Bukefalos 28 år!

Kvalitetsbedömning

Emsan

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka mitt fyraåriga sto då jag är väldigt sugen på Corlensky och eftersom han nu kommer vara tillgänglig i Sverige iår vill jag passa på.
Men det jag funderade över om hon får gå kvalitetsbedömningen nästa år? så som stona som betäcks när de är tre år får.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Nej det får hon inte utan om du vill att hon ska vara med på kvalitén får du göra det i år. Det är en bonus för de som väljer att betäcka bra treåriga ston som gör att de får en respit på ett år för kvalitén och vissa andra unghäst tävlingar.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Ok men hon får väl inte visas i år om hon är dräktig?
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Ja om hon uppfyller kraven i djurskyddet om hur länge ett dräktigt sto får tävla och transporteras. Men det bör inte vara några problem om du inte betäcket väldigt tidigt i år och visar sent.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

För att man ska få "tillgodo räkna sig" fölet krävs att det kan registreras enligt deras regler. Mitt sto fick ett dödfött föl i maj och hon fick inte lov att visas året efter utan det var samma år som gällde. De tyckte att hon hade tid på sig att bli klar för visning samma höst.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Ok så om jag förstår er rätt så får jag visa henne antingen till hösten eller nästa höst beroende på när på säsongen jag väljer att betäcka henne.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Ok så om jag förstår er rätt så får jag visa henne antingen till hösten eller nästa höst beroende på när på säsongen jag väljer att betäcka henne.

Det som gäller är ju Tr regler, om jag inte minns el så får stoet inte gått längre än tom 4 månaden in i dräktigheten och när hon har fölat måste fölungen var över minst hela 4 månader gammal och vara hemma under tiden stoet visas .

Jag kan ha fel om tiderna men har för mig attt det är detta som gäller om du ska visa på kvaliten eller rättare sagt om du ska tävla stoet .

Mia
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Nej det får hon inte utan om du vill att hon ska vara med på kvalitén får du göra det i år. Det är en bonus för de som väljer att betäcka bra treåriga ston som gör att de får en respit på ett år för kvalitén och vissa andra unghäst tävlingar.

Där har du fel, fölrabatten i alla unghästsammanhang om stoet har en registrerad avkomma som är född TIDIGAST det året stoet är 4 år (de som betäcker 2 åringar som då fölar som 3 åringar får alltså inte rabatten).

Det är inget som helst krav på att det är visade "bra" sto som är betäckta utan alla får det tom de som har grå papper om de betäcks med gdk hingst så att avkomman blir reggad på vita.
 
Sv: Kvalitetsbedömning

Fast öppen klass verkar vara lite som utan tävlan resultaten syns ju ändå inte på blup. Så det känns ju som en relativt tråkig idé.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 102
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 366
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Habina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp