Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Harbor

Trådstartare
Jag har märkt i det här forumet att vissa är väldigt snabba med att gå till attack mot folk som frågar om hur man gör med hästen i olika saker.
När jag själv någon gång frågade om fodersort/mängd/hur ofta rida/hoppa vadsomhelst, så fick jag alltid emellanåt tråkiga svar som "du borde verkligen inte ha häst om du inte vet det där" och liknande.
Till sist blir det så att man inte vågar fråga "dumma frågor" alls och då får man ju ingen hjälp.
Mycket kan man läsa, och lära sig med tid och erfarenhet, men det finns väldigt mycket specialknep som folk kan dela med sig av, och här är ju ett bra ställe för sånt.
Så sluta att hacka på folk här, ni bara framställer er själva som avundsjuka besserwissers. Hjälp varann istället och dela med er!!
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Håller med....... Vissa är helt otroliga!!!
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

:bow:
Håller med. "Det finns många vägar till Rom"... Den metod som fungerar på en individ kanske inte alls fungerar på en annan, pga olika erfarenheter/lynne osv. Plus att vi människor också är olika och utför metoder på olika sätt med kroppspråk tex.
Tips och råd i all ära, men ödmjukhet inför andras erfarenhet är jätteviktigt.
"Den som alltid tror sig har rätt har sällan alla rätt."
Kärlek till er alla därute!:D
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

kl

Jag kan vara den första att erkänna att jag har behandlat många djur "helt j*vla förj*vligt"!
Och jag hade verkligen inte blivit en bättre djurmänniska om jag inte hade fått ställa "fel" frågor.
Så verkligen människor, var lite storsinta, och ge istället bra nya alternativ till frågeställarens metoder!

Harbor=:bow:
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

När jag själv någon gång frågade om fodersort/mängd/hur ofta rida/hoppa vadsomhelst, så fick jag alltid emellanåt tråkiga svar som "du borde verkligen inte ha häst om du inte vet det där" och liknande.
Till sist blir det så att man inte vågar fråga "dumma frågor" alls och då får man ju ingen hjälp.

Jag känner igen det där så himla väl!! Tack för att du startade tråden och uppmärksammade folk :bow:

//Johanna, som sällan ställer dumma frågor, och därför sällan lär mig något i det området.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Bra skrivet!

Jag blir så arg på besserwissrar. Men en del som mår dåligt tar väl chansen att avreagera sig på folk, något de förmodligen inte gör på samma sätt irl.

Nej, jag efterlyser också trevligare svar här.

Då är det bättre ställt i relationstrådarna. Där är det mer kramar och peppningar.

Ha det gott alla/
Gg
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Ofta tror jag att folk inte alls menar att vara otrevliga, man har så olika preferenser när man använder ord, man upplever dem inte likadant. Har en bekant som ofta kallar sina vänner och kamrater för "bitch", något jag inte säger till mina kamrater. För dem är det något lustigt, för oss är det något negativt.

När man läser text kan man inte veta hur författaren betonar meningarna, vilket tonläge den använder sig av eller vilka miner/gester personen gör, och då blir det lätt också fel.

Med det inte sagt att det inte finns otrevliga personer emellanåt.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

håller med frågar man inte får man inget veta , jag tycker det är bättre att folk vågar fråga och att det blir rätt än att inte våga och allt blir fel . dom människorna som hackar på andra värkar ju inte tänka på hästen och tycker att dom som inte kan "allt" inte borde få häst, när dom som frågar verkligen bryr sig och vill sin häst det bästa . Hemskt tråkigt .
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Skönt att höra att andra upplever lika. Själv är jag tacksam för massa goda råd jag fått av folk, vi som första gången är hästägare. Det är ju en miljon nya saker att tänka på till skillnad från när vi bara "hyrde" häst tidigare. Man är liksom ensam i alla problem och beslut.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

samma här . de går på och svarar nästan på sina egna frågor och sedan går på sina egna svar ;) skrev ett forum som jag ville ha bilder på korsnings mellan varmblod, slutade med att det handla om att jag inte skötte min varmblod som är med föl ordentligt och var på ett sätt djurplågare som inte kunde något ;) sen skrev någon som tydligen inte kan ha läst utsprungs inlägget att man får tåla kritik om man ställer frågor ( då undrar jag vart var frågorna ? ) :D haha :P
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Inga frågor är dumma.

Men stälelr man en fråga får man vara beredd på att man kanske kan få ett svar som man inte riktigt önskade sig.

Tex "hur är den här ponnyns exteriör"
Skriver då folk att den är krokhasig och kobent, så är den säkert det. Däremot betyder det inte att ponnyn är totalt värdelös, oduglig och dum i huvudet.

Men frågar man så får man svar. Svaren är dock ibland just ärliga svar och inga inlindade puttenutt historier.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Men...... ibland "låter" det betydligt värre än det är menat. Jag har surnat till ibland och senare insett att jag faktiskt fick svar på just det jag frågade om. Alltså - frågan var ställd på ett sätt som gick att tolka på andra sätt än jag menat.

Det jag tycker är tråkigt är när det går "drev". Alltså - flera personer missuppfattar och förstärker detta. När sedan TS försöker förklara kommer ett antal citatsvar "du har sagt så här och så här...." och så fortsätter missförstånden och en kanske från början intressant tråd ballar ur.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Sådana människor finns överallt och det enda man kan göra är att försöka strunta i dem. Håller med "ponnytant" om dreven som är väldigt tråkiga, men det säger väl endel om dessa personer som tydligen finner ett nöje i att bete sig illa. De tror antagligen att de redan vet allt och har alla svar.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Men...... ibland "låter" det betydligt värre än det är menat. Jag har surnat till ibland och senare insett att jag faktiskt fick svar på just det jag frågade om. Alltså - frågan var ställd på ett sätt som gick att tolka på andra sätt än jag menat.

Det jag tycker är tråkigt är när det går "drev". Alltså - flera personer missuppfattar och förstärker detta. När sedan TS försöker förklara kommer ett antal citatsvar "du har sagt så här och så här...." och så fortsätter missförstånden och en kanske från början intressant tråd ballar ur.

Där känner jag igen mig mycket. Till att börja med så uttrycker jag mig väldigt klumpigt både i tal och skrift (jobbar på det) så egentligen hör jag nog inte hemma på ett forum, men jag gillar ju buke så mycket så jag kan inte slita mig ändå :angel: Jag surnar också till men försöker alltid bibehålla en så bra ton som möjligt för tillfället, och vara öppensinnad. Gillar inte att avsluta diskussioner mitt i, utan jag vill gärna få allt utrett.

Det du skrev som jag fetmarkerat har jag upplevt ofta (Är mitt inne i en sådan tråd nu :grin:) där jag tycker att det är en sådan väldigt liten grejj att diskutera, medan andra verkar brinna för just det och då "eldas" det upp väldigt mycket. Att skriva sina åsikter verkar också vara dumt :o
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Ofta tror jag att folk inte alls menar att vara otrevliga, man har så olika preferenser när man använder ord, man upplever dem inte likadant. Har en bekant som ofta kallar sina vänner och kamrater för "bitch", något jag inte säger till mina kamrater. För dem är det något lustigt, för oss är det något negativt.

När man läser text kan man inte veta hur författaren betonar meningarna, vilket tonläge den använder sig av eller vilka miner/gester personen gör, och då blir det lätt också fel.

Med det inte sagt att det inte finns otrevliga personer emellanåt.

Bacaon & Eggs Today:d
Bitch, F--k, S--t, :(
Sweds watching too many american films :grin:
Hörd kompis pojk säj till sin bror "YOU WANT TOO GET BITCH SLAPT" :eek:
Living in a strange world :confused:
Az
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Men...... ibland "låter" det betydligt värre än det är menat. Jag har surnat till ibland och senare insett att jag faktiskt fick svar på just det jag frågade om. Alltså - frågan var ställd på ett sätt som gick att tolka på andra sätt än jag menat.

Det jag tycker är tråkigt är när det går "drev". Alltså - flera personer missuppfattar och förstärker detta. När sedan TS försöker förklara kommer ett antal citatsvar "du har sagt så här och så här...." och så fortsätter missförstånden och en kanske från början intressant tråd ballar ur.

Ett FORUM är igen mer än ett Jerry Springer på internet där alla kan vädra sina osikter och känslar.
Misstolkning tillhör spelet för att det finns igen personliga kontakt, men alla ta det så personlig :crazy:
Az
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Precis så tycker jag också att det är. Skriver själv inte så mycket frågor just av den anledningen, utan söker i andra trådar istället där andra stackare hamnar i käftarna på " vi som är så bra så vi kan kosta på oss att kritisera andra". Jag kan inte förstå varför man måste bli otrevlig bara för att man råkar veta mer. Varför inte vara glad istället att man besitter kunskap som andra kan ha nytta av, och dela med sig av den på ett sakligt och trevligt sätt.
Om jag någon dag vaknar upp och tror mig veta något ska jag genast ställa en fråga om sadlar eller foder så kommer jag nog ner på jorden igen. Det oslagbara sättet att känna sig som en komplett idiot är att ställa en fråga på buke.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Nej, man vill inte fråga saker här, för det känns som det mesta tas på fel sätt... Spelar ingen roll hur många gånger man ändrar sin fråga innan man lägger ut den för att undvika detta. Kan va ett enda ord som någon hakar upp sej på och direkt blir det otrevligt. Fast det ordet inte har något alls med själva frågan att göra. Denna sida skulle kunna va till sån extremt stor hjälp om alla höll en god ton. Det blir kilsom att man drar sej för att ens in och läsa som det är nu.
 
Sv: Kritisera och anklaga inte så mycket här!!

Fast jag har fått många bra svar också!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 687
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 125
Senast: Naria2020
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp