Bukefalos 28 år!

Långhårig Schäfer

Sv: Långhårig Schäfer

Nej det blir dom inte alls, vita schäfrar får Inte reggas som vit herde!
Jag har fått det bekräftat från SKK också, har kvar det mailet.

Än är det öppet att regga in vit schäfer till VH, men tror det är som Hoppelhase säger, sista året.

Vit herdehund blev godkänd ras från 1 januari 2000 i SKK.

"Erkännande av FCI

I Schweiz hade en rasklubb, ”Gesellschaft für Weisse Schäferhunde Schweiz, GWS” bildats 1991. Genom att den inom FCIs Standardkommitté verksamme dr J-M Paschoud engagerade sig i rasen kunde en preliminär rasstandard offentliggöras samma år. Schweiz blev också det land som förberedde och genomförde ansökan till FCI om erkännande av Weisser Schäferhund som självständig ras. Ansökan godkändes att gälla interimistiskt från och med 2003.
Intressant i sammanhanget är att notera de tecken på svårigheter som frågan om erkännandet väckte, främst för representanterna för VDH, den tyska kennelklubben. Vad förhandlingarna bl a kom fram till kan avläsas i en protokolltext från FCI General Committee: ”In order to avoid any confusion, any reference to the German Shepherd Dog has been deleted in the standard”. Rasens verkliga bakgrund förnekades alltså. Enligt den nya FCI-standarden för Berger Blanc Suisse (eng. White Swiss Shepherd Dog, ty. Weisser Schweizer Schäferhund) är rasens ursprung nu vita herdehundar i USA och Canada. Som stamfader anges ovan nämnde Lobo White Burch, född 1966. Bortåt hundra år av rashistoria är (officiellt i vart fall) bortsuddade.

Samma art av svårigheter hade visat sig under förhandlingarna som föregick det nationella erkännandet i Sverige några år tidigare. Svenska Schäferhundklubben motsatte sig bestämt att namnet schäfer på något sätt skulle kopplas ihop med den vita varianten. Namnproblemet fick dock en enkel och naturlig lösning genom direktöversättning av Weisser Schäferhund: vit herdehund"
Taget från www.vitherdehund.com

Intressant hur man kan radera det verkliga ursprunget "bara sådär"..
 
Sv: Långhårig Schäfer

Hmmm...alltså om det föds en vit ur en färgad kull idag så får den inte reggas som VH?
Men om det är en vit schäfer som föds ur en kull där minst en av föräldrarna är vit schäfer så får den reggas till VH..?
Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Fast om en vit schäfer inte ens kan reggas så kan inte någon av föräldrarna vara vit till avkomman:idea:
*För att räknas som renrasig, menar jag*

Tillägg: Som Jag har uppfattat det, av svaren jag fick från SKK, så kan man inte (längre?) regga en vit schäfer till VH...

Hur går en mönstring till då? Eller jag kanske har missat det här i tråden?
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Schäfer

Men det finns ju vit schäferhundklubb, men de får inte reggas i SKK.. åh suck, blir alldeles snurrig av det här..

"Inmönstring av vit schäfer till vit herdehund

Att mönstra in en vit schäfer/oregistrerad vit herdehund till en i Svenska Kennelklubben, SKK, registrerad vit herdehund är inte en rättighet utan en möjlighet. Det är en möjlighet som finns för att kunna öka den genetiska variationen inom vit herdehundpopulation.

Att mönstra in en hund får inte vara ett sätt att kringgå SKK: s grundregler. Det vill säga, om en valpkull av någon anledning inte får registreras i SKK kan dessa valpar i ett senare skede inte beviljas inmönstring. En hund kan till exempel inte beviljas inmönstring om den är uppfödd av en person som har registreringsförbud i SKK eller kontinuerligt föder upp oregistrerade hundar eller om hunden har en förälder som är avelsspärrad.

När en mönstringsansökan inkommer ser avelsrådet över ansökan och ger därefter styrelsen en rekommendation. Vid oklarheter kontaktar avelsrådet SKK. Styrelsen tar sedan beslut om att antingen bevilja eller avslå mönstringsansökan och ordförande meddelar ägaren beslutet.

Om mönstringsansökan beviljas, får ägaren information av VHK om var och när mönstring kommer att äga rum.

Det i sin tur är beroende av när det vid SKK: s officiella utställningar, finns kvalificerade domare som har tid att utföra inmönstring av vit herdehund.
Med rasstandarden som utgångspunkt bedömer två av SKK specialutbildade mönstringsdomare hur hunden ser ut, rör sig och uppför sig. Om domarna anser att hunden är rastypisk och den inte har några diskvalificerande fel blir hunden godkänd.
Mönstringsintyget skickas sedan in till SKK och VHK. Hund som blivit godkänd vid mönstring kan registreras i SKK som vit herdehund med okänd härstamning. Hunden tilldelas då ett registreringsbevis från SKK och blir då en renrasig vit herdehund registrerad i SKK."

källa: www.vitherdehund.com
 
Sv: Långhårig Schäfer

Hittar ingenstans på klubbens hemsida om att man inte får mönstra in eller när de ska sluta med mönstring. Vill ni gärna veta kan jag säkert ta reda på det..?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Men det finns ju vit schäferhundklubb, men de får inte reggas i SKK.. åh suck, blir alldeles snurrig av det här..

Vita schäferhundklubben känns inte som världens mest seriösa organisation heller... jag har fortfarande inte lyckats få reda på vad deras mål är, få färgen godkänd inom schäferrasen, skapa en ny ras eller vad? Att massor av hundar inom VSHK är färgade gör det inte mindre snurrigt.

"Att mönstra in en hund får inte vara ett sätt att kringgå SKK: s grundregler. Det vill säga, om en valpkull av någon anledning inte får registreras i SKK kan dessa valpar i ett senare skede inte beviljas inmönstring. En hund kan till exempel inte beviljas inmönstring om den är uppfödd av en person som har registreringsförbud i SKK eller kontinuerligt föder upp oregistrerade hundar eller om hunden har en förälder som är avelsspärrad."

Det där var intressant. Min killes uppfödare föder ju kontinuerligt upp oregistrerade hundar (alltså vita schäfrar), det borde då betyda att jag inte skulle kunna få honom inmönstrad som herde?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Under rasinfo står:

"Vid det sista CS-sammanträdet 1999 kom det formella beslutet om att interimistiskt erkänna vit herdehund för registrering i SKKs annexregister under en tioårsperiod från 1 januari 2000."

Jag antar att inmönstring bara är tillåtet under annexperioden vilket då borde betyda t.o.m 1 januari 2010.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Råda skulle jag räkna som långhår precis som Mr Gere. Jääkäri är inte långhår utan ganska normalpälsad.
 
Sv: Långhårig Schäfer

KL

Hur långhårig är en långhårig schäfer då?
Är Råda långhårig? PIRUs Jääkäri?

Jääkäri är inte långhårig. Råda är absolut välpälsad (Välpälsad : långhårig fast ägaren vill inte erkänna det typ...;) ). Enligt uppfödaren är hon det inte, och det är nog för att de jämför med hennes två betydligt hårigare syskon. Hon har ju rejäla tofsar på öronen när hon inte är urfälld, så hon får räknas som mer långhårig än normalt iallafall.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Vita schäferhundklubben känns inte som världens mest seriösa organisation heller... jag har fortfarande inte lyckats få reda på vad deras mål är, få färgen godkänd inom schäferrasen, skapa en ny ras eller vad? Att massor av hundar inom VSHK är färgade gör det inte mindre snurrigt.



Det där var intressant. Min killes uppfödare föder ju kontinuerligt upp oregistrerade hundar (alltså vita schäfrar), det borde då betyda att jag inte skulle kunna få honom inmönstrad som herde?

Nej jag förstår faktiskt inte heller varför de fortsätter att envisas med att avla vit schäfer. De kommer ingenstans med sina hundar i alla fall förutom inom den egna klubben. Och som du sa det faktum att även färgade som kommer ur vita kullar reggas som VIT schäfer får mig att se ut så här--->:confused:

Har du varit i kontakt med vit herdehundklubb ang mönstring?
Du kan nog få svårt att mönstra in honom om det är som du säger att hon medvetet avlar oreggade hundar.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Varsågod:D

Har kontaktat ordf i klubben om mönstringen och väntar på svar. Meddelar så snart jag fått det.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Nej jag förstår faktiskt inte heller varför de fortsätter att envisas med att avla vit schäfer. De kommer ingenstans med sina hundar i alla fall förutom inom den egna klubben.

Precis... Jag har hört några säga att de vill ha brukshundar med roligare färg, dvs de vill ha schäfrar, inte herdar som inte anses vara brukshundar. Men oreggade får väl inte tävla bruks ändå? :confused: Vore väl mer logiskt då att satsa på att avla mer bruksinriktade herdar. Sedan har jag hört en massa "vi kämpar för att få den vita färgen godkänd" vilket jag inte fattar alls. Alltså, jag fattar att man kan tycka att den borde vara godkänd, det tycker jag ju också, men jag kan inte fatta hur man kan tro att det kommer hända nu när det t.o.m finns en egen ras. Dessutom borde man väl i så fall vara väldigt mån om att följa rasstandarden för schäfer (bortsett från färgen) vilket inte heller verkar vara fallet när det gäller t.ex. storlek och pälslängd m.m. Sen blandar man även med vit herde vilket verkar ännu mer puckat om man skulle ha några slags förhoppningar om att få dem godkända inom schäferrasen.

Och som du sa det faktum att även färgade som kommer ur vita kullar reggas som VIT schäfer får mig att se ut så här--->:confused:

Här måste jag då ställa en dum fråga, kan det födas färgade valpar efter vita föräldrar? Jag trodde två vita bara ger vita valpar... Men som sagt, VSHK är ju full av färgade hundar, jag har inte riktigt funderat på var de kommer ifrån... :angel:

Har du varit i kontakt med vit herdehundklubb ang mönstring? Du kan nog få svårt att mönstra in honom om det är som du säger att hon medvetet avlar oreggade hundar.

Njäe, jag har för mig att jag mailade med dem innan jag köpte min hund och de bekräftade att det finns en möjlighet att mönstra in. Dock vet jag inte då vad jag skrev om honom, dvs om de var medvetna att han var från en uppfödare av vit schäfer och inte ett "misstag" i en färgad kull. Uppfödaren hävdade att jag självklart kan mönstra in honom om jag nu absolut vill ha en reggad hund. Nu var det vare sig då eller nu särskilt viktigt för mig, vi har inga ambitioner inom något som kräver renras/reggad, men man blir ju lite putt ändå om uppfödaren påstår saker som inte stämmer.

(Kanske borde ta detta i en annan tråd förresten, det har inte så mycket med "långhårig schäfer" att göra :o)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 067
Senast: Fetaost
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 322
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: movi
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 015
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp