Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Hrannar

Trådstartare
Finns det kurser eller någonstans man kan gå för att lära sig detta?
Har en hel del hästar som visas på sommarpremieringar m.m. och det skulle vara roligt att veta mer exat hur man visar häst vid hand på ett bra sätt, gör ju mkt för poängen!
Hur blir man en handler
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Nu vet jag inte vart du håller till.....men ett tips är ta kontakt med din regionala avelsförening och höra efter om de har kurser.

Ett annat alternativ är att ta direkt kontakt med någon som är erkänt duktig på att visa häst.Kolla tex vilka som fått pris för bäst visade på tex rådgivande/bruksprov eller liknande ( eller håll ögonen öppna när du själv är på visning och ta kontakt med dem som du anser gör ett bra jobb)

Annars kan man gå in på www.tranarportalen.se och söka på unghästutbildare.
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Att göra åtminstånde lite rätt går att läsa om i, "Hästhållning i praktiken" om jag minns rätt.
Tyvärr har jag inte kvar våra gamla lärabocker från NBS tiden.

Själv har jag fått lära mig på naturbruksskolan, med hjälp av lärare och denna bok.

Och visst gör det stor skillnad att se en häst visas upp korrekt och en häst som bara dras runt banan.
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Tack för era svar!
JO men lite kunskap har man vid häst vid hand, men jag skulle vilja få dom tipsen som gör det ÄNNU bättre och framförallt hur man får hästen att springa och verkligen visa upp sina gångarter på ett mkt bra sätt, problemet jag verkar ha är att hästarna blir lite "lata" tycker dom borde bli mer upphetsade på nya platser m.m., men nej, dom är FÖR lugna...

Kan man läsa på internet om dessa pris som handlers fått?

Jag finns i Småland.
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Vilken ras handlar det om. Vissa raser visas ju lite olika, tänkte jag på.
Ex arab och halvblod visas inte på samma sätt.
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

För ASVH ("svenskt halvblod")

Uppvisarpriset är ett pris för bäst visade hingst som sedan 2006 delas ut på varje visningsplats.
Själva visningen, hur väl förberedd hingsten var, samt hästens skick tas med i bedömningen.

Uppvisarpriset för bäst visade hingst har 2009 tilldelats:
Nytorp: Cecilia Mårtensson
55 Jälla: Bruno Degreef
Vreta: Katrin Norling
Tenhult: Ellen Brunes
Bollerup: Mårten Walters
Plönninge: Jörgen Folkesson
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

tack!
Har kontaktat en tjej nu , får se vad hon säger om det :-)
 
Sv: Kurs för " visa häst vid hand" eller handler m.m

Kul!Lycka till!

Det allra viktigaste är ju att öva så du är ju ute i god tid.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 515
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 032
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 984
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 951
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp