Lastbil tvåhästars för B-körkort

Som med personbil utan släp. Kopplar du på släp är det 80 km/h.

Därmed är det inte sagt att det är lämpligt att köra i hastigheter som med personbil när du har levande last och hästar ombord, men du får.

Det skiljs nämligen inte mellan djurtransport och varutransport när det gäller hastighetsbegränsningar. Och lätt lastbil (totalvikt max 3500 kg) är det samma hastighetsbegränsningar för som personbil.
 
Hihi den frågan ställde jag också innan jag köpte min. Nu vet jag att den inte orkar gå fortare än 100km/h så det blev snabbt uppklarat för mig. Kan därimot meddela att de står mkt mer obekymrat i en lastbil i 100km/h än i ett släp i 80km /h. Jag har ett stressto som åker så lugnt i lastbilen. har dessutom vattenhinkar i latsbilen som inte skvimpat över under färd. Vad du därimot ska tänka noggrant över är vilken bromssträcka du får samt hur du kör i svängar. Jag älskar min lastbil :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 625
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: fio
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 595
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp