Häst med panik i stallgång

Naria2020

Trådstartare
Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i stallet.

Hästen är lite äldre 17 årig valack och har varit i stallet i 3 månader.

Nu till saken, hästen blir skräckslagen av att stå ensam i stallgången. Skrapar med foten, röda ögon, stressbajsar och stegrar sig, svettas orimliga mängder etc och är inte kontaktbar. Ägaren förespråkar den lite hårdare metoden att hästen får helt enkelt vänja sig, min instruktion är att försöka göra i ordning hästen för ridning så snabbt som möjligt (näst intill omöjligt då han slänger sig och småstegrar, men det går) men annars bara strunta i hästens beteende i stallgången. Ägaren (som är väldigt erfaren och har löst sådana här problem tidigare på samma sätt) menar att hästen kommer vänja sig efter några veckor och bli lugn och att det snabbaste sättet att vänja hästen vid stallgången är på detta sätt.

Hästen har varit stressad både vid hantering och ridning när hon kom till stallet, men där funkar det bra nu efter någon månad efter samma metod. Nu får hästen endast panik/blir okontaktbar på det här sättet när hon är ensam i stallet.

Jag har föreslagit till ägaren en mer succesiv invänjning där vi tar det i mindre steg så att hästen inte hamnar i ”panik/chocktillståndet”. Ägaren tycker visserligen att det är en bra metod men han hävdar att det inte finns tid till det och att det inte ska behövas i just det här fallet. Han säger att den här hästen inte är någon ”problemhäst” med dåligt bagage utan bara behöver vänja sig vid den nya miljön och människorna och att hästens beteende kommer gå över av sig själv bara jag fortsätter att vara konsekvent med att ta in honom själv i stallet.

Så min fråga är helt enkelt vad folk tycker om den här ”snabba” metoden? Är den snabbare än ett mer NH perspektiv? På vilket sätt har ni löst liknande problem?
 
Om jag bortser från vad jag tycker om metoden ur hästen synpunkt så hade jag vägrat utifrån säkerhetssynpunkt, det är för stor risk att någon/hästen kommer till skada.
Ja så kände jag också första gången. Känner mig dock inte orolig att jag själv ska komma till skada, han går inte över människor utan flyttar sig bort om man ber om det. Men det är såklart inte någon garanti. Jag är mer orolig för hästen i sånt fall, än så länge har han inte reagerat så våldsamt att han fysiskt riskerat att skada sig, men jag känner mig ju som en hemskt person som utsätter honom för den risken.
 
Ja så kände jag också första gången. Känner mig dock inte orolig att jag själv ska komma till skada, han går inte över människor utan flyttar sig bort om man ber om det. Men det är såklart inte någon garanti. Jag är mer orolig för hästen i sånt fall, än så länge har han inte reagerat så våldsamt att han fysiskt riskerat att skada sig, men jag känner mig ju som en hemskt person som utsätter honom för den risken.
Även om hästen aldrig medvetet skulle skada dig och du är vaksam så är det lätt hänt att komma i vägen av misstag. Om en i övrigt snäll och lätthanterlig häst beter sig på det viset så är den typ livrädd. Och förtroendet för dig ökar knappast.
 
Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i stallet.

Hästen är lite äldre 17 årig valack och har varit i stallet i 3 månader.

Nu till saken, hästen blir skräckslagen av att stå ensam i stallgången. Skrapar med foten, röda ögon, stressbajsar och stegrar sig, svettas orimliga mängder etc och är inte kontaktbar. Ägaren förespråkar den lite hårdare metoden att hästen får helt enkelt vänja sig, min instruktion är att försöka göra i ordning hästen för ridning så snabbt som möjligt (näst intill omöjligt då han slänger sig och småstegrar, men det går) men annars bara strunta i hästens beteende i stallgången. Ägaren (som är väldigt erfaren och har löst sådana här problem tidigare på samma sätt) menar att hästen kommer vänja sig efter några veckor och bli lugn och att det snabbaste sättet att vänja hästen vid stallgången är på detta sätt.

Hästen har varit stressad både vid hantering och ridning när hon kom till stallet, men där funkar det bra nu efter någon månad efter samma metod. Nu får hästen endast panik/blir okontaktbar på det här sättet när hon är ensam i stallet.

Jag har föreslagit till ägaren en mer succesiv invänjning där vi tar det i mindre steg så att hästen inte hamnar i ”panik/chocktillståndet”. Ägaren tycker visserligen att det är en bra metod men han hävdar att det inte finns tid till det och att det inte ska behövas i just det här fallet. Han säger att den här hästen inte är någon ”problemhäst” med dåligt bagage utan bara behöver vänja sig vid den nya miljön och människorna och att hästens beteende kommer gå över av sig själv bara jag fortsätter att vara konsekvent med att ta in honom själv i stallet.

Så min fråga är helt enkelt vad folk tycker om den här ”snabba” metoden? Är den snabbare än ett mer NH perspektiv? På vilket sätt har ni löst liknande problem?
Jag hade gjort som ägaren. Det är inte farligt för en häst att vara ensam i stallgången och att göra väsen av det tänker jag kan göra situationen mer utdragen än nödvändigt.

MEN- du känner dig inte bekväm i situationen, och det är klart att det också kan bli farligt om hästen är hysterisk och du osäker. Detta tycker jag är jätteviktigt att du diskuterar med hästägaren. När man ska lösa diverse beteendeproblem hos hästar är konsekvens superviktigt. Hästar är ju intuitiva, som vi alla vet, och att alla runt hästen fixar att göra likadant och ha samma attityd är ibland nödvändigt för att få hästen med på noterna.

Eftersom det inte är din häst, och ägaren har valt sin linje, så tänker jag att om du inte klarar att hålla den linjen (inget fel, man kan ju göra på flera sätt och du kanske inte är bekväm med just detta) så är det kanske bäst att någon annan tar hand om just denna häst. 🙂🐴❤️
 
Jag hade inte hanterat en häst som beter sig så på stallgången. Jag håller på med häst för att det är roligt. Inget annat. Hästar som beter sig så är farliga och det vill jag inte ha med att göra. Men var och en bestämmer själv.
 
Jag hade gjort som ägaren. Det är inte farligt för en häst att vara ensam i stallgången och att göra väsen av det tänker jag kan göra situationen mer utdragen än nödvändigt.

MEN- du känner dig inte bekväm i situationen, och det är klart att det också kan bli farligt om hästen är hysterisk och du osäker.
Jag uppfattar situationen annorlunda. Min uppfattning är att det absolut är farligt för en häst att vara ensam i stallgången om den reagerar som TS beskriver. Att reaktionen i sig är omotiverad ur ett objektivt humanperspektiv är oväsentligt. Beteendet innebär dessutom en uppenbar skaderisk för skötaren, alldeles oavsett hur säker eller osäker denna är.

Jag hade angripit grundproblemet på ett annat sätt men det är sekundärt precis som @Lobelia skriver. Det beskrivna är ett reellt arbetsmiljöproblem och en konkret skaderisk för både häst och skötare.
 
Jag uppfattar situationen annorlunda. Min uppfattning är att det absolut är farligt för en häst att vara ensam i stallgången om den reagerar som TS beskriver. Att reaktionen i sig är omotiverad ur ett objektivt humanperspektiv är oväsentligt. Beteendet innebär dessutom en uppenbar skaderisk för skötaren, alldeles oavsett hur säker eller osäker denna är.

Jag hade angripit grundproblemet på ett annat sätt men det är sekundärt precis som @Lobelia skriver. Det beskrivna är ett reellt arbetsmiljöproblem och en konkret skaderisk för både häst och skötare.
Håller med dig, det är en risk både för att häst och människor skadas och det är viktigt att undvika.

Jag har en del och säga om hanteringen men lämnar det för stunden.
 
Det spelar ju inte så stor roll vad andra tänker. Ägaren bestämmer. Du kan bestämma om du vill ta hand om hästen eller inte men vill du fortsätta med hästen får du nog gilla läget bara.

Personligen hade jag gjort annorlunda, men det spelar ju inte någon roll här.
 
Det spelar ju inte så stor roll vad andra tänker. Ägaren bestämmer. Du kan bestämma om du vill ta hand om hästen eller inte men vill du fortsätta med hästen får du nog gilla läget bara.

Personligen hade jag gjort annorlunda, men det spelar ju inte någon roll här.

Håller helt med. Jag kan mycket väl ha andra åsikter om hur saker ska skötas, men hade som ägare blivit galen om någon inte hanterar hästen konsekvent enligt det som är bestämt. DET om något kan ju bli farligt i förlängningen.
 
Håller helt med. Jag kan mycket väl ha andra åsikter om hur saker ska skötas, men hade som ägare blivit galen om någon inte hanterar hästen konsekvent enligt det som är bestämt. DET om något kan ju bli farligt i förlängningen.
Ja det håller jag också med om. Anledningen att jag skriver här är inte för att jag vill hitta någon alternativ metod som jag sen kommer använda i smyg. Jag har full respekt för att ägaren vill hantera situationen såhär. Anledningen att jag skriver här mest att jag är nyfiken på andras åsikter.
 
Det spelar ju inte så stor roll vad andra tänker. Ägaren bestämmer. Du kan bestämma om du vill ta hand om hästen eller inte men vill du fortsätta med hästen får du nog gilla läget bara.

Personligen hade jag gjort annorlunda, men det spelar ju inte någon roll här.
Ja det förstår jag med. Jag kommer ju inte ändra rutinerna för att andra skulle göra på ett annat sätt när det inte är upp till mig att bestämma, jag respekterar att ägaren vill sköta don häst på det här sättet. Men själv är jag intresserad av vad andra tycker och hur man själv skulle göra med hästen I en sån här situation, alltså inte vad jag ska göra i just den här situationen, för det känns ganska glasklart. Antingen gör jag som ägaren vill eller så slutar jag.
 
Ja det håller jag också med om. Anledningen att jag skriver här är inte för att jag vill hitta någon alternativ metod som jag sen kommer använda i smyg. Jag har full respekt för att ägaren vill hantera situationen såhär. Anledningen att jag skriver här mest att jag är nyfiken på andras åsikter.
Jag tror de flesta försöker hitta en väg som inte skapar så mycket stress hos hästen. Finns ju många mellanting som handlar om att successivt vänja hästen vid gången genom att ge den korta positiva upplevelser där.
 
Oavsett metod, bortser från det just nu. DU måste kolla över dina försäkringar och tänka om.det är värt för dig att riskera bli skadad. Du skriver att du "hjälper till" i stallet. Dvs du är inte anställd med olycksfallförsäkring osv?

Hästar som yrke eller privat är riskfyllt som det är. Men att "hjälpa till" med någon annans häst utefter metoder man inte själv gillar, är en varningssignal.
 
Oavsett metod, bortser från det just nu. DU måste kolla över dina försäkringar och tänka om.det är värt för dig att riskera bli skadad. Du skriver att du "hjälper till" i stallet. Dvs du är inte anställd med olycksfallförsäkring osv?

Hästar som yrke eller privat är riskfyllt som det är. Men att "hjälpa till" med någon annans häst utefter metoder man inte själv gillar, är en varningssignal.
Nej jag är inte anställd. Men såklart har jag en bra olycksfallsförsäkring med extra allt, det borde alla som sysslar med hästar ha, oavsett hästens temperament.

Huruvida det är säkert eller osäkert för mig och om jag vill ta den risken kan jag fundera på själv, jag var mest intresserad av folks tankar och metoder runt att utsätta en häst för olika nivåer av stress på det jär sättet 🙂
 
Huruvida det är säkert eller osäkert för mig och om jag vill ta den risken kan jag fundera på själv, jag var mest intresserad av folks tankar och metoder runt att utsätta en häst för olika nivåer av stress på det jär sättet 🙂
Ok, om vi tar det perspektivet... så nej, den stressupplevelsen är ingen bra förberedelse för konstruktiv inlärning och träning. Redan utifrån det skulle jag välja en annan approach.

Sedan kan man naturligtvis hävda, som stallägaren, att det inte finns tid för någon annan strategi. Då har man ju gjort ett val, en tydlig prioritering av vad man ser som viktigt kring hästens tillvaro. Det valet är aktivt, och är inte en oundviklig konsekvens av en pressad träningssituation. Ingen är tvingad att träna hästar forcerat eller i tidsbrist.
 
Min häst blev plötsligt väldigt stressad av att vara inne själv i groomen (egen byggnad bredvid stallet) när vi bytte stall. Tidigare har hon aldrig brytt sig om att vara själv inne, lämna flocken eller att bli lämnad. Hon betedde sig inte fullt så stressat som du beskriver, men tillräckligt för att det inte var en trevlig upplevelse för någon av oss. Jag valde att inte ha henne inne ensam alls till en början, utan passade på att verkligen få henne avslappnad där när vi hade sällskap (massera, rykta, gosa, stretcha med godis – saker hon verkligen uppskattar och blir avspänd av), för att hon skulle associera att vara där inne med att det är trevligt och lugnt. Sedan tog jag det stegvis i väldigt lugn takt, t.ex att ha henne där ensam efter ridning då hon redan blivit lugn och avspänd. Nu går det hur bra som helst, både att vara själv inne från början och att bli lämnad av kompisarna. Det tog några månader.

Det är väl en inställnings- och prioriteringsfråga. För mig är inte iordningställandet av hästen bara en transportsträcka till att rida, utan en stor del i mitt hästhavande. Det är alltså lika viktigt för mig att det är trevligt och mysigt för oss båda att rykta, pyssla, mysa och sätta på utrustning. Likväl som jag inte skulle tycka det var roligt att sitta upp och skena runt i stress varenda pass och hoppas att det ger med sig så småningom (bara för att jag vet att hästen var snäll och avspänd förut och borde kunna skärpa sig), utan att aktivt försöka ha en idé och plan för hur vi ska lösa situationen (och vad den beror på).
 
Jag hade absolut velat vänja in en sådan häst successivt, så att det inte blev en tokstressad situation för både mig och hästen. Man blir ju stressad själv och det känner hästen av = ond cirkel som är svår att bryta. MEN nu är det ju inte din häst så det är väl bara att göra som ägaren säger eller sluta. Jag hade lätt slutat, för jag hade inte kunnat samarbeta med en hästägare som har en helt annan inställning än vad jag har.
 
Ja det håller jag också med om. Anledningen att jag skriver här är inte för att jag vill hitta någon alternativ metod som jag sen kommer använda i smyg. Jag har full respekt för att ägaren vill hantera situationen såhär. Anledningen att jag skriver här mest att jag är nyfiken på andras åsikter.

Det händer att jag läser situationer annorlunda än någon annan gjort. Och många gånger väljer jag att låta hunden/hästen under trygga förhållande undersöka och lugna ner sig själv. D v s själv ta sig igenom sin stress, med stöttning.
 
Det händer att jag läser situationer annorlunda än någon annan gjort. Och många gånger väljer jag att låta hunden/hästen under trygga förhållande undersöka och lugna ner sig själv. D v s själv ta sig igenom sin stress, med stöttning.
Det förstår jag, och kan hålla med om. Men om läget är som TS beskriver efter tre månader i stallet så kanske den strategin inte är vinnande just här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 287
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp