Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Sv: Lasta själv

jag skickar in hästen, stänger bom och lucka, går in genom skötardörren o sätter fast hästen. Hänger på vagnen bak på transporten.
Sen är det bara att tuta och köra!:D

När jag är framme tar jag ner vagnen, går in genom skötardörren o knyter loss hästen o lägger grimskaftet över hästhalsen.
Går och öppnar lucka och bom och drar hästen lite i svansen så backar hon ut. :D

Jag har haft körkort i sex år, kört transport lika länge.

det är bara att ta det lugnt och inte låta sig stressas av övrig trafik så går det så bra så! :bow:
 
Sv: Lasta själv

Jag undrar lite hur många av er som lastar och åker själv med transport när ni ska åka och träna?

Jag har precis köpt ett sto som är lätt att lasta och som den tidigare ägaren lastade och åkte själv med. I stallet där jag står åker de andra tjejerna själva iväg med sina hästar. Jag skulle behöva åka själv då jag ej kan få hjälp på dagarna vid lastning. Jag vet bara inte om jag vågar, jag är nog helt enkelt för feg.

Ni som åker själva, hur går ni till väga när ni lastar och åker själva? Och hur länge har ni kört transport, överhuvudtaget och själva?

Jag har haft körkort i ca 1,5 år. Kört hästtransport lika länge ungefär, började väl med det så fort jag fick :)

Min häst är lättlastad och sen jag fick körkort åker jag alltid på träningar själv. På tävling har jag med mamma, men det beror inte på lastningen eller körningen utan sällskap och att det är roligt om någon tittar på en när man tävlar :)

Jag gör inget speciellt, för mig är det bara att "slänga" upp hästen och åka iväg och när man är framme bara lasta av :)
 
Sv: Lasta själv

Jag fick körkort 1 november - 07, och började köra transport så fort vädret tillät - i mars ungefär.

Häst 1 - hästen på rampen, jag går brevid rampen, hästen går in själv, stänga bom o ramp - gå in och bind upp hästen.

Häst 2 - oftast svårlastad, funkar bäst med att jag knäpper fast longerlinan i grimman, in i transporten runt bommen, ut igen, och runt rumpan, sen stänga bom o ramp - gå in och bind upp hästen.

Häst 3 - Min kompis häst, hon brukar gå in med hästen, sen gå ut på andra sidan mellanvägen och stänga bom o ramp - gå in och bind upp hästen. (Detta sätt förutsätter att man har en häst som villigt står kvar)
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

*kl*

Gör som de flesta här. Skickar in hästen stänger bom+luckan går sen in och sätter fast den.

samma när jag lastar av knäpper loss/tränsar och går bak och öppnar, har hon brottom får hon snällt vänta tills hon står still.:angel:

Har kört själv sedan jag fick körkort i januari och det går bra men det är tråkigare att åka själv helt klart. Sen känns det ju alltid säkrare när någon mer är med:)
 
Sv: Lasta själv

Tack för alla svar!

Jag har varit med många gånger med folk som lastar sina hästar själva, rent praktiskt har jag inte varit med om att det blir nå problem, men jag är så himla harig.

Jag har ju haft körkort ett par år och att köra själva transporten är väl inga problem, men jag är så himla harig som sagt, är för rädd att något ska hända! Jag är så imponerad av er som vågar köra själva!!
 
Sv: Lasta själv

Fråga till alla som svarat tidigare här! :

Hur lär ni hästen att bara skickas in? Min pålle måste för tillfället mutas för att ta sej in i transporten, men jag antar att jag med "rätt" träning kan skicka in honom med, men frågan är HUR?
 
Sv: Lasta själv

Jag gör som många andra här i tråden, skickar in hästen och stänger bak och går sedan fram och knäpper fast.

I början när jag körde själv hade jag alltid någon som hade "jour", dvs skulle något hända kunde personen komma "omgående". Flyttade regelbundet hästen en sträcka på 16 mil och då hade jag "dubbeljour", en på vardera ställe. Behövde aldrig den hjälpen men det kändes tryggt att veta att de kunde komma om något skulle hända.
 
Sv: Lasta själv

Hej
När du lastar enligt alternativ 2, hur gör du med longerlinan när hästen gått på och du stänger bommen samt ramp? När och hur knäpper du loss linan?
mvh
Jazza
 
Sv: Lasta själv

Hej
När du lastar enligt alternativ 2, hur gör du med longerlinan när hästen gått på och du stänger bommen samt ramp? När och hur knäpper du loss linan?
mvh
Jazza


Väldigt gammal fråga, att jag t.o.m hunnit sälja den hästen, men jag låter (lät) linan ligga kvar inne, och tar loss den när ramp och bom är uppe.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 879
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 646
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp