Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
'Svarta solen' som kvinnan i centralbilden har på sig är en neo-nazistisk symbol som bl.a används av Azov-bataljonen i Ukraina som är nazister.

Vad var sammanhanget och vem är ursprungskällan? En bild på ett oönskat element säger ju exakt ingenting om någonting och ursprungstweeten är raderad...?

(Kom ihåg att rätt mycket av det som släpps ut i bildväg har ett syfte åt det ena eller det andra hållet, och i extremt många fall är fotat vid helt andra tillfällen än man vill göra sken av. Många av de bilder som cirkulerar som mest i sociala medier är redan "avslöjade" av tex bellingcat.)
 
Men jag hoppas att inte någon här vill förneka att det finns nazistiska grupper inom Ukraina? Oavsett bilden menar jag.

Det var absolut inte min avsikt åtminstone. Frågan är vad en bild på någon som verkar tillhöra en sådan grupp är för diskussionsunderlag? Vad är poängen med bilden, vad vill man diskutera med att posta den?

Jag har ställt samma frågor när folk har postat hjärteknipande bilder på barn på flykt. Vad vill personen som postat bilden säga med sin postning, och vad vill den som sprider bilden från början åstadkomma? Är det något man kan ställa sig bakom, fine! (Jag är fullt medveten om att jag, och vi alla, är en del av den psykologiska krigföringen, och jag är helt okej med det. Vad jag inte är okej med är att bli lurad att bidra till en utveckling som jag inte står bakom.)

Om vi ska diskutera problemet med nazister i Ukraina så hör det rimligen hemma i en annan tråd, om det inte faktiskt har en konkret koppling till vad som pågår nu? (Och i mina ögon är det här kanske inte ett så väl valt tillfälle om det inte är just en dagsaktuell koppling. Det finns ingen anledning att förstärka Putins narrativ, ens i de fall där det finns ett litet gruskorn av sanning i detaljerna. Det finns inga helt igenom oskyldiga och goda sidor i ett krig, men det är inte heller rätt tid och plats att ifrågasätta vad Ukraina gör här och nu för att förbättra sin inrikespolitik. De har fullt upp med att överleva.)
 
Nu är det klart att Polen gratis skickar samtliga sina MIG-29 till Ukraina,
mot att USA skickar begagnade plan med samma kapacitet till Polen.

Jag förstår inte den historien. För nån dag sen lät det som att det var USAs idé. Polen var emot. Nu låter det som att det är Polens idé och USA är emot. Vill båda två att den andre ska skänka flygplanen till Ukraina och därmed riskera att dra på sig Putins vrede? Men ingen av dem vill själva göra det? Visserligen helt förståeligt men varför köra den diskussionen i media?
 
Jag förstår inte den historien. För nån dag sen lät det som att det var USAs idé. Polen var emot. Nu låter det som att det är Polens idé och USA är emot. Vill båda två att den andre ska skänka flygplanen till Ukraina och därmed riskera att dra på sig Putins vrede? Men ingen av dem vill själva göra det? Visserligen helt förståeligt men varför köra den diskussionen i media?
Nu har dessutom Pentagon sagt "fel upplägg. gör om."

Nej, jag förstår inte heller.
 
Nu har dessutom Pentagon sagt "fel upplägg. gör om."

Nej, jag förstår inte heller.

Nu kanske kanske jag förstår mer:
1) USA gav Polen ett erbjudande om nya flygplan om Polen skänkte sina MIG-29 till Ukraina.
2) Polen sa nej troligtvis då man inte så direkt vill utmana Putin.
3) Polen kontrar med en ändring av erbjudandet: De skänker sina MIG-29 till USA som sen skänker dem till Ukraina. Mot att USA ger de tillgång till flygplan med motsvarande förmågor.
4) USA vill inte heller utmana Putin så direkt och tackar nej till erbjudandet.

Nåt i den stilen... kanske... eventuellt.... men varför de för den diskussionen offentligt är för mig en gåta!
 
Nu kanske kanske jag förstår mer:
1) USA gav Polen ett erbjudande om nya flygplan om Polen skänkte sina MIG-29 till Ukraina.
2) Polen sa nej troligtvis då man inte så direkt vill utmana Putin.
3) Polen kontrar med en ändring av erbjudandet: De skänker sina MIG-29 till USA som sen skänker dem till Ukraina. Mot att USA ger de tillgång till flygplan med motsvarande förmågor.
4) USA vill inte heller utmana Putin så direkt och tackar nej till erbjudandet.

Nåt i den stilen... kanske... eventuellt.... men varför de för den diskussionen offentligt är för mig en gåta!

Trial of public opinion? Det är viktigt att se ut som att man gör rätt saker 🤷‍♀️
 
Läser detta på Landguiden "
Ukraina har under en följd av år haft en av de lägsta frekvenserna av vaccinationer i världen. Få är vaccinerade mot difteri, kikhosta och stelkramp. Bakom den låga vaccinationsgraden anas inte bara landets ekonomiska problem utan också en utbredd misstro mot vacciner. När konflikt utbröt i östra Ukraina 2014 varnade WHO för en akut kris för hälsovården. Det rådde stor brist på mediciner och landet hade inga förråd av vacciner.

2015 upptäcktes två fall av polio i sydvästra Ukraina. Två små barn hade drabbats av förlamning. Andelen vaccinerade barn hade minskat stadigt i samband med landets ekonomiska kris. Under 2014 vaccinerades inte ens hälften av barnen. "
 
Läser detta på Landguiden "
Ukraina har under en följd av år haft en av de lägsta frekvenserna av vaccinationer i världen. Få är vaccinerade mot difteri, kikhosta och stelkramp. Bakom den låga vaccinationsgraden anas inte bara landets ekonomiska problem utan också en utbredd misstro mot vacciner. När konflikt utbröt i östra Ukraina 2014 varnade WHO för en akut kris för hälsovården. Det rådde stor brist på mediciner och landet hade inga förråd av vacciner.

2015 upptäcktes två fall av polio i sydvästra Ukraina. Två små barn hade drabbats av förlamning. Andelen vaccinerade barn hade minskat stadigt i samband med landets ekonomiska kris. Under 2014 vaccinerades inte ens hälften av barnen. "

Åh herregud :cry:
 
Läser detta på Landguiden "
Ukraina har under en följd av år haft en av de lägsta frekvenserna av vaccinationer i världen. Få är vaccinerade mot difteri, kikhosta och stelkramp. Bakom den låga vaccinationsgraden anas inte bara landets ekonomiska problem utan också en utbredd misstro mot vacciner. När konflikt utbröt i östra Ukraina 2014 varnade WHO för en akut kris för hälsovården. Det rådde stor brist på mediciner och landet hade inga förråd av vacciner.

2015 upptäcktes två fall av polio i sydvästra Ukraina. Två små barn hade drabbats av förlamning. Andelen vaccinerade barn hade minskat stadigt i samband med landets ekonomiska kris. Under 2014 vaccinerades inte ens hälften av barnen. "

Undra om den svenska sjukvården (eller alla mottagarländer av flyktingar såklart) förbereder sig på detta också? Jag läste om att de förberedde sig för vaccination av covid iaf. Hoppas även detta.
 
Undra om den svenska sjukvården (eller alla mottagarländer av flyktingar såklart) förbereder sig på detta också? Jag läste om att de förberedde sig för vaccination av covid iaf. Hoppas även detta.
Jag vet att vid mottagning av flyktingar vid den ukrainska gränsen skall erbjuda flyktingar Covid-vaccin. Vet dock inte hur alla andra krämpor hanteras.

Vi kan nog räkna med att samtliga kommer utan vaccinationskort och sjukvårdsjournaler.
 
Läser detta på Landguiden "
Ukraina har under en följd av år haft en av de lägsta frekvenserna av vaccinationer i världen. Få är vaccinerade mot difteri, kikhosta och stelkramp. Bakom den låga vaccinationsgraden anas inte bara landets ekonomiska problem utan också en utbredd misstro mot vacciner. När konflikt utbröt i östra Ukraina 2014 varnade WHO för en akut kris för hälsovården. Det rådde stor brist på mediciner och landet hade inga förråd av vacciner.

2015 upptäcktes två fall av polio i sydvästra Ukraina. Två små barn hade drabbats av förlamning. Andelen vaccinerade barn hade minskat stadigt i samband med landets ekonomiska kris. Under 2014 vaccinerades inte ens hälften av barnen. "

Finns det någon form av uppgifter om hur läget är idag? Det kan ju hända väldigt mycket på 6-7 år, både åt det bättre och det sämre hållet. 😔
 
Undra om den svenska sjukvården (eller alla mottagarländer av flyktingar såklart) förbereder sig på detta också? Jag läste om att de förberedde sig för vaccination av covid iaf. Hoppas även detta.
Fast om de har en misstro mot vaccin lär de väl inte vara villigare bara för att de kommer till ett annat land? Tyvärr. Jag har faktiskt funderat på om flyktingströmmarna skulle kunna dra igång en ny covid-våg.... :(
 
Fast om de har en misstro mot vaccin lär de väl inte vara villigare bara för att de kommer till ett annat land? Tyvärr. Jag har faktiskt funderat på om flyktingströmmarna skulle kunna dra igång en ny covid-våg.... :(

Nej men jag tänker att man kan ju vara förberedd med information och vaccin för dem som kanske inte enbart inte vaccinerats pga misstro kanske :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 719
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 154
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 652
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 541
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp