Kostnader efter dödsfall

Bukefalos 30 år!

Wille

Trådstartare
Jag har anlitat jurist för att hantera dödsboet och göra ett arvskifte. Det kostar helt galna summor pengar. Dödsboet runt 15000 och arvskifte från 30tusen och uppåt.

En del säger att de gör detta själva. Då kan det väl inte vara så svårt? Och hur många timmar tar det att göra det här?

Juristen kostar 2090 kronor i timmen och det verkar vara väldigt många timmar som går åt till att fixa allt. Är det rimligt att det tar så många timmar?

Min pappa gick bort 2014. Efterlevande var jag, min bror och pappas fru (som inte var vår mamma). Vi fick hjälp av begravningsbyrån med bouppteckning, det ingick i något paketpris. Vi tog även lite extra hjälp från dem kring arvsskiftet eftersom pappa hade testamente och vissa delar var lite oklara. Vår slutliga överenskommelse kring bodelning och arv gjorde vi själva och fick sedan hjälp av begravningsbyråns jurist att formalisera så att vi alla fick skriva under arvsskiftesdokumentet. Insatsen från juristen var typ någon timmas jobb.

Man kan ju - främst då om man inte är överens - ta hjälp av en bodelningsman för att dela upp kvarlåtenskapen. DET är snordyrt och inget jag rekommenderar. Plus att det då i regel inte behövs. Är man överens kan man skifta arvet helt själv - det som måste finnas är en korrekt bouppteckning.

Notera också att det är dödsboet som ska betala för allt detta - inte ni enskilda dödsbodelägare!

När min pappa dog var det bara jag och min syster.
Vi skötte bouppteckningen helt själva, då det inte var ett "komplicerat" fall, inga pengar utöver de på konton och lägenheten. De kostnader vi hade var de löpande som fanns iom lägenheten. Och såklart begravningskostnaderna som jag tror landade på 17000, och det var det billigaste alternativet som fanns vad gäller begravningen. När jag säger begravning menar jag ta hand om kroppen och ta den till krematoriet. Han kremerades och spreds på minneslunden utan vår närvaro. I det ingick förvisso att de kontaktade alla försäkringsbolag för att kolla om det fanns någon försäkring eller liknande där det kunde finnas pengar.

Det jobbigaste i processen var att betala räkningarna, då ingen bank gillar dessa "uppdrag" och att säga upp alla abbinnemang han hade då "vi inte var han" ... I många fall hjälpte det att ringa och säga att han dött, men många ville ha dödsfallsintyg mm.

Som sagt i vårt fall var det bara jag och min syster och vi kommer väldigt bra överrens så inga konstigheter vad gäller arbetsfördelning eller arvsskifte.

Är det fler syskon och om man inte pratar sen innan och bor längre ifrån varandra förstår jag om det inte är lika enkelt.
Men bouppteckningen som sådan är "i sak" bara att redogöra för vilka som äger dödsboet, och vilka tillgångar och skulder som finns i dödsboet. Den har sedan inget att göra med hur arvet fördelas. Men är det 4 barn och ingen fru /sambo i dödsboet och inget testamenterat så är det ju sedan efter allt är klart arvet delat på 4 som gäller, om det finns pengar kvar.

Jag har hanterat två dödsbon de senaste åren där jag varit en av tre dödsbodelägare. Vi har inte varit oense som så men av olika historiska anledningar har vi alla känt att det varit viktigt att det blir korrekt och opartiskt gjort. Vi tog därför hjälp av jurist för att göra själva bouppteckningen. Kostade i runda slängar ca 20k per dödsbo om jag kommer ihåg rätt. Då fick vi hjälp med att få korrekta papper på alla tillgångar och skulder så att ingen kan komma sen i efterhand och säga att något missades eller inte stämmer.

Sen gjorde vi (jag framför allt då jag fick fullmakt av de andra) det andra jobbet med banköverföringar, avsluta medlemskap och försäkringar osv. Jag gjorde också själva arvsskiftet och skrev det dokumentet själv, och då kunde jag ju utgå från bouppteckningen och sedan specificera vem som skulle ha vad procentuellt. Sen kunde vi lämna in det till bankerna det gällde och få fonder sålda och pengar utbetalda.

Det var ett ganska omfattande jobb, framför allt att lära sig hur allt skulle gå till och se ut och allt som var fram och tillbaka med fysiska bankbesök, många samtal till diverse, dokument som ska skrivas på och skickas osv. Jag reflekterade ofta över hur svårt det måste vara att göra något sånt här om man tex inte är väldigt stark i svenska språket, har god kännedom om vilka myndigheter som gör vad osv. Det tog faktiskt många månader per person att få allting på plats. Och sen ska det deklareras året efter så från att personerna dog tills att allting var utrett byråkratiskt inklusive deklaration tog det ungefär två år.

Om pengarna finns i dödsboet och man är några olika delägare som kanske inte känner varandra så bra eller inte är överens skulle jag säga att det är värt att ta hjälp, även om det kostar en del.

Jag rekommenderar jurist även om det finns bra stöd på nätet för hur man gör bodelning och arvsskifte. Det beror såklart på om det är flera dödsbodelägare och om det finns något att ärva. T ex fastigheter, möbler, konst, smycken... och fonder-sparkonton är väldigt bra att en neutral part som reder i. I ett av mina fall så behövdes tidigare testamenten, bouppteckningar och köpebrev från 70-talet - det hade tagit för mycket tid och energi från mig. Särskilt eftersom det gamla ordspråket Ju fler kockar desto sämre soppa kan passa in här. I det här senare fallet, komplext alltså, kostade juristen 50 000 kr (bouppteckning och arvsskifte). Jag hade kunnat hantera delar av det arbetet och minskat kostnaderna men jag orkade inte och dödsboet hade råd.

När min pappa dog var det bara jag och min syster.
Vi skötte bouppteckningen helt själva, då det inte var ett "komplicerat" fall, inga pengar utöver de på konton och lägenheten. De kostnader vi hade var de löpande som fanns iom lägenheten. Och såklart begravningskostnaderna som jag tror landade på 17000, och det var det billigaste alternativet som fanns vad gäller begravningen. När jag säger begravning menar jag ta hand om kroppen och ta den till krematoriet. Han kremerades och spreds på minneslunden utan vår närvaro. I det ingick förvisso att de kontaktade alla försäkringsbolag för att kolla om det fanns någon försäkring eller liknande där det kunde finnas pengar.

Det jobbigaste i processen var att betala räkningarna, då ingen bank gillar dessa "uppdrag" och att säga upp alla abbinnemang han hade då "vi inte var han" ... I många fall hjälpte det att ringa och säga att han dött, men många ville ha dödsfallsintyg mm.

Som sagt i vårt fall var det bara jag och min syster och vi kommer väldigt bra överrens så inga konstigheter vad gäller arbetsfördelning eller arvsskifte.

Är det fler syskon och om man inte pratar sen innan och bor längre ifrån varandra förstår jag om det inte är lika enkelt.
Men bouppteckningen som sådan är "i sak" bara att redogöra för vilka som äger dödsboet, och vilka tillgångar och skulder som finns i dödsboet. Den har sedan inget att göra med hur arvet fördelas. Men är det 4 barn och ingen fru /sambo i dödsboet och inget testamenterat så är det ju sedan efter allt är klart arvet delat på 4 som gäller, om det finns pengar kvar.
Det finns testamente. Vi vet ännu inte vad som står där men gissningsvis ville han inte att någon ska få ärva. Och då behöver man kräva sin laglott. Och med tanke på att vi är 4 som ska dela på arvslotten så blir det inte mycket efter alla kostnader som bara drar iväg. (Låter girigt men som kompensation för allt skit han ställde till med så är det en blygsam kompensation.)

Är det en enkel bouppteckning men få arvtagare som är överens så kan absolut vara värt att försöka göra det själv.
Men så fort det finns något lite avvikande bör man ta hjälp.
Tänket på saker som fastigheter som ska värderas, många arvtagare med olika andelar, skulder, mycket lösöre m m då är det bäst att ta hjälp.
Är det istället t ex en äldre person som bor på ett äldreboende och saknar tillgångar. Då kan man helt klart försöka själv.
En liten sak som jag själv råkade ut för. Hade oturen när min man dog att begravningsbyrån precis höll på att avsluta sin verksamhet och därför inte tog på sig att göra bouppteckning. Fråga runt lite och gjorde då just upptäckten att det skulle bli väldigt dyrt.
Att göra det själv var inget alternativ det fanns särkullbarn och en del annat klydd.
Valde till sist bästa pris på närmaste avstånd.
Mycket dumt! Bouppteckning är fel när det summor och även rena räknefel. Fick till sist hjälp av min bank att lösa det.
Så det kan vara värt att betala lite mer ibland.

Jag har anlitat jurist för att hantera dödsboet och göra ett arvskifte. Det kostar helt galna summor pengar. Dödsboet runt 15000 och arvskifte från 30tusen och uppåt.

En del säger att de gör detta själva. Då kan det väl inte vara så svårt? Och hur många timmar tar det att göra det här?

Juristen kostar 2090 kronor i timmen och det verkar vara väldigt många timmar som går åt till att fixa allt. Är det rimligt att det tar så många timmar?
Nej en bouppteckning som kostar från 15 000 kr och ett arvskifte som kostar från 30 000 kr skulle jag säga nej till. För det är inte rimligt då vissa dödsbon är enkla. Men att det ofta kommer upp i de beloppen, eller mer än så, är inte ovanligt om det är ngt som komplicerar (tex tvistigheter). Det är ofta ganska mkt jobb med dödsbon.

Nej en bouppteckning som kostar från 15 000 kr och ett arvskifte som kostar från 30 000 kr skulle jag säga nej till. För det är inte rimligt då vissa dödsbon är enkla. Men att det ofta kommer upp i de beloppen, eller mer än så, är inte ovanligt om det är ngt som komplicerar (tex tvistigheter). Det är ofta ganska mkt jobb med dödsbon.
Det är uppskattningar jag fått och inget som är hugget i sten. Men jag uppfattade det som att det är svårt att komma billigare undan. Det är för övrigt Familjejuristerna som gett dessa uppgifter.

Jag tänker att med de svårigheter du har @Wille med att besöka banker och ringa telefonsamtal så kan det vara värt att betala för att slippa det.
Eller är någon av dina syskon villiga att ta tag i det? Ni verkar ju ense om fördelning så vill någon av dem sköta det kanske det funkar?

Jag tänker att med de svårigheter du har @Wille med att besöka banker och ringa telefonsamtal så kan det vara värt att betala för att slippa det.
Eller är någon av dina syskon villiga att ta tag i det? Ni verkar ju ense om fördelning så vill någon av dem sköta det kanske det funkar?
Jag har inga svårigheter att besöka banker om de ligger inom min komfortzon. (Det är långa resor jag har svårt med.) Jag klarar telefonsamtal också.

Det finns testamente. Vi vet ännu inte vad som står där men gissningsvis ville han inte att någon ska få ärva. Och då behöver man kräva sin laglott. Och med tanke på att vi är 4 som ska dela på arvslotten så blir det inte mycket efter alla kostnader som bara drar iväg. (Låter girigt men som kompensation för allt skit han ställde till med så är det en blygsam kompensation.)

Alltså kommer det inte bli enkelt. Jag skulle låta juristerna fixa alla papper för att slippa en massa tjafs och att det blir rätt när ni ifrågasätter testamentet.

/Lizzie

Min pappas bouppteckning var endå relativt enkel, jag och mitt enda syskon var överens. Trots att vi hade en jurist var det 1000 andra saker att styra upp. Mycket nöjd att en jurist fick jobbet att styra upp så vi(jag) inte behövde.

Min pappas bouppteckning var endå relativt enkel, jag och mitt enda syskon var överens. Trots att vi hade en jurist var det 1000 andra saker att styra upp. Mycket nöjd att en jurist fick jobbet att styra upp så vi(jag) inte behövde.
Vi har inte riktigt 1000 andra saker att rodda med. Det blev kremering och minneslund. Ingen ceremoni. Så det är bara byråkratin kvar.

Ett arvskifte som kostar 30 000 kr motsvarar ofta 10–15 timmars arbete, vilket tyvärr är normal juristdebitering. Även om det går att göra själv, kräver det ork, struktur och ansvar. Det kan vara mycket värt anlita jurist för att slippa stress, misstag och psykisk belastning. Att själv slippa bära admininstration, kontakt med banker, skatteverket, försäkringsbolag etc samt att hålla koll på deadlines, siffror och formalia kan vara mkt värt. En jurist som är van vid processen skapar struktur och driver processen framåt.

Makens farbror dog för några år sedan. Makens kusin (med syskon) tänkte "hur svårt kan det vara?!" och försökte knåpa ihop bouppteckningen etc själva.

De bad min svärfar som är pensionerad jurist att "titta lite snabbt på det hela" när de var klara. Svärfar suckade och fick börja om från början, de hade rört ihop väldigt mycket och gjort fel på väldigt många sätt.

Har ni frågat begravningsbyrån om de kan hjälpa till? De har ofta möjlighet att erbjuda den tjänsten eller någon de kan rekommendera.

Jag gjorde allt själv efter min pappa. Tyckte inte att det var så farligt jobbigt. Svårt var det i alla fall inte.
Jag tänker att den springande punkten är om man överens eller ej.
Vi fyra syskon (främst jag) gjorde det själva med hjälp av e bra bok och andra anhöriga. Det är möjligt att vi gjorde något fel men eftersom ingen av oss skulle ha grälat om det så är det ju inte ett problem. Är det upplagt för tjafs är det en helt annan grej

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka