Korrekt användning av hjälptygel?

Cilla

Trådstartare
har suttit och läst runt lite på trådar om hjälptyglar och kommit fram till en sak...

i nästan alla trådar står det att hjälperna ska användas på "rätt" sätt, men vad är detta "rätta" sättet?

vad och hur används tex graman till? och en halsförlängare?
det står om ryttare som har si och så problem med sina hästar och undrar om det kan vara bra med tex graman.

jag själv rider inte på graman eller andra hjälptyglar (martingal räknas INTE som hjälptygel) och har väldigt lite erfarenhet på hur alla dessa hjälptyglar ska användas och vad de är bra för.

snälla, försök hålla denna tråd "ren", dvs utan egna åsikter om hur bra eller dåliga hjälptyglar är, dom trådarna slutar alltid med att bli låsta.

Sv: Korrekt användning av hjälptygel?

Har själv tänkt starta en sån här tråd. Man får alltid svaren:
1:Alla hjälptyglar är Hemskt och det är bara dåliga ryttare som behöver dem. 2: Det är bra om de används på rätt sätt. Respekterar båda åsikter men VAD är egentligen rätt sätt? Det är det aldrig ngn som specificerar. Är det det ngn som verkligen kan beskriva korrekt användning av t ex graman? Skulle vara intressant att veta. Jag väntar lite med mina "åsikter" om hur det ska gå till men vill putta upp tråden lite då jag kan tänka mig att den blir intressant...

Är det det ngn som verkligen kan beskriva korrekt användning av t ex graman?
Nu vet jag inte om jag verkligen har den sanna korrekta användningen av graman. Men graman är en hjälptygel som verkar i bettet för att få hästen att söka sig nedåt och inåt. Den ska ge stöd och balans för hästen så att hästen orkar att lyfta upp ryggen och arbeta med bakbenen. Man kan se den lite som ett styrketräningspass, då man tvingar hästen att använda rätt muskler. Men för att använda rätt muskler måste hästen bli riden på ett korrekt sätt för att inte bara böja på nacken och fortfarande gå på bogarna.

I och med att gramanen gör att hästen får en bättre balans och stöd så ska den användas på hästar som redan kan gå i grundform, men som behöver finslipas lite. Givetvis är gramanen en genväg, men det är en bra genväg för de som klarar av att hantera en graman. Och för att klara av att hantera en graman ska man kunna klara av att rida hästen man sätter gramanen på i en godkänd form utan gramanen. Gramanen är för finslip, inte för att få en "stjärnkikare" att gå i form.

i nästan alla trådar står det att hjälperna ska användas på "rätt" sätt, men vad är detta "rätta" sättet?
Kort sagt, hjälptyglar ska användas på så sätt att det främjar hästens utbildning och anpassas därför till hästens utbildningsnivå och massor med andra faktorer beroende på ytterligare faktorer. För att kunna använda en hjälptygel på rätt sätt måste man vara en duktig hästmänniska och kanske ryttare, för att kunna läsa hästen och anpassa utrustningen efter den.

Jag ser inte hjälptyglar som något tabu att använda, och jag ser inget fel med genvägar om de fungerar. Använd hjälpyglar men se till att veta hur och varför först.

Varöfr folk reaggerar i många hjälptygelstrådar tror jag är för att många frågar ungefär "Jag hade tänkt använda en graman på min häst, hur fungerar den?". Sånt slutar sällan bra, därför avråder folk från hjälptygeln och råder TS att hitta en bra tränare istället. Inte för att hjälptygeln i sig är hemsk utan för att den kan bli hemsk i okunniga händer.

Jag vet inte ens om jag fick till en poäng här, det är för sent för att skiva sånthär egentligen. Hoppas att någon förstår hur jag menar ^^

Kort sagt, hjälptyglar ska användas på så sätt att det främjar hästens utbildning och anpassas därför till hästens utbildningsnivå och massor med andra faktorer beroende på ytterligare faktorer. För att kunna använda en hjälptygel på rätt sätt måste man vara en duktig hästmänniska och kanske ryttare, för att kunna läsa hästen och anpassa utrustningen efter den.

Jag ser inte hjälptyglar som något tabu att använda, och jag ser inget fel med genvägar om de fungerar. Använd hjälpyglar men se till att veta hur och varför först.

Varöfr folk reaggerar i många hjälptygelstrådar tror jag är för att många frågar ungefär "Jag hade tänkt använda en graman på min häst, hur fungerar den?". Sånt slutar sällan bra, därför avråder folk från hjälptygeln och råder TS att hitta en bra tränare istället. Inte för att hjälptygeln i sig är hemsk utan för att den kan bli hemsk i okunniga händer.

Jag vet inte ens om jag fick till en poäng här, det är för sent för att skiva sånthär egentligen. Hoppas att någon förstår hur jag menar ^^

HAHA, bra din lulliga människa :D

men det vore v'ldigt intressant och diskutera den egentliga påverkan som blir på hästen. vad händer/hur blir stödet om man sätter gramanen på utsidan sadelgjorden istälet för samlat i mitten?

Problemet med just graman är att det är förbannat lätt för ryttaren att hala åt sig gramantygeln och därmed hästens näsa. Till skillnad från andra hjälptyglar så är den helt reglerbar vilket den skickliga ryttaren kan ha nytta av och den mundre skickliga ryttaren kan göra stor skada med.
Tyvärr så fastnar många ryttare i gramanen. De börjar med den för att korrigera något problem (vilket kan vara helt ok) men har sedan svårt att ta av den igen - med motivet att hästen går bättre med graman. Tyvärr missas ofta där följdfrågan, Går hästen verkligen bättre med graman? Och hur ska ryttaren då lyckas på hästen att gå bra utan graman?

När jag var liten så hette det att "när du är så skicklig att du inte behöver en graman så är du skicklig nog att använda den". Jag ser mångfaldigt fler gramaner idag än för tio år sedan, tyvärr ofta på ekipage som inte kan hantera den. Det är sådant som gör mig (och garanterat många fler) negativa.

Angående var man placerar den så spelar det mindre roll eg, man kan aldrig påverka bakben och rygg med något som sitter fast i huvudet.
Om man har den för att kunna slita ner hästar som reser sig så är det mindre risk att hästen ska trassla in benen om man har den på sidorna, men större chans att få ner hästen om man har den på mitten.

men jag är av den åsikten att alla hjälptyglar finns till för att hjälpa ryttaren... hästen behöver knappast en tygel för att gå fram. :angel:

kan inte en halsförlängare eller en graman vara bra till en mindre bra ryttare, tex mig. jag kan inte riktigt rida så smidigt att ja kan ge karisma fullt stöd på utsidan. kan det då inte vara en hjälp för mig att sätta på en graman, så att jag kan koncentrera mig på sitsen och skänkel. ´just nu sitter jag nämligen mest och försöker hjälpa henne att sluta gå med innre bogen före. det tar upp så mycket av mig tid, att ja inte hinner rida henne bakifrån, utan vi fastnar i tygelarbete = inget jag strävar efter!

vi tar nästa hjälptygel då... halsförlängare. korrekt användning?

Korrekt användning av halsförlängare är att aldrig sätta den på hästen. Iaf kan inte jag se nyttan av den. Men än att den lär hästen att knäcka av i nacken och gå bakom hand. Jag har aldrig sett en häst gå i rätt form med halsförlängare.

inga personliga inlägg, för att undvika diskusion och låsning av tråd.

tänk på att alla hjälptyglar i sin egentliga användning är till för att hjälpa ryttaren, inte hästen! så på vilket sätt hjälper halsörlängaren ryttaren?

Problemet med just graman är att det är förbannat lätt för ryttaren att hala åt sig gramantygeln och därmed hästens näsa. Till skillnad från andra hjälptyglar så är den helt reglerbar vilket den skickliga ryttaren kan ha nytta av och den mundre skickliga ryttaren kan göra stor skada med.
Tyvärr så fastnar många ryttare i gramanen. De börjar med den för att korrigera något problem (vilket kan vara helt ok) men har sedan svårt att ta av den igen - med motivet att hästen går bättre med graman. Tyvärr missas ofta där följdfrågan, Går hästen verkligen bättre med graman? Och hur ska ryttaren då lyckas på hästen att gå bra utan graman?

När jag var liten så hette det att "när du är så skicklig att du inte behöver en graman så är du skicklig nog att använda den". Jag ser mångfaldigt fler gramaner idag än för tio år sedan, tyvärr ofta på ekipage som inte kan hantera den. Det är sådant som gör mig (och garanterat många fler) negativa.

[B]Angående var man placerar den så spelar det mindre roll eg, man kan aldrig påverka bakben och rygg med något som sitter fast i huvudet. Om man har den för att kunna slita ner hästar som reser sig så är det mindre risk att hästen ska trassla in benen om man har den på sidorna, men större chans att få ner hästen om man har den på mitten.

Det har jag funderat på, varför kan man inte det egentligen? Hästen är ju faktiskt en "hel häst" och inte separerad i olika delar. Logiskt så borde det hända ngt i resten av kroppen om man påverkar en del. Alla är överns om att genom att aktivera bakben och rygg åstadkommer man något i främre delen av hästen. Men om man bara koncenterar sig på framdelen så borde ju huvudets/halsen position påverka andra delar av hästen också? Positivt eller negativt men ngt borde hända. Finns det inget läge där huvudets position påverkar andra delar av hästen positivt (om man börjar i den ändan alltså)? Varför kan man inte börja i den änden? Nu menar jag inte att kritisera det du skrivit utan bara dra diskussionen längre, jag tycker också och har lärt mig samma som du men tog mig en liten funderare. Använder man graman utan att aktivera och rida igång bakben och rygg så påverkar den ju enbart där fram men det borde ju ge ngn form av reaktionen i övriga kroppen när man ändrar huvudets position... Hoppas ngn är med på vad jag menar, det är sent för mig:angel:

Är för trött för det här nu egentligen, men hur hade du tänkt dig då?

Man vill att hästen sak upp med framdelen, sänka sig bak. Gramanen drar huvudet neråt. Hur ska den då kunna lägga fram?
Hästen är ju som en vippbräda; sänker du bak så lättar du fram. Mwen om du drar ner skallen/sänker fram, ja då lättar den med största sannorlikhet bak (hamnar på bogarna).

Hästen är ju som en vippbräda; sänker du bak så lättar du fram. Mwen om du drar ner skallen/sänker fram, ja då lättar den med största sannorlikhet bak (hamnar på bogarna).

nja... håller inte riktigt med där.... ett sänkt huvud betyder inte alltid att hästen går på bogarna! en låg och lång form är faktiskt att föredra på unga eller orutinerade hästar. i dessa fall kan det nog vara till hjälp att sätta på en graman, inte för att böja in nosen, utan för att sänka huvudet och därmed lyfta upp ryggen. sedan får man plocka upp hästen allteftersom...

så enkelt att hästen är som ett vippbräde är det tyvärr inte. och måste ja välja, tar jag en rak och något passiv rygg (lägre form) än en sänkt och helt inaktiv rygg!! (stjärnkikare)
detta är iallafall vad ja lärt mig! spinn gärna vidare!!!

Kag håller helt med om att kåg inte är samma sak som på bogarna. Och jag tycker också att unga hästar ska arbetas i lång/låg form. Men de ska söka handen fram dit. En graman kan aldrig räcka till hela vägen eftersom den verkar inåt inte framåt.
Går hästen som en stjärnkikare så får man sjaffa sig en bra tränare som kan lära en rida hästen bättre.

då e vi iallafall överens om det. :)

så hur används då gramanen rätt? i vilket syfte? påveran balans på häst?

Min /högst personliga) åsikt är att gramanen egentligen är onödig. Den är bättre på att dölja problem än att lösa problem.

Det är aldrig hjälptygeln som är dålig utan i så fall handen som håller i den.
Ska man använda tex graman eller halsförlängare så gäller det att fortsätta rida, alltså ta hjälp av hjälptygeln för att finslipa formen och fortsätt att aktivera bakifrån.

Det är svårt att säga hur man ska använda en hjälptygel för det kan bero på många olika omständigheter, typ av problem osv.
Men generellt kan man säga hur man INTE ska göra:
man ska inte ha hjälptygeln för kort/hårt åtspänd. När hästen går i önskad form/önskat läge ska hjälptygeln inte inverka. Om man sitter med en jättekort graman och drar ner hästens huvud (rider på gramanen och inte på tygeln) så är detta fel och negativt. Hästen kommer att hamna på bogarna och tappa aktivitet bak, knäppa av och tappa ryggverksamhet.

Man måste som ryttare alltid veta : varför använder jag denna hjälptygel? vad är det jag har för problem? och hur ska denna hjälptygel hjälpa mig?
man måste också kunna veta/känna när det är bra!

Självklart kan man inte aktivera hästens bakdel genom att använda graman enbart. Men man kan aktivera hästen genom att använda gramanen OCH rida hästen fram till handen.
Jag är av åsikten att detta går att kombinera.

Om man är orutinerad så bör man ta hjälp av sin tränare som kan hjälpa en att änvända gramanen rätt, någon som står på backen och säger hur du ska göra.

Vet inte om jag förde diskussionen framåt men nu har jag sagt vad jag tycker iallafall :angel:

Min /högst personliga) åsikt är att gramanen egentligen är onödig. Den är bättre på att dölja problem än att lösa problem.

Det är min åsikt oxå, utan att ha använt den dock! Möjligt att den kan vara bra på hästar med tidigare svårlösta problem? Fast jag tror nog man kan lösa dem med god ridning oxå om man tar om det hela från grunden.

Anledningen till mitt inlägg var egentligen att det man önskar med en graman (om man inte vill sitta o hålla kontakten i den längre stunder) är ju just en vägledning att söka framåt-nedåt. Nu när jag för första gången fått en egen unghäst (som jag får göra vad jag vill med :D) har jag lagt märke till hur lätt det är att "lära" in vissa reaktioner utan att egentligen påverka hästen på ett "direkt" viss. Jag kan få en "graman-effekt" (be om sökning fram-ned eller bara rätt o slätt be honom sänka nacken ibland) på massor med olika vis utan att ens ge en tygelhjälp. Då är ju en graman verkligen överflödig.

Så, kan man inte, med en häst som inte längre går att be om fram-ned utan graman bara ta om grunderna?

I alla mina år på ponny så har jag inte förstått varför man uttryckligen ska DRIVA en häst som springer ifrån en. Alla mina ponnyer har ju sprungit mer om jag lagt på skänkeln? Visst har de flesta av dem varit/blivit rätt välridna med tiden vi lärt känna varandra och de har gått att rida till arbete men då i kombination med böjning/sidvärts/annan aktivering.

Men jag fick en "aha"-upplevelse när jag satt på morsans häst för ett gäng år sedan. Hon tog inte alls alltid all drivning som framåtdrivande, speciellt om man inte menade den som framåtdrivande utan ville att hon skulle jobba mer och inte fladdra iväg. Hon är väldigt rätt riden genom hela sitt liv och har aldrig varit med om en enda "fläng"-galopp eller något steg i fel form, alls. Hon tog just drivning som vad det egentligen SKA vara - aktivering av bakdelen. Vad jag försöker behålla på min unghäst nu :crazy: Jag kan sitta till lite lätt och han trampar till och släpper fram det genom ryggen för att sänka nacken - väl den effekten man vill ha ut av gramanen?

Med detta svammel ville jag ha sagt att just hjälptygel graman borde kunna slopas i det syfte jag sa i början, för då har man nog missat grundläggande hjälper på vägen.

Om man är orutinerad så bör man ta hjälp av sin tränare som kan hjälpa en att änvända gramanen rätt, någon som står på backen och säger hur du ska göra.

Det tycker jag är jättebra! Vill man ha hjälp av en hjälptygel så "sköter det sig inte självt" bara för att man köper en. Man måste kunna använda den oxå om den ska göra någon nytta alls (eller iaf inte göra skada).

Så, kan man inte, med en häst som inte längre går att be om fram-ned utan graman bara ta om grunderna?

Jo det kan man ju göra, om det är så att grunderna inte sitter.
Men man kan ju ha andra problem, att hästen har lärt in olater som är svåra att arbeta bort av diverse anledningar och då kanske man kan ha hjälp av en hjälptygel? Beror självklart på vilken typ av problem som man har.

Det finns många hästar som blivit felaktigt ridna i många år och kan man ta hjälp av hjälptygel för att nå ett bra resultat så varför inte? - självklart så länge som man vet vad man gör.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 130
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
42 695
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har... 41 42 43
Svar
853
· Visningar
27 256
Senast: Kilauea
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka