Kriminella människor

Vad gör ni om ni får veta att någon stoppar skattemedel innanför den egna västen?

  • Säger till personen

    Röster: 8 14,5%
  • Ingenting

    Röster: 44 80,0%
  • Anmäler till Skatteverket

    Röster: 3 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Personligen tycker jag att det är hyckleri att jaga vanliga Svenssons för några tusen hit eller dit, när det egentligen är dom riktigt stora bolagen som fifflar bort miljarder utan att någon gör någonting.
Sen tycker jag att skattesystemet vi har idag är bisarrt och en bidragande faktor till att folk vill fuska.

Nej, jag gör ingenting när jag får veta att vanliga småföretagare skattefuskar.
Tror att alla fuskar på ett eller annat sätt med det system vi har idag.


Värre är det med alla bidragsfusk. Men även där är det stora brister i systemet som gör att folk utnyttjar det och dessutom bidrar till att folk är så anti skatter.
 
Personligen tycker jag att det är hyckleri att jaga vanliga Svenssons för några tusen hit eller dit, när det egentligen är dom riktigt stora bolagen som fifflar bort miljarder utan att någon gör någonting.
Sen tycker jag att skattesystemet vi har idag är bisarrt och en bidragande faktor till att folk vill fuska.

Nej, jag gör ingenting när jag får veta att vanliga småföretagare skattefuskar.
Tror att alla fuskar på ett eller annat sätt med det system vi har idag.


Värre är det med alla bidragsfusk. Men även där är det stora brister i systemet som gör att folk utnyttjar det och dessutom bidrar till att folk är så anti skatter.
Många fuskar nog helt omedvetet också just eftersom vi har ett såpass krångligt system. Jag vet tex hur mycket motstridiga budskap det var när jag hade kontakt med skatteverket för att få veta om jag kunde ha en enstaka häst innackorderad som hobbyverksamhet. Svaren man fick varierade från att "det går utmärkt" till "nej, det går inte alls" helt beroende på vem man pratade med.
 
Personligen tycker jag att det är hyckleri att jaga vanliga Svenssons för några tusen hit eller dit, när det egentligen är dom riktigt stora bolagen som fifflar bort miljarder utan att någon gör någonting.

Jag skulle inte säga att ingen gör någonting, vi har ju en hel myndighet som arbetar uteslutande med ekobrottslighet. Sen är det ibland ett svåråtkomligt problem vilket innebär att det kvarstår, men det är ju inte samma sak som att Ekobrottsmyndigheten äter bullar och slösurfar.
 
Många fuskar nog helt omedvetet också just eftersom vi har ett såpass krångligt system. Jag vet tex hur mycket motstridiga budskap det var när jag hade kontakt med skatteverket för att få veta om jag kunde ha en enstaka häst innackorderad som hobbyverksamhet. Svaren man fick varierade från att "det går utmärkt" till "nej, det går inte alls" helt beroende på vem man pratade med.

Jag har oftast fått glasklara svar från SKV.

Att fuska omedvetet är nästan inte att fuska, om man öppet ställer frågor och redovisar öppet är det en tveksam term att använda. Däremot ser jag hyfsat ofta hur en del gör ganska avancerade tolkningar till sin egen fördel, vilket är att fuska när korrekt information finns en googling eller en e-post bort.

I min egen bransch är det en intressant detalj hur 6%-momsen hanteras, som ett exempel. Det finns en ganska diger flora av företag, som låtsas vara seriösa i övrigt, men medvetet tolkar reglerna på ett sätt som är uttryckligen fel för att kunna bara betala in 6% i moms.
 
Jag skulle inte säga att ingen gör någonting, vi har ju en hel myndighet som arbetar uteslutande med ekobrottslighet. Sen är det ibland ett svåråtkomligt problem vilket innebär att det kvarstår, men det är ju inte samma sak som att Ekobrottsmyndigheten äter bullar och slösurfar.

Eller att inte Skatteverket har massor av utredare och jurister som dagligen jobbar med det.
 
Personligen tycker jag att det är hyckleri att jaga vanliga Svenssons för några tusen hit eller dit, när det egentligen är dom riktigt stora bolagen som fifflar bort miljarder utan att någon gör någonting.
Sen tycker jag att skattesystemet vi har idag är bisarrt och en bidragande faktor till att folk vill fuska.

Nej, jag gör ingenting när jag får veta att vanliga småföretagare skattefuskar.
Tror att alla fuskar på ett eller annat sätt med det system vi har idag.


Värre är det med alla bidragsfusk. Men även där är det stora brister i systemet som gör att folk utnyttjar det och dessutom bidrar till att folk är så anti skatter.

Personligen tycker jag det är mer hyckleri och svårförståeligt att man vill ge sig på utsatta människor som snattar när man låter medelklass och överklass begå brott och sko sig med tusenlappar som behövs i våra välfärdssystem, utan att vilja reagera.
 
Jag finner det lite lustigt att om man fuskar med skatten ar man kriminell ... men om man stjal bilar ar man en "billanare" och om man utfor andra kriminella handlingar ar man "ett bus".
 
Inte helt lätt fråga, tycker jag. Jag ser många exempel i min närhet som nog skulle kunna klassas som skattebrott, men där min personliga moral säger något annat. Till exempel:

Hovslagare och bonde bor granne. Hovslagaren skor bondens hästar mot att bonden slår och bärgar hovslagarens hö. Inga fakturor skrivs, inga pengar byter ägare, ingen moms betalas in. Är detta ett brott?

Hästägare jobbar i stallet åt stallägare mot att hästen/hästarna får bo gratis. Återigen inga pengar, ingen moms. Brott?

Och så några företeelser som väl kanske är mer tydliga brott, men där jag ändå aldrig skulle anmäla, som en heltidsjobbande hovslagare som på sin fritid skor enstaka hästar svart, ridinstruktörer som tar betalt för vissa lektioner svart osv. Där man alltså jobbar vitt på heltid men gör lite extra vid sidan av. Jag har liksom svårt att "känna" att det är ett brott även om det rent tekniskt är det, och jag känner väl att de som gör så får stå för det själva, jag har inte med det att göra. Samma sak med de som har en hobbyverksamhet vid sidan av sitt vanliga, "vita" jobb, och där hobbyverksamheten vuxit sig "för stor".

Jag skulle absolut kunna tänka mig att anmäla ett företag (större än enskild firma, då) som systematiskt försöker undvika skatt på ett sätt som strider mot lagen (finns ju diverse lagliga sätt att undvika det också), men enskilda personer och små näringsidkare som i övrigt sköter sig ser jag ingen anledning att anmäla "bara för att".
 
Personligen tycker jag det är mer hyckleri och svårförståeligt att man vill ge sig på utsatta människor som snattar när man låter medelklass och överklass begå brott och sko sig med tusenlappar som behövs i våra välfärdssystem, utan att vilja reagera.
Ambitionen är säkert att agera på både och. Jag tror inte att affärsägare skulle bli direkt glada om snatterier börjar betraktas som ett icke brott som aldrig ska beivras.
 
Jag tror det också. Att det är socialt accepterat är nog en stor del av problematiken i att det är så omfattande. Det är något som "alla gör" och är uppenbarligen bekväma i att prata öppet om. Fick höra här om veckan av en vän, vars man är röris, att hans arbetsgivare ibland tycker att det är smidigt att ta in lite svartarbete och menade att arbetsgivarna verkar tycka att det fungerar bra. Lite som ett argument för att man inte behöver bråka så mycket kring det. Jag tänker att såklart arbetsgivarna tycker det är bra, frågan är vad arbetaren med 80 kr/h på en farlig arbetsplats utan försäkring tycker. Samt, varför är det accepterat inom bygg och inte i andra branschen? Hade jag, under mitt 10 år långa arbetsliv, blivit tillfrågad att arbeta svart av ett större bolag så hade jag blivit rätt chockad. Det har blivit en kultur inom bygg som måste upphöra.

Sedan kan det hända att mina framtida barn får klippa gräsmattan för en extra peng till lördagsgodis. Men för mig är det en helt annan sak än att bygga en altan eller renovera ett badrum med svart arbetskraft.

Där håller jag med. Aldrig att jag skulle ta något svart i mitt företag och elektriker mm som jag anlitar är naturligtvis vitt.
 
Jag tycker för övrigt inte heller att polisen hycklar när man griper mig för att ha rånat Agda utanför butiken , bara för att man har svårt att komma åt gängskjutningarna i samma område.
 
Jamen nu vet jag en sak som var mysko. En ideell förening med anor ville ha ponnyridning. De ville stötta sina lokala förmågor. De tjatade om att de ville stötta företag. Jag sa det är inget problem att momsa, jag har lantbruk även om inte hästarna är momsade. Skatteverket blir Alltid glad om inkomster skattas för även om utgifterna för hästen är astronomiska i jämförelse med inkomsten så att dra momsen är inget problem, bara köpa en säck foder och ta hyra för släpet. Jaglämnade faktura med momsen på ponnyridning på 25% enligt skatteverkets regler. Nästa gång löste de det återigen på alternativt sätt. Sen kom corona får vi se om det blir fler marknader. Det är ju väldigt små pengar.

Då tyckte de förmodligen att jag skulle mygla och de skulle vara friskrivna.

Problemet var nog egentligen att de lyssnade inte riktigt heller tror jag. Ska man momsa hästar måste man ha en seriös plan och arbeta målinriktat och ha regelbunden inkomst. En ponnyridning per år är ingen verksamhet även om den är populär.
 
Intressant frågeställning. Ponera att en butik begår skattebrott och samtidigt polisanmäler snattare. Rent krasst så är det betydligt mer skadligt för samhället med affärens skattebrott än snattaren. Bör polisen ägna mer resurser åt den allvarligare brottsligheten, dvs ekonomiska och mindre åt snattaren som är en bagatell samhällsmässigt?

Ska man anmäla snattaren men strunta i att anmäla affären om man har vetskap om båda?
 
Intressant frågeställning. Ponera att en butik begår skattebrott och samtidigt polisanmäler snattare. Rent krasst så är det betydligt mer skadligt för samhället med affärens skattebrott än snattaren. Bör polisen ägna mer resurser åt den allvarligare brottsligheten, dvs ekonomiska och mindre åt snattaren som är en bagatell samhällsmässigt?

Ska man anmäla snattaren men strunta i att anmäla affären om man har vetskap om båda?
Men om butiken begår skattebrott för att få den att gå runt då lönsamheten är liten med alla snattare? Ett snatteri är en bagatell, men snatteri som företeelse är ingen bagatell utan ett stort problem för många affärer.
 
Men om butiken begår skattebrott för att få den att gå runt då lönsamheten är liten med alla snattare? Ett snatteri är en bagatell, men snatteri som företeelse är ingen bagatell utan ett stort problem för många affärer.

Men ska en butik som måste vara kriminell för att gå runt verkligen fortsätta sin verksamhet? Den är bevisat inte lönsam nog utan att begå brott. Och naturligtvis är snatteri ett ekonomiskt bortfall, men att det är skillnaden mellan att behöva begå brott och vara laglydig för att överleva torde tillhöra ovanligheterna.
 
Men ska en butik som måste vara kriminell för att gå runt verkligen fortsätta sin verksamhet? Den är bevisat inte lönsam nog utan att begå brott. Och naturligtvis är snatteri ett ekonomiskt bortfall, men att det är skillnaden mellan att behöva begå brott och vara laglydig för att överleva torde tillhöra ovanligheterna.
Ska en butik verkligen behöva lägga ner för att folk snattar och det räknas som ett ickebrott`?

Vi behöver insatser mot alla nivåer av brottslighet, att sätta olika typer strikt mot varandra är ingen bra idé. Det lönar sig illa för samhället om folk mister sin försörjning pga brottslighet även om det bara gäller snatteri. Den verksamhet som inte får någon hörsamhet när det gäller anmälning av brott som begås mot verksamheten är säkert mindre benägen att själv följa lagen.
 
Senast ändrad:
Ska en butik verkligen behöva lägga ner för att folk snattar och det räknas som ett ickebrott`?

Vi behöver insatser mot alla nivåer av brottslighet, att sätta olika typer strikt mot varandra är ingen bra idé. Det lönar sig illa för samhället om folk mister sin försörjning pga brottslighet även om det bara gäller snatteri. Den verksamhet som inte får någon hörsamhet när det gäller anmälning av brott som begås mot verksamheten är säkert mindre benägen att själv följa lagen.

Men vem säger att snatteri är ett icke-brott? Det lagförs och döms om det kan bevisas. Men ska verkligen arbetsmarknaden förvridas så att butiker som begår brott överlever på bekostnad av affärer som är laglydiga, det om något är allvarlig brottslighet.

Alla affärer ska verkar under lika villkor, det är en grundläggande princip, vilket gör att när Amazon och Google får speciella skattelättnader är en så stor skandal.
 
Rubriken är medvetet vald för att jag anser att skattebrott är bra mycker mer skadligt än snatterier. Dvs det är kriminalitet som sätter mycket djupare spår och skador i vårt samhälle än om en fattig snattar till sig mat i butiken. Och jag tycker att kriminalitet framförallt ska värderas utifrån de skador de skapar, precis som i polisens nya modell för brottsstatistik, inte enbart frekvensen.

Nej, inte för att de tänker sig det. Men om de utför betalningarna till en mottagare som borde ta betalt mot faktura, dvs som har sina kostnader i ett företag eller borde ha det pga regelbundenheten i transaktionerna. Mest intresserad är jag av varför snatterier ska betraktas som något otänkbart som ska beivras, medan gränsen gällande skattebrott svajar betänkligt emellanåt.

Personligen tycker jag det är mer hyckleri och svårförståeligt att man vill ge sig på utsatta människor som snattar när man låter medelklass och överklass begå brott och sko sig med tusenlappar som behövs i våra välfärdssystem, utan att vilja reagera.

Mycket intressant frågeställning! Tänkte faktiskt just på samma sak när jag läste snatteritråden. Blir ledsen av hur många fler bortförklaringar och överslätanden (och vilken typ av dem) som förekommer i denna tråden vs i tråden om snatteri.

För mig är det väldigt konstigt att hellre försvara en "medelsvensson" som fuskar med skatten för att ha lite extra nöjespengar vs att se ned på någon redan utsatt/kriminell som snattar. För mig speglar det mer människosyn och det tycker jag är lite tragiskt.

Jag kan dock inte riktigt välja svar här och jag varken tycker företeelserna som så är okej men det tycker det är uppfriskande att du lyfter något som är så social accepterat som skattefusk @sjoberga
 
Nämen oj, en minskad skatt för att sockra lite så att ett storföretag ska etablera sig! Vem kunde ana det liksom. Istället för att ha genomgående god skattepolitik så är det bättre såhär då? Lite godtyckligt. Vore det inte bättre att stödja alla företag, då småföretagare inkluderade?

Även om vi inte har samma åsikter om lösningen så är det där så sjukt! Jag tycker ju inte lägre skatt för alla är lösningen (pga tror aldrig skatten kan bli tillräckligt låg för att locka nog och ändå ge tillräckligt mycket till samhället jag vill ha) men att ge stora företag förmåner är om möjligt ännu mer fel imo!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
  • Omröstning
Mat När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 184
Senast: lykke
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 493
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp