Bukefalos 28 år!

Kraftuttryck utan svordomar.

Annars kan man alltid falla tillbaka på Terry Pratchett särskilt om man är ateist: "Oh, random-fluctuations-in-the-space-time-continuum!" or "Aaargh, primitive-and-outmoded-concept on a crutch!”
Du det funkar även i översättning.
Oh, ostrukturerade variationer i rymden o.s.v.
Det där skall jag fila litet på.
 
Annars kan man morra lite svagt. Jag brukar muttra, grrrr. Funkar för att få utlopp för sina känslor och frågar någon vad du sa så kan du alltid säga att du harklade. ;)
 
Järnspikar säger min pappa också. Och Dummare än tåget. Jag gillar verkligen Dummare än tåget men förstår inte varifrån det kommer :D

(Ingen svordom alltså, det senare, men ändå kraftuttryck om en idiot)

Dummare än tåget är ett gammalt uttryck. Jag har hört att det härstammar från snälltåg. D.v.s det tyska schnell som ju betyder snabb. Men i Sverige tror jag nog att många hakade på det lite roligare snäll-tåg och då är man ju som motpol då dummare än tåget.

Min pappa förklarade det så. Det vore roligt om någon kunde ta reda på hur det ligger till, om det är så.
 
Jo ärligt talat så är man det, men det är inte där.
Kan du inte bara tro mig?
Det är faktiskt viktiga saker för att underlätta mitt vardagsliv.
Det passar sig inte att jag svär - alls.
Jag skulle rekommendera dig att försöka kontrollera din frustration eller ilska så behöver du inte använda kraftuttryck alls. Jag har själv väldigt svårt för folk som inte kan kontrollera sitt humör utan får utbrott. Jag har jobbat i kyrkan det gick bra att svära där, kanske inte under cermonierna men då skulle man ju vara helt tyst så det var liksom inte ett problem.
 
Jag skulle rekommendera dig att försöka kontrollera din frustration eller ilska så behöver du inte använda kraftuttryck alls.
Jag behöver kunna uttrycka ilska och missnöje utan att råka svära.
Jag ser inte det som ett direkt behov av att kunna kontrollera mig själv angående någon sorts oresonlig ilska.
Utan snarast handlar det om en språklig uttrycksform som saknar svordomar.

Och nej det är inte kyrkan, även om det i församlingen där jag bor är ytters olämpligt att svära, utan det är i andra sammanhang.
 
Dummare än tåget är ett gammalt uttryck. Jag har hört att det härstammar från snälltåg. D.v.s det tyska schnell som ju betyder snabb. Men i Sverige tror jag nog att många hakade på det lite roligare snäll-tåg och då är man ju som motpol då dummare än tåget.

Min pappa förklarade det så. Det vore roligt om någon kunde ta reda på hur det ligger till, om det är så.

Prins August gav namn till ett av Sveriges första ånglok, Prins August. Prins August ansågs vara obegåvad men eftersom det inte var riktigt okej att säga det om en kunglighet på 1800-talet så sa man istället "dummare än tåget".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 752
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 287
Senast: ptr
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp