Kostnad för inackordering

Sv: Kostnad för inackordering

Jag har stått både hel- och halvinackorderad samt i kollektivstall och tycker själv att det är lättare för mig om man separerar kostnaderna för foder/strö från stallhyran. Strö- och fodermängden brukar variera beroende på årstid (hur mycket hästarna står inne) och olika höskördar osv. Kraftfoder tyckte jag var värdelöst att ha inbakat i stallhyran, min häst blir dålig i magen av betfor och jag kunde inte utnyttja något av foderalternativen alls.

Jag betalar nu en stallhyra där vi har ett kontrakt som anger hur mycker service som ingår. Fodret betalar jag för sig i slutet av varje månad, när jag vet hur mycket hästen har satt i sig. Som inackorderad så känns det ju lite dumt att betala för full mängd strö och hö om man inte utnyttjar det.

Nu har jag aldrig varit stallägare, utan det är helt personliga åsikter som jag har fått genom åren som inackorderad.


Och bra hagar i Skåne hade jag glatt kunnat betala lite extra för. :D
 
Sv: Kostnad för inackordering

Hur håller du koll på vad hästen äter under månaden? Det blir inte mycket svinn i ert stall?
 
Sv: Kostnad för inackordering

Svinn blir det alldeles säkert, mer av hö än hösilage tror jag, även om jag är noga när jag väger upp givorna. Våra hästar får bara en grovfodergiva i hagen, resten äter de i boxen. Men det borde väl bli lika mycket svinn om foderkostnaden är inbakad i stallhyran? Det trista är om det tex ingår 12 kg hö/dag i stallhyran och jag bara ger 8.

Men kostnaden för svinnet hamnar ju onekligen på stallägaren. Det var därför jag skrev att det var min åsikt som inackorderad. ;)
 
Sv: Kostnad för inackordering

Hum, ja, kan tänka mig att det är svårt att få folk att betala en stor klumpsumma. Nu har jag alltid varit inackorderad så jag förstår verkligen att man inte tjänar på att ha foder och strö i klumpsumma om man har en renlig och lättfödd häst.

Varför skulle jag som stallägare vilja ha helinackordering? Undvika svinn när det gäller foder, alltid ordentligt mockade boxar = bättre användning av strö. Större koll på hästarnas välmående och hälsa. Sen är det nog att jag är lite egen också och har ett stort kontrollbehov :)

Jag har blivit lite skadad av min tränare, skulle ha svårt att se halmockade boxar, osopade gångar, leriga ben osv. ;)


Grängesberg: 4000! med utbildning, hur går det ihop? Låter som om jobbet är i princip gratis! Lyxigt att vara inackorderad där!
 
Sv: Kostnad för inackordering

Jo det är klart :D Jag var bara mer nyfiken på hur det fungerade, att inte stallägaren var missnöjd med att x antal kilo betalas men det går åt bra mycket mer tex :)
 
Sv: Kostnad för inackordering

Va?

Jag tänker då inte hyra ut och gå minus så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om vad hästen egentligen kostar. Jag ska väl inte sponsra någon annans hästhållning bara för att jag behöver ett sällskap till min enda häst? Isf kan jag ju lika gärna köpa en sällskapshäst.

Just detta att enda alternativet är att skaffa ytterligare en egen häst (=> mer kostnader och jobb) gör det kanske värt att gå lite minus på en inackordering som sällskap? Så länge du inte går mer minus än det skulle kosta med en egen sällskapshäst. (Även om jag håller med om att man inte borde behöva sponsra andras hästhållning, så kan man ju se det som att inackorderingen gör dig en tjänst också, speciellt om du får hjälp i stallet tex när du åker bort.)

För mig föll det sig så att min enda häst blev pensionerad pga kronisk skada ungefär samtidigt som jag beslutade att bygga eget stall för två hästar, så jag köpte en häst till (ganska nyligen). Men även om det inte hade hänt hade jag nog köpt en sällskapshäst för att slippa strul med en inackordering. Med endast en blir man ju väldigt beroende av varandra... Nackdelen är att man 'slipper' människosällskap/semesterhjälp också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 464
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 201
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 972
Senast: L8P8
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: cambello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp