Kriminella människor

Vad gör ni om ni får veta att någon stoppar skattemedel innanför den egna västen?

  • Säger till personen

    Röster: 8 14,5%
  • Ingenting

    Röster: 44 80,0%
  • Anmäler till Skatteverket

    Röster: 3 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Jag tycker att rubriken "Kriminella människor" är felvald. Visserligen är det ett skattebrott att undanhålla inkomster i deklarationen, men jag tycker att bara de som har en kriminell livsstil kan rubriceras som kriminella.

Anser du alltså att @athena_arabians och @Lovisaleonora är kriminella för att de kan tänka sig att betala svart för enkla tjänster som grannbarn och grannar kan utföra? I det fallet tycker jag att du förvanskar och vattnar ur begreppet kriminell.

Rubriken är medvetet vald för att jag anser att skattebrott är bra mycker mer skadligt än snatterier. Dvs det är kriminalitet som sätter mycket djupare spår och skador i vårt samhälle än om en fattig snattar till sig mat i butiken. Och jag tycker att kriminalitet framförallt ska värderas utifrån de skador de skapar, precis som i polisens nya modell för brottsstatistik, inte enbart frekvensen.

Nej, inte för att de tänker sig det. Men om de utför betalningarna till en mottagare som borde ta betalt mot faktura, dvs som har sina kostnader i ett företag eller borde ha det pga regelbundenheten i transaktionerna. Mest intresserad är jag av varför snatterier ska betraktas som något otänkbart som ska beivras, medan gränsen gällande skattebrott svajar betänkligt emellanåt.
 
Rubriken är medvetet vald för att jag anser att skattebrott är bra mycker mer skadligt än snatterier. Dvs det är kriminalitet som sättre mycket djupare spår och skador i vårt samhälle än om en fattig snattar till sig mat i butiken. Och jag tycker att kriminalitet framförallt ska värderas utifrån de skador de skapar, precis som i polisens nya modell för brottsstatistik, inte enbart frekvensen.

Nej, inte för att de tänker sig det. Men om de utför betalningarna till en mottagare som borde ta betalt mot faktura, dvs som har sina kostnader i ett företag eller borde ha det pga regelbundenheten i transaktionerna. Mest intresserad är jag av varför snatterier ska betraktas som något otänkbart som ska beivras, medan gränsen gällande skattebrott svajar betänkligt emellanåt.
Snatteri hör ihop med en kriminell livsstil, vilket endast är tärande och skadlig för oss alla som utgör samhället.

Skattebrott ska definitivt beivras så fort det är möjligt. Men även den hantverkare som fakturerar svart i vissa fall eller kör byteshandel med andra sorters hantverkare bidrar i varje fall delvis till det allmännas bästa. Det är alltså en väsentlig skillnad. Dessutom är hantverkardns arbete värdeskapande, vare sig det är svart eller vitt.

Sedan är skiljelinjen mellan de brott som detaljeras i straffrätten där brottslingen ofta är kriminell, och skattebrott som detaljeras i skattelagstiftningen. På vilket sätt anser du att undanhållande av skatt är ett större problem än stöld, beskyddarverksamhet eller droghandel? Hör de svarta tidningsrubrikerna denna sommar ihop med livsstilskriminella eller skattebrottslingar? Har massmedia prioriterat fel menar du?
 
Senast ändrad:
Snatteri hör ihop med en kriminell livsstil, vilket endast är tärande och skadlig för oss alla som utgör samhället.

Skattebrott ska definitivt beivras så fort det är möjligt. Men även den hantverkare som fakturerar svart i vissa fall eller kör byteshandel med andra sorters hantverkare bidrar i varje fall delvis till det allmännas bästa. Det är alltså en väsentlig skillnad.

Sedan är skiljelinjen mellan de brott som detaljeras i straffrätten där brottslingen ofta är kriminell, och skattebrott som detaljeras i skattelagstiftningen. På vilket sätt anser du att undanhållande av skatt är ett större problem än stöld, beskyddarverksamhet eller droghandel? Hör de svarta tidningsrubrikerna denna sommar ihop med livsstilskriminella eller skattebrottslingar? Har massmedia prioriterat fel menar du?

Jag anser att undanhållande av skatt är något som är mycket närmare kopplat till stöld, beskyddarverksamhet och droghandel - än till butikssnatterier.

Att de svarta tidningsrubrikerna denna sommar skulle höra ihop med butikssnatterier finner jag ganska skrattretande. Då lever vi i helt olika verkligheter.

Jag håller inte alls med om dina, i mitt tycke, skeva utgångspunkter.
 
Men även den hantverkare som fakturerar svart i vissa fall eller kör byteshandel med andra sorters hantverkare bidrar i varje fall delvis till det allmännas bästa. Det är alltså en väsentlig skillnad.

Nu hoppar jag in utan att ha läst igenom hela tråden, med svartarbete inom bygg är ett stort problem som i förlängningen leder till en del ont. Det kan verka harmlöst att hjälpa en bekant med altanen, men när priserna pressas och kunderna inte vill betala vad det kostar så leder det till att löner och arbetsvillkor pressas ner. Vilket i sig leder till dåliga anställningsvillkor, låga löner, erbjudanden som svartjobb utan skydd och försäkringar på byggena osv. Vilket i sig gör bygg till en farlig och osäker bransch, den organiserade brottsligheten är ett stort problem inom bygg. Min arbetsgivare har detta som ett utav sina fokusområden.

Sen skulle jag inte hänga en vän på galgbacken som tagit in ett litet svartjobb till sitt hus. Men det är bra om medvetenheten finns att även små svartjobb är en del av en större problematik, som i slutändan drabbar arbetaren.
 
Njae, särskilt dold är den inte . Men jag undrar lite hur det resoneras kring snatterier i butik vs snatterier från samhället.
Jag har inte svarat på frågan om snatterier och lägger ingen röst här heller, eftersom det i båda fallen är väldigt mycket av "det beror på".
Vad gäller frågan i den här tråden så handlar det för mig mycket om på vilket sätt det görs och i vilken omfattning. Och om jag orkar göra mer åt saken än att tipsa om det.
Jag var svart anställd på en hästgård i min ungdom, men blev illa behandlad där. Då valde jag att redovisa min inkomst därifrån i deklarationen, vilket i sin tur medförde att hästgårdens innehavare fick skatteverkets ögon på sig... Så, även om en stor del av den skrala svarta inkomsten försvann som skatt kändes det bra att hen fick en knäpp på näsan.
Jag känner till en person som högst troligt inte redovisar en krona av de inkomster hen har av hästförsäljningar (Sannolikt fler än 2/år. Misstanke baserad på det jag känner till om personen sen tidigare) Möjligen kommer jag tipsa skatteverket om det vid nåt tillfälle när jag känner att jag har tillräckliga fakta och inte bara misstankar.
Båda ovanstående har satt i system att undvika skatter och avgifter, det gillar jag inte.

Men, jag har inga som helst problem med att tonåringarna får ett litet tillskott i fickan för att de hjälper till med t.ex gräsklippning, hästpassning eller liknande sysslor. det spelar i en annan division.
 
Det är ju redan så det fungerar till stor del trots alla skatter. Som @Lovisaleonora påpekar så är det nog många som skulle tycka att skattetrycket var mer rimligt om det framstod som bättre fördelat. Sen är det förstås delvis en ideologisk fråga om vad man tycker att det skulle innebära.

För min egen del så ser jag det som att när vården och andra samhällsfunktioner knappt klarar av att upprätthålla kvalitativa minimikrav samtisigt som politiker får lägenhetert betalda och studieresor till Fiji så förstår jag att folk myglar en del för att slippa betala det.

Jag håller med @Sonnenschein så länge det är svartarbete hos en privatperson, "hobbyverksamhet" i aningen för stor skala eller liknande det rör sig om. Grövre, mer systematisk kriminalitet tycker jag en annan sak.
Hur skulle skattetrycket vara fördelat för att framstå som bättre fördelat? Som det är nu så har låginkomsttagare svårt att få pengarna att räcka och knappast kan beskattas mer och höginkomsttagarna som anser att för mycket går i skatt.
 
Nu hoppar jag in utan att ha läst igenom hela tråden, med svartarbete inom bygg är ett stort problem som i förlängningen leder till en del ont. Det kan verka harmlöst att hjälpa en bekant med altanen, men när priserna pressas och kunderna inte vill betala vad det kostar så leder det till att löner och arbetsvillkor pressas ner. Vilket i sig leder till dåliga anställningsvillkor, låga löner, erbjudanden som svartjobb utan skydd och försäkringar på byggena osv. Vilket i sig gör bygg till en farlig och osäker bransch, den organiserade brottsligheten är ett stort problem inom bygg. Min arbetsgivare har detta som ett utav sina fokusområden.

Sen skulle jag inte hänga en vän på galgbacken som tagit in ett litet svartjobb till sitt hus. Men det är bra om medvetenheten finns att även små svartjobb är en del av en större problematik, som i slutändan drabbar arbetaren.

Jag skulle själv inte i första hand anmäla det heller, däremot säga vad jag tycker om det. Jag skulle kunna tänka mig att anmäla det om det är uppenbart att det är något hantverkaren ifråga (eller vännen) har satt i system, men inte utan att först säga vad man tycker om det.

Jag tror att om vi tillsammans visar att det inte finns acceptans för den sortens kriminalitet kan vi komma långt, snarare än att hagla in anmälningar till myndigheter, även om det finns fog för det också i en hel del fall.
 
Men, jag har inga som helst problem med att tonåringarna får ett litet tillskott i fickan för att de hjälper till med t.ex gräsklippning, hästpassning eller liknande sysslor. det spelar i en annan division.

Klivet upp från den divisionen tas när omfattningen blir stor och det börjar handla om direkt konkurrens med något som skulle kunna driva i företagsform eller där kostnader dras av för i företagsform (utnyttjar resurser som verkar i företag) men intäkterna plockas vid sidan av. Då tycker jag att man ska uppmuntra till att starta ett företag istället, om åldern är tillräckligt.
 
Jag skulle själv inte i första hand anmäla det heller, däremot säga vad jag tycker om det. Jag skulle kunna tänka mig att anmäla det om det är uppenbart att det är något hantverkaren ifråga (eller vännen) har satt i system, men inte utan att först säga vad man tycker om det.

Jag tror att om vi tillsammans visar att det inte finns acceptans för den sortens kriminalitet kan vi komma långt, snarare än att hagla in anmälningar till myndigheter, även om det finns fog för det också i en hel del fall.

Jag tror det också. Att det är socialt accepterat är nog en stor del av problematiken i att det är så omfattande. Det är något som "alla gör" och är uppenbarligen bekväma i att prata öppet om. Fick höra här om veckan av en vän, vars man är röris, att hans arbetsgivare ibland tycker att det är smidigt att ta in lite svartarbete och menade att arbetsgivarna verkar tycka att det fungerar bra. Lite som ett argument för att man inte behöver bråka så mycket kring det. Jag tänker att såklart arbetsgivarna tycker det är bra, frågan är vad arbetaren med 80 kr/h på en farlig arbetsplats utan försäkring tycker. Samt, varför är det accepterat inom bygg och inte i andra branschen? Hade jag, under mitt 10 år långa arbetsliv, blivit tillfrågad att arbeta svart av ett större bolag så hade jag blivit rätt chockad. Det har blivit en kultur inom bygg som måste upphöra.

Sedan kan det hända att mina framtida barn får klippa gräsmattan för en extra peng till lördagsgodis. Men för mig är det en helt annan sak än att bygga en altan eller renovera ett badrum med svart arbetskraft.
 
Jag tror det också. Att det är socialt accepterat är nog en stor del av problematiken i att det är så omfattande. Det är något som "alla gör" och är uppenbarligen bekväma i att prata öppet om. Fick höra här om veckan av en vän, vars man är röris, att hans arbetsgivare ibland tycker att det är smidigt att ta in lite svartarbete och menade att arbetsgivarna verkar tycka att det fungerar bra. Lite som ett argument för att man inte behöver bråka så mycket kring det. Jag tänker att såklart arbetsgivarna tycker det är bra, frågan är vad arbetaren med 80 kr/h på en farlig arbetsplats utan försäkring tycker. Samt, varför är det accepterat inom bygg och inte i andra branschen? Hade jag, under mitt 10 år långa arbetsliv, blivit tillfrågad att arbeta svart av ett större bolag så hade jag blivit rätt chockad. Det har blivit en kultur inom bygg som måste upphöra.

Sedan kan det hända att mina framtida barn får klippa gräsmattan för en extra peng till lördagsgodis. Men för mig är det en helt annan sak än att bygga en altan eller renovera ett badrum med svart arbetskraft.
Just det där att det i vissa brancher är halvt om halvt normalt tycker jag är hemskt.
Verkligen samhällsskadligt när det blir en sådan kultur.
 
Jag är uppväxt med "svarta" hovslagare. Det fanns typ 1 i kommunen som jobbade vitt (vad jag kommer ihåg). Av 15 år med häst hade jag kanske 10 kvitton totalt på att mina hästar var skodda. De sista åren har det dock hänt massor och det ska inte vara några problem att hitta en utbildad hovslagare. Som konsument är det inte helt enkelt alla gånger om valet inte finns. Jag har nog aldrig fått ett kvitto när jag köpt hö/halm heller iofs. 🤷 Men nu har jag inte häst längre, så det är preskriberat. :angel:
 
Klivet upp från den divisionen tas när omfattningen blir stor och det börjar handla om direkt konkurrens med något som skulle kunna driva i företagsform eller där kostnader dras av för i företagsform (utnyttjar resurser som verkar i företag) men intäkterna plockas vid sidan av. Då tycker jag att man ska uppmuntra till att starta ett företag istället, om åldern är tillräckligt.
absolut
Men en timmes gräsklippning/vecka utfört av 15-åring med gräsmatteägarens åkgräsklippare känns inte riktigt som att det är i närheten av behov av företag.
 
Jag anser att undanhållande av skatt är något som är mycket närmare kopplat till stöld, beskyddarverksamhet och droghandel - än till butikssnatterier.

Att de svarta tidningsrubrikerna denna sommar skulle höra ihop med butikssnatterier finner jag ganska skrattretande. Då lever vi i helt olika verkligheter.

Jag håller inte alls med om dina, i mitt tycke, skeva utgångspunkter.
Jag för min del tycker att det är sorgligt att du inte inser den väsentliga skillnaderna mellan typerna av brott. Snatterier är inkörsporten till gängkriminalitet, småpojkar snattar på uppdrag av gängmedlemmar för att kvalificera sig som medlemmar.

Menar du på allvar att skattebrott är inkörsporten till stöld, beskyddarverksamhet och droghandel? En kiropraktor som fixade några ryggar svart, (ett i sig värdeskapande arbete även om det allmänna inte fick sin del av värdet), började stjäla och handla med droger? Var vänlig citera några rättsfall som visar den typen av resa!
Däremot visar ju nästan varenda personundersökning av tungt kriminella personer att de första kontakterna med polisen har rört snatteri.

Däremot har du rätt i att redan tungt kriminella personer förstås också skattefuskar om de har möjlighet.

Jag bor i ett utsatt område, har för mig att du bor på landet långt från närmaste granne. Vem är det som har skev verklighetsuppfattning? Jag lovar att ändra mig när du visar rättsfallen som detaljerar färden från skattefuskande Svensson till droghandel, beskyddarverksamhet och skjutningar!
 
Med många syftar jag typ på mer än hälften av svenskarna eller åtminstone en betydande procent. Absoluta merparten av svenskarna har överhuvudtaget inte reflekterat över frågan så nej det är inte många som håller med.

Någonstans behöver man veta att folk håller med om man presenterar något som fakta.


Om du menar majoriteten så är det tydligare om du skriver majoriteten.
 
Jag är uppväxt med "svarta" hovslagare. Det fanns typ 1 i kommunen som jobbade vitt (vad jag kommer ihåg). Av 15 år med häst hade jag kanske 10 kvitton totalt på att mina hästar var skodda. De sista åren har det dock hänt massor och det ska inte vara några problem att hitta en utbildad hovslagare. Som konsument är det inte helt enkelt alla gånger om valet inte finns. Jag har nog aldrig fått ett kvitto när jag köpt hö/halm heller iofs. 🤷 Men nu har jag inte häst längre, så det är preskriberat. :angel:
Och jag (mamma tidigare) har inte betalt en enda skining sedan de två tre första skoningarna för 15 år sedan svart.
 
Jag för min del tycker att det är sorgligt att du inte inser den väsentliga skillnaderna mellan typerna av brott. Snatterier är inkörsporten till gängkriminalitet, småpojkar snattar på uppdrag av gängmedlemmar för att kvalificera sig som medlemmar.

Menar du på allvar att skattebrott är inkörsporten till stöld, beskyddarverksamhet och droghandel? En kiropraktor som fixade några ryggar svart, (ett i sig värdeskapande arbete även om det allmänna inte fick sin del av värdet), började stjäla och handla med droger? Var vänlig citera några rättsfall som visar den typen av resa!
Däremot visar ju nästan varenda personundersökning av tungt kriminella personer att de första kontakterna med polisen har rört snatteri.

Jag bor i ett utsatt område, har för mig att du bor på landet långt från närmaste granne. Vem är det som har skev verklighetsuppfattning? Jag lovar att ändra mig när du visar rättsfallen som detaljerar färden från skattefuskande Svensson till droghandel, beskyddarverksamhet och skjutningar!

Jag menar att skattebrott utgör en väsentlig, till och med helt grundläggande pelare, för olika typer av kriminella organisationer. Jag menar alltså inte att det är en "inkörsport" utan en direkt del av den organiserade brottsligheten.

https://polisen.se/contentassets/55...am-lagsbild-organiserad-brottslighet-2019.pdf

Dessa väljer vi som medborgare att stödja eller inte stödja genom att bidra till brottsligheten.

Jag använde inte orden "skev verklighetsuppfattning" för övrigt. Och till sist ser jag inte heller snatteri som acceptabelt och något som ska ses mellan fingrarna med, vilket jag uttryckte i den andra tråden.
 
Om du menar majoriteten så är det tydligare om du skriver majoriteten.
Givetvis men jag menade som jag skrev " Med många syftar jag typ på mer än hälften av svenskarna eller åtminstone en betydande procent. " så varför skulle jag skriva majoriteten? Skriver jag många så menar jag just många och då är det inte en liten procent av befolkningen utan en stor.
 
Och jag (mamma tidigare) har inte betalt en enda skining sedan de två tre första skoningarna för 15 år sedan svart.
Det är såklart jättebra! Grejen var ju att det inte fanns någon, vad jag kommer ihåg, som skodde vitt i min kommun när jag började. Sen så fick jag ta reda på det själv och tog den som jag tyckte var duktig. Den sista jag hade skodde bra, var trevlig och kunde komma en fredagkväll för att slå på tappskor när man skulle tävla lördag morgon. En gång satt han på resturang och erbjöd sig att ta en taxi för att komma. Så jag behöll honom de sista åren, trots att det kom utbildade och "vita" hovslagare. Skulle jag skaffa häst igen skulle jag välja någon utbildad.
 
Jag skulle själv inte i första hand anmäla det heller, däremot säga vad jag tycker om det. Jag skulle kunna tänka mig att anmäla det om det är uppenbart att det är något hantverkaren ifråga (eller vännen) har satt i system, men inte utan att först säga vad man tycker om det.

Jag tror att om vi tillsammans visar att det inte finns acceptans för den sortens kriminalitet kan vi komma långt, snarare än att hagla in anmälningar till myndigheter, även om det finns fog för det också i en hel del fall.
Du definierar skattefrågor som det enbart är privatpersoner och privata företag som ska skuldbeläggas och är skattesmitare.

Alla dessa människor som lever på det som förr kallades ”närande” sektorn? Då pratar jag, menar jag, inte sjuksköterskan eller brandmannen kanske utan mer administratören, praktikanten, den pensionerade överårige som ska ta för sig etc.

Näej, kanske var puckat inlägg. Ursäkta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
  • Omröstning
Mat När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 178
Senast: lykke
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 489
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp