Kostnader efter dödsfall

Bukefalos 30 år!

Jag gjorde allt själv efter min pappa. Tyckte inte att det var så farligt jobbigt. Svårt var det i alla fall inte.

Samma här, med lite stöd o hjälp av våran egen @athena_arabians så gick det som en dans.
Tror att det hade funkat om det hade gällt mig och min bror också. Men i det här fallet har jag för mig att det finns ett halvsyskon i Finland också, som TS inte ens känner.

Jag tänker att den springande punkten är om man överens eller ej.
Vi fyra syskon (främst jag) gjorde det själva med hjälp av e bra bok och andra anhöriga. Det är möjligt att vi gjorde något fel men eftersom ingen av oss skulle ha grälat om det så är det ju inte ett problem. Är det upplagt för tjafs är det en helt annan grej
Överens och om man litar på varandra att alla vill göra rätt. Tar man in en oberoende part så brukar det ta bort konfliktrisker i att någon - rätt eller inte - tror att någon försöker lura de andra på olika vis.

Jag har inga svårigheter att besöka banker om de ligger inom min komfortzon. (Det är långa resor jag har svårt med.) Jag klarar telefonsamtal också.

Det var ju bra :) och syskonen vill att du tar hand om arvsskiftet?
Har du koll på hur omfattande det är? Hade han bara en bank?

Minns jag rätt om det fanns en god man?
Och det pratas om ett testamente?
Kanske ni då ska försöka få fram testamentet innan ni bestämmer er för vem som ska ta hand om arvsskiftet, tänk om han testamenterat till den gode mannen? Då kanske det blir viktigare med att det blir exakt rätt än om det är ni syskon som kan vara nöjda med ungefär rätt?

Svärfar och pappa när de gick bort löste vi bouppteckningen själva men jurist via banken de hade gjorde arvskiftet. Minns ej svärfar men pappas hamnade på ca 7000

Sambon så gjorde vi även där bouppteckning med hjälp av jurist pga av att jag inte ville hamnai någon sits gentemot hans barn. Speciellt eftersom man som sambo inte är delaktig i dödsboet så där gjorde vi en bodelning i samband med bouppteckningen. Där gick juristen på ca 14 000,- för att få allt klart.

Kanske ni då ska försöka få fram testamentet innan ni bestämmer er för vem som ska ta hand om arvsskiftet, tänk om han testamenterat till den gode mannen? Då kanske det blir viktigare med att det blir exakt rätt än om det är ni syskon som kan vara nöjda med ungefär rätt?

Den gode mannens uppdrag slutade när personen dog. Det är ytterst kontroversiellt om hen är förmånstagare i testamentet, det måste i så fall utredas om det verkligen var personens egen vilja att gode mannen ska ärva. Laglotten (dvs bröstarvingarnas del) kan aldrig testamenteras bort.

Den gode mannens uppdrag slutade när personen dog. Det är ytterst kontroversiellt om hen är förmånstagare i testamentet, det måste i så fall utredas om det verkligen var personens egen vilja att gode mannen ska ärva. Laglotten (dvs bröstarvingarnas del) kan aldrig testamenteras bort.
Är det en seriös god man så avsäger den sig arvet. Om det nu är en god man som var utan annan personlig relation innan hen fick uppdraget.

Jag tänker att den springande punkten är om man överens eller ej.
Vi fyra syskon (främst jag) gjorde det själva med hjälp av e bra bok och andra anhöriga. Det är möjligt att vi gjorde något fel men eftersom ingen av oss skulle ha grälat om det så är det ju inte ett problem. Är det upplagt för tjafs är det en helt annan grej
Absolut! Sedan kan det ju också bli svårare beroende på hur situationen såg ut för den som avlidit, om han/hon ägt fastigheter, bolag etc.

Exakt, men om det nu står så i testamentet (uppfattar det som att det skrevs för att försöka ställa barnen utan arv) så tror jag det är bättre ta hjälp.
Jag gillar generellt att göra det mesta själv och är bra på papper och struktur men just arv och testamente är som upplagt för trassel och bråk tycker jag

Makens farbror dog för några år sedan. Makens kusin (med syskon) tänkte "hur svårt kan det vara?!" och försökte knåpa ihop bouppteckningen etc själva.

De bad min svärfar som är pensionerad jurist att "titta lite snabbt på det hela" när de var klara. Svärfar suckade och fick börja om från början, de hade rört ihop väldigt mycket och gjort fel på väldigt många sätt.

Har ni frågat begravningsbyrån om de kan hjälpa till? De har ofta möjlighet att erbjuda den tjänsten eller någon de kan rekommendera.
Det är Familjens jurist, som är kopplad till Fonus, som jag anlitat.

Ja, det fanns en god man. Och ja, det finns ett testamente.

Testamentet är på väg till juristen. Den gode mannen har skickat den dit.

Att det är jag som roddar med dödsboet är för att ingen annan vill.

Svärfar och pappa när de gick bort löste vi bouppteckningen själva men jurist via banken de hade gjorde arvskiftet. Minns ej svärfar men pappas hamnade på ca 7000

Sambon så gjorde vi även där bouppteckning med hjälp av jurist pga av att jag inte ville hamnai någon sits gentemot hans barn. Speciellt eftersom man som sambo inte är delaktig i dödsboet så där gjorde vi en bodelning i samband med bouppteckningen. Där gick juristen på ca 14 000,- för att få allt klart.
Var det med eller utan arvskifte för 14 000? För om det var med, så lät det väldigt överkomligt.

Första är nog att höra vad övriga syskon tycker. Är även en sak att göra det själv om man kännervarandra som syskon (eller är ensam arvtagare) och kommer överens och där man varit "normal" nära föräldern.

Själv kommer jag kräva att annan utomstående gör det när min pappa går bort då det kommer innehålla uppskjutet arv till mina halvsyskon, gård som är enskild egendom sedan mina föräldrar gifte sig och en svåger som är hal som en ål utan skrupler.

Så kan vara allt från lite pussel till att försöka förhindra ett krig.

Nu är nog situationen annorlunda i TS fall men sådana här saker kan ta fram det värsta hos människor och det behöver man oftast inte i sitt liv. Därav externt stöd.

Vi har fortfarande inte fått ett arv som resten av släkten myglade bort genom att sköta allt internt. Vi fick veta att det fanns ett arv genom en släkting som inte fattat att vi var hållna i mörkret. Det fanns ingen konflikt tidigare men den uppstod efter den vetskapen. De tömde ett hus också och delade saker mellan sig och slängde utan att vi fick vara med, inga minnen kvar. I TS fall låter det inte som ett problem (tänker minnen, inte monetärt värde).

Det är Familjens jurist, som är kopplad till Fonus, som jag anlitat.

Ja, det fanns en god man. Och ja, det finns ett testamente.

Testamentet är på väg till juristen. Den gode mannen har skickat den dit.

Att det är jag som roddar med dödsboet är för att ingen annan vill.

Var det med eller utan arvskifte för 14 000? För om det var med, så lät det väldigt överkomligt.

Ja det var med Arvskifte 14 000,- också Fonus och Familjens Jurist

Ring till ett par andra advokatbyråer som håller på med familjerätt och fråga hur mycket de tror att det kan tänkas kosta om de utför uppdraget?

Så får du en uppfattning om den prisuppgift du fått är rimlig eller inte.

Jag känner att jag inte riktigt vill rodda med det här längre. Farsan har testamenterat allt till min halvbror. Vi andra kommer då få kräva vår laglott och halvbrodern går ändå vinnande ur det här. Och han vill inte lyfta ett finger. Men jag misstänkte ju det här redan i förväg.

Känner mig lite bitter faktiskt. Farsan var ingen mysig farbror precis och lite jävla kompensation för allt våld han utsatt oss för kunde vi väl få.

Och ska jag hävda att han inte varit vid sina sinnens fulla bruk när han skrev testamentet för att han precis suttit på rättspsyk och fått konstaterat att det var någon störning han hade, så måste jag själv betala för ett eget ombud.

Jag känner att jag inte riktigt vill rodda med det här längre. Farsan har testamenterat allt till min halvbror. Vi andra kommer då få kräva vår laglott och halvbrodern går ändå vinnande ur det här. Och han vill inte lyfta ett finger. Men jag misstänkte ju det här redan i förväg.

Känner mig lite bitter faktiskt. Farsan var ingen mysig farbror precis och lite jävla kompensation för allt våld han utsatt oss för kunde vi väl få.

Och ska jag hävda att han inte varit vid sina sinnens fulla bruk när han skrev testamentet för att han precis suttit på rättspsyk och fått konstaterat att det var någon störning han hade, så måste jag själv betala för ett eget ombud.

Om ingen gör någonting så kommer ju allt gå till din halvbror. Självklart har han därmed inget som helst intresse i att rådda med någonting. För att ni övriga syskon ska få ut er laglott så måste ni bestrida testamentet, ni kommer inte att få något "automatiskt" bara för att lagen säger det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka