Kostnad för inackordering

the_connemara

Trådstartare
Det finns ju hur många sådana trådar som helst här känns det som men förhoppningsvis är denna av annan art ;)

Om man räknar kostanderna för hästen rakt av vad gäller strö, foder (inkl hämtning/hantering) mm vad gäller lätträknade summor (ex äter inackorderingen 50 % av ett lass hö osv) hur mycket lägger ni till utöver denna summa?

Till exempel:
El för lampor, värme, hagar
Dricksvatten, varmvatten, spolspilta, avlopp
Slitage på stall, hagar, inredning
Poster jag glömt?

Och hur mycket betalt tar ni för arbetet med hästen? Dvs fodring, in/utsläpp, täckesbyte mm? Räknar ni vad det generellt tar er i tid/månad och en viss summa/h eller en viss summa/gång?

Och vad räknar ni som "grundavgift" för stallplatsen? Alltså hyran ni får ut när alla avgifter och arbetet är betalat? (flikar in en fråga här, är det vad som benämns som kallhyra eller ingår vatten, el mm i kallhyran?)
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag står i ett stall där jag betalar s.k "kallhyra" à 500 kr i månaden. Då ingår vatten och el, även fodringar och in- och utsläpp. Kravet är att man hjälper till ca 5 pass/månad. Har även en belyst ridbana (20x60) som vi får tillgång till GRATIS. Finns spån att köpa på gården för 15kr/skottkärra (stor skottkärra)
 
Sv: Kostnad för inackordering

Är det inte rätt ovanligt att man räknar på det sättet när man ska hyra ut? Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar. Jag skulle tro att de flesta sätter ett pris utifrån vad det kostar i trakterna att ha ett stall av samma kvalitét.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar.

Men vem borde betala för allt som kostar om inte de som använder stallet?

Det är alltför vanligt att marknadspriserna är aldeles för låga och stallägarna inte bara jobbar gratis utan till och med betalar för "sällskapet" i stallet.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Tillgång och efterfrågan. Jag tror också det är rimligt att räkna baklänges. D v s vad är rimligt att ta för detta koncept (vad tar andra betalt för liknande i närheten?) och sedan räkna bort förbrukning för att slutligen hamna på "vinst/betalning för insats".

Ofta tror jag man kommer fram till att man jobbar gratis i sitt eget stall, och då är det ju där man hamnar - man betalar för sällskapet.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jo, jag vet ju också att det är så det fungerar just nu... Och har därför valt att ha tomma boxar i mitt stall istället för att hyra ut dem.

Men jag tycker att det BORDE fungera på det sätt som the_connemara beskriver :)
 
Sv: Kostnad för inackordering

Är det inte rätt ovanligt att man räknar på det sättet när man ska hyra ut? Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar. Jag skulle tro att de flesta sätter ett pris utifrån vad det kostar i trakterna att ha ett stall av samma kvalitét.

Va?

Jag tänker då inte hyra ut och gå minus så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om vad hästen egentligen kostar. Jag ska väl inte sponsra någon annans hästhållning bara för att jag behöver ett sällskap till min enda häst? Isf kan jag ju lika gärna köpa en sällskapshäst.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Tillgång och efterfrågan. Jag tror också det är rimligt att räkna baklänges. D v s vad är rimligt att ta för detta koncept (vad tar andra betalt för liknande i närheten?) och sedan räkna bort förbrukning för att slutligen hamna på "vinst/betalning för insats".

Ofta tror jag man kommer fram till att man jobbar gratis i sitt eget stall, och då är det ju där man hamnar - man betalar för sällskapet.

Lite så tänker jag med. Jag vill ha det svart på vitt vad hästarna kostar, och jag visar gärna mina beräkningar för ev inackorderingar så de vet vad de betalar för!

Är det omöjligt att få ut någon som helst vinst/"lön" jobbar jag "gärna" gratis om det är en bra inack, att byta täcke och fodra gör jag ju ändå eftersom jag vill ha samma rutiner för båda hästarna när de bara är två.

Men att gå minus med ex slitagekostnader, el osv har jag ingen större lust med. Och de posterna har jag ingen direkt kunskap om men det verkar inte vara någon hästägare här som funderat över dem?
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag har just nu två inhyrningar året runt, och jag trivs kanon med båda två. Den ena hjälper mig att rida min egen häst ett par dagar i veckan, vilket är välkommet då jag själv inte hinner varje dag. Jag tar 700:- i kallhyra, vitt. Jag sköter alla ut och in släpp, samt alla fodringar i stort sett. Dock får jag alltid hjälp när jag ber om det, vilket innefattar tex om jag reser bort.

När det gäller foder får hyresgästerna betala vad det kostar oss, inkl transport , spill och någon extra krona för hantering. Likaså spån. Mockning och täckesbyten kostar extra, för det vill jag helst slippa.

Vi har helt nytt stall och ridbana, men visst underhåll kostar ändå. Stallet skulle vi haft oavsett, så jag tänker att det betalar vi av på själva. Vi lägger en hel del tid, men att ta betalt för arbetskostnad går dessvärre inte, utöver den kallhyra vi har. Det är underhåll av byggnader, och inte minst hagar och staket, som ska göras. Hyresgästerna hjälper till om vi ber dem.

Jag kan inte säga exakt vad elen kostar, men jag räknar med att den kostnaden ingår i kallhyran. Vatten kommer från egen brunn. Gödselhantering sker på gården.

På sommaren tar vi hit 3-4 extra hästar, vilket ger en liten inkomst att köpa vinterfoder för. Men, som sagt, någon lönsam verksamhet är det inte. Inte i den lilla skala vi har här iallafall. Skulle jag inte trivas med mina hyresgäster, och ha roligt ihop med dem, skulle jag inte ha några.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad för inackordering

Det är ju jättesvårt att säga vad slitaget kostar. Vissa hästar kostar renovering varje månad, andra kostar lite målarfärg när man ändå målar om till sommaren.

Vissa hästar går genom staketet konstant, andra har aldrig varit i närheten av att ha sönder något.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Många räknar tyvärr aldeles för lågt när dom räknar på sina omkostnader, generellt kan man väl säga att självkostnadspris i ett gammalt stall där inredningen och "skalet" redan är betalt hamnar på i vart fall 2000/månad..... vilket bara är 1600 med momsen borträknad :grin:.

Idag är det väl nästan tveksamt om den kostnaden räcker till för en parkeringsplats om man är "stadsbo".

Det är ju inte bara elen som kostar utan tex gödselhantering, snöröjning, slamtömning, fastighetsunderhåll och underhåll av stängsel och hagar är ju sådana kostnader som ofta glöms bort i beräkningen.

Ska man ha betalt för boxinredning, arbete etc hamnar stallplatserna på minst3500/månad.... men det finns ju dom hyr ut för 1500 inklusive mockning och som är nöjda med detta :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad för inackordering

Håller helt och hållet med Tacitus.:banana:
Driver själv inackorderingverksamhet i liten skala.
Förstår inte varför vissa hästägare inte fattar att det kostar att ha sin häst installat!!

Jämför med hund och katt pensionat där du betalar ca 200:-/dag.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Vi går ju då verkligen inte plus på att hyra ut boxar. Men jag har räknat på kostnaden för 1,5 h arbete per dag (vardagar, räknar på 1 h/dag helger). Det är 8 hästar + ett föl i stallet och det kanske tar 1 h per dag med utsläpp/insläpp inkl morgon och kvällsfodring. De extra minutrarna jag lagt på är ett överslag (i underkant) gällande hagreparationer, gödselhantering osv osv i all oändlighet.

Kom fram till att det arbetet kostar 4180 kr per månad, alltså 522 kr per häst ungefär eftersom fölet inte räknas ännu. Uträknat på hästskötarlön a 110 kr/h.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag betalar 1500:- per månad, ca 1000:- är foder o strö kostnader o 500:- till el o vatten o slitage. Stallägaren sköter allt men jag hjälper till när jag har tid, vi turas om med mockning, jag tar lite helgmornar så de får sova. Är bara fyra hästar totalt i stallet. Jag vet att jah inte är ngn inkomst för dem står till självkostnadspris, men jag hjälper dem väldigt mkt.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Nu missuppfattade du mig nog lite tror jag, ser att jag nog var otydlig :) Jag menade det inte som någonting som jag tycker är bra, utan någonting som jag tror förekommer. Det är rent ut sagt skit att stallägarna inte ska få bättre betalt för sitt jobb. Men säg att hyran ligger på 1800 kr inkl hö och torv... In- och utsläpp ingår samt fyra fodringar och täckesbyte. Självklart håller stallägaren ett öga öppet på hästarna och ringer om det är något, tar hand om akuta skador osv. Bryr sig allmänt om sina inackorderingar, helt enkelt. Så räknar man på det, kostnader per häst:

observera att jag inte vet vad det egentligen kostar, det här är bara exempel
Hö: 700 kr (12 kg/dag)
Torv: 300 kr (en bal i veckan)
El, vatten etc: 100 kr
Sophämtning, underhåll av hagar osv: 200 kr

Vi är uppe i 1300 kr. Då har vi alltså 500 kr kvar... Säg att stallägaren ägnar en halvtimme i stallet åt just din häst varje dag. 500 kr delat på 30 (dagar på en månad) = 16 kr per häst och dag. Då har vi inte ens räknat med allmänt slitage osv, alltså blir "lönen" ännu mindre. Skatt på det där är inte ens att tala om.

Vad jag menar är att jag tror att många stallägare försöker blunda så gott det går för hur mycket underpris de tar. De ser till att kostnaderna täcks, men sedan kan de inte ta ut mer för då konkurreras de ut. Man vågar inte räkna sak för sak s.a.s. för gör man det inpå minsta krona så inser man att man inte får någonting för att erbjuda andra hästägare tjänster - dvs man betalar med sin tid för någon annan.

Blää, jag kan inte förklara bättre, blir bara pannkaka av allt :p Strunt samma. Jag är helt otroligt tacksam för alla snälla stallägare därute i alla fall.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Grejen är väl den att man får skilja på att vilja driva det som vinstgivande företag eller som en hobby. Visserligen en slitsam hobby, men vissa älskar det.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Det är ju till största delen en fråga om tillgång och efterfrågan helt enkelt. Bor man ute i skogen på landet så kan man helt enkelt inte ta särskilt mycket betalt särskilt inte om det inte finns ridhus på gården. Bor man i ett hästtätt område nära en stor stad är det en helt annan sak. Här i Stockholm kan man utan vidare numera ta 4.500 - 7.000 eller mer, beroende på läge mm. Men inte kan ett litet stall med dåliga kommunikationer och utan ridhus ta det, i alla fall, även om det ligger 2 mil från stan. Då handlar det om lägre hyror.

I en by i Norrland eller på annan vischa nånstans skulle ingen vettig människa betala de summorna eftersom det då finns andra alternativ helt enkelt. Så styr marknadskrafterna, även hästnäringen.

Sen är det en fråga om skala, om man behöver sällskap till sin enda häst och inte har så mycket av anläggning, tränare, osv att erbjuda så är dels båda beroende av lösningen, dels är det inte särskilt kul (skulle jag tycka) att stå på landet i ett stall med en enda annan häst, rätt ensamt i längden och oinspirerande KAN det bli. Det drar ner möjligheterna att ta betalt.

Med en enda annan häst blir man mer beroende av varandra, vad den andra gör, att alltid ta in den andra hästen om man ska rida, kanske, - ibland inte alltid så.(Kan man åka på kurs en helg med kort varsel tex?) mm mm. Det är nog svårare att känna att man bara kan komma och rida, blir nog mycket att hjälpa stallägaren för man kommer varandra rätt nära.

Om jag ska betala mycket skulle det vara på bra trevlig anläggning, aldrig i livet i ett privatstall i skogen! Om det lilla privatstallet låg intill en stor anläggning så ja, kanske, om stallägaren var rätt men kanske inte ens då, pga det som sagt är rätt trist i alltför litet stall.

Det är som sagt mycket att väga in. Om alla överallt höjde priserna skulle det bli orimlligt dyrt i storstäder, samt att "marknaden" ändå skulle försämras troligen, många skulle inte ha råd att ha häst, och inte hyra in nån häst alls, behovet av platser skulle troligen minska. Liksom andra grenar som lever av alla hästägare.

Det är lätt att om man räknar i lön osv tappar perspektiven på hur marknaden ser ut utanför grindarna.
Och ja jag har haft inackorderingar också i mindre skala så jag vet hur mycket jobb och slitage det kan vara beroende på häst, bla.

I ditt fall connnemara skulle jag överväga sällskapshäst av något slag. Man kan irriteras på fel person också eller fel häst, om man är så nära varandra som i ett tvåhästarstall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kostnad för inackordering

Tack för ett utförligt svar :)

Det ska mycket till för att jag ska skaffa sällskapshäst faktiskt, av den enkla anledningen att jag vill helst slippa ha jobb och utgifter för två hästar. Men visst, är det alternativet som blir kvar så får det ju bli så.

Personligen så är vi nog lite olika vad gäller stort/litet stall. Jag som endast haft egen häst hemma på gården och ridit andras hästar i andra stall föredrar 2 framför 10. Likaså föredrar jag skog framför ridbana :o Men mitt mål är såklart att hitta en inackordering med lika priorieringar som jag, för precis som du säger blir det nog svårt att dra jämnt om man inte har det. Men jag kan ju samtidigt tycka att sådana som du inte borde svara på en annons av detta slaget öht eftersom det inte är intressant, däremot är ju frågan om någon kommer svara överhuvudtaget :D

Nåja, Skåne är ju hästtätt och den dagen vi parkerar oss så kommer förhoppningsvis mina hagar vara värda att betala för jmf med många andra Skånestall, vi får väl hoppas någon har liknande värdering som jag på den punkten iaf :D
 
Sv: Kostnad för inackordering

Ja, vi är nog olika eller har olika erfarenheter, :D Vet inget om Skåne mer än att det är hästtätt, kanske är hagar ett så stort bekymmer att det värderas mer? Sånt är ju också viktigt. :idea:

Nej jag skulle nog inte svara på annons om plats med en enda häst, OM det inte var en kompis som hade stallet. känner man personen väl och vet att man trivs ihop och ser lika på hästeriet osv då kan det ju funka, det glömde jag skriva i förra inlägget!

Annars är jag skeptisk för att det finns så mycket konstigt hästfolk:o och man blir så hänvisade till varandra, samt att man kommer att vara ensam mycket i stallet och får svårt att känna sej fri att ta med hästen tex på kurs osv som sagt.

Ridbana vill nog de flesta seriösa ändå ha, tyvärr, inte för att alltid harva där utan för möjligheten att rida där någon/några dagar i veckan.

I ditt fall har jag ju faktiskt ytterligare en rekommendation då, :D att leta en kompis du gillar och delar hästsyn med som kan dela dina stallkostnader, stå lite biligt, mot hjälp och avlastning. Gärna att ni tränar tillsammans eller så, och kanske har ni nära till grannstall där ni har andra som ni kan ha "hästutbyte" med, dvs det där umgänget som jag tex tycker är så trevligt.

Då kan det bli jättetrevligt och en bra lösning för båda:idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 464
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 201
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 971
Senast: L8P8
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: cambello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp