kostnader för hästtransport

P

piggis_83

Jag har lite funderingar/drömmar om att köpa en egen transport. Undrar lite över vad detta kan kosta :crazy:
Vad ligger ca-priset på en transport idag som inte är helt ny men "funktionsduglig"? Helst boogie (får man köra med enaxlat längre?)

Sen, vad kostar skatt, besiktning osv?

Ni som har fått byta ngt på era transporter, vad har det varit o vad kostade det ungefär? Finns det några saker man i regel får räkna med att byta efter visst antal år? Eller beror det helt på släpet?
 
Har just sålt min transport för 15 000:- men den var i behov av renovering. Det var en enaxlad Värmlandsvagn av 93-års modell med fönster. Hade nog kunnat få ca 23-24 000 om den varit fräsch. Golvet och mattorna behövde bytas (kostnad minst 6 000:-), plus att ett hjullager och påskjutsbromsen var slut. Släpet hade ej gått igenom besiktningen. Det var en ok affär för både dem och mig.

Köper man en billigare transport måste man kolla noga att golvet och väggarna är fräscha. Knacka med tex en nyckel så märker du om det är murket. Kontrollera även taket så att det inte är trasigt eller sprucket. Det kan bli ganska dyrt att köpa en billig transport!!! Märke spelar ingen större roll, men se till att den är galvad. (Det är de flesta nuförtiden.)

Lycka till!
 
Vi köpte våran Kylingekärra Ht 1700 _86 för 15.000. Den har frontutlastning och är väldigt fräch förutom lilla dörren fram som behöver bytas.
 
Jag och en kompis har precis köpt en från -82, enaxlad. Den är nymålad, nytt golv, nyfixade bromsar och tre fönster fram. Vi betalade endast 10 000kr för den. Precis besiktigad utan anmärkning! Det var nog ett riktigt fynd. Jag känner tjejen som sålde den och hon ville snabbt bli av med den, om inte vi hade köpt den så hade hon lagt på några tusenlappar! :banana:

Rampen börjar bli lite sunkig så den ska vi byta till våren!

Dom beställde hem golv och la i det själva, det kostade
2 000kr. Bromsarna lämnade dom in till nån och det kostade 1 000kr.
 
Jag köpte nyligen en värmlandsvagn -89 ifrån företaget Värmlandsvagnar. Betalade 16500 kr.

Då hade de dragit av 2000 kr för resekostnaden för mig att åka ner och hämta den och de hade satt i helt nya bommar i den, eftersom det ej var standard på den modellen.

I övrigt var den kontrollerad och servad på verkstad, ny matta mm och besiktad u.a. två dagar före köp.
De lämnar även 6 månaders garanti, vilket kändes tryggt när man köper en äldre vagn.

Jag kommer inte använda transporten mer än 1-3 ggr/månad och kommer då inte åka mer än 3 mil, så jag ville inte lägga ut allt för mycket pengar på en transport.
Förutom lånet som jag har är det väldigt billigt att äga transporten, 350 kr/år för helförsäkring och skatten var på ca 60 kr. Och så länge den hålls välskött så borde den inte rasa allt för mycket i värde heller, om jag ska byta i framtiden.
 
Jag är inne på att köpa en vagn, men vet ej om det är ett bra pris..

Det är ett trane. -77, nytt golv, FRÄSHA väggar, nya skärmar, FRONTURLASTNING (visste inte att det fanns på så gamla transporter). Den är i fräsht skick hela transporten och bes. utan anmärkning.
Jag kan få den på 9000:- ink. moms, har firma så den får jag dra av också.
Är det ett bra pris?

Annars ligger transporterna ganska högt i pris. Kollade på en -99:ans star trailer enaxlad, sadelskåp, urfräsh. 35000:- skulle han ha för den..

Får man inte köra enaxlat??????

Mvh Lisa..
 
Skatt ca 300 kr per år.

Helförsäkring ca 500 kr per år.

Besiktning ca 300 kr/år.

Det du ska SE UPP med när du köper gammal transport är HJULAXELN. Tyvärr är det svårt att se att den är på väg att ge upp, men hittar du ett släpt med bytt axel så köp det innan ett likvärdigt utan att axeln är bytt.

Ny axel kostar 10 000 kr ungefär (enkelaxlat).

Jag har ett enkelaxlat Trane från -73. Köpte det år 2000 för 10 000 kr. Då var golvet bytt 1995 och elen ny.

Det jag gjort med det sen dess är:

2000
*Ett av fästena till rampen släppte. Plonk sa det så låg hörnet på rampen på backen. Pappa fixade nytt fäste och svetsade dit så jag slapp betala nåt.

*Fästet för stödhjulet gick sönder, plonk så låg framdelen av släpet på backen. Pappas kompis (pappa var borta) gjorde en expressutryckning och svetsade ihop det. Ingen kostnad för mig.

*Bytte en baklykta för hästeländet kickade sönder den. Kostade 65 kr för ny lykta.

*Nya stötdämpare bägge sidorna. Pappa bytte och köpte materialet på firman. Jag betalade 1000 kr (för dämparna, utan moms)

2001

*Bytte golvet som var murket på ett ställe. 900 kr för golv, 50-lapp för skruvar, 2200 kr för ny gummimatta. En hundralapp för silikontätning. Gjorde jobbet själv.

*Bytte bakre väggarna. Fick tag i orginalväggar till kompispris via kontakter. 2000 kr.

*Rostskrapade och rostskyddsbehandlade hela chassit (när jag ändå strippat släpet) och målade det med hammarlack (hammarlack är svindyyrt). 1000 kr (800 kr hammarlack). Gjorde jobbet själv.

*När vi ändå höll på drog vi ny el. Pappa gjorde jobbet, jag betalade materialet och det blev typ 200 kr, för en box och lite kablar.

*Målade släpet in och utvändigt (utom nya väggarna). Kostade några hundralappar. Gjorde jobbet själv.

2002

*Nya sommardäck. Slapp momsen via pappa, kostade 1300 kr för däcken och få den omlagda. (Exkl moms men den slapp jag ju). Regummerade Galaxie-däck.

2003:
Efter 29 år utan en enda besiktningsanmärkning så sa de elaka gubbarna på bilprovningen att axellagringarna var glapp. Skulle bli dyrare att fixa (ståltorsionsaxel) än att köpa ny. Ny axel kostar beroende på kontakter och vad för axel (Biltema eller ordentlig) 6 - 10 000 kr. Ärendet är nu hos pappa som kan få betydligt bättre pris på axel än vad jag kan, så jag vet inte vad det slutar på. Pappa kommer göra jobbet.

Jag är dock TVÄRNÖJD med släpet. Totalvikt 1200 kg, ligger stadigt bakom bilen och lastar över 700 kg!! :love: Så jag byter hellre axel än köper nytt (jag har möjlighet att köpa nytt, då blir det ett Henra Amazone enhästars boogie, samma totalvikt, men lägre lastvikt. Men då får jag step-up *älska*). Men jag byter axel på mitt istället och tuffar vidare med det ett tag till.

Saker du får räkna med att byta förr eller senare är:
GOLVET (man räknar med att ett golv håller fem år. De kan hålla längre eller kortare beroende på hur släpet är skött, vad för golv där ligger etc). Ofta murknar väggarna nedtill efter X antal år med, men det är en sak man lätt ser när man köper det.

HJULAXELN/AXLARNA slits, och NÄR beror på hur många mil släpet gått. Svårt att säga mao. Mitt gick igenom prickfritt i 29 år, sen plötsligt slog de ner med besked på axeln, så jag fick ingen förvarning (och mellan besiktningarna hade jag kört kanske 200 mil..)

PÅSKJUTSBROMSEN - förr eller senare så börjar det kärva och ha sig. Kan räcka med att justera, men förr eller senare får man byta. (Byter du hjulaxeln får man ny axel, nya bromsar, nytt påskjut, ny backautomatik etc "på köpet" dock)
 
Det är ett bra pris på Tranen, spec som du kan lyfta moms. Det du ska vara uppmärksam på är om hjulaxeln någon gång är bytt (se mitt andra inlägg), annars kan du åka på lika mycket till i kostnad om ett år, eller fem år.. Svårt att säga. Min gick igenom prickfritt 2002, 2003 (kört den 200 mil emellan) så slog de ner på hjulaxellagringar, bägge sidor, glapp. Det innebär i klartext ny axel för 6 - 10 000 kr (beroende på hur bra pris man kan få etc). Sen ska axeln monteras (om man inte har en snäll pappa :love:)

MAN FÅR KÖRA ENKELAXLAT OCH DET FINNS INGET FÖRBUD PÅ FÖRSLAG ENS!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 325
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 657
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp