Bukefalos 28 år!

Kontantfritt samhälle.

Nu ar det ju svart att veta hur 330 millioner "folk generellt i USA" gor. Jag vet att nar jag bodde i Florida och vi hade 4 orkaner som gick kors och tvars over samma omraden en sasong hade alla jag kande kontanter hemma (forutom extra forrad av mat och bensin) sa de kunde fylla pa egna forrad av bensin och mat tills Roda korset han satta upp hjalpstationer i alla fall.

Samma sak har. Forra sommaren nar grann stader inte hade el i nagon manad pa grund av brander fick de alla ta ut pengar i bankomater har i sta'n utan extra avgifter och sa fanns sa klart FEMA och Roda korset pa plats med den hjalp de behovde. Det blir ju sa mycket storre an att ha kontanter om ens hus, bilar, och allt man har brinner upp.

Dock ar forsakringsbolagen mycket snabba ute nar nagons hem har brunnit ... en kompis sa att nar hon kom for att titta pa forodelsen stod en representant fran forsakringsbolaget pa hennes uppfart och skrev ut en forsta check pa X-tusen sa de kunde betala klader, mat, och boende de forsta veckorna tills de hinner bedomma hur mycket allt kommer att bli.

Såklart och dels så menade jag ju på de ställen där du bott och beskrev. Och sen så uppfattade jag ditt inlägg utifrån hur du beskrev att affärer, bensinstationer osv fortfarande bedrevs trots långvariga strömavbrott och stängda banker berodde på folks tillgång till kontanter. Men det kanske var en feltolkning av mig :) Det var oavsett inte så att jag trodde att du visste hur varenda en sparade sina pengar ;)
 
Såklart och dels så menade jag ju på de ställen där du bott och beskrev. Och sen så uppfattade jag ditt inlägg utifrån hur du beskrev att affärer, bensinstationer osv fortfarande bedrevs trots långvariga strömavbrott och stängda banker berodde på folks tillgång till kontanter. Men det kanske var en feltolkning av mig :) Det var oavsett inte så att jag trodde att du visste hur varenda en sparade sina pengar ;)

Convenience stores, mindre butiker dar man kan kopa mjolk, och varor sa man kan ata, tvatta sig, och overleva (och som, sa klart, ol!) har de flesta en generator som haller mjolk och frys kall och har oppet sa folk kan handla (med viss begransning av hur mycket ol en person kan kopa :D) och bensinstationer anvander en generator och kor en pump i taget (ocksa med begransning av hur mycket en person kan kopa) men tillrackligt for att kora en generator som haller kyl och frys kall, men Florida spenderar man mycket tid i garaget da det inte blir riktigt lika kladdigt fuktigt som huset dar solen varmer genom alla fonster sa fort molnen lattar.

Bankerna ar inte stangda for nagot annat an att det ar stromavbrott. Det ar mojligt att Sverige bara har stora banker och att man kan komma in i nagon huvudbank i Sverige aven vid katastrofer. Det vet jag faktiskt inte men ditt inlagg tyder pa nagot sadant. Vi har manga mindre banker och credit unions i USA, och om banken inte har ett huvudkontor dar det inte ar stromavbrott sa innebar det att jag inte kommer at mina pengar i banken. Oavsett hur mycket pengar jag har dar.

Har brukar vi inte spara hemma, lika lite som i Sverige, men om man har otur kan man vara utan el i nagra veckor och da behover man bade mat och drivmedel till generatorn och medel att handla for som inte kraver el.
 
Convenience stores, mindre butiker dar man kan kopa mjolk, och varor sa man kan ata, tvatta sig, och overleva (och som, sa klart, ol!) har de flesta en generator som haller mjolk och frys kall och har oppet sa folk kan handla (med viss begransning av hur mycket ol en person kan kopa :D) och bensinstationer anvander en generator och kor en pump i taget (ocksa med begransning av hur mycket en person kan kopa) men tillrackligt for att kora en generator som haller kyl och frys kall, men Florida spenderar man mycket tid i garaget da det inte blir riktigt lika kladdigt fuktigt som huset dar solen varmer genom alla fonster sa fort molnen lattar.

Bankerna ar inte stangda for nagot annat an att det ar stromavbrott. Det ar mojligt att Sverige bara har stora banker och att man kan komma in i nagon huvudbank i Sverige aven vid katastrofer. Det vet jag faktiskt inte men ditt inlagg tyder pa nagot sadant. Vi har manga mindre banker och credit unions i USA, och om banken inte har ett huvudkontor dar det inte ar stromavbrott sa innebar det att jag inte kommer at mina pengar i banken. Oavsett hur mycket pengar jag har dar.

Har brukar vi inte spara hemma, lika lite som i Sverige, men om man har otur kan man vara utan el i nagra veckor och da behover man bade mat och drivmedel till generatorn och medel att handla for som inte kraver el.
Här hjälper det inte om banken är öppen eller inte för det finns inga pengar i dom i alla fall.
 
Idioti med kontantlöst tycker jag. Då har banken all makt och man måste köpa något för sina pengar för att inte sitta med dem på ett konto där banken tekniskt sett kan bestämma att det ska vara en negativ ränta (dvs avgift) på insatta pengar.
Tror iof inte ett dugg på att det inte finns någon inflation att tala om heller så det kanske är lika bra att börja bunkra förbrukningsvaror :meh:
 
Jag har inte handlat med kontanter på jättelänge. För mig personligen, finns inget krav på kontanter. Jag är också lättad över att busstrafiken mer och mer går över till kontantfritt, pga riskerna för oss som kör.
Jag förstår dock att det skapar problem för andra grupper och önskar det fanns ett bra sätt för dessa utan att riskera anställdas säkerhet.
 
Idioti med kontantlöst tycker jag. Då har banken all makt och man måste köpa något för sina pengar för att inte sitta med dem på ett konto där banken tekniskt sett kan bestämma att det ska vara en negativ ränta (dvs avgift) på insatta pengar.
Tror iof inte ett dugg på att det inte finns någon inflation att tala om heller så det kanske är lika bra att börja bunkra förbrukningsvaror :meh:
Du menar att du får lönen från din arbetsgivare i kontanter och att du lägger dem i madrassen?

Samhället är redan kontantlöst idag om vi ser till besparingar.
 
Jag har ingen smartphone och tycker att det vore rätt läskigt att resa hem till Sverige faktiskt. Hur skulle jag klara mig?
Har inte varit hem på snart tio år. Lite FÖR progressivt.
Har du ett kort går det hyfsat bra.
Men ska du åka kollektivt eller parkera bilen, så går inte det.
För att bara nämna något.
Du får också välja matställe noga. Överallt kan du inte ens beställa utan deras app, där även betalning sker...
Stanna där du är. ;)
 
Jag har ingen smartphone och tycker att det vore rätt läskigt att resa hem till Sverige faktiskt. Hur skulle jag klara mig?
Har inte varit hem på snart tio år. Lite FÖR progressivt.
Det är hopplöst, glömde min hemma och blev helt handikappad. Man kan inte parkera, inte åka buss osv, minns inte vad mer det var men mitt barn tycker att jag aldrig mer i livet ska glömma den hemma och minns det än idag O_o
 
Använder kontanter så mycket jag kan. Vill absolut inte att de försvinner ur vårat samhälle. Tycker det är sjukt störigt med butiker/restauranger som inte tar kontanter.
Det är riktigt irriterande och de skyller ju på corona nu men lär inte bli bättre efter. Man kan inte släppa ett barn på stan utan kort utan att de svälter ihjäl och när mitt skulle köpa födelsedagspresent till mig kunde jag inte ge 200 kronor utan var tvungen att vara med i affären och berätta för personalen att de kunde slå in köpet i kassan och paketera det osynligt så skulle jag komma in igen betala vad det nu var efteråt..
 
Har du ett kort går det hyfsat bra.
Men ska du åka kollektivt eller parkera bilen, så går inte det.
För att bara nämna något.
Du får också välja matställe noga. Överallt kan du inte ens beställa utan deras app, där även betalning sker...
Stanna där du är. ;)

Det är hopplöst, glömde min hemma och blev helt handikappad. Man kan inte parkera, inte åka buss osv, minns inte vad mer det var men mitt barn tycker att jag aldrig mer i livet ska glömma den hemma och minns det än idag O_o

Det är uppfattningen jag fått när jag pratar med släkten därhemma, låter helt uppriktigt inte riktigt klokt och jag förstår varför de är så bedrövade över att jag inte vill ha en ny telefon.
Tur jag har settled status här nu, trots allt.
 
Det är uppfattningen jag fått när jag pratar med släkten därhemma, låter helt uppriktigt inte riktigt klokt och jag förstår varför de är så bedrövade över att jag inte vill ha en ny telefon.
Tur jag har settled status här nu, trots allt.
Jo barn är ju helt handikappade om de inte fått bankkort, de har inte samma frihet som vi hade. Och jag tycker ju personligen inte det är superlämpligt med kort innan 12 eller så, (vet inte vilken åldersgränsen är) men jag är kanske konservativ.

Ah, åldersgränsen är 13 på bankerna, men de funderar på att sänka lite.
 
Jag saknar ett bankkort som staten står bakom. Så kontantlöst kan vara obundet från bankerna. Det fanns ju cashkort ett tag. Osäker om de var ett alternativ eller ej men...
 
Jo barn är ju helt handikappade om de inte fått bankkort, de har inte samma frihet som vi hade. Och jag tycker ju personligen inte det är superlämpligt med kort innan 12 eller så, (vet inte vilken åldersgränsen är) men jag är kanske konservativ.

Ah, åldersgränsen är 13 på bankerna, men de funderar på att sänka lite.
Från 8 år kan du få maestro tex.
 
Det är hopplöst, glömde min hemma och blev helt handikappad. Man kan inte parkera, inte åka buss osv, minns inte vad mer det var men mitt barn tycker att jag aldrig mer i livet ska glömma den hemma och minns det än idag O_o
Varenda gång jag ska parkera någongstans, tar det nästan lika lång tid att betala, som att göra ärendet!
Sedan har jag ett månadsabbonemang på tlf, men det är inte registrerat, eftersom jag är lite folkskygg. Mitt bolag vet ju vem jag är, men söker man på mitt namn, kommer inte numret upp.
Jag har ett udda namn, och folk sökte mig i jobbet, privat. Orkade inte!

Vilket gör att när jag använder mig av parkering, verkar det fungera, men kommer hem en faktura med faktureringsavgift osv. någon/några månader senare.
Så som du säger! Det är krångligt att vara utan telefon! Och extra dyrt!
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 468
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 529
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp