Kraftigt bete - liten ponny

Sv: Kraftigt bete - liten ponny

du skriver ju det själv.....
en bidragarde orsak, inte orsakat av.

Jag förstår inte vad du är ute efter.
Att skriva på ett forum att fång inte är orsakat av fetma vid en diskussion om ponnyer på bete tycker jag är ganska dumt. Om en häst är fet så ökar risken för att den kan få fång ganska så betydligt. Att det sedan troligen behövs något som triggar igång det som gräs, havre eller ngt annat är ju inte så konstigt. Men så som du skrev så skulle man kunna tro att fetma och fång inte har ngt samband.

En fet häst som får fång när den går på ett bete med mkt fruktan eller socker får troligtvis det pga att den får i sig dessa kolhydrater. Men om den inte hade varit fet hade risken varit betydligt mindre. Jag tycker egentligen inte att det är ngn skillnad på bidragande orsak och direkt orsak i detta fallet. Slutsatsen blir ändå densamma: man bör inte släppa en fet häst på bete för då är risken stor att den får fång!!!!
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

nej, ja mena inte att fetma och fång inte hör ihop, bara att fång inte orsakas av fetma.

precis som att hovledsinflamationer inte orsakas av tex för tung ryttare. det kan ha inverkan, men just det i sig är inte en ensam orsak till att skapa besväret.

av vältrimmad häst kan lika gärna drabbas av fång, likaså kan en fet häst klara sig.

fetma är inte likamed fång och trimmad är inte likamed fångfri.

sen kan jag hålla med dig om att fetma ökar risken, men du måste hålla med mig om att det inte är absolut!?
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

VAR har jag skrivit att han ska få beta tills han får fång?!?!? i TS står det klart o tydligt att jag vill ha RÅD för att UNDVIKA FÅNG! Annars hade jag väl bara släppt ut honom helt enkelt?

Om man ska komma med sådana personliga påhopp som du gör så kom för f-n med konstruktiv kritik och säg istället VAD jag ska göra för att undvika fång - att bara gnälla o skälla e jäkligt enkelt! De andra i tråden har ju gett sina synpunkter och råd om att ha honom inne/betesreducerare.

Så NALA - du som är sådan expert och hästarna har det så perfekt hos dig - Vad tycker du jag ska göra!? Låsa in honom i boxen? Låta honom gå i sandpaddock på 20x40 kvadrat i fem månader?
och som sagt - VAR skriver jag att jag ska låta honom äta tills han får fång??

*morr*

Gräsreducerare ska inhandlas. Hästar är flockdjur och jag anser att han hellre får vara ute med sin kompis o pilla lite gräs m reducerare på, än att stå inne ensam eller avskiljd. De har nu fått börja vänja in sig på gräset med att beta i grimma o grimskaft några minuter om dagen som ökas successivt.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny


men hon skriver väl åxå att hon vill undvika detta så gott det går?
men KAN inte gardera sig, men man kan försöka att förebygga. att sätta häst/ponny i en grushage utan väner är inte ett alternativ.....
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Ja visst, tar man det ur sitt sammanhang så ser det illa ut; men om man läser TS och alla mina inlägg så begriper vilken klok människa som helst att jag ber om RÅD OCH TIPS för att UNDVIKA fång! De SKA få beta gräs, men under kontrollerade former så gott det går!

Man kan inte sätta hästarna i sandpaddock bara för att fångriskerna finns - då får de ju alltid stå där.
i TS skriver jag och ber om råd för att ponnyn ska få beta - så långt det går - och jag vill veta hur jag begränsar honom på bästa sätt.

Sen skrev jag att de ska få beta tills de visar tecken på fång - men självklart vidtar jag alla åtgärder INNAN för att de ska kunna beta så gott det går! men som sagt, lyfter man ur en enda mening ur en hel tråd så kan man ju hitta på precis vad som helst = visar ytterligare att du endast är ute efter personangrepp, har hittills inte sett att du kommit med ett enda råd eller tips "du som är så duktig".


KL
Nu går hästen o ponnyn på invänjning av gräs. Jag tror att jag kommer ha kvar vinterhagen och så kanske det går att dela av på nått smart sätt så att ponnyn står i vinterhagen o får hö på nätterna medan unghästen står kvar på betet - då kan de "prata" med varandra över stängslet.
Problemet är att jag vill att båda hästarna ska ha tillgång till ligghallen och då blir det problematiskt att dela av dem.
pest eller kolera ;)
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Ja visst, tar man det ur sitt sammanhang så ser det illa ut; men om man läser TS och alla mina inlägg så begriper vilken klok människa som helst att jag ber om RÅD OCH TIPS för att UNDVIKA fång! De SKA få beta gräs, men under kontrollerade former så gott det går!

Man kan inte sätta hästarna i sandpaddock bara för att fångriskerna finns - då får de ju alltid stå där.
i TS skriver jag och ber om råd för att ponnyn ska få beta - så långt det går - och jag vill veta hur jag begränsar honom på bästa sätt.

Sen skrev jag att de ska få beta tills de visar tecken på fång - men självklart vidtar jag alla åtgärder INNAN för att de ska kunna beta så gott det går! men som sagt, lyfter man ur en enda mening ur en hel tråd så kan man ju hitta på precis vad som helst = visar ytterligare att du endast är ute efter personangrepp, har hittills inte sett att du kommit med ett enda råd eller tips "du som är så duktig".


KL
Nu går hästen o ponnyn på invänjning av gräs. Jag tror att jag kommer ha kvar vinterhagen och så kanske det går att dela av på nått smart sätt så att ponnyn står i vinterhagen o får hö på nätterna medan unghästen står kvar på betet - då kan de "prata" med varandra över stängslet.
Problemet är att jag vill att båda hästarna ska ha tillgång till ligghallen och då blir det problematiskt att dela av dem.
pest eller kolera ;)

Hetsa inte upp dig över att vissa hugger direkt när de ser en mening med lite fri tolkning, det är typiskt sådana här forum men efter ett tag blir man kanske immun :angel:

Jag tycker det är bra att du förutser riskerna och funderar på lösningar innan det ens har hänt! Tänk om alla tänkte som du, så många hästar som skulle slippa drabbas av fång då :bow: Lösningen att de ser varandra i olika hagar är nog bättre än att stalla in den ena, bara inte någon av dem springer igenom staketet...
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Jag vet att man inte ska hetsa upp sig men ibland rinner bägaren över här på buke ;)

Ja jag vill mina hästar yttersta väl. Den unga hästen är för glupsk för att springa in till ponnyn (de kommer gå med bara en tråd emellan sig så de kan tom nosa på varandra) och ponnyn är livrädd för tråden så han kommer aldrig våga gå igenom den. Ska se om det går att lösa på nått vis med liggdelen. Vore fint om unghästen oxå hade nått slags skydd i sin hage på nätterna...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 908
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 183
Senast: Snowball
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 919
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp