Kontantfritt samhälle.

Bara idén över hur vi förlitar oss så blint på konstant tillgång av el är ju fullständigt horribel. Det räcker med en rejäl solstorm så kan vi vara utan el en längre tid. För att inte tala om de klimatmässiga utmaningarna vi står inför där elen är en viktig faktor.
 
Jag har inte använt kontanter öht på minst 10 år, troligtvis mer. Jag har under dessa år inte bara inte använt, utan inte heller sett kontanter, så jag kan ärligt säga att jag inte längre vet hur alla de svenska sedlarna ser ut eller vilken valör de finns i O_o!

Jag har under dessa år personligen aldrig haft ett enda större problem med att jag bara har ”elektroniska” pengar, nån gång har bankappen eller swish legat nere under en kortare period precis när jag behövt använda det, men det är så extremt sällan att jag knappt märkt det.

För min del är att det är extremt skönt att slippa kontanter.
Visst är det skönt att slippa kontanter och bara ha 1 och 0 i cyberrymden, tycker personligen också det.
Frågan är hur det blir när/ om det inte finns kontanter kvar, när sista affären inte tar emot kontanter längre. Vad händer då när vi sitter i knäna på storbankerna.
 
Det kommer att försvåra kriminaliteten och minska tiggeriet.

Kontantlöst samhälle och ökad övervakning är framtiden.

Det kan förvisso missbrukas men ser fördelarna mycket större än nackdelarna.
Det kommer att försvåra den småskaliga kriminaliteten och minska tiggeriet. Den riktiga kriminaliteten har inga bekymmer.

Kontantlöst samhälle och ökad övervakning är framtiden. I fredstid, ja.

Vad gör vi åt sårbarheten utan kontanta medel?
Jag ser, tvärtom mot dig, fler nackdelar än fördelar.
 
Jag var länge en motståndare till kort och elektroniska lösningar som Swish, men måste erkänna att jag inte använt kontanter så mycket de senaste åren. Konstigt egentligen för jag använder i princip bara kontanter utomlands trots att flertalet butiker och ställen tar kort. Jag ser många nackdelar med ett kontantfritt samhälle och önskar verkligen att den här utvecklingen kan hejdas. Inser att jag borde börja använda kontanter mer, men det är också knepigt när färre och färre ställen tar emot kontanter. Jag hatar också utveckling till att allt går över till mobilen. Det är så himla sårbart när man har allt i mobilen om den ger upp, batteriet tar slut, nätverksproblem, den blir stulen, den är glömd mm för exakt allt finns i mobilen, utan den kan man snart inte åka buss, betala för sig, bli nådd, identifiera sig eller någonting. Det är skrämmande också hur många människor inte inser vilka begränsningar ett kontantfritt samhälle kan innebära.
 
Har lite kontanter liggande hemma för nödfall, tagit av dem typ 3 ggr på flera år.

Tidigare använde jag kontanter på marknader och loppisar, men det har ju inte varit några såna nu. Där har täckningen och all mobiltrafik (heter det så?) krånglat ibland så swish inte funkat.
 
Det kommer att försvåra den småskaliga kriminaliteten och minska tiggeriet. Den riktiga kriminaliteten har inga bekymmer.

Kontantlöst samhälle och ökad övervakning är framtiden. I fredstid, ja.

Vad gör vi åt sårbarheten utan kontanta medel?
Jag ser, tvärtom mot dig, fler nackdelar än fördelar.

Människan är konservativ av naturen så att många människor inte vill ha denna förändring är inte det minsta förvånande.
 
Jag handlar oftast med kontanter. Förut använde jag bara kort men fick upp ögonen efter att ha gått med i en facebookgrupp om att bevara kontanterna. Har gått ur gruppen men använder fortfarande kontanter.
Handlar mest på mataffärer och de tar ju kontanter. Undviker affärer som inte tar kontanter.

Angående elavbrott. Det var ett stort här förra året och då gick det inte att betala kontant på en affär dit jag gick, kort gick bra trots elavbrott. Tror att en del har reservkraft för kortsystem eller att kortsystemet får el på annat sätt.
 
Bara idén över hur vi förlitar oss så blint på konstant tillgång av el är ju fullständigt horribel. Det räcker med en rejäl solstorm så kan vi vara utan el en längre tid. För att inte tala om de klimatmässiga utmaningarna vi står inför där elen är en viktig faktor.

EXACT!
Jag som bor dar vi har enorma brander varje sommar, och innan det bodde mitt i straket av orkaner som kommer in fran Atlanten over USA och sett vad som hander nar elen lagger av. Ibland i flera veckor for en hel stad med tusentals innevanare.
Det finns alltid varor att kopa (till och med bensin efter att pumparna lagt av for att det ar elavbrott i hela staden) men banken ar inte oppen och inga transaktioner gar igenom. Har man tur har mobilen tackning for samtal, (mobil torn star stadigare an man skulle kunna tro) men da ar det det enda den duger till ... sa lange den har tillracklig laddning kvar.
 
Jag kämpar på för att vi ska behålla kontanter på jobbet. Vi är en offentlig verksamhet och jag tycker att det är en demokratifråga att ta emot kontanter. Det finns folk som inte kan ha betalkort eller Swish och de ska inte stängas ute, tycker jag. Den som väljer bort kort för att klara sin budget av vilket skäl det vara må ska få göra det. Det finns andra anledningar för folk att välja kontanter också. Och med tanke på hur dålig krisberedskap vi hade för pandemin undrar jag om det finns beredskap för betalsystem om det elektroniska går ner. Är dåligt på att använda kontanter själv, dock.
 
Jag använder aldrig kontanter. Brukar få en femhundring runt jul och min födelsedag av mina föräldrar. Den går jag till en insättningsautomat med, för jag kommer aldrig ihåg att använda den. Använder alltid shopexpress på Coop, så kan inte bli av med sedlar där heller.
 
Jag är usel på att använda kontanter samtidigt är utvecklingen extremt obehaglig med all övervakning som sker. Det är ett gäng som är rädda för Coronavaccinet för de påstår att man blir chippad om man tar det. Jag konstaterar att med mobiltelefonen och kortet så har full kontroll på varje individ i samhället in i minsta detalj det behövs banne mig inget chip för det. Vi bygger ett oerhört skört samhälle som med en liten liten vridning snabbt kan bli en extrem kontrollstat vilken Stasi hade avundats rejält.
 
Det måste vara en bisarr känsla att komma till Sverige som turist och inte kunna använda sig av landets egen valuta för att betala för sig.

För 10-15år sedan ställde man frågan ”tar ni kort?”, idag är det ”tar ni kontanter?” Helt vrickat.
 
Det måste vara en bisarr känsla att komma till Sverige som turist och inte kunna använda sig av landets egen valuta för att betala för sig.

För 10-15år sedan ställde man frågan ”tar ni kort?”, idag är det ”tar ni kontanter?” Helt vrickat.

Världen går framåt. För 100 år sedan fick man en häst och vagn om man ringde taxi. Vrickat att man får en bil idag...
 
Jag kan ge två exempel på människor i min närhet som drabbas hårt av utveckling. En äldre multisjuk person som inte kan använda något annat än kontanter dels på grund av dels synfel som gränsar till blindhet och en del andra fysiska hinder men vill inte gå in på för många detaljer av respekt för personen. Hon vill ha kvar lite självständigt liv och t.ex. kunna handla själv. Hon är idag förhindrad att använda flera verksamheter på torget där hon bor för att de inte tar emot kontanter.

En person med funktionsvariation som har svårt med abstrakta saker som att om man handlar med kort eller andra elektroniska betalningslösningar så minskar pengar på kontot. Men personen har lärt sig efter mycket övning att kunna hantera fysiska pengar av mindre värden. En av höjdpunkterna på månaden var när ett syskon till hen kom till hens boende och de gick och fikade på favoritfiket som hen hade. Hen var så otroligt stolt över att kunna betala själv med kontanter och det gav hen ett egenvärde och hen uttryckte ofta att det var roligt att känna sig som alla andra. Men så upphörde fiket med kontanter helt plötsligt och även om det naturligtvis går att gå dit och fika ändå så har hens stolthet och egenvärde tagits ifrån hen.

Det tycker jag är två goda skäl till att behålla kontanterna. Sen finns det naturligtvis tusen andra skäl som att samhället blir sårbart vid t.ex en strömavbrott. Själv ser jag alltid till att ha en del kontanter liggande hemma just för att inte stå där och inte kunna betala om det inte går att betala med kort.
 
Jag kan ge två exempel på människor i min närhet som drabbas hårt av utveckling. En äldre multisjuk person som inte kan använda något annat än kontanter dels på grund av dels synfel som gränsar till blindhet och en del andra fysiska hinder men vill inte gå in på för många detaljer av respekt för personen. Hon vill ha kvar lite självständigt liv och t.ex. kunna handla själv. Hon är idag förhindrad att använda flera verksamheter på torget där hon bor för att de inte tar emot kontanter.

En person med funktionsvariation som har svårt med abstrakta saker som att om man handlar med kort eller andra elektroniska betalningslösningar så minskar pengar på kontot. Men personen har lärt sig efter mycket övning att kunna hantera fysiska pengar av mindre värden. En av höjdpunkterna på månaden var när ett syskon till hen kom till hens boende och de gick och fikade på favoritfiket som hen hade. Hen var så otroligt stolt över att kunna betala själv med kontanter och det gav hen ett egenvärde och hen uttryckte ofta att det var roligt att känna sig som alla andra. Men så upphörde fiket med kontanter helt plötsligt och även om det naturligtvis går att gå dit och fika ändå så har hens stolthet och egenvärde tagits ifrån hen.

Det tycker jag är två goda skäl till att behålla kontanterna. Sen finns det naturligtvis tusen andra skäl som att samhället blir sårbart vid t.ex en strömavbrott. Själv ser jag alltid till att ha en del kontanter liggande hemma just för att inte stå där och inte kunna betala om det inte går att betala med kort.

I och med att handikappade tvingas att övergå till kontantfritt kommer det också att komma fram fler hjälpmedel som hjälper dem att hantera det samt skyddar dem.
 
Använder väldigt sällan kontanter numera. Tyvärr. Det är smidigt med kort och swish. Men samtidigt så vill jag ha möjlighet att använda kontanter. Möjligheten ska finnas. Det är inte rimligt med ett kontantfritt samhälle. Rätt som det är så står vi där och inget fungerar. Vi kan inte förlita oss på att elektroniken funkar felfritt jämt.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 424
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 326
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp