Bukefalos 28 år!

Lära sig rida som vuxen

Thrillie

Trådstartare
Jag är en tjej på 22 år som har ridit länge (regelbundet i ca 10 år), men jag har mest ridit i skogen osv (har ridit något år på en halvseriös ridskola), så jag är inte alls utbildad. Jag kan ju rida hästen i alla gångarter, kan all hantering av hästar och så, men är som sagt inte utbildad. Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig rida "på riktigt". Ridskola känns inte riktigt rätt då jag inte känner för att rida runt med ett gäng nybörjare när jag själv har balans och är van att rida i alla gångarter.

Vad har ni för förslag på hur man kan göra? Ska man börja leta efter någon som ger privatlektioner? Ofta behöver man ju en egen häst då. Vad finns det för möjligheter?

Tack på förhand för tips :)
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Du behöver inte börja från början bara för att du börjar på ridskola. Det finns säkerligen grupper av olika grad där du kan passa in :).
Annars finns det många hästägare som söker medryttare och är villiga att ge dessa lektioner på sina hästar!

Hoppas att du hittar något =)
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Vet att flera ridskolor häromkring (Gbg-trakten) ger privatlektioner på ridskolehästarna så det är inte säkert att du måste ha egen häst. Kolla runt lite på ridskolorna i närheten där du bor?

Har själv börjat rida som vuxen (fast jag hade noll förkunskaper) o tycker privatlektioner på ridskolans hästar är det som ger allra mest.
Lycka till!
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Kanske hitta en trevlig medryttarhäst som du får rida lektioner på :idea:
Det tycker jag ger MYCKET mer än att traggla runt på ridskola.
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Håller med dig, dom behöver inte alls placera in TS i nybörjargruppen. Tycker själv att det låter kul att lära sig där folk är sas och dessutom, om du, TS är van vid att rida själv så är det jättenyttigt att rida i grupp! Det är många privatryttare som skulle behöva träna på mer, att samsas på en bana och kunna hålla avstånd : P
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Tror det snabbaste sättet att utvecklas på är att hitta en medryttarhäst som du kan rida för instruktör regelbundet. Har du den hästvanan som du beskriver borde det inte vara något större problem att hitta en vettig häst att få vara medryttare på, speciellt inte om du vill rida för instruktör en del och inte bara experimentera på egen hand. Varvar du ridning för instruktör med träning på egen hand så kan du säkert utvecklas relativt snabbt.

Visst, ridskolor har sina fördelar också, och det finns nischade ridskolor som riktar in sig på att ha välutbildade hästar, små grupper och mest vuxna ryttare, men tyvärr så är det väldigt mycket så att smakar det så kostar det, och jag är inte helt säker på att det verkligen är värt det...
 
Sv: Lära sig rida som vuxen

Jag tror att det är väldigt få ridskolor som lyckas få ihop grupper av "äkta" nybörjare (som inte är barngrupper). Det är troligt att de flesta har någon ridbakgrund så du behöver nog inte vara rädd för att du behöver "sitta och harva". En del som börjar i nybörjarbrupperna är återvändare som tidigare ridit på hyfsade nivå. Sedan är förstås förutsättningen att det är en bra ridskola!

Jag tror inte att det skulle vara enkelt för dig att få tag på en medryttarhäst (som är lämplig att lära sig med) om du inte har någon utbildning utan mest ridit i skogen (observera nu att det är dig jag citerar - jag ifrågasätter inte dina kunskaper). Men - försöka går förstås!

Jag skulle rekommendera att börja med en veckokurs så att du får känna efter lite vilken nivå du egentligen är på. Sedan vet du bättre inom vilka områden du bör/vill utvecklas. Då blir det MYCKET enklare att välja/bestämma "hur".

Säger också lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 243
Senast: Sassy
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 682
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 201
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp