Lars Vilks död

Ja jag tänker att om man nu ska fejka någons död så vore det väl både lättare och rimligare att skylla på en hjärtattack i hemmet än att dra igång en våldsam krasch med två döda poliser, en svårt skadad lastbilschaufför, ett enormt räddningspådrag och därtill en massiv mediabevakning?
Eller hur? Känns rätt långsökt, tror helt enkelt att det är en olycka.
 
Det är många som behöver skydd, pågår ju ett sökande av en kvinna just nu som rövats bort och troligen är mördad, var hon mindre skyddsvärd som inte ens fick kontaktförbud?
Det är inte den enda kvinnan som skulle behövt beskydd.. :heart Sorgligt att så många ska behöva leva under skydd och behöver fly ifrån förövare istället för att göra något åt den som är ett rötägg/misshandlar/mordhotar.
 
Fejkat hans död? Alltså att dom har satt 3 random personer i bilen sagt att nu ska ni köra ihjäl er så att Lars kan börja ett nytt liv? Nä, det låter lite orimligt faktiskt.
Klart det låter orimligt (är antagligen orimligt) men folk har fejkat mer än så. Jag VET att det säkert inte är så men man kan väl få hoppas.
 
Det är många som behöver skydd, pågår ju ett sökande av en kvinna just nu som rövats bort och troligen är mördad, var hon mindre skyddsvärd som inte ens fick kontaktförbud?
Nej men vad har det med Vilks att göra? Skyll på de som ville döda honom och inte på offret.

Det är sjukt att kvinnan inte ens fick kontaktförbud men jag ser inte vad dessa två fall har med varandra att göra?
 
Det är många som behöver skydd, pågår ju ett sökande av en kvinna just nu som rövats bort och troligen är mördad, var hon mindre skyddsvärd som inte ens fick kontaktförbud?
Min gissning är att det handlar om olika lagstiftningar. Känner inte till enligt vilken lagstiftning som Lars Vilks fick sitt personskydd, men hans situation var inte applicerbar på lagen om kontaktförbud.
 
Klart det låter orimligt (är antagligen orimligt) men folk har fejkat mer än så. Jag VET att det säkert inte är så men man kan väl få hoppas.

Varför ska man hoppas att det är något man fejkat för att en man ska slippa skydd? Eller är båda polismännens död också fejkat? Så alla tre dödsfallen, med allt vad det innebär skulle innebära att tre familjer måste tas med på flykt för evigt.
 
Det handlade inte bara om ett fåtal extremister och det har under åren genomförts flera mordförsök så skyddet av Lars Vilks verkar ha varit väl motiverat. På ett sätt kan man tycka att det var onödigt att provocera på det sätt han gjorde men det satte fokus på en långt större och viktigare fråga om demokrati och yttrandefrihet. Tyvärr känns det som att de som arbetar mot åtminstone i nuläget har övertaget och de försöker hela tiden flytta fram sina positioner.
 
Al Qaeda och ISIS var de som låg bakom hotbilden mot Vilks ffa. Och de som fö var ansvariga om än på avstånd för de flesta terrorattacker som skakat Europa - ofta har det varit ensamma män som radikaliserats via nätet, på relativt kort tid.

Talibanerna har aldrig varit intresserad av resten av världen, de nöjer sig med att förtrycka Afghanistan. Så även om fatwan mot Vilks kvarstod måste ändå hotbilden mot honom nedgraderats, även om den eskort han hade visar att det fortfarande var reellt. Min helt okvalificerade gissning är att faran kom ffa från en för SÄPO relativt okänd ensam islamist, vilka är de svåraste att förebygga och försvara sig mot.
 
Varför ska man hoppas att det är något man fejkat för att en man ska slippa skydd? Eller är båda polismännens död också fejkat? Så alla tre dödsfallen, med allt vad det innebär skulle innebära att tre familjer måste tas med på flykt för evigt.
Det finns fler sätt att fejka men JA jag vet att det inte är så troligt men ändå.
 

Liknande trådar

Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 779
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 517
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 238
Senast: Kakis
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
792
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp