Bukefalos 28 år!

Kuggade BE-uppkörning

Jag ska köra upp nästa vecka.. jag är så galet nervös backning har jag koll på, samt säkerhetskontrollen.... men det är om man som du är så jävla pissnervös att man inte ser/tänker på en cyklister som kommer och gör bort sig.
Visst är de som så att säger uppköraren inge skall man alltid kör rakt på i korsningar och i rondeller?
 
Jag ska köra upp nästa vecka.. jag är så galet nervös backning har jag koll på, samt säkerhetskontrollen.... men det är om man som du är så jävla pissnervös att man inte ser/tänker på en cyklister som kommer och gör bort sig.
Visst är de som så att säger uppköraren inge skall man alltid kör rakt på i korsningar och i rondeller?
Ja precis. Det förklarade också ganska tydligt faktiskt att "jag säger till när du ska svänga, säger jag inget så ska du bara fortsätta rakt fram. Alternativt ber jag dig följa skyltar och då ska du följa dom tills jag säger något annat" ... Det var just när jag skulle följa skyltarna som jag sjabblade till det... Han sa i god tid "Följ E6 Oslo" och jag satt och funderade för mig själv: "Sa han E6 Oslo eller E6 Malmö?" Men jag vågade inte fråga. Jag kanske borde frågat! Jag valde iaf fel väg :P haha :)
 
Känns som man inte ska kugga för man dubbelkollar vart han ville man skulle... Okej om man frågt 15 ggr på 20 sekunder men en gång...

Tips.. be enkompis leka körlärare och som äger-- följ skylt till blabla å träna på sånt
 
Jag missade på säkerhetskontrollen på BE. Säkerhetskontrollen tog över en halvtimme och inspektören frågade ner på extrem detaljnivå hur en påskjutsbroms fungerar och hur man mäter kultrycket och massvis med andra saker.

Inspektören började dessutom rota efter en våg i bilskolans bagageutrymme för att mäta kultrycket.

Jag kommer ihåg hur jag höll tummarna att det inte skulle finnas någon våg. Jag visste ju bara att man kunde mäta kultrycket med en våg men inte hur. Tack och lov så fanns det ingen våg.

Tillslut så fick jag köra och det gick utan problem. När inspektören till slut summerade uppkörningen så sa han att jag körde bra och hade bra slutledningsförmåga men att tyvärr säkerhetskollen klarade jag inte.

Ingen förstod varför säkerhetskontrollen tog så lång tid. Den brukade bara ta 5-10 min.

Så jag betalade 180kr och fick en ny tid redan om en vecka (skulle ju bara göra om säkerhetskontrollen).

Då fick jag en annan inspektör. Han kliade sig i huvudet och frågade hur en påskjutsbroms fungerar. Så jag förklara lite snabbt. Tog max två minuter. Inspektören ryckte bara på axlarna och sa att det verkar ju du kunna och så fick jag mitt BE.

Efteråt så fick jag reda på att den andra inspektören var övernitiskt och i princip kuggade alla. Detta var hans tredje eller fjärde omplacering på ett halvår.
 
Att man kuggar pga att man tog fel väg låter väldigt konstigt, tog B-kort i höstas och var nervös övet att kugga över att följa skyltarna men min lärare sa då att de får inte kugga på att man tar fel väg sålänge man kommer på sig och reparerar misstaget :confused: Just det där med att faktiskt säga "där gjorde jag fel och skulle gjort såhär istället" lät det som kunde rädda en i många situationer. Diskuterade även BE då jag planerar att ta det senare i år :)
 
Ja jag skulle följa skylt mot en ort men började blinka per automatk för jag åkde där varje dag till stallet. Då frågade han om de stod d avfarten.. nej sa jag och slutade blinka.. ag förklarade de precis som de var.
Att a åkte av denna avfart varje dag till hästen och att de lätt hänt bar går av farten att man slår på blinkes när man åker samma väg.. Jag klarae uppkörningen.

Start i back glömde jag att äg i 1:an och varvade duktigt... sade nått i att ja de kan ju va en fördel om man lägger i en växel när man ka iväg..
Lade in 1:an och körde iväg. som sagt klarade mig=)
 
Ni får ursäkta min stavning men de är nått med just buke.. den tar inte alla tangenter man trycker på.. helmysko!!
 
Jag kuggade också på BE första gången, jag kuggade på säkerhetskontrollen som man ska göra varje gång innan man kör iväg, dvs kolla lyktor, dragstång med mera och mycket mera :meh:. Och jag kan ju villigt erkänna att det gör jag inte alls varje gång jag kör släp varken innan BE eller efter :angel:. Kör man släp två till tre gånger i veckan gör man verkligen den där säkerhetskontrollen varenda gång då :confused: hur kollar man tex att bromsljusen funkar på släpet om man inte har någon som kan bromsa åt en? Frågar hästen eller ber hästen stampa på bromspedalen :D

Jag som kör CE-kombination, gör säkerhetskontroll VARJE dag, även när någon kollega kört innan mig. Oftast går jag dessutom runt ekipaget varje gång jag står och lossar eller har lämnat fordonet.

Kör man som du släp så ofta är det ju lätt att tillverka ett hjälpmedel för att kolla just bromsljus. Antingen en vikt eller ett stag som håller ner pedalen.

Blinkers ska alltid testas m.h.a. blinkersspak och inte via varningsblinkers då det inte är säker att den går via blinkersreläet.

Kollar du inte dragstången och att du kopplat korrekt bör du faktiskt inte köra med släp alls!
 
Jag missade på säkerhetskontrollen på BE. Säkerhetskontrollen tog över en halvtimme och inspektören frågade ner på extrem detaljnivå hur en påskjutsbroms fungerar och hur man mäter kultrycket och massvis med andra saker.

På körskolan förberedde dom mig på att dom kan fråga på detaljnivå om hur påskjutsbromsen fungerar och kultryck etc, men jag antar att det där är olika från körskola till körskola (borde ju vara samma överallt..)

På min uppkörning frågade inspektören mig om däck. Han frågade vad man får ha för däck på bilen om han har dubbdäck på släpet och vise versa och VARFÖR. Sen fortsatte han fråga om katastrofbromswiren, hur den är kopplad, varför man har den och vad som händer när den löser ut. Sen frågade han om varför jag bad honom titta när jag gjorde bromsprov. Så han hade ganska kluriga frågor men jag kunde svara på alla :D:D:o

En dum grej jag gjorde var att fråga honom om en tumstock och det hade han naturligtvis inte och skakade surt på huvudet...Men till slut hittade jag en körskolans bil tack å lov! Borde tagit med en egen.
 
Att man kuggar pga att man tog fel väg låter väldigt konstigt, tog B-kort i höstas och var nervös övet att kugga över att följa skyltarna men min lärare sa då att de får inte kugga på att man tar fel väg sålänge man kommer på sig och reparerar misstaget :confused: Just det där med att faktiskt säga "där gjorde jag fel och skulle gjort såhär istället" lät det som kunde rädda en i många situationer. Diskuterade även BE då jag planerar att ta det senare i år :)

Det var ju inte bara pga att jag körde fel som jag kuggade, men det var ett av flera småfel :) Ja precis! Det tror jag med på, att man ska berätta hur man tänker och varför man gjorde som man gjorde.
 
Jag kuggade säkerhetskontrollen flera gånger (två eller tre tror jag det var). Kuggade på olika saker varje gång, det en inspektör godkände underkände nästa. Jag hade gått en kurs men när jag till sist blev kuggad på så olika saker tog jag en extra lektion på en annan körskola som tyckte att jag kunde hela säkerhetskontrollen utan och innan. En av gångerna tänkte jag att det var dolda kameran eftersom jag svarade på inspektörens fråga på det sätt jag lärt mig, det var något om bromsar, han sa - om du inte vet hur bromsarna fungerar ska du inte köra bil, satte sig i sin bil och körde iväg. När jag frågade körskolan om det hade jag svarat rätt, jag dubbelkollade även i BE-boken. Själva körningen klarade jag på första försöket. Fast jag till och med ifrågasatte lämpligheten med att backa runt ett hörn i anslutning till en lågstadieskola :D Inspektören tyckte att det var en relevant synpunkt men att jag kunde backa eftersom hon höll koll på eventuella barn. Mitt tips är efter detta att lära sig säkerhetskontrollen som ett rinnande vatten.

Jag gör alltid en mindre säkerhetskontroll innan jag kör iväg men hela batteriet gör jag inte varje gång. De enstaka gånger jag kör annan last än hästar är jag dock väldigt noga med spännband och annan lastsäkring, hästarna sitter ju bara fast med grimskaft.
 
På körskolan förberedde dom mig på att dom kan fråga på detaljnivå om hur påskjutsbromsen fungerar och kultryck etc, men jag antar att det där är olika från körskola till körskola (borde ju vara samma överallt..)

På min uppkörning frågade inspektören mig om däck. Han frågade vad man får ha för däck på bilen om han har dubbdäck på släpet och vise versa och VARFÖR. Sen fortsatte han fråga om katastrofbromswiren, hur den är kopplad, varför man har den och vad som händer när den löser ut. Sen frågade han om varför jag bad honom titta när jag gjorde bromsprov. Så han hade ganska kluriga frågor men jag kunde svara på alla :D:D:o

En dum grej jag gjorde var att fråga honom om en tumstock och det hade han naturligtvis inte och skakade surt på huvudet...Men till slut hittade jag en körskolans bil tack å lov! Borde tagit med en egen.
När jag berättade på körskolan om vad som hade efterfrågats och hur lång tid det tagit så blev dom jätteförvånande. Dom hade aldrig varit med om att det tagit längre än 5-10 minuter.

Oftast så brukade dom fråga lite mer ingående om en sak, inte allt.

När jag gjorde andra gången så var det ju mer normalt. Då tog det ca 5 minuter.
 
Jag fick redogöra för vad som gällde för lastbilar, tunga ekipage när jag gjorde säkerhetskontrollen för BE. Först fick jag det vanliga köret med däck, bromsar, kultryck, lastsäkring, läsa regbevis etc (ja, alla ämnen). Sedan gick han över till tunga ekipage och vad som gällde med vilotider, färdskrivare, däck, kopplingar, lastsäkring etc.

Körläraren baxnade.
 
Men va, vilotider/färdskrivare etc har ju inget med BE att göra?

Jag fick göra en "rutin"säkerhetskontroll och sen redogöra mer ingående för däckregler - vilka jag hade pluggat ordentligt och kunde rabbla i sömnen ;-).
 
En dum grej jag gjorde var att fråga honom om en tumstock och det hade han naturligtvis inte och skakade surt på huvudet...Men till slut hittade jag en körskolans bil tack å lov! Borde tagit med en egen.

Seriöst? Tumstock? Vad var tanken att du skulle ha den till? :confused:

Jag tycker det låter hur konstigt som helst. Min uppkörning var väldigt okomplicerad. Hade tagit två körlektioner innan för att få smygträna lite på manöverbanan och gå igenom säkerhetskontrollen. Tog max 10 min med kontrollen och resten var inte heller någon överkurs på något sätt. Helt normal körning liksom.
 
Seriöst? Tumstock? Vad var tanken att du skulle ha den till? :confused:

Jag tycker det låter hur konstigt som helst. Min uppkörning var väldigt okomplicerad. Hade tagit två körlektioner innan för att få smygträna lite på manöverbanan och gå igenom säkerhetskontrollen. Tog max 10 min med kontrollen och resten var inte heller någon överkurs på något sätt. Helt normal körning liksom.

Tumstocken var jag tvungen att ha för att mäta tryckstången när den är fullt utdragen och sedan mäta igen efter bromsprov för att se hur mycket den har tryckt ihop sig. Detta fick jag lära mig på körskolan. det måste finnas kvar minst 1/4 av totala längden efter man gjort bromsprov. :idea::)
 
Kuggade på första BE-uppkörningen. Fick inte av det j-la släpet, iskall om händerna, inga vantar, snurrade på stödhjulet tills det lossnade. Gick hem och grät och fick snällt betala 3000:- igen...
 
Kuggade på första BE-uppkörningen. Fick inte av det j-la släpet, iskall om händerna, inga vantar, snurrade på stödhjulet tills det lossnade. Gick hem och grät och fick snällt betala 3000:- igen...

Men vaaa? Kuggade du på det? Innan jag skulle börja säkerhetskontroll så skulle jag koppla isär ekipaget, köra ett varv utan släp för att sen koppla ihop igen och visa det. Och det första jag gjorde då var att jag inte heller fick isär det. Låsningen i kulhandsken ville inte öppna sig, så inspektören fick hjälpa mig och till och med han fick inte isär det så vi fick hjälpas åt. Men han muttrade något om "typiska grejer från körskolan"...

Men du klarade det på andra försöket då eller? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 249
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 119
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp