Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Jenny85

Trådstartare
Jag undrar lite hur många av er som lastar och åker själv med transport när ni ska åka och träna?

Jag har precis köpt ett sto som är lätt att lasta och som den tidigare ägaren lastade och åkte själv med. I stallet där jag står åker de andra tjejerna själva iväg med sina hästar. Jag skulle behöva åka själv då jag ej kan få hjälp på dagarna vid lastning. Jag vet bara inte om jag vågar, jag är nog helt enkelt för feg.

Ni som åker själva, hur går ni till väga när ni lastar och åker själva? Och hur länge har ni kört transport, överhuvudtaget och själva?
 
Sv: Lasta själv

Jag har en transportkrubba i kärran med lite kraftfoder i. Lägger upp grimskaftet på ryggen på pållen, går antingen upp på rampen eller bredvid, stannar vid slutet på rampen och låter sedan hästen gå sista biten in själv. Sätter upp bakbommen, stänger luckan och sedan går jag fram och sätter fast hästen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen först, går runt, tar ner luckan och bommen sen får häsen backa ut själv (ev en hand på rumpan som broms) och jag tar grimskaftet som ligger på ryggen innan hästen kommit ner helt och hållet. Står då bredvid rampen hela tiden så att jag kan mota hästen så den inte kliver bredvid rampen när den backar.

Funkar jättebra eftersom den ena hästen är väldigt väluppfostrad och den andra kusen är otroligt glupsk.:p

När det sen gäller körningen så ska man köra så mjukt som möjligt. Inte gasa för häftigt eller kraftiga inbromsningar. När man svänger i korsningar och rondeller ska man också ta det mycket lugnare. Tänk ett glas vatten på instrumentbrädan som inte ska skvalpa över och spillas ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Jag lastar min pålle själv. Jag går med honom fram till lämmen, där jag sedan lägger grimskafter över ruggen på honom och låter honom gå in själv. Sen sätter jag för bommen och fäller upp lämmen innan jag går in till honom och binder upp.
Jag får dock skynda mig lite att komma iväg, för min pålle blir ivrig. Han gillar inte alls att stå i en stilla transport av ngn anledning.
För att underlätta kan man ha en hink/transportkrubba med lite krubbskrammel i som pålle kan pyssla med under tiden som man stänger bak.

När vi kommer fram går jag in och släpper lös och lägger grimskaftet över ryggen. Sedan går jag ut och öppnar, klappar pålle lätt på länden, tar i svansen och säger "back-back". Då går han lugnt ut :)

Kört med släp har jag gjort i många år, jag har inga problem med att köra ensam bara jag vet att bil och släp är i gott skick. Dock ser jag alltid till att vara ute i god tid, stressköra med släp är aldrig en god idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Hej, jag åker själv med min nya häst. Jag köpte honom för drygt en månad sen, och han är supersnäll att lasta, Jag går bredvid tills han har frambenen (ungefär) inne i transporten, sen släpper jag honom och han går in själv. Sen stänger jag bom och lucka och går runt och binder honom. Och motsatt när jag lastar ur. Lossar, öppnar, han backar ut, jag står bredvid och tar emot.

Jag gjorde likadant med dotterns ponny som jag ibland lånade för träning.

Jag har kört transport sedan vi köpte första ponnyn för 8-9 år sedan, och själv de två senaste åren.

Tog E-kort för tre år sen, för att känna mig säkrare med bestämmelser och sånt.

Kanske ska tillägga att jag är 47 år och har haft vanligt körkort sen...tänker efter...1979.
 
Sv: Lasta själv

Jag har en transportkrubba i kärran med lite kraftfoder i. Lägger upp grimskaftet på ryggen på pållen, går antingen upp på rampen eller bredvid, stannar vid slutet på rampen och låter sedan hästen gå sista biten in själv. Sätter upp bakbommen, stänger luckan och sedan går jag fram och sätter fast hästen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen först, går runt, tar ner luckan och bommen sen får häsen backa ut själv (ev en hand på rumpan som broms) och jag tar grimskaftet som ligger på ryggen innan hästen kommit ner helt och hållet. Står då bredvid rampen hela tiden så att jag kan mota hästen så den inte kliver bredvid rampen när den backar.

Funkar jättebra eftersom den ena hästen är väldigt väluppfostrad och den andra kusen är otroligt glupsk.:p



Exakt sådär brukade jag också göra när jag skulle köra själv, finns väl inte så många olika sätt att göra det på egentligen.

Jag tycker det är nödvändigt att träna på att lasta själv ifall man blir tvungen att göra det vid en nödsituation.
 
Sv: Lasta själv

Jag får oftast leda in min häst i transporten (bland går det att skicka in honom), sedan går jag ut genom skötardörren och stänger bak.

Träna att lasta själv när du har hjälp som kan gå in och stötta. Det går faktiskt att lastträna hästar som är lastbara ;):D. Det är lätt att glömma.

/AA
 
Sv: Lasta själv

Lägger upp grimskaftet på ryggen på pållen, går antingen upp på rampen eller bredvid, stannar vid slutet på rampen och låter sedan hästen gå sista biten in själv. Sätter upp bakbommen, stänger luckan och sedan går jag fram och sätter fast hästen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen först, går runt, tar ner luckan och bommen sen får häsen backa ut själv (ev en hand på rumpan som broms) och jag tar grimskaftet som ligger på ryggen innan hästen kommit ner helt och hållet. Står då bredvid rampen hela tiden så att jag kan mota hästen så den inte kliver bredvid rampen när den backar.

Gör som du (förutom krubban) med undantag för ena hästen osm inte går in själv om det inmte står en kompis på andra sidan mellanväggen. Då går jag in med honom och sedan runt mellanväggen och stänger. Går alltså inte ut om han skulle få för sig att gå ut. Sätter självklart aldrig fast ngon häst innan det är stängt bakom.
 
Sv: Lasta själv

Sätter longerlina i grimman, går in med hästen, går ut genom skötardörren med longerlinan i handen, går runt och stänger går in och sätter fast henne.

Jag har frontutlastning så det är ju enklare med urlastningen då.

Jag undviker i det längsta att åka själv, om det skulle hända något är det bra att vara två.

Lastar gör jag däremot helst själv.
 
Sv: Lasta själv

Jag kör min häst helt själv. Har haft körkort sedan i juli och körde iväg med hästen första gången efter två dagar. Jag gör som så att jag leder fram henne till rampen och följer med en bit upp på den. Sedan släpper jag henne och låter henne traska in själv så att jag kan stänga bakbommen. Väldigt enkelt och smidigt. Men jag föredrar ändå att ha hjälp så ofta det går.

när jag lastar ur så knäpper jag först loss henne och tränsar om det är på tävling/träning eller liknande. Sedan går jag bak och fäller ner rampen. Om hon har bråttom med att komma ut och går emot bakbommen så väntar jag tills hon lugnat ner sig. Då öppnar jag så att hon kan backa ut. När hon kommer ut så tar jag tag i tyglarna/grimskaftet.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Jag kommer förmodligen börja åka själv till träningarna framöver.
Har lastat själv innan med hästen så jag vet att det funkar.
Gör som de flesta andra här, släpper in hästen, stänger, sätter fast.

Jag tycker inte om att köra transport själv om jag ska långa sträckor. Kortare sträckor går bra men annars vill jag ha någon med. Främst ifall att det skulle hända något..
 
Sv: Lasta själv

jag släpper in, stänger o åker. Har åkt en hel del själv o tycker det går väldigt bra, även om det såklart är trevligare med sällskap :)
 
Sv: Lasta själv

Jag har ju inte körkort :angel:

Men pålle är helt van med att åka med en medhjälpare (dvs mamma under löshoppningsträningarna). Lasta i/ur och hantera på plats, klä på/av osv är inga som helst problem. Man skickar in honom och fäller upp luckan. Samma när han ska ut, fäller ned luckan och sedan backar ut honom ståendes bakom. På plats står han still.
 
Sv: Lasta själv

Jag lastar alltid själv numera då jag väldigt sällan har någon som kan åka med på träningar. Min häst var inte direkt lättlastad då han blivit rädd för rampen men vi tog några dagar och jobbade oss igenom det.

När jag lastar går jag upp på rampen, skickar in hästen och lägger grimskaftet över ryggen när han går in. Stänger bakom honom helt och hållet för att sen gå fram och sätta fast honom. När jag kommer fram till träningen tränsar jag inne i transporten, ser till att han är lös och går sedan bak och öppnar och ger klartecken att backa ut. Han är alltså alltid lös till allt är stängt eller öppnat bakom honom. :)

Jag körde transport med sällskap 1 vecka efter att jag tagit körkort, sen blev det en lucka på ca 8 år. Köpte transport förra året och har sedan dess kört med sällskap några gånger, men allt som oftast ensam.
 
Sv: Lasta själv

Åker själ, inga konstigheter..

Skickar in hästen och stänger, som alla andra.




Ingenting är omöjligt.

Jag tyckte det va himla spännande att kunna köra själv.
Från att ha haft en häst som inte velat gå in till att han lastar sig själv..

Underbart!!
 
Sv: Lasta själv

Jag har en transportkrubba i kärran med lite kraftfoder i. Lägger upp grimskaftet på ryggen på pållen, går antingen upp på rampen eller bredvid, stannar vid slutet på rampen och låter sedan hästen gå sista biten in själv. Sätter upp bakbommen, stänger luckan och sedan går jag fram och sätter fast hästen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen först, går runt, tar ner luckan och bommen sen får häsen backa ut själv (ev en hand på rumpan som broms) och jag tar grimskaftet som ligger på ryggen innan hästen kommit ner helt och hållet. Står då bredvid rampen hela tiden så att jag kan mota hästen så den inte kliver bredvid rampen när den backar.

Precis så gör jag också :) Det funkar kanon!!
 
Sv: Lasta själv

kl
Nu är jag bara 14 år så jag kan inte köra själv:D Men jag lastar alltid själv, då slänger jag bara äver grimskaftet på ryggen och skickar in han i transporten. När jag tar ut knäpper jag loss han släger äver grimskaftet går bak öppnar bömen och säger varsågod:laugh:
 
Sv: Lasta själv

Jag har en transportkrubba i kärran med lite kraftfoder i. Lägger upp grimskaftet på ryggen på pållen, går antingen upp på rampen eller bredvid, stannar vid slutet på rampen och låter sedan hästen gå sista biten in själv. Sätter upp bakbommen, stänger luckan och sedan går jag fram och sätter fast hästen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen först, går runt, tar ner luckan och bommen sen får häsen backa ut själv (ev en hand på rumpan som broms) och jag tar grimskaftet som ligger på ryggen innan hästen kommit ner helt och hållet. Står då bredvid rampen hela tiden så att jag kan mota hästen så den inte kliver bredvid rampen när den backar.

Funkar jättebra eftersom den ena hästen är väldigt väluppfostrad och den andra kusen är otroligt glupsk.:p


När det sen gäller körningen så ska man köra så mjukt som möjligt. Inte gasa för häftigt eller kraftiga inbromsningar. När man svänger i korsningar och rondeller ska man också ta det mycket lugnare. Tänk ett glas vatten på instrumentbrädan som inte ska skvalpa över och spillas ut.[/QUO

jag gör exakt samma sak och det har alltid funkat kanon - har tränat honom sedan han var fölunge dock :rofl:
TE]
 
Sv: Lasta själv

Hästtransport har jag kört i ca 6 månader regelbundet själv. I början fick vi vara tre man för att få in hästen. Idag lastar jag själv.

Jag går in med hästen, går underbommen och in i spiltan bredvid och går bak och stänger bommen bakom hästen. Sedan fäller upp rampen och stänger överluckan. Går fram igen, in genom skötardörren och tar av MR-grimman jag har på (för hästen går att lasta själv men får han välja går han hellst på sidan, MR-grimman är en hjälp för mig att slippa detta. Fungerar säkert med en vanlig reprigmma också antagligen) över lädergrimman och sätter fast hästen, stänger och åker :)


När jag ska lasta ur så släpper jag först loss hästen i fram och sätter på en longerlina.
Går bak och öppnar och fäller ner rampen, öppnar bommen bakom hästen och ber honom backa ur.

Longerlinan löper fritt för hästen kan ha bråttom ut ibland men en 7 meter lina hinner jag få tag i innan något ev. skulle hända.

Men hästen är sådan som står stilla och är cool så fort han har alla 4 fötter på marken.

Byter lina mot grimskaft och sätter fast (lägger grimskaftet över bindstången jag har fastmonterad utanpå min transport bredvid sadelkammaren) och står där och borstar/sadlar osv...


:bump:
 
Sv: Lasta själv

Jag skickar in mina hästar och stänger bom+lucka bakom. Går fram och knäpper fast och stänger skötardörren.

Har kört med släp sen innan jag fick körkort (övningskörde även med släp) så det är iaf 7 år nu.
 
Sv: Lasta själv

När jag lastar mina själva (har inte hunnit lära dem att skickas in än) har jag ett långt rep, exempelvis longerlina och lägger över bommen fram. Går alltså in, lägger repet om bommen och sen stänger jag till innan jag sätter fast. Det fungerar bra så här långt.

Jag har i princip bara kört transport sen den här sommaren. Fick inte körkortet förrän i april och började köra transport i slutet av april/början av maj. Jag brukar föreställa mig att det är jag som står där bak. Kör man fort på en dålig väg studsar man runt (=obehagligt) och kör man fort i en sväng halvt ramlar man (=obehagligt). Försök växla mjukt och ja, allt ska gå lugnt och mjukt till så löser det sig oftast. Missar kan alla göra men går det att undvika så är det ju bra :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 098
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 456
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 879
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 647
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp