Bukefalos 28 år!

Kuggade BE-uppkörning

Tumstocken var jag tvungen att ha för att mäta tryckstången när den är fullt utdragen och sedan mäta igen efter bromsprov för att se hur mycket den har tryckt ihop sig. Detta fick jag lära mig på körskolan. det måste finnas kvar minst 1/4 av totala längden efter man gjort bromsprov. :idea::)


Har aldrig hört någon som mätt, varken jag eller maken gjorde det. Man ser ju om den är helt ihoptryckt eller inte.
 
Jag fick i uppgift att kolla rörelsereserven vid min uppkörning. Behövde inte mäta med tumstock eller dyl. Verkar vara väldigt olika beroende på kontrollant vid provet.

Jag gjorde min uppkörning så billigt som det går i princip.
  • Avgift för lämp
  • Köpte be-boken
  • Avgift för teoriprov
  • Avgift för uppkörning
  • Tillverkning av körkort
Syntest behövde jag ändå göra för nytt recept på linser. Teoriboken för b-kort hade jag. Körde med eget ekipage (lånat av mammas sambo). Klarade allt på första. Kommer inte ihåg exakt vad allt kostade nu men strax över 2000 kr typ.
 
Men vaaa? Kuggade du på det? Innan jag skulle börja säkerhetskontroll så skulle jag koppla isär ekipaget, köra ett varv utan släp för att sen koppla ihop igen och visa det. Och det första jag gjorde då var att jag inte heller fick isär det. Låsningen i kulhandsken ville inte öppna sig, så inspektören fick hjälpa mig och till och med han fick inte isär det så vi fick hjälpas åt. Men han muttrade något om "typiska grejer från körskolan"...

Men du klarade det på andra försöket då eller? :)
Klarade det på andra försöket, men min stolthet var sårad och plånboken tom...;)
 
Så här har jag lärt mig att räkna ut
Om vi har en låda som är 2 meter hög, bred samt lång och väger 1 ton. Pallen står på en träpall mot räfflad aluminium.
Du får ha lathunden med dig men alla tabeller.
Om vi då kollar friktionstabellen så har en träpall mot räfflad aluminium friktionsvärde 0,4
Nu när vi vet detta kan vi kolla på olika surrningsmetoder och se vilken sp är smidigaste för just denna låda.
Om vi börjar med överfallssurrning så ser vi att friktionsvärde 0,4 gör att ETT spännband förhindrar något att glida som väger max 3,2 ton i sidled och bakåt.
Men de förhindrar bara 530 kilo att glida fram.
Så jag behöver alltdå 2 spännband för att min låda på 1 ton inte skall glida.
Om vi kollar på grimsurrning då?
så förhindrar ett spännband 4,1 ton att glida fram och hela 13 ton att glida bak
Så de är ju alltså smidigare att använda en grimsurrning för vår lilla låda
Men du kan utan problem använda dig av överfallsurrningen med.
Hur är de då med tipprisken för vår låda?
för att räkna ut detta delar du höjden med Bredden samt att du delar höjden med längden
Lådan var 2 meter på alla håll=
H/L= 2/2= 1
H/B= 2/2=1
Nu har vi alltså fått 1 som värde på bägge delarna.
Kollar vi i listan på H/L så visar 1 att det finns ingen risk att lådan kan tippa fram som bak.
Hittar du inte just de material du har mot släpkärran räknar man alltid friktion på 0,2.
I lathunden är alla världen beräknade på spännband som har LC 1600dan alltså 1,6 ton.
Och en förspänning på 400 dan= 400 kilo.
och flaköglor som tål 2000 dan=2000 kg.
Tänk på att gamla band inte tål lika mkt.. så lastar man mkt och ofta är det bra om man byter band iaf 1 gång om året och gör koll av band inför varje gång man skall använda dom.
Detta kommer iaf jag rabbla upp om jag får en fråga påberäkning och då.
på frågan hur påskjutsbrpoms funkar kommer jag svara
När bilen bromsar kommer rörelseenergin göra så att vagnen skjuter ett teleskåpsliknande rör fram under damasken vid kulhaken och trycker ihop denna. Då gör detta att bromsbackarna går ann och bromsar då vagnen.
För att man skall kunna backa med ett släp med påkjutsbroms har man satt dit en excenter på ena änden av bromsbackarna som för att bromsbackarna inte når ut när man backar.
Katastrofvajern är en egen enhet och inte beroende av påskjutsbromsen utan skall om ekipaget lossnar dra åt handbromsen på släpet genom att vajern drar åt handbromsen och förhoppningsvist förhindrar en smärre olycka.
Men genom kolla så kulan inte är för sliten INNAN man börjar åka kan man förhindra detta Samt dubbelkolla så kulhaken verklegen gått i låst genom att ta tag runt om allt och dra upp hela ekipaget.
Om för att kolla så kulan inte är för sliten tar man ner stödhjulet och börjar hissa upp släpet och då känner man om de glappar och i värsta fall vid mkt sliten kula kommer släpet lossna.
För att inte få varken för högt eller gör lågt kultryck måste man lasta lasten i släpet väl.. Om man lastar 1 ton bara längst fram kommer kultrycket bli för högt och man kommer blända mötande bilar och en framhjulsdriven bil kommer få de svårt att ta sig fram.
Negativt kultryck dvs för lågt är farligt och de årligger körbörbud om man blir stoppad i en poliskontroll.
Om man alltså lastar 1 ton längst bak på släpet kommer släpets front att dra upp hela bilen och bilen kommer få mkt dålig körförmåga och släpet kommer börja slingra sig som kan göra att hela ekipaget kommer i sladd och man sladdar ner i diket.
Om man inte med ögat ser att det är hög eller lågt tryck kan man enkelt genom an badrumsvåg ställa stödhjulet på de och väga..
I bilens reg bevis finns information om vad MAX kultryck får vara.
Min bil har max 100 kilo.
Ja sedan får man väl se vad för frågar jag får nästa vecka.
Får jag som en här fick frågor som berör C och CE kort kommer jag mkt klart förklara att dessa frågor ingår INTE i BE kortet varvid jag inte har läst på dessa frågor.
men aldrig hört talas om att de har börjat förhöra en på andra behörigheter än den man kör upp för, låter mkt oproffsigt.
 
Jag fick i uppgift att kolla rörelsereserven vid min uppkörning. Behövde inte mäta med tumstock eller dyl. Verkar vara väldigt olika beroende på kontrollant vid provet.

Det var en grej jag kuggade på en av gångerna kommer jag ihåg nu när jag läser det här. Första gånger minns jag inte vad jag blev kuggad på men det var inte rörelsereserven. Gången efter gjorde jag likadant och blev kuggad på det och mätte nästa gång med måttstock för att vara på den säkra sidan.
 
Det var en grej jag kuggade på en av gångerna kommer jag ihåg nu när jag läser det här. Första gånger minns jag inte vad jag blev kuggad på men det var inte rörelsereserven. Gången efter gjorde jag likadant och blev kuggad på det och mätte nästa gång med måttstock för att vara på den säkra sidan.

Ja det verkar vara bäst att mäta, för säkerhetsskull! Knepigt att det varierar så mycket mellan vad de bedömer som godkänt eller inte...
 
Jag hörde en som fick fusklappen ryckt ur handen. Inte tillåtet sa instruktören.
Fusklapp är tillåten.. däremot får de inte stå HUR man skall göra.

Men tex på godkänd fusklapp är

Att kolla.
Blinkers
Helljus
Broms
Handbroms
Last osv.
Sedan får du ha lathundsboken och alla listor om friktion och glid och tipplistorna=)
 
Ja måste fråga, alla som tog släpkortet nu tar ni BE eller B96??Jag kollade upp det och det är ju billigare att ta B96 samtidigt som man får väga mer med B96, Så hur har ni gjort??
 
Jag kuggade första uppkörningen för citat: du kör som om du har levande last i släpet, det har du inte, slut citat.

Ja, vad tusan, jag kör ju alltid levande last alltså är jag van vid att bromsa i tid och ta det lugnt i kurvorna. Vid nästan uppkörning körde jag halvt rally med släpet och blev godkänd.
 
Jag vill minnas att det finns en färdig fusklapp/checklista som man kan skriva ut från körkortsportalen eller vad den nu heter. Jag hade en sådan en gång men det sågs inte med blida ögon, det var dock tillåtet. Även piloter har ju checklistor så det är väl inte så konstigt att även vi vanliga dödliga behöver sådant :)
 
Ja måste fråga, alla som tog släpkortet nu tar ni BE eller B96??Jag kollade upp det och det är ju billigare att ta B96 samtidigt som man får väga mer med B96, Så hur har ni gjort??

Det beror på vad man tänkt köra och vad man har för bil.
Min man har E kort och jag utökat b, vår bil får dra maximlat 2000 kg för oss båda så därför tog jag uttökat eftersom det mycket väl räcker.
När vi hade vård Dogde fick mannen dra 3500 kg och jag med utökat fick väl dra kanske 1500 kg så det var ju en rejäl skillnad.
 
Jag kuggade första uppkörningen för citat: du kör som om du har levande last i släpet, det har du inte, slut citat.

Ja, vad tusan, jag kör ju alltid levande last alltså är jag van vid att bromsa i tid och ta det lugnt i kurvorna. Vid nästan uppkörning körde jag halvt rally med släpet och blev godkänd.


Låter ju helt sjukt... min kompis som tog BE sa innan hon körde upp att hon kommer köra som om hon har häst i släpet då de är häst hon alltid kommer köra.
Uppköraren berömde henne för hon körde säkert och lugnt.

Oavsett om du har häst eller ej skall du köra lugnt och säkert, häftiga inbromsningar och tvära svängar skall man inte göra med släp.. Inte utan heller för den delen.
Jag hade överklagat om jag kuggat på de, att uppmana folk att köra rally med släp är farligt och helt emot vad man får lära si i böckerna!

Jag har tur jag har vatten i mitt släp.. om jag tvärnitar med min bil gungar hela ekipaget rätt duktigt
, svänger jag tvära svängar får jag kast på släpet för vattnet gungar kraftigt.
 
Jag vill minnas att det finns en färdig fusklapp/checklista som man kan skriva ut från körkortsportalen eller vad den nu heter. Jag hade en sådan en gång men det sågs inte med blida ögon, det var dock tillåtet. Även piloter har ju checklistor så det är väl inte så konstigt att även vi vanliga dödliga behöver sådant :)
Ja de begär inte att man skall kunna alla siffror i alla tabellerna i huvudet, men de är bra om man lär sig utantill just sitt gods alla siffror=)
 
Ja de begär inte att man skall kunna alla siffror i alla tabellerna i huvudet, men de är bra om man lär sig utantill just sitt gods alla siffror=)

Fast det var inte den lathunden jag tänkte på utan en checklista för säkerhetskontrollen. Lathunden är ju självklart att man inte ska behöva kunna utantill det är ju hur många tabeller som helst.
 
Ja måste fråga, alla som tog släpkortet nu tar ni BE eller B96??Jag kollade upp det och det är ju billigare att ta B96 samtidigt som man får väga mer med B96, Så hur har ni gjort??
Vad menar du med "väga mer"? Du får aldrig dra mer än bilen är godkänd för, oavsett behörighet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 248
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 119
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp