 30 hästar) så det blev ett våldsamt sparkande och otåliga hästar när dom ätit upp sitt krafftfoder och inte hade hö att tugga på. Som bäddat för magsårsproblematik...

Det fanns en större gräshage där som användes på sommaren, men om man ville ha sin häst där så fick den inte ha täcke på. Frågade om min häst med ryggont som absolut inte fick bli blöt eller kall enligt vet kunde få ett undantag, men nej - han fick gå i grushage. Och inte heller mitt sto som vi misstänkte insektallergi på, och som behövde eksemtäcke... Har nog aldrig varit så glad över att lämna ett stall som när vi flyttade därifrån till vårat eget småbruk... :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 659
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 976
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 381
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp