Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Evil Lia. Jag kan berätta för dig att inte heller jag blir klokare av någonting du sagt i den här tråden. Och nu försöker du manipulera mig till nånting, nästan lite läskigt faktiskt...
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

:confused: :confused:
Manipulera? Undrar om du själv förstår vad du skriver?

Jag lämnar det här och återgår, eventuellt, till trådens tema.

Godnatt
LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du har inte i ett endaste av dina inlägg anknutit till trådens tema.
Faktiskt. Du har haft ett helt eget tema.
Godnatt och sov gott!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Har mycket svårt att tro att det var själva nh.t som gjorde hästen oregerlig..det måste vara kunskapen och att det gjordes på fel sätt..


Exakt, men lika väl skulle hon hålla på med nåt hon inte ens förstod, hon gjorde "övingarna" år ut o år in o hästen blev bara mer o mer vrång. Mot henne.
Jag är ingen expert, men jag vet iallafall när saker fungerar och när det inte fungerar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men om du pratade med henne och allt det där hur kan du då bara lämna ut hennes tillkortakommande på ett forum som bukefalos? Hon kanske vill jättegärna lära sig och läser hela tiden här. Och om du såg hur fel hon gjorde då kunde du kanske tagit tag i hästen och visat vad du menade?

Tror du verkligen att jag inte gjorde det ????
Hon läser inte här, tror inte hon kan starta en dator ens.
Men även om hon kunde det så funkade det inte iallafall...Hon förstod vad jag sa, att slappna av och lita på hästen...men hon kunde inte omvandla det till sig själv.
Jag är ingen som håller på med NH.....jag ska väl inte lära nån saker jag inte kan...däremot kan jag hantera hästar, och ser ju när saker funkar och inte funkar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Iom att det är tydligt att många missförstår ledarskap o dess innebörd, kanske det vore mer på sin plats att benämna det som partnerskap.

Detta för att förhindra övertron på att hästar vill dominera oss- vilket de inte gör- utan anledning.

Bättre förslag?

Läste det här nånstans.

"En bra ledare ger inte order, utan en riktigt bra ledare lockar fram det bästa i varje individ och anpassar sina förväntningar till individens förmåga"

Det stämmer ju på både mänskliga chefer (i jobbet) och på hästar. Det här försöker jag efterleva även i relation till mina hästar. Det är inget nöje att rida eller över huvud taget jobba med hästar om inte de tycker det är lika roligt som jag.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Iom att det är tydligt att många missförstår ledarskap o dess innebörd, kanske det vore mer på sin plats att benämna det som partnerskap.

Detta för att förhindra övertron på att hästar vill dominera oss- vilket de inte gör- utan anledning.

Bättre förslag?
EXAKT!!

samma undrar jag också ibland.
Jag hör många säga..
Tvinga hästen att göra si eller så, annars tror hästen inte att du är ledare...

En ledare, ska vara en partner som hästen kan vara TRYGG med.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det stämmer ju på både mänskliga chefer (i jobbet) och på hästar. Det här försöker jag efterleva även i relation till mina hästar. Det är inget nöje att rida eller över huvud taget jobba med hästar om inte de tycker det är lika roligt som jag.
Amen. :bow: Vem kan finna njutning i att tvinga andra varelser och individer till saker och ting?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ledarskap, handlar definitivt inte om att tvinga någon, utan det handlar om: Säkerhet, trygghet, samarbeta, respekt..
Hur det än är så är det ändå jag som bestämmer vad som ska göras om det så är, dressyr, hoppning, western mm mm..

Men lyssnar man inte på individen, då är man ingen ledare, utan en individ med bristande respekt..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

" jag har sett flera av våra mer framgångsrika uppfödare och ryttare som är skitskraja för sina egna hästar."'
Jaha och... är det dödsstraff på det eller? Eller tror du att de vinner priser för att de aldrig är rädda??? Det är sunt att vara rädd för en 500 kilos klump. Det är därför man måste uppfostra dem.
Nej nej, det är därför man måste lära sig förstå dem. Min åsikt. ;) Det är vår uppgift att lära oss deras sed, de har både sämre förutsättningar och mindre motiveringar att lära sig vår.

Lite halvtjasskig stämning här men det är ändå givande och intressant att höra era åsikter. När det gäller ordet ledare så är man nog överens om att det är inget fel på ordet, utan hur det tolkas.

Vad är funktionen med ett ord? Att förmedla ngt till en annan individ skulle jag vilja påstå. Det är inte fel att uttrycka sig på ett sätt som lätt missförstås men jag tycker att det är ett ansvar vi har, som förmedlar ngt som vid missförstånd kan utsätta andra för skada, att man verkligen gör sitt bästa för att se till att budkspet inte misstolkas.

Det gäller inte bara när man beskriver relationen häst-människa utan också när man börjar lära ut metoder vind för våg. Man kanske inte vill byta ut orden i sig men kan ändå ta till sig vad som ofta misstolkas, och göra sitt bästa för att se till att detta inte händer för egen del. Jag tycker nånstans att det är en god observation som TS gjort ang begreppet och dess innebörd för jag har också noterat att många misstolkar det på ett enl mig ganska allvarligt sätt.

Det handlar dock i slutändan inte om vad som är bäst och sämst. Det handlar ju om att man vill nå fram till andra människor på ett så bra sätt som möjligt och hur man gör det bäst kan ju variera från person till person.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Hur det än är så är det ändå jag som bestämmer vad som ska göras om det så är, dressyr, hoppning, western mm mm..
Men bara om du tillåts bestämma. Jag skulle personligen inte försöka rida dressyr om min häst inte också ville. Jag använder endast tvång när jag måste, ex.vis i veterinära situationer som inte går att undvika, aldrig i njutningssyfte. Och dressyr, hopp, western för mig, är ren njutning och inget annat. Och det ska alltid vara ömsesidigt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men bara om du tillåts bestämma. Jag skulle personligen inte försöka rida dressyr om min häst inte också ville. Jag använder endast tvång när jag måste, ex.vis i veterinära situationer som inte går att undvika, aldrig i njutningssyfte. Och dressyr, hopp, western för mig, är ren njutning och inget annat. Och det ska alltid vara ömsesidigt.

Precis det jag skrev:
Men lyssnar man inte på individen, då är man ingen ledare, utan en individ med bristande respekt..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nej nej skrev:
lära sig förstå dem.[/B] Min åsikt. ;) Det är vår uppgift att lära oss deras sed, de har både sämre förutsättningar och mindre motiveringar att lära sig vår.
QUOTE]

Ja, men det är farsinerande att det så ofta är dessa, kanske "mindre kapabla" varelser (hästar- hundar) som ändå lär sig och anpassar sig till vårt språk. Men som du skriver- det borde vara tvärt om! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det blev fel :):):)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Alla är anpassningsbara och efter som att hästar också är flockdjur är de bra på att samarbeta. Men vi har större förutsättningar och det är ffa vi som önskar ett samarbete från första början. Därför tycker jag att det är ganska logiskt att det också är vi som måste lära oss förstå hästarna, som inte på något sätt valt denna situation. Och jag tror också att det är det mest trygga alternativet för båda parter.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Så sant:)

I övrigt tycker jag ledarskap är ett korrekt ord. Men man får inte sätta likhetstecken mellan ledarskap och bossande och tyrraneri. Vi lever i ett onaturligt samhälle som är skapat av människan. Och vi måste bestämma i många situationer (i trafiken, hos veterinär, hovslagare mm) . Vi har ansvaret över hästens väl och ve - men hästen har inget ansvar att ta hand om oss.
Vi får inte från avsäga oss ansvaret genom att kalla det partnerskap. Ledarskap är något positivt för både häst och människa. Det är något man måste göra sig förtjänt av - Det är inte lätt och det kräver både konsekvens och lyhördhet för hästens signaler.
Den som måste "ta det med våld" då har uppnått något helt annat = diktatur)
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag tycker inte att ledsagare/guide, som är mitt förslag, har mindre ansvar än ledare. :) Men du har helt rätt och det är förstås också en tolkningsfråga, som allt annat.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 077
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 059
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 601
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 485
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp