Kostnad för inackordering

Sv: Kostnad för inackordering

Håller med om att det kan bli svårt när man inte drar jämnt med sin inackordering. Och konstigt hästfolk, det finns det GOTT om ;)

Vi har haft allt från en till 7-8 hästägare i stallet förutom mig. Fördelar och nackdelar med allt. När vi senast bara hade en hyresgäst gick det bra för hon höll sig helst för sig själv, pysslade hellre än red och var inte där på samma tider som mig. Andra gånger när vi varit kanske 2-3 st kan det ha varit rena storbråk. Nu är vi 8 hästar på 5 ägare och det är precis lagom.

Säger också att dela med en vän. Eller med en person som andra du känner kan rekommendera. Det kan bli VÄLDIGT fel annars, många ljuger och framstår som trevliga och skötsamma för att sedan vända totalt. Du kommer ju säkert ha kontrakt, men det är ju ingen garanti för att problem inte kommer uppstå. Det är ju mindre trevligt att behöva dra in kronofogden eller tingsrätten, vissa drar det ju hellre så långt än gör upp i godo vid problem. Eller de som dumpar sina hästar :o
 
Sv: Kostnad för inackordering

Ja, vi är nog olika eller har olika erfarenheter, :D Vet inget om Skåne mer än att det är hästtätt, kanske är hagar ett så stort bekymmer att det värderas mer? Sånt är ju också viktigt. :idea:

Nej jag skulle nog inte svara på annons om plats med en enda häst, OM det inte var en kompis som hade stallet. känner man personen väl och vet att man trivs ihop och ser lika på hästeriet osv då kan det ju funka, det glömde jag skriva i förra inlägget!

Annars är jag skeptisk för att det finns så mycket konstigt hästfolk:o och man blir så hänvisade till varandra, samt att man kommer att vara ensam mycket i stallet och får svårt att känna sej fri att ta med hästen tex på kurs osv som sagt.

Ridbana vill nog de flesta seriösa ändå ha, tyvärr, inte för att alltid harva där utan för möjligheten att rida där någon/några dagar i veckan.

I ditt fall har jag ju faktiskt ytterligare en rekommendation då, :D att leta en kompis du gillar och delar hästsyn med som kan dela dina stallkostnader, stå lite biligt, mot hjälp och avlastning. Gärna att ni tränar tillsammans eller så, och kanske har ni nära till grannstall där ni har andra som ni kan ha "hästutbyte" med, dvs det där umgänget som jag tex tycker är så trevligt.

Då kan det bli jättetrevligt och en bra lösning för båda:idea:

Du slår huvudet på spiken, planen är att bo granne med min bästa kompis och ha hennes häst hos mig, hon står för ridhuset och jag för stallet :D Skämt o sido, jag vill precis som du säger hitta någon som har liknande värderingar som jag, om det nu inte blir som jag och kompisen tänkt :p
 
Sv: Kostnad för inackordering

Vi hade planerat bygga stall med 8 boxar varav 5 skulle hyras ut, men i dagsläget när vi räknat blir det ingen som helst förtjänst på att hyra ut. Det enda vi känner är att det kommer att bli bara massa folk springandes och en hel del mer att göra, inte minst för att vi vill att hyresgästerna skall tycka att allt är i sin ordning och att de skall trivas.

Vi räknade följande kostnader per häst (obs, genomsnitt årsbasis):
-el 200 kr (inte endast belysningar utan även micro, vattekokare, värme i sadelkammaren)
-slamtömning (toan i sadelkammaren) 50 kr
-förbrukningsmaterial och underhåll 200 kr
-arbetstid 0,5 tim häst per dag ca 1500 kr
då kommer vi upp till 1950 kr....
där tillkommer slitage och anläggningskostnad för att bygga och bedriva...

I våra trakter har jag förstått att man tar betalt ca 2300 - 2500 kr per månad inkl hö exkl strö och moms.
Om man runda slängor räknar 10 kr hö per dag x 2,5 kr blir månadskostnad på det 750 kr.

Då har vi hamnat till ett kostnad på 2 700 kr och som sagt ingen slitage eller anläggningskostnad i det. Alla priser inkl moms. Dessutom så måste man räkna att de där med arbetskostnad är inte beräknat med egenavgifter eller skatt så förlusten blir ännu större...

Är det verkligen så här illa????
Nu kommer vi att börja med 4 boxar utan hyresgäster och så får vi se hur det hela artar sig för vi har precis flyttat in på gården....
 
Sv: Kostnad för inackordering

att ha inhyrda har man för sitt nöjes skull eller så struntar man i det eftersom det ändå inte lönar sig och oftast är mycket strul efter några smekmånader. Lönsamt är det inte! Skall man ha inhyrda för att få någonting över får man bo väldigt nära en stor stad och ha många inhyrda som sköter sig själva eller betalar bra.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Att ta betalt för jobbet går inte i dagens läge.
Folk vil linte betala vad det igentligen borde kosta.

Därför tjänar man bäst ju mindre man erbjuder och delar på jobbet med fodringar samt in/ut.

Folk tycker att det är dyrt hos oss och vi tar 2450 kr inkl moms.
Då tillhandahåler vi allt. Fodringar 365 /dagar år, lägger på täcken, lindar av lindor, medicinerar om det behövs m.m. Havre, analyserat hösilage.
Även strö men då halm. Vill man inte ha det får man stå för spånet själv.

Tyvärr tycker folk att dte är dyrt då dom då gämför med svartstall som är under all kritik vad gäller stallmiljö och/eller obefintliga hagar och/ eller inga ridvägar.
Men dte är bara att titta på vårat hus som jag anser är under all kritik så ser man hur bra lönsamhet det har varit i verksamheten sedan den startades för 12 år sedan. Jag har bara varit med som drivkraft dom senaste 4 åren.

Jag försöker få min sambo som driver vårat stall att ändra på detta.
Låta folk stå för allt strö själv samt allt kraftfoder. Och sedan dela upp alla fodringar mellan hyresgästerna men att vi tar morgon då det är lättast för oss som bor på gården.
Men han vill ha stenkoll på allt och tror inte på detta trotts att det skulle innebära större förtjänst för honom då han knappt tar betalt för restrerande i dagens läge.

Ett annat problem för oss är att jag i fortsättningen inte kommer kunna hjälpa honom i den utsträckning jag gör idag. Och min hjälp är ett måste för att verksamheten skall kunna rullapå, att hästarna skall få sin mat och komma in när han måste göra annat för att tjäna pengar ex.
Nu är jag arbetslös men i vår kommer jag inte att vara det. Framförallt inte i höst.
Så hur vi löser det problemet är en annan femma :crazy:
 
Sv: Kostnad för inackordering

Vad säger han som du ställer upp alla kostnader för varje häst och räknar ut hur mycket tid du lägger på varje häst?

Och vad säger hyresgästerna om det?
 
Sv: Kostnad för inackordering

Vi hyr ut stallplatser, och vi tar i månaden 1900kr och då ingår 12kg hö per dag 2,70kr kg. Dom får även 5 spånbalar i månaden som kostar 80kr balen. sen får dom använda spolspiltan hur mycket dom vill med både varm och kallvatten. vi sköter alla utsläpp och nästan alla insläpp händer att inackorderingarna får ta in dom nån gång då vi båda jobbar kväll mne det händer inte så ofta.
Jag tycker att det är billigt med tanke på vad allt kostar igentligen med el och slitage på stall och hagar men vill ändå inte ta mera för vi har ingen ridbana eller ridhus.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag har också fundert på vad det kostar osv eftersom jag planerar att köpa gård, alt. köpa mark och bygga gård inom en överskådlig framtid.

Nu bor jag i mälardalen och här varierar hyrorna ganska kraftigt. Ett stall i skogen med paddock kan gå på runt 500-750 i kallhyra och helinakordering (utan mockning) kostar runt 4500 hos en duktig hoppryttare på en fin anläggning.

Frågan är om det finns folk som faktiskt räknar på vad det kostar att ha häst och exakt vad det kostar att driva gård uträknat per häst. Jag har gjort en grov kalkyl och jag betalar idag runt 6500-7000 för min häst inkl. stallplats, hovslagare, extra kraftfoder och försäkring.

Om jag ska ha inackorderingar så vill jag i så fall ha helinackorderingar, där alla kostader ingår utom försäkringen. Enligt min mattematik kan jag då ta ut 6000kr/mån vid vanlig inackordering och 1650kr/mån i kallhyra under sommaren. Då får jag betalt 1500/mån för alla tjänster. Jag leker då med tanken att ha ett lyx-stall med all-inclusive och tillgång till ridhus för ca 6-8 inackorderingar.

Tror ni att någon skulle vara intresserad av det? eller är summan 6000kr för mycket i klump? Min häst kostar trots allt det, om inte mer och då måste jag mocka själv och göra iordning maten, spola hästen själv osv....
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag tror som ngn tidigare skrev, att inackorderingar har man för sitt höga nöjes skull.
Billigast för stallägaren blir nog om ni delar rakt av på alla faktiska kostnader ( foder, strö ) försöker göra en ca. uträkning på el,redskap,hagmaterial ( kalla det kallhyran ? ) och räkna ut hur mycket tid det tar per dag att sköta varje häst ( tror att minst 30 min/dag är rimligt, som ngn skrev )inkl då underhåll av hagar & byggnader, gödsel och foderhantering, harvning etc.
Det gör 3.5 tim/vecka för den inackorderades häst. Byta den tiden med inackorderingen, så att personen i fråga hjälper dig motsvarande tid, det kan vara mockning, fodringar, måla stallet,kratta gårdsplan, vad som helst. Då får du tillbaka/ersättning för den tid som Du har lagt ner. Du får visserligen inget betalt för att ha ngn i ditt stall men du slipper jobba gratis.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Va?

Jag tänker då inte hyra ut och gå minus så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om vad hästen egentligen kostar. Jag ska väl inte sponsra någon annans hästhållning bara för att jag behöver ett sällskap till min enda häst? Isf kan jag ju lika gärna köpa en sällskapshäst.

har du bara EN häst?
 
Sv: Kostnad för inackordering

Om jag ska ha inackorderingar så vill jag i så fall ha helinackorderingar, där alla kostader ingår utom försäkringen. Enligt min mattematik kan jag då ta ut 6000kr/mån vid vanlig inackordering och 1650kr/mån i kallhyra under sommaren. Då får jag betalt 1500/mån för alla tjänster. Jag leker då med tanken att ha ett lyx-stall med all-inclusive och tillgång till ridhus för ca 6-8 inackorderingar.

Tror ni att någon skulle vara intresserad av det? eller är summan 6000kr för mycket i klump? Min häst kostar trots allt det, om inte mer och då måste jag mocka själv och göra iordning maten, spola hästen själv osv....

Där jag jobbade förut, så fanns det helinackordering, MED ridning och utbildning av svårklassryttare om så önskades, dom tog runt 4000/månad per häst för rubb och stubb. Vi hade 5 sådana hästar inackorderade.

Jag tror att det är svårt att få kunder till ett lyxstall.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag har stått i ett privatstall m helinackordering, mkt fint ridhus, 2 mil från malmö - söderöver.... Kostnad 4500-5000 kr. Det är mkt pengar och inte helt lätt att fylla upp. Jag kan inte tycka att det är ett överpris även om det är väldigt mycket pengar, över 5000 kr svider dock, eftersom jag vet vad saker och ting kostar. Att ha häst hemma är inte gratis heller direkt om man räknar ordentligt men det är nog där det brister. Folk bryr sig inte om att kolla upp vad saker kostar och tycker därför att det är dyrt och så väljer man billigare ställen som inte betalar in skatt eller har försäkringar och så trycks priserna ner.

Att hyra ut boxar som en bisyssla är i 99% ren sponsring av andras hästägande är min åsikt.
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag kanske helt har missuppfattat allting nu men..

Har du hästen i eget stall redan nu?
Då borde du väl själv ha koll på vad saker och ting kostar?!
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jag kanske helt har missuppfattat allting nu men..

Har du hästen i eget stall redan nu?
Då borde du väl själv ha koll på vad saker och ting kostar?!

Hästen står hemma hos mor o far tillsammans med morsans häst :)

Klart jag har koll på vad hästen kostar i direkta utgifter, jag är mer intresserad av hur/om/vad man tar betalt för lite mer difusa uppgifter som man (iaf inte vi) lägger som hästkostnader när man har egen gård eftersom hästarna ingår (för oss) i de totala utgifterna.

Mitt ursprungsinlägg:

Det finns ju hur många sådana trådar som helst här känns det som men förhoppningsvis är denna av annan art ;)

Om man räknar kostanderna för hästen rakt av vad gäller strö, foder (inkl hämtning/hantering) mm vad gäller lätträknade summor (ex äter inackorderingen 50 % av ett lass hö osv) hur mycket lägger ni till utöver denna summa?

Till exempel:
El för lampor, värme, hagar
Dricksvatten, varmvatten, spolspilta, avlopp
Slitage på stall, hagar, inredning
Poster jag glömt?

Och hur mycket betalt tar ni för arbetet med hästen? Dvs fodring, in/utsläpp, täckesbyte mm? Räknar ni vad det generellt tar er i tid/månad och en viss summa/h eller en viss summa/gång?

Och vad räknar ni som "grundavgift" för stallplatsen? Alltså hyran ni får ut när alla avgifter och arbetet är betalat? (flikar in en fråga här, är det vad som benämns som kallhyra eller ingår vatten, el mm i kallhyran?)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 464
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 201
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 976
Senast: L8P8
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: cambello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp