Kriget mot julen

Vad är din insats i frontlinjen?
Fick inte Golit vara Tomte i år, eller vadan denna aversion mot Högtiden?

99da7d649ff1f58d4d2eba6a07fee5d2.gif
 
Och det här med julklappar försöker jag och min man få bort (barn undantaget) men det är en evig kamp så det blir julklappar den 23.e dock ingen julmat. Och så julmat men inga klappar den 24.e
 
jag är en riktig julhatare de lux. äter dessvärre julmat med familjen hos syster yster, fastän jag hatar julmat :yuck: och tittar på kalle. ger julklappar till mina föräldrar men skulle lika gärna kunna ge det när som på året. hatar däremot att få presenter och julklappar. julpyntar inte heller. vill typ spy när alla börjar slänga fram sina julsaker och pratar om hur mysigt det är :yuck::turd:. elda ljus och bona om kan man väl göra ändå?
men i år skäms jag verkligen, känner mej som en judas. jag har julpyntat :yuck: jag hittade juldukar efter min saknade farmor och hennes gamla julbonad. kände att jag ville använda det som hon har lagt ner så mycket arbete på. vore oförskämt att få fina dukar och lägga dom i ett hörn i garderoben. köpte till och med nya gardiner. fast det var domherrar på dom. inga tomtar i alla fall :up:
 
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?

Jag tänder chanukaljus och tänker äta gott, dricka vin och prata skit med några kompisar, precis som förra julen.
 
I år blir det ett VEGANSKT julbord, och det ska bli jättekul! Dessutom firar vi lite brittiskt, med julklappsöppning på morgonen och inte en skymt av nåt svenskt julbord. Helst skulle mannen fira Juldagen istället, som sig bör, men eftersom han ännu hellre inte skulle fira alls slipper jag vika mig för den detaljen.
(Annars är jag egentligen Juloman och njuter av att få börja teckna årets Jul-serier redan i augusti :D Mina akvareller med Tomtehästarna målar jag också under sommaren. )
 
Jag hittade adventsstaken för några dagar sedan, funderade ett ögonblick på att plocka fram den men... äh, varför? :laugh:

Vegetarian, så ingen julmat. Ingen gran. Inget pynt. Jag hade nog kunnat tänka mig att se Karl-Bertil faktiskt, men då måste jag ju skaffa TV först så nä. :D
Julklappar blir det inte mycket av heller, men om jag kan få min nya Per Persson att samarbeta kan jag tänka mig att ungarna får varsitt "par" vantar, sneda, olika storlek, och med tappade maskor här och där. :up:
 
I år blir det av diverse orsaker ingen familjejul (inget dramatiskt, bara krånglig logistik och praktiska problem) så jag och min engelske vän skall fira MIN födelsedag på dagen för min födelse. Det är jag verkligen inte bortskämd med eftersom resten av familjen har tagit sig friheten att flytta den till min ena namnsdag.

Det blir ingen julmat, inga julklappar bara födelsedagspresenter, inga juldekorationer bortsett från en adventsstake.

Vi skall äta hummer Thermidor och dricka Cristal och mitt livs andra födelsedagstårta till dessert:d. Den förra var på min 50-årsdag då jag förbjöd allt som hade med julen att göra och tom barnen fann sig i det.

Så i år ser jag faktiskt fram till den 24 december:heart
 
Jag pyntar inte. Inte ens minsta julstjärna eller adventsstake. Jag julbakar inte, julstädar inte. Går inte upp för att se lucia, julottan eller liknande.
Däremot åker jag på firande till släkten där det bjuds på julmat.
 
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?

Jag är 46 år och har aldrig firat en jul med några kristna inslag alls. Mina föräldrar gick ur kyrkan så fort de kunde och ingen av oss två barn är döpta (vilket var väldigt ovanligt när jag växte upp; åtminstone på den lilla ort vi bodde). Ingen julkrubba, ingen julotta, inget evangelium. Någon psalm har säkert sjungits någon enstaka gång i barndomen kanske...

I övrigt är jag inget vidare på insatser. Jag äter gärna julmat. Kalles jul måste ses (fast ungarna tycker mest det är tråååååkigt) eller tja, jag tittar inte alltid, men tv:n ska vara på då så jag hör i alla fall.

Plastgran gäller sen jag träffade den jag lever med. Innan var det ett måste med äkta vara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 789
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 436
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 420
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp