Lars Vilks död

Ja, däcken ska ha varit punkteringsfria. Sen kanske de kan explodera ändå, det har jag ingen koll på.
Det man kallar punkteringsfria däck (run-flat) går fortfarande att punktera, allt handlar om graden av åverkan. Fördelen med dem är att sidoväggarna är förstärkta så att man kan köra vidare med dem även vid ett väldigt lågt däcktryck *men* inte i hur höga hastigheter som helst. I media sägs det att hastigheten var hög, och det rörde sig om ett väldigt tungt fordon. Kombinationen innebär en rätt rejäl belastning på däcken, så en däckexplosion tycker jag inte är en helt orimlig hypotes. Men som du säger, att det var just Vilks som dog gör att det är svårt att bli av med olustkänslan....
 
Det man kallar punkteringsfria däck (run-flat) går fortfarande att punktera, allt handlar om graden av åverkan. Fördelen med dem är att sidoväggarna är förstärkta så att man kan köra vidare med dem även vid ett väldigt lågt däcktryck *men* inte i hur höga hastigheter som helst. I media sägs det att hastigheten var hög, och det rörde sig om ett väldigt tungt fordon. Kombinationen innebär en rätt rejäl belastning på däcken, så en däckexplosion tycker jag inte är en helt orimlig hypotes. Men som du säger, att det var just Vilks som dog gör att det är svårt att bli av med olustkänslan....

Mm, har förstått att det är så funkar nu när jag läst lite mer. Och tack för förklaringen. Däck är inte min starkaste sida. 😅
 
Gud, jag har läst flera gånger vad du skriver men jag får inte ihop det 😅😂
Fattar vad du menar, haha, men blir helt snurrig av meningen.

Och du har förmodligen rätt, men jag tycker ändå det känns olustigt.
Haha, okej. Jag håller med, det känns obehagligt och hade olyckan varit av ett annat slag hade det inte varit så fjärran i att spekulera i andra orsaker än en ren olycka men just som den här gick till tycker jag inte det finns utrymme för det.

Eller egentligen, hotbilden mot Vilks var ett attentat från religiösa fanatiker och inte lönnmord maskerat som en olycka utfört av en främmande makt.
 
Senast ändrad:
Jag hoppas att du har rätt. Men om man är under ständigt beskydd, kör en specialdesignad bil för ändamålet, borde inte däck och liknande kontrolleras dagligen?
Däcken ska väl dessutom tåla en punktering på såna bilar. Men jag är ingen expert på området kan väl tilläggas.

Det blir oavsett intressant att få veta vad man kommer fram till orsakade olyckan.

Det går att ta sig igenom det mesta bara man har utrustningen... sk "skottsäkra" västar är inte säkra, de är bara lite jobbigare att skjuta igenom. Samma sak gäller bilar. Det är dock utrustning som inte är jättelätt att få tag på plus att det krävs kompetens för att hantera den.

Men samtidigt, få du ett kast pga ren olycka med en så tung bil är det svårt att häva. Jag har testat att krascha med en bil som väger 2 ton och jag hade inte en chans att räta upp den.
 
Det handlade inte bara om ett fåtal extremister och det har under åren genomförts flera mordförsök så skyddet av Lars Vilks verkar ha varit väl motiverat. På ett sätt kan man tycka att det var onödigt att provocera på det sätt han gjorde men det satte fokus på en långt större och viktigare fråga om demokrati och yttrandefrihet. Tyvärr känns det som att de som arbetar mot åtminstone i nuläget har övertaget och de försöker hela tiden flytta fram sina positioner.

jag håller helt med men tänker på de problem vi har där vittnen faktiskt mördas och det nu inte finns nån som vittnar vid skjutningar. Det är ett problem för demokratin också.
 
Jag tror det var en ren olycka. Vem som helst kan tappa kontroll över en bil i hög hastighet.


Jag tänker även på ett inslag i Veckans brott för många år sedan (finns på youtube) där dom diskuterar om det är rätt att en människa ska få så mycket skattebetalat skydd för att sträva om yttrandefrihet.

Gw säger något i stil med att såklart ska vi ha yttrandefrihet och vara rädda om den. Självklart ska han ha personskydd men vi ska väl vara glada att vi inte har så många av hans slag i Sverige, då personskyddet kostar miljoner skattebetalares pengar varje år.

Jag minns inte summan nu...

Jag undrar om det är värt det? Det liv han tvingades leva?
Samtidigt ifrågasätter jag mig själv, hur långt skulle jag dra mina åsikter?
Vad är värt mest? Mina åsikter eller att kunna leva ett "normalt" liv, om jag måste välja...
 
Jag tror att det är så enkelt att de körde för fort och så hände nåt. Olyckan hade sannolikt kunnat undvikas om de bara hade följt hastighetsbegränsningen.
 
Jag menade bara att det är lätt att tänka att eftersom det var Vilks som omkom med den hotbilden som var mot honom blir det mera osannolikt att det var en olycka när det i själva verket är tvärtom.
Precis. Att varje vecka färdas i hög hastighet längs vägarna långa sträckor i tung bepansrad bil för att man inte kan resa normalt, minskar inte sannolikheten att drabbas av olycka.

Dessutom lär vi, eftersom hotbilden fanns, få det här utrett ner i minsta vinkel, som ingen annan trafikolycka får.

Run-flat tires är som någon tidigare påpekat inte något man kan köra vare sig länge med eller över sådär 80km/h på ett kontrollerat sätt. Tanken är att man i maklig takt ska kunna rulla till verkstaden inom några mils radie, istället för att tvingas till däckbyte på plats vid skada.
 
Senast ändrad:
Det är en mycket fin linje mellan rädsla och självbevarelsedrift. Jag kan mycket väl vara med och kämpa för yttrandefrihet och konst, jag hade dessutom tagit till vapen ifall något behövde skyddas, men jag hade inte ställt ut någonting av Lars Vilks. Jag vill ju leva!
Hänger inte riktigt med - grundar sig inte det i rädsla för attentat och liknande?

DN visar teckningen av rondellhunden i dagens nummer. Ett foto av teckningen i ram som någon håller i handen.

Apropå diskussionen om att ingen publicerat den.

Den har varit publicerad ett antal gånger men "ingen" (ett litet fåtal?) vågade ställa ut hans andra verk, han var ju en aktiv konstnär.

Målade för övrigt rondellhunden på beställning (och även en judesugga).
 
Läste artikeln och det var ju helt extremt, hade ingen aning om att han tvingades leva så.
I radioprogrammet söndagsintervjun (världens bästa journalist :love: ) finns en otroligt bra intervju med Lars Vilks. Verkligen värd att lyssna på. I podden "Hur kan vi" finns ett samtal med Lars. De som nickar instämmande och lajkar argument som bara för man får eller kan, behöver man inte -borde absolut lyssna
 
Jag tror det var en ren olycka. Vem som helst kan tappa kontroll över en bil i hög hastighet.


Jag tänker även på ett inslag i Veckans brott för många år sedan (finns på youtube) där dom diskuterar om det är rätt att en människa ska få så mycket skattebetalat skydd för att sträva om yttrandefrihet.

Gw säger något i stil med att såklart ska vi ha yttrandefrihet och vara rädda om den. Självklart ska han ha personskydd men vi ska väl vara glada att vi inte har så många av hans slag i Sverige, då personskyddet kostar miljoner skattebetalares pengar varje år.

Jag minns inte summan nu...

Jag undrar om det är värt det? Det liv han tvingades leva?
Samtidigt ifrågasätter jag mig själv, hur långt skulle jag dra mina åsikter?
Vad är värt mest? Mina åsikter eller att kunna leva ett "normalt" liv, om jag måste välja...
Jag är nog för feg för att verkligen stå upp för mina åsikter så för mig är svaret enkelt. Det finns så sjuka människor där ute som är både radikala och hjärntvättade.

Jag är för rädd om livet/ familjen etc för att stå upp för yttrandefriheten på riktigt, men desto mer tacksam att folk faktiskt vågar ifrågasätta och kritisera religion och religion behöver få kritiseras, speciellt när den används som ett maktmedel vilket Lars vilks konst visar så tydligt.
Det är ju sjukt att folk blir mördade och jagade eller får pris på sitt huvud för att man driver med en religion.
Ännu sjukare att ingen vågar ta i konstnären med tång ens pga alla hot.
 
Jag är nog för feg för att verkligen stå upp för mina åsikter så för mig är svaret enkelt. Det finns så sjuka människor där ute som är både radikala och hjärntvättade.

Jag är för rädd om livet/ familjen etc för att stå upp för yttrandefriheten på riktigt, men desto mer tacksam att folk faktiskt vågar ifrågasätta och kritisera religion och religion behöver få kritiseras, speciellt när den används som ett maktmedel vilket Lars vilks konst visar så tydligt.
Det är ju sjukt att folk blir mördade och jagade eller får pris på sitt huvud för att man driver med en religion.
Ännu sjukare att ingen vågar ta i konstnären med tång ens pga alla hot.

Största skavet för min del är att man inte vågat vara ärlig med att man inte ens använder tången. "Vi klarar inte säkerheten för en sådan utställningsdel" vore rättframt, inte att hitta låtsasskäl för att inte göra det.
 

Liknande trådar

Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 731
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Kakis
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
777
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp