Krav i köpekontraktet.

Sv: Krav i köpekontraktet.

Man det kanske är så om man har svårsålda valpar att man hamnar i det läget att man har en önskan, men hittar inte tillräckligt många valpköpare som vill/kan/förstår??? :confused: Tänkte inte på det.

Så uppfödarna ska sänka kraven på sina valpköpare och nästan sälja till "lite vem som helst" bara för att valparna råkar bli svårsålda? :confused:
Är det då inte bättre att uppfödaren hjälper valpköparen att förstå varför uppfödaren vill ha det på ett visst sätt, hjälper till så gott det går att få iväg hunden på MH eller vad det nu kan tänkas vara och helt enkelt inte säljer hund till den som inte vill hjälpa till?

Fru Svensson kanske bara vill ha en hund, en sällskapshund. Och då ska inte hon behöva lägga ut flera tusen till för uppfödaren kräver ditt och datt. Man kan säga att man vore glad om hunden röntgades mm, men inte kräva. Kräver man, då får man allt betala det också.

Då tycker jag att hon får se sig om efter en annan uppfödare som inte ställer sådana krav isåfall, som en som dig som bara har önskan om att få det gjort. Det kostar inte flera tusen att göra ett Mh som det rörde sig om i detta fallet så det tycker jag inte man kan använda som argument.

Senast ändrad:

Då tycker jag att hon får se sig om efter en annan uppfödare som inte ställer sådana krav isåfall, som en som dig som bara har önskan om att få det gjort. Det kostar inte flera tusen att göra ett Mh som det rörde sig om i detta fallet så det tycker jag inte man kan använda som argument.

Jag menar överlag, röntgen, MH, ögonlysning, och hade du läst ordentligt hade du förståt det. För kan man börja kräva det ena kanske det sen krävs det andra.
Då blir det snart flera tusen..
Och sen kan du ju läsa Gnist inlägg om regler man ska följa om man följer SKK's regler.

Och tänk, jag har en önskan till mina valpköpare och ändå ställer de upp på det jag gärna vill. Så man kan göra saker utan att kräva. Betalar gör jag också till en viss del för visa min uppskattning, men det kanske också är kasst..

Jag läste inte allt i tråden vilket jag borde ha gjort. Jag tycker det är jättebra att dina valpköpare ställer upp på det du önskar och jag tycker det är jättebra att du har dessa önskningar. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter. Jag aldrig sett mer än att uppfödare önskar eller har som krav att valpköpare följer upp hundarna med röntgen och Mh och kanske att man håller hunden försäkrad. Det tycker jag inte är stora krav och dom kostar inte så mycket i heller.

Jag kan inte hålla me dom att uppfödaren ska stå för de kostnader som dyker upp när det gäller ögonlysning, mh eller röntgen exempelvis. Köper man en hund betalar man för hunden och får således stå för kostnaderna själv som kommer under hundens liv. Köper man en hund från en uppfödare som har som önskan eller som krav att man vill att köparen ska göra ditten eller datten så får man helt enkelt ställa upp på detta och betala det själv. Men detta är vad JAG tycker.

Jag läste inte allt i tråden vilket jag borde ha gjort. Jag tycker det är jättebra att dina valpköpare ställer upp på det du önskar och jag tycker det är jättebra att du har dessa önskningar. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter. Jag aldrig sett mer än att uppfödare önskar eller har som krav att valpköpare följer upp hundarna med röntgen och Mh och kanske att man håller hunden försäkrad. Det tycker jag inte är stora krav och dom kostar inte så mycket i heller.

Jag kan inte hålla me dom att uppfödaren ska stå för de kostnader som dyker upp när det gäller ögonlysning, mh eller röntgen exempelvis. Köper man en hund betalar man för hunden och får således stå för kostnaderna själv som kommer under hundens liv. Köper man en hund från en uppfödare som har som önskan eller som krav att man vill att köparen ska göra ditten eller datten så får man helt enkelt ställa upp på detta och betala det själv. Men detta är vad JAG tycker.

Det jag är emot. Det är om uppfödaren kräver saker, som sen valpköparen ska betala. Kräver man, så betalar man anser jag.
Man kan inte komma och säga att jag kräver detta, när man inte ens äger hunden. För äger hunden gör valpköparen.
Visst kan man neka den att köpa. Och självklart tror jag de flesta vill göra röntgen mm. Gör jag också om jag köper valp.
Men kommer uppfödaren och kräver (vilket man inte får) då kan den betala.

Fast i det har fallet VISSTE valpkoparen att uppfodaren hade det i kontraktet nar hon bestamde sig for att kopa valpen. Om det var for mycket for henna att betala hade hon kunnat saga nagot da. Det kommer tillbaks till etik och att sta for det man forbinder sig att gora.

Fast i det har fallet VISSTE valpkoparen att uppfodaren hade det i kontraktet nar hon bestamde sig for att kopa valpen. Om det var for mycket for henna att betala hade hon kunnat saga nagot da. Det kommer tillbaks till etik och att sta for det man forbinder sig att gora.

Om det har jag inte sagt något alls.

Jag tycker det låter vettigt.
När vi köpte hund hade vi turen att få tag på en seriös och duktig uppfödare. Jag skriver turen, för vi hade nog inte riktigt koll på vad vi gav oss in på.
Det där med MH, HD, ED (röntgen) hade vi ingen koll på.

Men vår uppfödare sa från början att hon ville att detta skulle göras, och att hon betalade hälften när det var dags.
Idag har vi en friröntgad, MH-testad hund, och en uppfödare som alltid ställer upp. Guld värt!
Att hon dessutom håller i kurser blev ett stort plus. Vår vovve hade nog inte varit hälften så go som han är idag annars.

Nej, ett stort tack för alla seriösa uppfödare. De gör ett fantastiskt jobb.

Delvis knapplån:

Hur definierar ni en seriös uppfödare?

Är det oseriöst av en uppfödare att inte gå mot skk's regler och skriva in ogiltiga krav i kontrakten tex.?

*KL*

Alltså, jag tycker allt att det går lite dubbelmoral i det här nu.

I flera trådar här på buke och på andra hundforum så predikas det alltid när någon antingen ska skaffa valp eller om någon vill para sin hund att: kolla föräldrarnas MH och HD/AD-status och även kullsyskonens och tidigare avkommors resultat för enbart föräldrarnas resultat säger inte ett smack.

Men här säger då vissa att det bara är strunt att uppfödaren kräver det och att denne isf ska bekosta det om denne nu vill ha sina valpar beskrivna eller röntgade.

Jag menar, hallå?

Jag håller med dig lite där. Att "undanhålla" hundar med vekt psyke från MH:t, medvetet, är ju inte schysst heller. Om jag ska kolla MH:resultat och MT:resultat i kullarna när jag går i valpköpartankar, vill jag även se de dåliga resultaten. Samma sak med röntgen av höftleder, det är ju inte till någon hjälp om bara kullsyskon med A och B-höfter syns i arkiven, medans de med D och E:eek:höfter hålls undangömda, fast de kanske tillhör samma kull. Det ger ju ett totalt missvisande resultat på en kull.

Jag håller med dig lite där. Att "undanhålla" hundar med vekt psyke från MH:t, medvetet, är ju inte schysst heller. Om jag ska kolla MH:resultat och MT:resultat i kullarna när jag går i valpköpartankar, vill jag även se de dåliga resultaten. Samma sak med röntgen av höftleder, det är ju inte till någon hjälp om bara kullsyskon med A och B-höfter syns i arkiven, medans de med D och E:eek:höfter hålls undangömda, fast de kanske tillhör samma kull. Det ger ju ett totalt missvisande resultat på en kull.

Men alla resultat kommer ju in på hunddata, så det är ingen som kan gömma dom.

Delvis knapplån:

Är det oseriöst av en uppfödare att inte gå mot skk's regler och skriva in ogiltiga krav i kontrakten tex.?

Och där satte minsann Gnist huvudet på spiken tycker jag.

Annars ser jag det som Grana, önska kan man göra, inte kräva (ja ok men betala för det då). Jag kan inte tycka att skriva in rent BS i ett kontrakt (för det är ju skitsnack o totalt ogiltigt) gör en uppfödare mer seriös än en annan. Visst att hålla vad man lovat (etik) kan jag hålla med om men hur bra är det som sagt av uppfödaren, rent etiskt, att skriva in saker i ett kontrakt som h*n borde veta är ogiltigt? Gör man det då för att lura valpköpare att de verkligen måste, eftersom de tror att allt som står i kontraktet gäller?

(Jag kan förstå många åsikter som lagts fram i tråden, det gör jag. O jag gör alla koller som krävs + de rekommenderade (som inte krävs men rasklubben tycker det är bra att göra) på mina. Om nån nu undrade ;) )

Men alla resultat kommer ju in på hunddata, så det är ingen som kan gömma dom.

Nä jag vet, vad jag menade var om man undviker MH:t för att man vet att ens hund inte står pall alls.
Vad gäller röntgen tog jag bara det som en jämförelse, som givetvis haltar (hoppsan) eftersom man knappast vet resultatet innan man röntgat och då läggs ju resultatet ut varesej man vill eller ej.

Nä jag vet, vad jag menade var om man undviker MH:t för att man vet att ens hund inte står pall alls.
Vad gäller röntgen tog jag bara det som en jämförelse, som givetvis haltar (hoppsan) eftersom man knappast vet resultatet innan man röntgat och då läggs ju resultatet ut varesej man vill eller ej.

Måste man inte betala för det först? Och brukar inte veterinärer -trots att de inte får- iallafall hinta om vad plåtarna säger?

Delvis knapplån:

Personligen tycker jag , i stort sett lika med SKKs regler, att allt i ett köpekontrakt som begränsar köparens äganderätt (o inte är tydligt relaterat till motsvarande nedsättning av köpesumman), är oseriöst.
PL

Måste man inte betala för det först? Och brukar inte veterinärer -trots att de inte får- iallafall hinta om vad plåtarna säger?

Betalar man inte till skk, så läser de inte av plåten heller och vad gäller vettarnas "hintar" och deras kunnande på det, så "hintade" den som röntgade en av mina om B+C och hunden hade vid avläsningen A+A, så vad de "hintar" om anser jag vara irrelevant.

Tydligen är det så att har hunden något "fel" så reggas resultatet även om man inte betalar men fria resultat reggas ej förrän betalning erlagts.

Förstår inte riktigt varför uppfödare som frångår skk's kontrakt och genom att de ställer ogiltiga krav inte följer klubbens regler ska hållas som seriösare än vi som håller oss till kontraktet och de regler som gäller :confused:

Att det är ogiltigt vet vi ju alla att det är. Därför kommer det in att välja sina valpköpare och att som valpköpare vara ärlig. Varför står och lova saker som man sen inte fullföljer?? :confused: Då räknar jag med att valpköparen är införstådd med det och helt enkelt ljuger uppfödaren rakt upp i ansiktet. Varför? Varför är det ett okej beteende? Tycker jag att en uppfödare verkar puckad kan jag vända mig till någon annan.

Man för att vända tillbaka till just detta fall så behöver uppfödaren också både ge och ta och det gör man enklast genom dialog. Jag tycker inte att det är okej av en uppfödare heller att ställa krav och sen vare sig hjälpa till eller vilja lyssna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 642
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 739
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 913
Senast: Asko
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 630
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur