Kontantfritt samhälle.

Jag kämpar på för att vi ska behålla kontanter på jobbet. Vi är en offentlig verksamhet och jag tycker att det är en demokratifråga att ta emot kontanter. Det finns folk som inte kan ha betalkort eller Swish och de ska inte stängas ute, tycker jag. Den som väljer bort kort för att klara sin budget av vilket skäl det vara må ska få göra det.

Så viktigt detta.
 
Det här med att kortbetalningar kräver el, det gör väl dagens kassor också, och bankomaterna lär ju inte fungera utan el heller, så längre avbrott spelar det ingen direkt roll.

Nu ar det lange sedan jag var i Sverige, men har i USA finns det gott om mindre affarer och bensinsttioner som kan ta emot pengar for varor aven om de inte kan oppna kassa apparaten. Jag har varit och handlat bensin pa en mack nar hela staden var utan el ... de hade en generator och kunde kora en pump sa kon var lang, men vi fick alla fylla vara bensindunkar nar vara generatorer behovde mer bensin.
Sjalv brukar jag alltid ha mer an $100: usd i kontanter och fyller pa nar det bara ar $100 kvar.
 
Nu ar det lange sedan jag var i Sverige, men har i USA finns det gott om mindre affarer och bensinsttioner som kan ta emot pengar for varor aven om de inte kan oppna kassa apparaten. Jag har varit och handlat bensin pa en mack nar hela staden var utan el ... de hade en generator och kunde kora en pump sa kon var lang, men vi fick alla fylla vara bensindunkar nar vara generatorer behovde mer bensin.
Sjalv brukar jag alltid ha mer an $100: usd i kontanter och fyller pa nar det bara ar $100 kvar.
Gissar på att det har att göra med kassasystemet och lagarna runt det som gör det olagligt att sälja om kassasystemet ligger nere.
 
Nu ar det lange sedan jag var i Sverige, men har i USA finns det gott om mindre affarer och bensinsttioner som kan ta emot pengar for varor aven om de inte kan oppna kassa apparaten. Jag har varit och handlat bensin pa en mack nar hela staden var utan el ... de hade en generator och kunde kora en pump sa kon var lang, men vi fick alla fylla vara bensindunkar nar vara generatorer behovde mer bensin.
Sjalv brukar jag alltid ha mer an $100: usd i kontanter och fyller pa nar det bara ar $100 kvar.
Urklipp från skatteverket
"Vid driftsavbrott är det grundläggande kravet alltjämt att försäljningen ska registreras i ett kassaregister. Om du ändå fortsätter att sälja innebär det att du kan bli påförd en kontrollavgift för att försäljningen inte har registrerats i ett kassaregister. "
 
Urklipp från skatteverket
"Vid driftsavbrott är det grundläggande kravet alltjämt att försäljningen ska registreras i ett kassaregister. Om du ändå fortsätter att sälja innebär det att du kan bli påförd en kontrollavgift för att försäljningen inte har registrerats i ett kassaregister. "

Det löser de ju genom att registrera i efterhand när elen är tillbaka, så det är ju egentligen inget större bekymmer. På vår ICA går det utmärkt att betala med kontanter om strömmen går.
 
Jag är dålig på att använda kontanter men det är främst för att 90% av alla mina inköp sker online. Jag tycker såklart att det är smidigt med swish och att få hem saker med posten när jag bor som jag gör utan bil, men smidigt kan det vara utan att för den delen vara det enda sättet. Jag har alltid några tusen i kontanter för nödfall, och handlar med kontanter när jag väl är i stan/i butik så länge det går.

En sak som är svår för mig dock är att jag är så dålig på huvudräkning, och nuförtiden så är de flesta i kassorna också mycket dåliga på det. Har hänt flera gånger att det bildas kö för att jag och kassapersonalen står där som två frågetecken och räknar mynt och ... använder miniräknaren på telefonen för att räkna ut växel:meh:
 
Det löser de ju genom att registrera i efterhand när elen är tillbaka, så det är ju egentligen inget större bekymmer. På vår ICA går det utmärkt att betala med kontanter om strömmen går.

På de matvaruaffärer jag har varit på och det har blivit strömavbrott i så har det också gått bra att betala med kontanter. De flesta har ju dock fått gå därifrån utan matvaror men jag som hade kontanter kunde enkelt slutföra min handling. En del blev riktigt sura och jag tänkte bara skyll er själva, någon sa jag till faktiskt som skällde ut en stackars anställd efter noter. Jag talade om att det var hans eget fel som litade blint på att tekniken alltid skulle fungera och att det var defintivt inte personalens fel iallafall. Han dröp iväg med en sur min men jag blir så trött när folk skäller ut helt människor som inte kan påverka situationen. Det är ingen värd liksom.
 
En sak som är svår för mig dock är att jag är så dålig på huvudräkning, och nuförtiden så är de flesta i kassorna också mycket dåliga på det. Har hänt flera gånger att det bildas kö för att jag och kassapersonalen står där som två frågetecken och räknar mynt och ... använder miniräknaren på telefonen för att räkna ut växel:meh:
Men varför räkna ut? En räknar ju upp; fortsätter från summan du ska betala och lägger på uppåt.
 
EXACT!
Jag som bor dar vi har enorma brander varje sommar, och innan det bodde mitt i straket av orkaner som kommer in fran Atlanten over USA och sett vad som hander nar elen lagger av. Ibland i flera veckor for en hel stad med tusentals innevanare.
Det finns alltid varor att kopa (till och med bensin efter att pumparna lagt av for att det ar elavbrott i hela staden) men banken ar inte oppen och inga transaktioner gar igenom. Har man tur har mobilen tackning for samtal, (mobil torn star stadigare an man skulle kunna tro) men da ar det det enda den duger till ... sa lange den har tillracklig laddning kvar.

Har folk alltså kontanter så att de klarar sig utan att gå till banken eller betala med kort i flera veckor?
 
Urklipp från skatteverket
"Vid driftsavbrott är det grundläggande kravet alltjämt att försäljningen ska registreras i ett kassaregister. Om du ändå fortsätter att sälja innebär det att du kan bli påförd en kontrollavgift för att försäljningen inte har registrerats i ett kassaregister. "

Tur att det tydligen gar att betala med kontanter anda!

Har folk alltså kontanter så att de klarar sig utan att gå till banken eller betala med kort i flera veckor?

Jag vet inte alls vad "folk" har, men jag har alltid minst $100 i kontanter hemma (eller i planboken, det beror pa) efter att vi var utan el i Florida efter en orkan. Jag har ocksa en bank (eller credit union sa vi ar alla agare och delar pa vinsten) som later mig anvanda vilken bankomat som helst, vare sig det ar en annan bank eller fristaende bankomat och de star for eventuella extra kostnader.
Jag raknar kallt med att FEMA och andra hjälporganisationer (Rodakorset var alltid forst pa plats i Florida, bade efter brander och orkaner) har hittat oss om vi ar utan el i over en vecka pa grund av en naturkatastrof, sa jag behover inte ha mer an att jag (och mina djur) kan klara en vecka ungefar.
 
Alltså, jag tror inte att folk är jättesugna på att skriva hur mycket kontanter de har hemma på ett öppet forum. Men vi ser alltid till att det finns kontanter hemmavid.

Det var ju verkligen inte så att jag efterfrågade exakt hur mycket kontanter någon har hemma. Min fråga vad ifall det var så att folk generellt i USA har kontanter för att klara sig i flera veckor eftersom det var den situationen som beskrevs.
 
Det var ju verkligen inte så att jag efterfrågade exakt hur mycket kontanter någon har hemma. Min fråga vad ifall det var så att folk generellt i USA har kontanter för att klara sig i flera veckor eftersom det var den situationen som beskrevs.

Nu ar det ju svart att veta hur 330 millioner "folk generellt i USA" gor. Jag vet att nar jag bodde i Florida och vi hade 4 orkaner som gick kors och tvars over samma omraden en sasong hade alla jag kande kontanter hemma (forutom extra forrad av mat och bensin) sa de kunde fylla pa egna forrad av bensin och mat tills Roda korset han satta upp hjalpstationer i alla fall.

Samma sak har. Forra sommaren nar grann stader inte hade el i nagon manad pa grund av brander fick de alla ta ut pengar i bankomater har i sta'n utan extra avgifter och sa fanns sa klart FEMA och Roda korset pa plats med den hjalp de behovde. Det blir ju sa mycket storre an att ha kontanter om ens hus, bilar, och allt man har brinner upp.

Dock ar forsakringsbolagen mycket snabba ute nar nagons hem har brunnit ... en kompis sa att nar hon kom for att titta pa forodelsen stod en representant fran forsakringsbolaget pa hennes uppfart och skrev ut en forsta check pa X-tusen sa de kunde betala klader, mat, och boende de forsta veckorna tills de hinner bedomma hur mycket allt kommer att bli.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 424
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 328
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp