Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Håller också med om det som sagts i denna tråd och tycker det är oerhört tråkigt att det blivit så.

Jag har också upplevt att många svar på frågor om framför allt träning stannar vid "Det går inte att svara på över ett forum" eller "kolla upp hästen hos vet" (även om TS skriver att detta just gjorts)

Även om det givetvis är bra att dessa saker påpekas, så försvinner ju lite själva funktionen av forumet när andra svar inte ges. Det borde ses som en förutsättning att ingen TS tar för givet att alla svar kan ges via ett forum - och jag tror att de flesta är medvetna om det. Ibland kan man ju ändå få tips och tankegångar som hjälper en att komma vidare - och det är väl DET ett forum kan bidra med? Det har i alla fall varit min uppfattning.

Är det brist på tillit till varandra som bra hästägare och förnuftiga människor som saknas? Är vi så cyniska att vi måste tro det värsta om andra hela tiden? Då försvinner ju all poäng med att ha ett forum och delta i diskussioner där...

/bara thyrnis tankar
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

knapplån

Jag håller delvis med er som skrivit i tråden. Jag minns att jag för några år sedan ofta var inne här läste trådarna utan att vara medlem och skriva själv. Det var just den tråkiga stämningen med argsinta påhopp i flera trådar som gjorde att jag aldrig gick med och började skriva själv.

Men så fick min ponny fång och jag blev desperat eftersom det var jättesvårt att hitta bra information om denna sjukdom. Jag fick olika svar från alla personer, hovslagare, veterinärer osv som jag frågade.
Då gick jag med här och började ställa frågor. Efter ett tag så upptäckte jag att alla som skriver här är inte argsinta och kritiserande utan många är faktiskt trevliga och hjälpsamma och en del kan mkt om det de skriver om. Jag har lärt mig massor om allt möjligt om hästar under de år jag har skrivit på forumet.

Jag tycker att det är jättetråkigt om det är så att många inte vågar skriva och fråga i trådarna.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

knappen

Jag tycker faktiskt i flesta fall att folk bara försöker vara hjälpsamma. När trådskaparen sedan inte får det svar den hade räknat med ställer denne sig i försvarsposition och vägrar ta åt sig. Det blir då lite pajkastning av det hela och det slutar oftast med att ts känner sig påhoppad när det inte alls var fallet. Jag har sett det fenomenet i väldigt många trådar faktiskt.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Jag tycker att en del som ofta känner sig kritiserade ska tänka efter om det är de själva som sätter sig i kläm. Har man tex skrivit på hund att man trots alla varningar SKA köpa jättesvåra blandrasen X, och att man minsann kan så mycket om hund att det kommer gå som en dans, för att två dagar efter ställa frågan "Hur får man hundar rumsrena?" Då kommer många att reagera, och det är inte per automatik ett drev, mer en reaktion från många personer på motsägelserna i frågan.
Det är verkligen inte alla gånger som frågeställaren är ödmjuk och funderar på hur denne framställer sig.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Jag tycker snarare nya användare verkar ta illa upp och själva bli sura över svaren och börja bråka. Det stör mig.

Finnas alltid två sidor av ett mynt och tonen ligger i 99 % i betraktarens öga :)

Det ÄR svårt att vara aktiv på ett forum, men man lär sig faktiskt med tiden.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Men alla besserwissers ska komma ihåg att de själva nån gång var "nya" och inte fullärda. Och sen fundera på hur de själva skulle ha velat bli bemötta då.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Som jag skrev så upplever jag snarare att "de nya" användarna tar illa upp utan orsak och börjar skrika än att andra är otrevliga. Överlag alltså. Man kan ju se olika på saker o ting :laugh:

Något som jag tycker är dumt är dock de som skriver sura svar till någon som råkar svara en annan person i tråden (lånat en svarsknapp). Jag kollar alltid antalet inlägg hos den som "gjort fel" och är det få (typ under 1000) så skriver jag ett kort inlägg och förklarar hur det fungerar :)

Bla min pv som är aktiv på ett annat forum som är likadant uppbyggt i grunden stör sig som f*n på att på buke måste man trycka på TS knapp och kan inte bara skriva ett alltmänt svar riktat till alla, vilket man kan på hans forum. Medan jag stör mig på hans forum eftersom jag aldrig fattar vem som skriver till vem. Inte lätt med Internet :D
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Håller så med på den punkten! Det finns inga dumma frågor. Och om man inte får fråga, lär man sig inte något. Det finns en hel del användare här på buke som beter sig som överklassmänniskor. Är man nybörjare är man dålig i deras ögon och borde inte få vistas på buke. Men alla är ju nybörjare någon gång och man lär sig genom att pröva sig fram och fråga saker. När dom säger saker som: Om du inte vet det ska du inte hålla på med det heller. Nehä, men hur ska man då få reda på någonting? Sitta och hoppas på att en person någon gång ska säga det man undrar över utan att man ställt en fråga, bara för att dessa överklassmänniskor tycker det är fel att fråga? är det så det ska vara? Nybörjare ska uppmuntras och peppas. Råd och hjälp är vad man som nybörjare behöver, inte att bli hackad på och på så sätt aldrig våga pröva. Då kommer ju tillslut all kunskap inom ett ämne dö ut för att ingen är beredd att dela med sig! Skärpning på er som beter er på detta vis!
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Det är verkligen inte alla gånger som frågeställaren är ödmjuk och funderar på hur denne framställer sig.

Jag är nog böjd att hålla med, om TS påstår sig veta att "hästen inte har ont" eller att "hunden vet att den gör fel", så tycker jag att man kan räkna med ett "hur vet du det?" till "det är rent nonsens".

Sen gäller det skrivna ordet här, så det klart att är man begränsad att uttrycka sig i skrift så blir det lätt fel. Men att sedan klaga på att t ex någon "märker ord" tycker jag är svårt. Har Ts valt utryck "A" så utgår jag ifrån att det är just "A" Ts menar.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

kl

Har man inget snällt att säga är det lika bra att inte säga något alls.

för man blir inte längre för att man hugger huvudet av någon annan,
inte smartare av att kalla någon dum,
inte snyggare av att kalla någon ful
och definitivt inte gladare av att vara elak!
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Håller så med på den punkten! Det finns inga dumma frågor. Och om man inte får fråga, lär man sig inte något. Det finns en hel del användare här på buke som beter sig som överklassmänniskor. Är man nybörjare är man dålig i deras ögon och borde inte få vistas på buke. Men alla är ju nybörjare någon gång och man lär sig genom att pröva sig fram och fråga saker. När dom säger saker som: Om du inte vet det ska du inte hålla på med det heller. Nehä, men hur ska man då få reda på någonting? Sitta och hoppas på att en person någon gång ska säga det man undrar över utan att man ställt en fråga, bara för att dessa överklassmänniskor tycker det är fel att fråga? är det så det ska vara? Nybörjare ska uppmuntras och peppas. Råd och hjälp är vad man som nybörjare behöver, inte att bli hackad på och på så sätt aldrig våga pröva. Då kommer ju tillslut all kunskap inom ett ämne dö ut för att ingen är beredd att dela med sig! Skärpning på er som beter er på detta vis!

Jag har faktiskt aldrig läst en tråd där någon dumförklarats utan anledning. Jag man ska våga fråga och få fråga, men det finns faktiskt en gräns för vad man måste kunna när man skaffar häst bla. Och frågar man så måste man vara ödmjuk och inte bara svara "nej så är det inte".

Att bli sur när någon ifrågasätter ens inlägg är bra mycket vanligare än giftiga svar tycker jag.

Själv skriver jag ofta rätt hårda svar när jag väl orkar engagera mig i unghästfrågor. För jag tycker INTE man lär sig genom att skaffa en häst och begå misstag. Man lär sig genom att hantera hästar I DIREKT kontakt med kunniga hästmänniskor, förslagsvis hästarnas ägare. Speciellt när det gäller unghästar.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Då har du och jag nog läst väldigt olika trådar, för jag anser att människor letar fel hos andra. Dom vill visa att dom är så mycket bättre och vet så mycket mer, och även om nu så är fallet så kan man formulera sig på ett annat sätt. Personen som ber om hjälp lär ju inte lyssna på en om man har en taskig attityd och försöker trycka ner en. Jag har iaf alltid tyckt att man lär sig av att pröva själv, självklart kan man även lära sig av att lyssna på andra. Men så är det ju inte alla som upptäcker att det är just det dom borde ha gjort innan dom har gjort fel själva för att dom inte lyssnade ;) Vissa saker du skriver håller jag med om fullständigt, men jag har min egen åsikt och tankar, vilket inte du kan ändra på genom att försöka förklara för mig att du tycker att jag har fel (inget illa ment). Det jag menar är bara att en del människor här på buke försöker ändra andras åsikter och tankar totalt och inte genom att ge dom "konstruktik kritik" på det dom gör, för det enda dom anser rätt är det dom själva vet. Man misstolkar gärna frågor med flit helt enkelt för att få glänsa med sina egna kunskaper...
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

kl

Har man inget snällt att säga är det lika bra att inte säga något alls.

för man blir inte längre för att man hugger huvudet av någon annan,
inte smartare av att kalla någon dum,
inte snyggare av att kalla någon ful
och definitivt inte gladare av att vara elak!


Fast det här är ett diskussionsforum, inget "pepp-ställe". Å andra sidan anser jag att "bashyfs" gäller och självklart har du rätt i det andra, att man inte blir störra av att förmiska andra.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Då har du och jag nog läst väldigt olika trådar, för jag anser att människor letar fel hos andra. Dom vill visa att dom är så mycket bättre och vet så mycket mer, och även om nu så är fallet så kan man formulera sig på ett annat sätt. Personen som ber om hjälp lär ju inte lyssna på en om man har en taskig attityd och försöker trycka ner en. Jag har iaf alltid tyckt att man lär sig av att pröva själv, självklart kan man även lära sig av att lyssna på andra. Men så är det ju inte alla som upptäcker att det är just det dom borde ha gjort innan dom har gjort fel själva för att dom inte lyssnade ;) Vissa saker du skriver håller jag med om fullständigt, men jag har min egen åsikt och tankar, vilket inte du kan ändra på genom att försöka förklara för mig att du tycker att jag har fel (inget illa ment). Det jag menar är bara att en del människor här på buke försöker ändra andras åsikter och tankar totalt och inte genom att ge dom "konstruktik kritik" på det dom gör, för det enda dom anser rätt är det dom själva vet. Man misstolkar gärna frågor med flit helt enkelt för att få glänsa med sina egna kunskaper...

Ett typiskt bukemissförstånd igen, var har jag skrivit att du har fel? :p Det kan mycket väl vara så att vi läst olika trådar och dessutom uppfattat de trådar vi båda läst helt olika :) Mitt inlägg är ju bara vad JAG tycker, du behöver inte dela mina åsikter men jag kommer heller aldrig att hålla med någon som tycker att man kan lära sig vissa specifika saker själv ;)
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Nej men precis ;D Alla har rätt till sin egen åsikt :) Sen har jag säkert fel i vissa fall och det erkänner jag utan problem, men som jag sagt tidigare håller jag även med dig om att det är bra med kunnigt folk i sin närhet ;) Jag är väll lite inne på en kombination av de båda kanske? :P
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Verkligen! Det roliga är ju att höra alla andras åsikter och varför de tycker så, det lär man sig massor på tycker jag!
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Precis! :) Sen får man ju vara smart nog att välja sina källor ;) I vårt stall lyssnar jag definitift inte på stallägaren efter som hon tror på aggressivitet i alla lägen och att hundar och hästar ska behandlas på samma sätt (??) utan väljer att lyssna på en hästägare som är djurpsykolog och som vart ridlärare.. det finns ju en del människor som bara ger en dåliga råd (som stallägaren då till exempel xD)
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Har man inget snällt att säga är det lika bra att inte säga något alls.

Jag vill gärna modifiera det där:laugh:!

Har man inget att säga är det lika bra att inte säga något alls.

Jag är just nu väldigt trött på

* folk som skriver i alla trådar utan att veta svaret på det som frågas

* folk som har sin hjärna direktkopplad till datorn så att varje tanke de får nödvändigt måste bli en tråd

Så surmagad är jag:D
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Jag vill gärna modifiera det där:laugh:!

Har man inget att säga är det lika bra att inte säga något alls.

Jag är just nu väldigt trött på

* folk som skriver i alla trådar utan att veta svaret på det som frågas

* folk som har sin hjärna direktkopplad till datorn så att varje tanke de får nödvändigt måste bli en tråd

Så surmagad är jag:D

Tänk att du alltid ska vara en sån wisserbesser.:angel:
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Men om någon av er där ute tycker SI och nån annan tycker SÅ. Och båda(eller tio olika) är övertygade om att just deras åsikt är rätt, så måste ni ju förstå att man blir förvirrad och man inte vågar lita på någon. Om däremot alla har samma åsikt så är det ju lätt. Men ofta finns det dessutom 100 olika sätt att göra nåt på. Det är förståeligt.
Men det värsta här är väl om diskussionen är sån här t.ex:

Fråga: Ska jag sätta täcke på min tjockpälsade häst ute nu när det är -10 grader?

Svar 1: Skulle du själv vilja gå naken i -10 grader?
Svar 2: Man ska inte i onödan sätta täcke på. Därför har den vinterpäls!
Svar 3: Du borde inte ha en häst om du inte fattar det själv!!
Svar 4: Min häst har ALLTID täcke på ute.
Svar 5: Min häst har ALDRIG täcke på.
Svar 6: Du måste kunna beräkna ZXY genomtalet på hästens utopiska innertemperatur så vet du! (hihi)

Såna här typs svar kan man få på en fråga. Lite kul nästan.
Försök nu bilda en uppfattning om vad som är rätt sen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 679
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 121
Senast: Naria2020
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 224
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp