korsförlamnings häst

L

lexi

min 8 åriga valack fick förra veckan en riktigt rejäl korsförlamning. så nu håller jag på och lägger om fodret helt för honom.
han va utan kraftfoder helt de två första dagarna, och att havren skulle bort visste jag direkt.
ringde och talade med kraffts foder rådgivare och fick tipset att ge krafft groov+krafft mysli lika delar upp till 2 1/2+ 2 1/2L/dygn. och också ge krafft olja 3 dl/dag.
jag talade också med en veterinär som rek majs olja.

så nu funderade jag, krafft oljan är soya olja, vad är d egentligen för skillnad på majs- och soya olja?

och om man ska ge majs olja, kan man inte lika bra ge torkad majs (vet att horell&dodson har d på säck)?

det är ganska kladdigt och dyrt att ge oljan...tror majsen blir billigare.
jag kan väl såklart tänka att rådgivaren talar hellst/bara om det foder som dom marknadsför... :smirk:

ska tillägga att hästen är en trav häst som tävlar och tränar hårt.
(visserligen med vissa ändringar där också...) :(
 
Sv: korsförlamnings häst

Nej du kan inte ersätta olja med torkad majs. Vid korsförlamning har hästen svårt att omhänderta överskott av stärkelse och socker. Därför är det bra att ge mer energi i form av fett och mindre i form av stärkelse och lättupptagna kolhydrater. Majs är väldigt rikt på stärkelse, men i oljan har stärkelsen försvunnit. Själv ger jag hästar som behöver fett rapsolja från livsmedelsaffären eller linfröpellets/kaka.

Mc Kenzie o Valberg, korsförlamningsexperter, rekommenderar att <20 % av energibehovet skall komma ifrån sk icke strukturella kolhydrater (NSC) dvs stärkelse och lättupptagna socker, att 15-25 % (beroende på arbete) ska komma från fett. Vidare rekommenderar de stråfodergivan till 1,5 – 2 % av kroppsvikten.

Jag tycker inte du fick ngt bra råd av kraftrådgivaren. >60 % av innehållet i K Musli är spannmål och melass och mängden NSC blir alltså hög. Groov innehåller också en hel del spannmål och melass. Om man ska hålla sig till just Ks produkter är rehab ett bättre val mer fett mindre NSC.
Betpulpa utan melass rekommenderas till den hårt arbetande hästen med korsförlamnings tendens. HH
 
Sv: korsförlamnings häst

Hur lade du om träningen? Min häst klarade inte av att bli körd direkt efter installad natt( då var hon i träning) Däremot eftermiddag gick bra och varannandag urladdning...

vad fick du för råd?
 
Sv: korsförlamnings häst

Jag har också en före detta korsfölamnings häst. Min vet och foderrådigivare ( Jobbar ej för krafft eller något annat foder företag)rekommenderade majsolja. Dessutom ger jag ett mått Tokosel i veckan. Man ska tänka på en sak när man ger olja i maten till hästar: Att behovet av E- vitamin ökar när de får olja. Därför ger jag 1/2 mått Muskel E till denna hästen.
 
Sv: korsförlamnings häst

till att börja med skulle han skrittas igång i 2 veckor,sen tas nytt blodprov.sen sätta igång honom igen,lite itaget.mkt skritt,värma ordentligt.
-se till att han inte får kallt. akta vid regn,blåst och kyla. min går täckad hela tiden+natt täcke
-jämn träning
-träcka ordentligt efter snabbjobb
-laser och lätt massage
-inga foder ändringar(i onödan)
-b-vitamin i fodret och/eller injektioner
-se till att han får rätt mängd selen
-dra ner på kraftfodret direkt om han står mer än en dag

veterinären sa att hästens liv from nu ska va som ett sträck, lika,lika,lika hela tiden m träning och foder.

sen ha jag också hört ngnstans att man inte ska köra dom muskeltrötta...

det va tipsen jag fick av vet och equiterapeut
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: korsförlamnings häst

aah, tack för tipset om e-vitamin! visste inte att behovet ökar... man lär sig nytt hela tiden!!
 
Sv: korsförlamnings häst

foder rågivaren pratade nog också om rehab fodret, men menade att det inte spelade ngn roll om jag gav det eller mysli+groov... man undrar ibland om dom vet vad dom pratar om.... :smirk: för jag vet nog ingenting, känns det som ibland... :(

men när jag nu redan har bytt foder, ska jag byta eller fortsätta ge det jag börjat med....? det är ju inte bra att hålla på och byta heller... (?)
 
Sv: korsförlamnings häst

Hejsan. Har inge råd om foder, Vi har oxå en "korsishäst" Ambra Hammering. Hon äter kli, havre och hösilage. Hon tränas korta, snabba intervaller varannan dag, löpande. Hoppar man över en dag så åker hon direkt på en korsis. Men denna träning har fungerat otroligt bra. Hon var trea i Oaks-försöket och sexa i finalen. Man ska vara noga med att "tömma" ur kroppen och inte köra långt och långsamt. Det är vad vi kör efter iaf. Och det verkar ju funka bra ;)
Vi ställer inte av efter en korsis och det är ju något som försvinner mer och mer, men så klart beror det ju på hur kraftig korsis hästen fick oxå,. Men jag vet många tränare som startar bara ett par dagar efter en korsis. Men det är inget jag ställer mig bakom.
Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: korsförlamnings häst

lexi skrev:
foder rågivaren pratade nog också om rehab fodret, men menade att det inte spelade ngn roll om jag gav det eller mysli+groov... man undrar ibland om dom vet vad dom pratar om.... :smirk: för jag vet nog ingenting, känns det som ibland... :(

men när jag nu redan har bytt foder, ska jag byta eller fortsätta ge det jag börjat med....? det är ju inte bra att hålla på och byta heller... (?)

Min bestämda uppfattning är att K Musli är ett direkt olämpligt foder att ge i ngn större mgd till en Xhäst eftersom det är väldigt mkt stärkelse och lättupptaget socker i det. Det är att be om nya problem. Du kan ju ge dessa foder i en liten mgd så du får användning av dem. Se siffrorna jag skrev ovan.

Om hästen behöver mkt energi utöver stråfodret är ett fett och fiberrikt foder bättre. Av K:s produkter är rehab mest lämpligt. Tipsa foderrådgivaren om att sätta sig in i Stefanie Valbergs forskning. HH
 
Sv: korsförlamnings häst

det var nog en ganska kraftig korsförlamning, ck=53000...men har förstått att värdena räknas olika i finland och sverige :confused: .
enligt vet skulle han alltså skrittas i 2 v så musklerna fick läka under måttlig rörelse. att ärr vävnaden skulle bli elastisk.
ha å hört om folk som startat hästar bara ngr dagar efter k.förlamning,men det beror säkert lite på hur kraftig det ha varit.
jag vågar nog inte chansa med min tror jag...

super tack för era råd alla!!!!!!!!! :) :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 560
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 338
Senast: Roheryn
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 149
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp