Bukefalos 28 år!

Kriminella människor

Vad gör ni om ni får veta att någon stoppar skattemedel innanför den egna västen?

  • Säger till personen

    Röster: 8 14,5%
  • Ingenting

    Röster: 44 80,0%
  • Anmäler till Skatteverket

    Röster: 3 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Hade skattetrycket varit rättvist så hade jag kunnat acceptera det. Hade hellre sett en platt skatt och böter (som fortkörning osv utgår procentuellt på inkomsten) skatt ska inte vara ett straff på framgång
Och de som inte anser den modellen är rättvis kan strunta i skatten med hänvisning till att det inte är rättvist?

Finns det något system som alla kan tänkas tycka är rättvist?
 
Finns ju andra system, det är väl ganska onödigt att lägga åsikter på andra
Räcker inte skatterna till sjukvård och ingen annan vill betala för dig samtidigt som du inte har råd så är det det som gäller oavsett om du gillar det eller inte. Om nu inte andra system går ut på att lura eller tvinga sig till vård.
 
Det mest rättvisa vore väl frivillig skatt? Var och en efter egen förmåga och vilja
Det är inget jag anser är rättvist (och jag kommer itne vara ensam långt ifrån) så det funkar inte för alla. Jag är övertygad om att många inte kommer att betala om det är frivilligt även om de "badar" i pengar och dem vill då jag inte sponsra.

Så är det ditt bästa förslag så misslyckades du med ett skattesystem som accepteras av alla.
 
Räcker inte skatterna till sjukvård och ingen annan vill betala för dig samtidigt som du inte har råd så är det det som gäller oavsett om du gillar det eller inte. Om nu inte andra system går ut på att lura eller tvinga sig till vård.
Då har vi platt skatt. Alla betalar lika mycket. Eller är det också orättvist?
 
Jag har stora funderingar på att rösta på vänstern nästa val. En utav dom viktiga punkterna är att dom anser att politiker ska få medellön.

Har inga problem med våra skatter, men tycker att snedfördelningen är enorm och politiker har alldeles för hög lön och fjantigt enorma avgångsvederlag. Utöver det så tummas det på regler så det heter duga för att komma undan skattetryck från deras sida. Bara ta som exempel den som stod skriven på en annan adress än där han hade sin dygnsvilla. För det var lägre skatt på adressen han stod skriven på...

Ser inget fel med tjänster å gentjänster i liten skala. Så som hund promenader och klippning av gräsmattan av ungdomar, eller grannen tar en vänta in på din gård med plogen för en tusenlapp svart. Sånt mår bara samhället bra av är min åsikt.

Större saker och mer regelbundet svart jobb ska däremot inte utföras.
 
Ja, jag tycker det är orättvist och troligen alla som varit med och skapat nuvarande system. Sen blir följden av att alla ska klara av att betala en så låg skatt att det inte räcker långt, har man ingen inkomst så har man inget att betala.
Istället straffar man de driftiga och ser de fly till lågskatteländer. Samtidigt som man skanderar det ena och andra om dem. Istället för att reformera systemet och dra in pengarna här. Låter aningens kontraproduktivt.
 
Jag svarade på ditt påstående om platt skatt som inte föll i smaken.
Ja och det är en del i diskussion om vilket skattesystem som gillas av alla.

Min åsikt är att det går inte komma överens om något och för mig är det då att det system vi demokratiskt bestämt är det som ska gälla. Medan du tyck tycka att det är okej att smita undan om man inte gillar systemet.
 
Ja och det är en del i diskussion om vilket skattesystem som gillas av alla.

Min åsikt är att det går inte komma överens om något och för mig är det då att det system vi demokratiskt bestämt är det som ska gälla. Medan du tyck tycka att det är okej att smita undan om man inte gillar systemet.
Säg mig, när infördes vårt nuvarande system, och lever de som bestämde att just det skulle införas idag?
 
Ja om det rör sig om stora pengar, definitivt inte småsummor. Speciellt inte för ungdomar tex som gör små tjänster åt grannar tex hundrastning som @athena_arabians var inne på.

Jag betalar gärna skatt men tycker att skattetrycket är ojämnt fördelat. Tex borde det vara lägre för småföretagare och enskilda firmor. Tex om ngn målar en tavla som tar några veckor att göra, eller syr/stickar ett finare plagg, säljer för ngn tusenlapp så ska staten ha hälften av detta? Isf får konstnären/hantverkaren kanske ett par kronor per arbetad timme? Sånt känns ju helt snett. Jag tycker mindre verksamhet typ hantverk av en enskild person (inte fabriksgjort) borde vara skattebefriat upp till en viss årlig summa.
Samma för enklare tjänster utförd av enskild person till en annan.
 
Nej, men man kan ju ändå motsätta sig orättvisor?



Många, många fler än du tror.
Så du vet vad jag tror, intressant. Jag kommenterade utifrån att det presenterades som att det var en allmän sanning/fakta, om det är 10% eller 90% som tycker en viss sak är ointressant i sammanhanget. Lögnen är att det framställs som fakta när det är rent ock skärt tyckande där det finns många olika åsikter.

Och ja man kan motsätta sig det man tycker är orättvist, att uppmuntra svartjobb ser jag dock som en mycket tveksam metod. De flesta som svartjobbar gör det inte av ideologiska skäl (om nu inte ideologin är "så mycket som möjligt i min egen ficka") utan för att tjäna pengar på det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 071
  • Omröstning
Mat När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 281
Senast: lykke
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 141
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp