Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Ni märker inte alls att jag är kräsen va :angel:

Har vänt och vridigt på varenda hingst snart tycker jag, kom fram till att jag kunde passa på att använda stakkato blod något jag funderat på att använda som outcross på mina ungar så småningom och på det viset få en avkomma som sedan kanske kunde vara en bra match till Joy så småningom (om det blir ett sto). Vill av den anledningen hålla hyffsat fritt från Capitol, Corde och Landgraf blod vilket begränsar hingstarna mkt kraftigt, de är ju inte alls väl representerade bland hopphingstarna :angel:

Tror att detta stoet skulle må bra av en hingst med lite drag under galocherna om man säger så :cool: verkar nästan som att hon är lite i coolaste laget. Verkar ta allting med väldigt stor ro, och börjar ana att det kanske är lite för mkt ro i henne (detta får jag väl äta upp sedan när det är dags att rida in :D).

Kikade en del på Saint Amour trots hans inte allt för roliga exteriör men Cicciny har ju propagerat friskt för att han lämnat bättre. Men så upptäckte jag att han bara fanns på fryst så föll han bort.

Den som återstod var Stalypso, tycker han är lite kort och "burkig" men där får man ju också gången som är synd att avla bort på detta stoet. Såg bra ut på faktabladet där man fattar som att den stora avgiften är vid dräktighet, men så var ju inte fallet såg jag när jag gick in på Klinga och bränna 10.000:- på språng på ett maiden sto som man inte vet om hon kan bli dräktig det gör jag inte. Så där gick de planerna upp i rök att använda Stakkato blod och vi återgick till noll igen.

Över huvudtaget är det där med fryst så tradigt, av någon anledning så har jag ju en tendens till att fastna för de stora matadorerna på importsemin och nog fasiken är det alltid fryst. Finns ju knappt något kvar att välja på.

Och sedan har jag lagt till ytterligare ett önskemål som skär hårt bland hopphingstarna och det är när jag nu har möjlighet att välja så skall det inte vara en skimmel, det räcker bra med 50% risk för skimmel, 4 av 7 hästar i stallet är nu skimmlar och jag får snart köpa skimmelshampo på dunk, jag vill inte tänka på när alla skall ut på tävling samtidigt så småningom.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Crelido? Det blir ju iofs ytterligare linjeavel, på Cantus i tredje led, men värre kunde det väl vara ;)

Han borde bevara typen, ger både gång och hopp. Iofs ingen gummiboll kanske, men kvick så det räcker för mig.

Fölbedömning:
Passende store, ensartede, passende ædle føl af god til særdeles god type. Overvejende højstillede. Godt udtryk. Velansat velformet hals med god forening. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret lang manke. God overlinie. Velformet muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, enkelte lidt rette for og vinklede bag. Bevægelsen god til særdeles god i skridt og trav. Særdeles god i galop med god balance. Kan benyttes til et bredt udsnit af hopper, præger sit afkom positivt. 30 føl besigtiget over 2 årgange.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Careful
Lovson
Optic VT
Heartbeat
Cosmeo
Quin
Lasandos
VDL Sheraton
Last Liberty
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag blev förvånad över den bruksettan, ja..(inlägget verkar ha försvunnit). Och det är inte den enda gången jag har blivit förvånad. Jag har väl helt enkelt annan smak.

Men det är absolut inte samma sak som att tycka att domarna var inkompetenta. Det är ju många punkter som vägs in.



Annars har en fd bruksetta seglat upp som jag gillar mer för varje gång jag ser den och det är Quin. Lätt och kvick, men inte så gammal att han verkligen bevisat något.

Vad tror du om Radisson ? Mycket spännande blod.

Annars tror jag också att Heartbeat skulle kunna passa bra.

Om det är okej med yngre hingstar så tycker jag att du skall titta på Zeizo som visade en fantastisk ridbarhet på bruks.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Läste ditt senaste inlägg efter att jag skrivit, och vill du ha fritt från Corde faller ju Crelido, men som du själv säger många andra med honom.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Stakkatoblod låter som en trevlig outcross ja - men det är som du säger att det är bara fryst på Saint Amour i år.

Det som jag tittar mycket på är just ett starkt möderne. Gissar att du sett mitt pm, verkligen en heltokig idé kanske men jag ville nämna. Finns ju speciell anledning också som jag skrev.

Skulle gärna komma med förslag men just nu står det alldeles still i huvudet tyvärr...

Mvh Cissi
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Vilka godkända hingstar finns sedan tidigare ur den här stofamiljen?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Heartbeat - för stor och grov, annars blodsmässigt en bra hingst.

Camaro M - har ännu inte sett någon avkomma jag gillat helt, och jag vill nog se hur de räcker till kapacitets mässigt för de större klasserna först. Att hingsten själv inte är meriterad på tävlingsbanan är ett jätteminus som gör att jag vill se dessto mer från avkommerna först, sedan är jag som sagt mkt tveksam att dubbla Cantus pga benen.

Ronaldino H - har inte övertygat mig på tävlingsbanan ännu.

Careful - se tidigare svar

Jaguar Mail - se svar ovan

Niveau 1136 - jag har växlat ganska mkt i vad jag tycker om honom från gång till gång när jag sett honom.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Crelido? Det blir ju iofs ytterligare linjeavel, på Cantus i tredje led, men värre kunde det väl vara ;)

Han borde bevara typen, ger både gång och hopp. Iofs ingen gummiboll kanske, men kvick så det räcker för mig.

Fölbedömning:
Passende store, ensartede, passende ædle føl af god til særdeles god type. Overvejende højstillede. Godt udtryk. Velansat velformet hals med god forening. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret lang manke. God overlinie. Velformet muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, enkelte lidt rette for og vinklede bag. Bevægelsen god til særdeles god i skridt og trav. Særdeles god i galop med god balance. Kan benyttes til et bredt udsnit af hopper, præger sit afkom positivt. 30 føl besigtiget over 2 årgange.

Jag är som sagt tveksam till att dubbla Cantus, annars är Crelido en hingst jag gillar om än lite grövre än jag tänkt.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag har ett lite halvknäppt förslag eftersom jag egentligen inte alls gillar hingsten-men Maloubet de Pleville hade kanske funkat som outcross? Exteriören är ju inte så poppig-men drag under galoscherna lär du få, och han är inte så stor. Dessutom borde du väl inte få en skimmel med honom?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Careful - se svar ovan

Lovson - håller inte på med ponnyavel :p

Optic VT - vi får se hur han ser ut om några år när han växt till sig.

Heartbeat - se svar ovan

Cosmeo - skulle vilja se honom live innan jag svarar, får känsla av att han inte tilltalar mig exteriört men ser lite olika ut på olika bilder.

Quin - Gillar/gillar inte, även han är en sådan som jag växlat från olika gånger jag sett honom.

Lasandos - nej, tilltalar mig inte är inget fan av Landlord hästar.

VDL Sheraton - inget jag fastnat för när jag sett honom på tävling

Last Liberty - Blir dubblering på Lord, och jag tycker det saknas några riktiga toppar från avkommerna.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Annars har en fd bruksetta seglat upp som jag gillar mer för varje gång jag ser den och det är Quin. Lätt och kvick, men inte så gammal att han verkligen bevisat något.

Vad tror du om Radisson ? Mycket spännande blod.

Annars tror jag också att Heartbeat skulle kunna passa bra.

Om det är okej med yngre hingstar så tycker jag att du skall titta på Zeizo som visade en fantastisk ridbarhet på bruks.

Quin är jag som jag skrev ovan lite splittrad om vad jag tycker, ena gången gillar jag honom andra inte alls.

Radisson har inte alls övertygat mig de gånger jag sett honom.

Heartbeat blir nog tyvärr för stor och grov annars är blodet intressant som match till henne.

Zeizo fastnade inte alls på min näthinna på bruks, kan inte ens påminna mig om hur han såg ut.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Cyrano de Bergerac - gillade inte alls modellen på honom när jag såg honom på bruks, inte heller gillar jag de långa kotorna, det är något jag håller mig mkt långt ifrån när det gäller hopphästar.

Pessoa VDL - var inne och kikade på honom på deras hemsida, gillade vad jag såg på bilderna men blev grymt besviken när jag såg videon när han hoppade och strök genast honom från listan.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Vilka godkända hingstar finns sedan tidigare ur den här stofamiljen?

Nu fick du mig till att sitta och rota i stammen inne på pardenfokken istället för att konsentrera mig på hingsval, fy på dig :mad:

Men hittade faktiskt en mkt intressant detalj, hennes mormor är syster till en gdk hingst Aladin som inte verkar använts så mkt i avel (avkommerna är i alla fall inte inlagda där i så fall) i alla fall han har enbart 3 ston inlagda där och dessa tre är en svårklass häst, en statspremie och ett huvudstambokssto, samtliga har sedan lämnat avkommer som blivit internationella hopphästar och de är upphov till flera gdk hingstar inte illa jobbat på bara 3 avkommer, den hingsten skulle nog använts lite mer :idea:

Det är holsteinerstam 95 hon är från finns en hel del inlagt på paardenfokken och har tillkommit en del till som inte finns där, har någonstans bland papperna i röran en hel lista som jag försökt skriva ihop för att ha en komplett förteckning men hittar den inte just nu.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag har ett lite halvknäppt förslag eftersom jag egentligen inte alls gillar hingsten-men Maloubet de Pleville hade kanske funkat som outcross? Exteriören är ju inte så poppig-men drag under galoscherna lär du få, och han är inte så stor. Dessutom borde du väl inte få en skimmel med honom?

50% risk för skimmel har jag ju på alla färgade hingstar iom att stoet är skimmel.

Vi kan väl säga så att hans exteriör tilltalar mig inte allt för mkt ;) jag är även undrande över det faktum att han aldrig går upp från 140 skulle vara väldigt intressant att se honom på ett snäpp större hinder.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Vet inte om det går att få tag på sperma efter honom, men Lucky Light?
Lämnar hygglig gång och hoppa kan de. Sen lär du garanterat få drag under galosherna! :)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Nu fick du mig till att sitta och rota i stammen inne på pardenfokken istället för att konsentrera mig på hingsval, fy på dig :mad:
:rofl:

Titta om du hittar något gemensamt stammässigt i stofamiljen för dem framgånsrika avkommorna. Nu är dem rätt många i den familjen vill jag minnas men det kan ändå vara värt ett försök.

Du kanske helt enkelt skulle betäcka henne med en hingst ur hennes egen stofamilj? Fast inte samma linje förstås...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Så nu har vi haft transportträning :angel: använder man inte hjärnan så blir det sådana extra utflykter, även om vi kommit hem från Strömsholm så hade ju inte min seminvet gjort det iom att kungakannan var idag så där var ekande tomt när vi kom dit, men jag vann ju lite betänketid, även om det känns väldigt nervöst och inte veta om hon håller på att släppa eller inte.

I alla fall ja, jaguaren känns för stor, har nog av stora ungar här hemma och hade varit trevligt att ha en som stannade under 170 som omväxling.

Min första tanke var också Jaguaren :D

Och tja Balougraph kanske??

Sedan puschar jag lite för Alligatorn även om du inte gillar honom. Han har ju väldigt högt index. Sedan finns det ju en hel del mycket fina hästar i hans stam som man lätt glömmer bort.

Annars finns ju Laptop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 223
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp