Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men då är det väl himla bra dels att det inte är han som roddar i det, dels att ni har någon professionell som håller i saker.Jag känner att jag inte riktigt vill rodda med det här längre. Farsan har testamenterat allt till min halvbror. Vi andra kommer då få kräva vår laglott och halvbrodern går ändå vinnande ur det här. Och han vill inte lyfta ett finger. Men jag misstänkte ju det här redan i förväg.
Känner mig lite bitter faktiskt. Farsan var ingen mysig farbror precis och lite jävla kompensation för allt våld han utsatt oss för kunde vi väl få.
Och ska jag hävda att han inte varit vid sina sinnens fulla bruk när han skrev testamentet för att han precis suttit på rättspsyk och fått konstaterat att det var någon störning han hade, så måste jag själv betala för ett eget ombud.
Jag vet det här. Men inget arv betalas ut om inte bouppteckning görs.Om ingen gör någonting så kommer ju allt gå till din halvbror. Självklart har han därmed inget som helst intresse i att rådda med någonting. För att ni övriga syskon ska få ut er laglott så måste ni bestrida testamentet, ni kommer inte att få något "automatiskt" bara för att lagen säger det.
Om allt delas lika blir det runt 150 000 per skalle, minus kostnader för kremering, bouppteckning m.m.För mig i den här situationen skulle det bero på vad jag får ut av det. Är det en rejäl peng då skulle jag lägga tid på det. Är det en liten peng som varken gör till eller från skulle jag släppa det. Även med juridiskt ombud är det ganska krävande, man måste sätta sig in och förstå.
Jag vet det här. Men inget arv betalas ut om inte bouppteckning görs.
Om allt delas lika blir det runt 150 000 per skalle, minus kostnader för kremering, bouppteckning m.m.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt.
Jag hade bestridit testamentet, men sannolikt gjort det själv utan ombud. Förutsatt att det inte finns några direkta krångligheter i testamentet. Att bestrida testamentet för att kräva sin laglott är inte svårt - att bestrida testamentet för att man anser att testatorn inte var vid sina sinnes fulla bruk när testamentet skrevs är nog svårare (och inget jag hade gett mig på utan juridiskt ombud).Jag vet det här. Men inget arv betalas ut om inte bouppteckning görs.
Om allt delas lika blir det runt 150 000 per skalle, minus kostnader för kremering, bouppteckning m.m.
Jag vet inte riktigt vad de andra säger. Lillasyster har precis fått veta. Mellansyster har blockat mig så henne når jag inte.Vad säger de andra 3 (?) som inte är halvbrodern ? Kan ni gå ihop om att bestrida testamentet ?
Har som sagt själv aldrig suttit i den sitsen, men med en ev pott på över 100 000 per person UTAN testamente (du säger 150 000 efter men med lite kostnader så räknat lågt då 100 000) så skulle JAG personligen nog tycka det var värt att bestrida via ombud. För annars blir de ju 600 000 (?) delat på 50 = 300 000 kvar till er 4 (?) så då får ni ju "bara" 75 000 minus kostnader som sagt.
Du borde ju dessutom ha en hemförsäkring som täcker lite av de juridiska ombudets pengar ?
Jo, jag vet. Ska man bestrida testamentet för att gubben var knäpp så måste man ju få fram vad rättspsyk kom fram till. Det var sånt som blev sekretessbelagt då.Jag hade bestridit testamentet, men sannolikt gjort det själv utan ombud. Förutsatt att det inte finns några direkta krångligheter i testamentet. Att bestrida testamentet för att kräva sin laglott är inte svårt - att bestrida testamentet för att man anser att testatorn inte var vid sina sinnes fulla bruk när testamentet skrevs är nog svårare (och inget jag hade gett mig på utan juridiskt ombud).
De där pengarna låter som manna från himlen. Har du råd att låta bli?Jag vet det här. Men inget arv betalas ut om inte bouppteckning görs.
Om han skrev testamentet efter han kom ut så tror jag det blir svårt att påstå att han inte var vid sina fulla sinnens bruk då du anses som frisk när du skrivs ut.Jag vet inte riktigt vad de andra säger. Lillasyster har precis fått veta. Mellansyster har blockat mig så henne når jag inte.
Jo, jag vet. Ska man bestrida testamentet för att gubben var knäpp så måste man ju få fram vad rättspsyk kom fram till. Det var sånt som blev sekretessbelagt då.
Håller helt med, att bestrida den andra halvan är sannolikt ingen ide alls och på nåt sätt får man väl acceptera och respektera ett testamente.För de summorna säger jag kräv ut laglotten (på egen hand utan advokat) och skit i den andra halvan.
Måste kanske förtydliga: menar att kräva ut laglotten, inte försöka ogiltigförklara testamentet.De där pengarna låter som manna från himlen. Har du råd att låta bli?
Självklart ska jag kräva min laglott. Något annat finns inte på kartan.Måste kanske förtydliga: menar att kräva ut laglotten, inte försöka ogiltigförklara testamentet.
Det är ju ändå en bra summa. Jag hade nog gjort det då, drivit frågan med juridisk hjälp alltså. Men detta borde ju framkomma (laglotten) även om halvsyskonet tvingas hålla i det så att du bör få din del ändå fast med mindre jobb. Jag kan ha missat tidigare inlägg men det skulle jag fråga juristen och säkra upp det och kanske sedan lägga det åt sidan. Svår sits dock.Jag vet det här. Men inget arv betalas ut om inte bouppteckning görs.
Men det funkar inte riktigt så - det räcker inte att något "framkommer" utan Wille och övriga syskon måste aktivt bestrida testamentet för att få ut sin laglott. Det man möjligen kan tvinga igenom att halvsyskonet håller i är att få till en bouppteckning - den är juridiskt nödvändig för att något arv ska betalas ut överhuvudtaget. Men av vad som framkommit tidigare i tråden så tror jag att @Wille har koll på dettaDet är ju ändå en bra summa. Jag hade nog gjort det då, drivit frågan med juridisk hjälp alltså. Men detta borde ju framkomma (laglotten) även om halvsyskonet tvingas hålla i det så att du bör få din del ändå fast med mindre jobb. Jag kan ha missat tidigare inlägg men det skulle jag fråga juristen och säkra upp det och kanske sedan lägga det åt sidan. Svår sits dock.
Testamentet är på väg via posten till samtliga dödsbodelägare. Och jag har fått muntligt besked vad det står. Så alla får besked ändå, oavsett vem som roddar i fallet. Alla får också en kallelse till bouppteckningen.Det är ju ändå en bra summa. Jag hade nog gjort det då, drivit frågan med juridisk hjälp alltså. Men detta borde ju framkomma (laglotten) även om halvsyskonet tvingas hålla i det så att du bör få din del ändå fast med mindre jobb. Jag kan ha missat tidigare inlägg men det skulle jag fråga juristen och säkra upp det och kanske sedan lägga det åt sidan. Svår sits dock.
Normalt behövs väl inte det? Men här hade ju allt testamenterats till ett av barnen, pappan hade inte tänkt att övriga skulle ha något.Hade ingen aning om att man behövde bestrida testamenten för att få sin laglott
Men hoppas på mycket pengar till @Wille !
Om testamentet tar hänsyn till laglotten behövs såklart inte det, men om testamentet (som i det här fallet) helt struntar i bröstarvingarnas laglott så krävs det att man bestrider det och begär jämkning för att man ska få sin laglott.Normalt behövs väl inte det? Men här hade ju allt testamenterats till ett av barnen, pappan hade inte tänkt att övriga skulle ha något.
Ja, det var det jag menade.Om testamentet tar hänsyn till laglotten behövs såklart inte det, men om testamentet (som i det här fallet) helt struntar i bröstarvingarnas laglott så krävs det att man bestrider det och begär jämkning för att man ska få sin laglott.
När min pappa gick bort så hade han ett testamente där han lämnade en viss summa pengar till sin fru (som inte var vår mamma). Den summan var en ganska liten del av det totala arvet, så min bror och jag fick gott och väl ut vår laglott inom det som fanns kvar. Alltså behövde vi inte bestrida testamentet för att få det. Hade han däremot testamenterat all sin kvarlåtenskap till frun så hade vi behövt begära jämkning för att få ut laglotten.