Bukefalos 28 år!

Kriminella människor

Vad gör ni om ni får veta att någon stoppar skattemedel innanför den egna västen?

  • Säger till personen

    Röster: 8 14,5%
  • Ingenting

    Röster: 44 80,0%
  • Anmäler till Skatteverket

    Röster: 3 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Så du vet vad jag tror, intressant. Jag kommenterade utifrån att det presenterades som att det var en allmän sanning/fakta, om det är 10% eller 90% som tycker en viss sak är ointressant i sammanhanget. Lögnen är att det framställs som fakta när det är rent ock skärt tyckande där det finns många olika åsikter.

Och ja man kan motsätta sig det man tycker är orättvist, att uppmuntra svartjobb ser jag dock som en mycket tveksam metod. De flesta som svartjobbar gör det inte av ideologiska skäl (om nu inte ideologin är "så mycket som möjligt i min egen ficka") utan för att tjäna pengar på det.
Då vore det väl ändå bättre med en skattepolitik som gör det motiverande att jobba vitt. Uppenbarligen har vi ju inte en sån skattepolitik nu.
 
Då vore det väl ändå bättre med en skattepolitik som gör det motiverande att jobba vitt. Uppenbarligen har vi ju inte en sån skattepolitik nu.

Beroende på tillstånd är var och en intresserad av olika saker. Kortsiktigt: jobba svart och casha in. Den som är sjuk: högre skatt till sjukvården. Den som har äldre i vård: mer skattepengar till äldrevården.

Att motivera människor till att jobba vitt handlar väl snarare om inflytande över fördelningen och utbildning snarare än att minska skattetrycket?
 
Beroende på tillstånd är var och en intresserad av olika saker. Kortsiktigt: jobba svart och casha in. Den som är sjuk: högre skatt till sjukvården. Den som har äldre i vård: mer skattepengar till äldrevården.

Att motivera människor till att jobba vitt handlar väl snarare om inflytande över fördelningen och utbildning snarare än att minska skattetrycket?
Ett minskande av skattetrycket kommer innebära mer pengar i ladorna. Ett mindre skattetryck innebär att folk blir mer motiverade att arbeta.
 
Så du vet vad jag tror, intressant. Jag kommenterade utifrån att det presenterades som att det var en allmän sanning/fakta, om det är 10% eller 90% som tycker en viss sak är ointressant i sammanhanget. Lögnen är att det framställs som fakta när det är rent ock skärt tyckande där det finns många olika åsikter.

Och ja man kan motsätta sig det man tycker är orättvist, att uppmuntra svartjobb ser jag dock som en mycket tveksam metod. De flesta som svartjobbar gör det inte av ideologiska skäl (om nu inte ideologin är "så mycket som möjligt i min egen ficka") utan för att tjäna pengar på det.

Nja, jag vet bara vad du själv säger. Du skrev "jag tvivlar på att den delas av många." Det betyder att du inte tror på att den åsikten delas av många.

Det är fakta att det finns en hel del människor som anser det. Ingen har sagt att alla anser det.

Alla företagare och anställda jobbar för att tjäna pengar. Med extremt få undantag.
 
Nämen oj, en minskad skatt för att sockra lite så att ett storföretag ska etablera sig! Vem kunde ana det liksom. Istället för att ha genomgående god skattepolitik så är det bättre såhär då? Lite godtyckligt. Vore det inte bättre att stödja alla företag, då småföretagare inkluderade?
 

Bifogade filer

  • 14BF6453-F7F2-4B51-95AB-D28A60836DB9.jpeg
    14BF6453-F7F2-4B51-95AB-D28A60836DB9.jpeg
    130,3 KB · Visningar: 26
Ja om det rör sig om stora pengar, definitivt inte småsummor. Speciellt inte för ungdomar tex som gör små tjänster åt grannar tex hundrastning som @athena_arabians var inne på.

Jag betalar gärna skatt men tycker att skattetrycket är ojämnt fördelat. Tex borde det vara lägre för småföretagare och enskilda firmor. Tex om ngn målar en tavla som tar några veckor att göra, eller syr/stickar ett finare plagg, säljer för ngn tusenlapp så ska staten ha hälften av detta? Isf får konstnären/hantverkaren kanske ett par kronor per arbetad timme? Sånt känns ju helt snett. Jag tycker mindre verksamhet typ hantverk av en enskild person (inte fabriksgjort) borde vara skattebefriat upp till en viss årlig summa.
Samma för enklare tjänster utförd av enskild person till en annan.
Men det är det väl? Trodde inte man behöver betala skatt för hobbyverksamhet, upp till en viss årssumma.

Typ såhär. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet
(Dessutom inkomster tänker jag att då har man dragit av kostnader)
Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 19 670 kr. När din hobbyverksamhet når 30 000 kr är det vanligtvis dags att registrera verksamheten för moms och förslagsvis också för F-skatt. Det senare är något som företagskunder kräver.

Samtidigt hittar jag inte vid snabbscanning detsamma hos skatteverket.
 
Men det är det väl? Trodde inte man behöver betala skatt för hobbyverksamhet, upp till en viss årssumma.

Typ såhär. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet
(Dessutom inkomster tänker jag att då har man dragit av kostnader)


Samtidigt hittar jag inte vid snabbscanning detsamma hos skatteverket.

Som jag fattar anses det inte vara hobbyverksamhet om man tillverkar ngt för att sälja. Dvs du kan sälja dina avlagda kläder på loppis eller begagnade möbler på blocket och tjäna upp till gränsen för hobbyverksamhet men om du tillverkar ngt själv och säljer det anses det vara näringsverksamhet.

Så: jag kan sälja en gammal tavla på blocket men om jag själv målar en tavla så är det näringsverksamhet.

Så har jag förstått det, men rätta mig gärna om jag har fel!
 
Som jag fattar anses det inte vara hobbyverksamhet om man tillverkar ngt för att sälja. Dvs du kan sälja dina avlagda kläder på loppis eller begagnade möbler på blocket och tjäna upp till gränsen för hobbyverksamhet men om du tillverkar ngt själv och säljer det anses det vara näringsverksamhet.
Njaej? Hobby kan väl inte vara att sälja begagnade kläder. Enligt sidan jag hittade var detta hobbyverksamhet.


Exempel på hobbyverksamheter kan enligt Skatteverket vara:

  • Hemslöjd
  • Biodling
  • Trädgårdsodling
  • Djuruppfödning
  • Jakt
  • Fiske
  • Hästsport
  • Konstnärlig verksamhet

Garn, färger, tyger och sådant är ju rätt dyrt. Så om man lyckas köpa garn och sticka någonting som säljs och ändå gå plus/få ett överskott om 19 600 kr per år, då är ju det en del pengar man går plus. Det kan man på något sätt förstå att om man tjänar mer än det på hobby vill skatteverket gärna ha skatt.

Sedan tycker såklart jag också att det är orimligt om man måste betala skatt från första lilla stickade vanten eller honungsburken.

Det lustiga är en annan sida som skriver detta

Det råder en del förvirring på området och en allmän förekommande "sanning" som cirkulerar är att man får tjäna upp till 10000 Kr utan att behöva skatta för det. Det kanske är någon gammal regel, men idag måste man skatta redan från första kronan om det är fråga om regelbunden försäljning som ger intäkter.

https://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f
 
Senast ändrad:
Som jag fattar anses det inte vara hobbyverksamhet om man tillverkar ngt för att sälja. Dvs du kan sälja dina avlagda kläder på loppis eller begagnade möbler på blocket och tjäna upp till gränsen för hobbyverksamhet men om du tillverkar ngt själv och säljer det anses det vara näringsverksamhet.

Så: jag kan sälja en gammal tavla på blocket men om jag själv målar en tavla så är det näringsverksamhet.

Så har jag förstått det, men rätta mig gärna om jag har fel!
Hobby är något som man gör utöver sin primära försörjning och som inte har som huvudsyfte att tjäna pengar och som inte är beställningsuppdrag från någon annan.
Vävning/stickning/biodling/målning etc. kan vara hobby för en människa och näringsverksamhet för en annan. Beroende på omfattning och upplägg, samt hur ens övriga sysselsättning och inkomst ser ut.

Om du tjänar pengar på att sälja saker som du ägt skattas det som kapitalvinst. (från första kronan) Men det måste typ vara konst eller antikviteter för att man ska gå plus på sådant. Det är få människor som lyckas sälja sina egna avlagda kläder eller begagnade möbler för mer än inköpspriset.
 
Njaej? Hobby kan väl inte vara att sälja begagnade kläder. Enligt sidan jag hittade var detta hobbyverksamhet.




Garn, färger, tyger och sådant är ju rätt dyrt. Så om man lyckas köpa garn och sticka någonting som säljs och ändå gå plus/få ett överskott om 19 600 kr per år, då är ju det en del pengar man går plus. Det kan man på något sätt förstå att om man tjänar mer än det på hobby vill skatteverket gärna ha skatt.

Sedan tycker såklart jag också att det är orimligt om man måste betala skatt från första lilla stickade vanten eller honungsburken.

Det lustiga är en annan sida som skriver detta



https://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f
När det gäller att sälja saker som privatperson så är det ju vinsten som avgör när man ska börja skatta. Dock är det ju helt omöjligt för skatteverket att veta om man gör någon vinst på sin gamla symaskin man fått av mormor eller saker man har haft i förrådet ett årtionde. Tvivlar på att de flesta har stenkoll på vad de betalat för alla saker de köpt och senare någon gång säljer vidare. Även om de flesta antagligen inte gör någon som helst vinst på sådant.
 
När det gäller att sälja saker som privatperson så är det ju vinsten som avgör när man ska börja skatta. Dock är det ju helt omöjligt för skatteverket att veta om man gör någon vinst på sin gamla symaskin man fått av mormor eller saker man har haft i förrådet ett årtionde. Tvivlar på att de flesta har stenkoll på vad de betalat för alla saker de köpt och senare någon gång säljer vidare. Även om de flesta antagligen inte gör någon som helst vinst på sådant.

Ok! Då kan jag alltså fortsätta med min garderobsrensning :D
 
Är det mig du vill ha svar av? :)

Nej, inte specifikt. Men du får såklart gärna delta.

Min erfarenhet och svårighet att förstå handlar mer om att man vill slå hårt ned på snattare samtidigt som man ser genom fingrarna med aktivt snattande (som ofta omfattar betydligt större summor än den där skinkmackan, fläskkarren och pastapaketet) från det gemensamma. Går inte ihop sig för mig.

För mig handlar det om att medvetet välja att inte betala skatt när det är ungefär precis lika enkelt att välja att betala skatt och glasklart att så ska ske. Alltså inte om man en gång betalat grannens son, som privatperson, en hundring i handen för gräsklippning eller hundvaktande. Däremot tycker jag att betala grannen, som driver företag med dessa maskiner, ett par tusen svart för plogning är långt över gränsen för acceptabelt.
 
Nej, inte specifikt. Men du får såklart gärna delta.

Min erfarenhet och svårighet att förstå handlar mer om att man vill slå hårt ned på snattare samtidigt som man ser genom fingrarna med aktivt snattande (som ofta omfattar betydligt större summor än den där skinkmackan, fläskkarren och pastapaketet) från det gemensamma. Går inte ihop sig för mig.

För mig handlar det om att medvetet välja att inte betala skatt när det är ungefär precis lika enkelt att välja att betala skatt och glasklart att så ska ske. Alltså inte om man en gång betalat grannens son, som privatperson, en hundring i handen för gräsklippning eller hundvaktande. Däremot tycker jag att betala grannen, som driver företag med dessa maskiner, ett par tusen svart för plogning är långt över gränsen för acceptabelt.

Vad anser du om byteshandel? Är det också oacceptabelt?
Tex min mamma som är pensionär bor ensam på en stor gård sen pappa gick bort. Hennes granne hjälper henne att ploga/skotta med sin traktor. Som tack för detta brukar hon betala honom med ett bättre vin, whiskey eller någon delikatess (han gillar mat och vin). Ibland lagar han ngt staket till henne eller fixar ngt på huset och som betalning får han tex. slå hennes åkrar och bala hö till sina djur. Är detta också ngt du hade anmält?
 
Vad anser du om byteshandel? Är det också oacceptabelt?
Tex min mamma som är pensionär bor ensam på en stor gård sen pappa gick bort. Hennes granne hjälper henne att ploga/skotta med sin traktor. Som tack för detta brukar hon betala honom med ett bättre vin, whiskey eller någon delikatess (han gillar mat och vin).
Är detta också ngt du hade anmält?

Nu har jag inte röstat på alternativet "hade anmält" i min egen frågeställning, så det skulle nog behöva vara ganska omfattande organiserat innan jag reagerat med att anmäla. Som engångshändelse tycker jag inte det utgör något problem.

Om däremot utföraren har köpt in en traktor i sitt företag (vilket är det vanliga) och dragit av för den och utför jobb åt lite alla möjliga för att slippa köpa detta själva - så är det ett problem som bör åtgärdas. Dvs det finns en viss volym, regelbundenhet och förväntan på sådan betalning. Ungefär på samma sätt som nån som går och snattar skinkmackor i butiken regelbundet.

Och är dessutom enkelt löst, lägg en faktura i brevlådan istället.
 
Nej, inte specifikt. Men du får såklart gärna delta.

Min erfarenhet och svårighet att förstå handlar mer om att man vill slå hårt ned på snattare samtidigt som man ser genom fingrarna med aktivt snattande (som ofta omfattar betydligt större summor än den där skinkmackan, fläskkarren och pastapaketet) från det gemensamma. Går inte ihop sig för mig.

För mig handlar det om att medvetet välja att inte betala skatt när det är ungefär precis lika enkelt att välja att betala skatt och glasklart att så ska ske. Alltså inte om man en gång betalat grannens son, som privatperson, en hundring i handen för gräsklippning eller hundvaktande. Däremot tycker jag att betala grannen, som driver företag med dessa maskiner, ett par tusen svart för plogning är långt över gränsen för acceptabelt.
Ja, då är jag helt med dig. Skatt är viktigt, och jag tycker definitivt att alla bör betala skatt så som den föreskrivs
 
Nja, jag vet bara vad du själv säger. Du skrev "jag tvivlar på att den delas av många." Det betyder att du inte tror på att den åsikten delas av många.

Det är fakta att det finns en hel del människor som anser det. Ingen har sagt att alla anser det.

Alla företagare och anställda jobbar för att tjäna pengar. Med extremt få undantag.
Med många syftar jag typ på mer än hälften av svenskarna eller åtminstone en betydande procent. Absoluta merparten av svenskarna har överhuvudtaget inte reflekterat över frågan så nej det är inte många som håller med.

Någonstans behöver man veta att folk håller med om man presenterar något som fakta.
 
Genom att betala svart, undanhålla inkomst eller kapital från skatt exempelvis?
Jag tycker att rubriken "Kriminella människor" är felvald. Visserligen är det ett skattebrott att undanhålla inkomster i deklarationen, men jag tycker att bara de som har en kriminell livsstil kan rubriceras som kriminella.

Anser du alltså att @athena_arabians och @Lovisaleonora är kriminella för att de kan tänka sig att betala svart för enkla tjänster som grannbarn och grannar kan utföra? I det fallet tycker jag att du förvanskar och vattnar ur begreppet kriminell.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 076
  • Omröstning
Mat När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 281
Senast: lykke
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 142
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp