Kriminella människor

Vad gör ni om ni får veta att någon stoppar skattemedel innanför den egna västen?

  • Säger till personen

    Röster: 8 14,5%
  • Ingenting

    Röster: 44 80,0%
  • Anmäler till Skatteverket

    Röster: 3 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Vad ingår i frågeställningen "stoppa innanför västen"?

Jag hanterar inte någon som inte deklarerat att grannen betalt 1000 kr för att han plogar deras uppfart lika som någon som skaffat sig miljoner genom förskingring eller korruption i samband med offentliga upphandlingar/entreprenaduppdrag...
 
Jag instämmer, det beror på omständigheterna, jag skulle aldrig anmäla någon som betalade en ungdom för att klippa gräsmattan eller gå ut med hunden eller vänner som hjälper varandra med renoveringar.

Jag skulle däremot kunna anmäla om någon sätter det i system och har det som huvudsaklig inkomst i synnerhet om det är en god öppen arbetsmarknad och personen tjänar ordentligt och kanske samtidigt har bidrag, däremellan finns det massor av grader.
 
Inte min business. Plus att jag får inte betalt för att jobba åt skattmasen... de får nog se till att göra sitt jobb.

Sedan bor jag på landet... om jag sticker åt grannens barn lite pengar för att de hjälpt mig med något (med föräldrarnas vetskap givetvis) tänker jag inte lämna med en skattedeklaration samtidigt. Små tjänster här betalas ofta svart, det är liksom glidmedlet som får allt att funka smidigare. Jag har faktiskt inte problem med det trots att jag anser att man ska betala skatt. Men sådana småsummor det rör sig om... nä.

Jag tycker det är betydligt värre med nolltaxerare som tjänar miljoner varje år. Där kan vi verkligen snacka om stöd från samhället.

Edit: Jag kan tillägga att folk här är glada om barnen får jobba och tjäna en liten slant innan de egentligen får jobba sas. De flesta i byn har gjort det (många som tex jobbat åt min pappa) och de är glada för att de fick chansen att jobba på riktigt men ändå anpassat efter åldern och de har blivit ordentliga skattebetalare som vuxna...
 
Systematiskt fusk i näringsmässig verksamhet bidrar jag gärna till att sanera. Tyvärr är inte SKV särskilt intresserade av tips från den som är insatt i mångmiljonfusk.

Att betala grannens barn för att räfsa löv en gång om året räknar jag som Athena till glidmedel i samhället.
 
Jag antar att du heller vill betala för sjukvård (eller dö om du inte har råd)?
Det är ju redan så det fungerar till stor del trots alla skatter. Som @Lovisaleonora påpekar så är det nog många som skulle tycka att skattetrycket var mer rimligt om det framstod som bättre fördelat. Sen är det förstås delvis en ideologisk fråga om vad man tycker att det skulle innebära.

För min egen del så ser jag det som att när vården och andra samhällsfunktioner knappt klarar av att upprätthålla kvalitativa minimikrav samtisigt som politiker får lägenhetert betalda och studieresor till Fiji så förstår jag att folk myglar en del för att slippa betala det.

Jag håller med @Sonnenschein så länge det är svartarbete hos en privatperson, "hobbyverksamhet" i aningen för stor skala eller liknande det rör sig om. Grövre, mer systematisk kriminalitet tycker jag en annan sak.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
  • Omröstning
Mat När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 184
Senast: lykke
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 493
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp