Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Tack så hemskt mycket :D.
Jag är en sån där mänska som har svårt att inte svara om någon riktar sig till mig. Kommunikativ heter det kanske...
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nä men vad menar du då?

Jag förstår inte varför du blir så arg och tar åt dig personligt när jag skriver i allmänna termer? :confused:

Alltså, har jag missuppfattat allting? Är det inte så att TS m fl vill ha bort orden och företeelserna ledare och ledarskap och ersätta dom med partnerskap mm, mm??
Det är det jag opponerar emot!

Tror det var Racerkorv(?) som skrev:
"Det är inte fel på begreppet ledarskap det är fel på hur man tolkar/utövar det!"
Dvs, om ledarskapet används fel. Och den meningen instämmer jag i till fullo.

Istället för att bråka med mig, förklara hur du ser på ämnet och varför min inställning är fel. Om du nu tycker så.
När du återvänder från bort. :)

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ledarskap i domaninsens tecken fungerar aldrig i längden och dom som inte förstår det får problem senare..det är som att dominera en hund att vilja vara med dig och lyda dig. det gör den kanske pga rädsla först men sen vill den bara fly ifrån dig.
Så sant, så sant.

Mina djur ska VILJA vara med mig, jag kanske tränar dom tuffare än gemene man och då är det extra viktigt att vara "vänner", därför släpper jag mycket på gränserna fast dom ändå vet vart dom går, men lite brall , lite bus och lite snusförnuftighet får man väl tåla.
Det är just det som många inte verkar förstå. Häst och hund ska funka efter en mall, den man lärt sig att använda, och vill/vågar inte lämna över till djuret att ta egna initiativ eller ge dom förtroende. Detta är inte rätt ledarskap utan dominans. Jag tänker på det varje gång någon inte "kan fånga sin häst i hagen" eller har en hund som smiter så snart den får chansen. Ändå anser sig dessa personer vara ledare. Och OK, dom bestämmer när dom väl fått fatt på djuret, men ledare? Nej.
En god ledare, en bra kompis, en trygg kompanjon, en pålitlig matleverantör, en kul lekkamrat, en förstående vän osv, är inte det vad vi borde eftersträva?


Fastdå jobbar jag ju med den underbaraste hästrasen i världen också.....varmblodstravaren
Äh, det finns fler, och hundraser med. :)

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

:D

Jag hade en kvinna i stallet, en jättego person men såå jäkla osäker..hon utövade "NH" på sitt unga sto, så till den milda grad att hon fått lämna bort henne 2 ggr redan pga att hästen slagit frivolter i mentaliteten..jag har så försökt förklara hur man ska bete sig, att hon ska slappna av och ge hästen lite frihet ibland, men nej....det gick aldrig in...o räddare o räddare blev hon för sin häst. NH skulle hon hålla på med men hon fattade aldrig vitsen..hon nickade o förstod ju vad jag sa men kunde omöjligt omvandla det i praktiken..Hon ville så väl men allt blev helt åt skogen.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Man undrar ju varför sådana personer ska ha häst. Var kan det finnas någon glädje? Utan kunskap och tillit blir ju hästen en farlig koloss som man till äventyrs lyckas sitta på ett tag då och då.

Börjar man inte från fel håll? Teori, praktik och därefter "eget" hanterande skulle kanske hjälpa många att se annorlunda på hästarna. Som det verkar åker många häst på ridskolorna för att därefter köpa sig en egen och stalla in någonstans. Och så kommer chocken att hästen är en individ som kanske inte alls funkar som dom på ridskolan.

Vet du, jag har sett flera av våra mer framgångsrika uppfödare och ryttare som är skitskraja för sina egna hästar. Trots att dessa endast bär sig hästigt åt, om än lite ouppfostrat. :crazy:

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Här lyckas du Lia sparka åt några håll:

" jag har sett flera av våra mer framgångsrika uppfödare och ryttare som är skitskraja för sina egna hästar."'
Jaha och... är det dödsstraff på det eller? Eller tror du att de vinner priser för att de aldrig är rädda??? Det är sunt att vara rädd för en 500 kilos klump. Det är därför man måste uppfostra dem. :D

Och Marta lyckas få in sparken åt ett annat håll, av formuleringarna att döma var personen ganska ung:
"Jag hade en kvinna i stallet, en jättego person men såå jäkla osäker..hon utövade "NH" på sitt unga sto,"
Ja, hon var osäker. Är det dödsstraff på det eller? Varför så föraktfull mot andra människor?

Det verkar finnas ett förakt implicit mot andra människors hästhantering. Det handlar inte om hur man löser vissa saker etc etc. Utan om hur dåliga alla andra är. Och själv är man såklart bäst. Jag fattar inte ett sånt tänk överhuvudtaget.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Föraktfullt?????
Är det föraktfullt att se ur en annan människa förstör sin unghäst, så till den milda grad att hon fått lämna bort den 2 ggr för att hon inte klarar av den...och det är inte ens en svår häst. Hade det varit annorlunda om hon inte höll på med NH....detta är fakta och inte föraktfullhet, för denna kvinnan älskade verkligen sin häst ( som jag skrev) men gjorde totalfel hela tden. Om man märker att allt går åt helvete, så måste man ju i allafall fatta att det man gör inte fungerar...Eller?


...personen var dryga 60 år och knappast väldigt ung....så fel man kan läsa ut av inläggen
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ja, föraktfull. Hela tiden vara bäst. Jag betvivlar inte att du är skitbra. Men det är också så att det är jättelätt att förakta andra människor som inte är lika bra som du är. För du är ju uppenbart skitbra med hästar. Men varför inte då dela med dig av den kunskapen istället för att hacka på en massa okunnigt folk?

Det är vad jag utläser av vad du skriver. Ska ärligt erkännas att jag inte känner att du är så där jättehatisk. Det finns ju folk som är det också.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men om du läser mitt inlägg som gäller det du nu pratar om så pratade jag med henne och hjälpte henne också masssor av ggr....dock skulle hon ändå hålla på och NH:a sin häst så hon blev bara mer o er oregerlig...DET är väl iallafall inte mitt fel ?
Jag är inte hatisk, jag tycker bara att ska man hålla på med massa övningar så ska man veta vad man gör och varför man gör det, och inte bara för görandets skull. Då blir nog t om den mest tålmodiga hästar sur tillsut
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Har mycket svårt att tro att det var själva nh.t som gjorde hästen oregerlig..det måste vara kunskapen och att det gjordes på fel sätt..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jaha och... är det dödsstraff på det eller? Eller tror du att de vinner priser för att de aldrig är rädda??? Det är sunt att vara rädd för en 500 kilos klump. Det är därför man måste uppfostra dem.
Det var inte det min kommentar gick ut på.
Nej, jag kan inte se att det är sunt att vara rädd för den häst man jobbar/tävlar med. Då är man fel och farligt ute enligt min åsikt.
Det där med förakt får stå för dig.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men om du pratade med henne och allt det där hur kan du då bara lämna ut hennes tillkortakommande på ett forum som bukefalos? Hon kanske vill jättegärna lära sig och läser hela tiden här. Och om du såg hur fel hon gjorde då kunde du kanske tagit tag i hästen och visat vad du menade?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det tror jag inte ett dugg på. Och om du sätter likhetstecken mellan rädsla och dålig ridning. Eller rädsla och inga prispokaler, så får det stå för dig. Faktiskt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det var inte det Martha menade utan att personen fått för sig att hon skulle hantera och öva på vissa sätt utan att veta varför och så blev det fel. Trots att Martha visade och förklarade fortsatte hon ändå. Knappast något man kan lasta NH för.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Vad är det du inte tror ett dugg på? :confused:
Likhetstecken mellan rädsla och dålig ridning/inga prispokaler? :confused:

Du måtte inte ha fattat något av det jag skrev?

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nej, det känns igen, du har inte fattat ett dugg av vad jag skriver, verkligen, så varför ska du bli så himla förstådd? Medans allt jag skriver missförstås.
Så upplever jag det.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det där blev jag ju inte klokare av.
Förklara vad du menade i förra inlägget, för jag förstod inte vad du menade eller vart du ville komma.

LIA
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 072
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 599
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 481
Senast: Habina
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp